Jump to content
Annons

Köp och montering av mic på akustisk gitarr


eggplant

Recommended Posts

Jag skulle behöva råd av köp och montering för en mic i en stålsträngad gitarr. Jag har letat runt en del på nätet men tyvärr är det mest "här har du 7 tillverkare av mikrofoner". Så om nån kan råda mig lite i det här så vore jag tacksam. Har en kompis som köpte en Yamaha för 6 månader sedan med inbyggd mic och den låter riktigt bra.

Info om hur gitarren. Jag har en 9-strängad Lugnås (som en tolva men inga oktavsträngar på E-A-D). Den är inte en av westernmodell utan den har mer ett "normalutseende". Sätter normalt på Elixir-strängar på den.

Lugnås-Topeka.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag skulle behöva råd av köp och montering för en mic i en stålsträngad gitarr. Jag har letat runt en del på nätet men tyvärr är det mest "här har du 7 tillverkare av mikrofoner". Så om nån kan råda mig lite i det här så vore jag tacksam. Har en kompis som köpte en Yamaha för 6 månader sedan med inbyggd mic och den låter riktigt bra.

Info om hur gitarren. Jag har en 9-strängad Lugnås (som en tolva men inga oktavsträngar på E-A-D). Den är inte en av westernmodell utan den har mer ett "normalutseende". Sätter normalt på Elixir-strängar på den.

Lugnås-Topeka.gif

För Live bruk eller?

Annars skulle jag aldrig ens fundera på inbygggd mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

För Live bruk eller?

Annars skulle jag aldrig ens fundera på inbygggd mick.

Jag hade tänkt bägge delar. Blir det mycket sämre ljud med inbyggd mic i studiosammanhang? Jag kan i och för sig tänka mig att använda normal uppmickning av gitarren i min lilla studio men jag hade nog tänkt bägge delar. Jag har inga fantastiska mickar i studion att micka med men det har gått hyfsat hittills. Jag har JJ Labs BMC 2, Shure Beta 58A och AKG SE 300 B. Så för att svara konkret på din fråga. Ja, det är nog främst för livebruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

För Live bruk eller?

Annars skulle jag aldrig ens fundera på inbygggd mick.

Jag hade tänkt bägge delar. Blir det mycket sämre ljud med inbyggd mic i studiosammanhang? Jag kan i och för sig tänka mig att använda normal uppmickning av gitarren i min lilla studio men jag hade nog tänkt bägge delar. Jag har inga fantastiska mickar i studion att micka med men det har gått hyfsat hittills. Jag har JJ Labs BMC 2, Shure Beta 58A och AKG SE 300 B. Så för att svara konkret på din fråga. Ja, det är nog främst för livebruk.

Det låter mer eller mindre skit med inbyggd mick vid inspelning, Live funkar det bra däremot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo usch, linad akustiskt gitarr får mig att tänka på riktigt dålig "californian-american highschool-power/punk/pop" 🙂

Jo. Det hade jag verkligen tänkt mig att slippa 😄. Min egen ålder är nog snarare så att jag var snorunge när sex pistols slog igenom. Å då var det bara övervintrade hippis som lirade akustisk gitarr 🙂

Märken att titta närmre på kan vara tex: Shadow, bra och prisvärda micar.

Ok. Kikade lite mer på Shadow. Det var en av de som jag hade sett innan (på nätet i alla fall). Du råkar inte ha monterat en sådan själv? Skulle behöva lite tips om det. Jag är inte ovan att meka gitarr men just en inbyggd mick har jag inte pysslat med förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hur låter det då, blev det bra?

Vid första lyssningen så tyckte jag att det lät lite bumligt men det lät inte så i butiken. Så det är nog min "inte så där otroligt bra" mixer. Det är en Behringer. Skall prova lite mer till helgen. Inte hemma just nu. Återkommer om det. Skall köra spektrumanalys (jaaa) på den och på polarens inbyggda mic. Så får vi se om de skiljer sig mycket åt. Lite svårt att avgöra om det är bra eller inte utan vettig referens men jag skall testa i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...