Jump to content
Annons

Hjälp med inspelning av hård distad gitarr!


XeroX_

Recommended Posts

😄 Undrar om någon har några bra tips som inte involverar att köpa nya prylar för hela lönen när det gäller att spela in distad elgitarr. Vill få samma ljud när jag spelar in som det som kommer ut ur min stärkarlåda. har testat att både LAJNA 😄 och Via FX.send men det låter likadant hur jag än gör. HAR INTE RÅD MED MIC UTAN LETAR EFETR EN DIGITAL LÖSNING typ simuleringsprogramm.

Kan lägga till att jag redan testat equalizern i cubase, guitar rig 2, alla distpluggins som kommer med cubase sx3, typ daFuzz, overdrive mm. utan resultat.

Prylar: Ibanez gitarr (rg serien), übermetal line6 pedal, Laney MXD topp, hemmabyggd 4X12 låda, Focusrite LE ljudkort, Cubase SX3 programm.

Här kommer ett ljudklipp: http://rapidshare.com/files/29045368/iiyy-01.wma.html

Tryck bara på "free" och sk 😄 riv in koden i rutan för att ladda ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först av allt: Det blir inte lika bra om du inte mickar upp stärkaren.

Om du ska lajna för att fixa dist och högtalarsimulering i datorn, så kör så rent som möjligt i stärkaren och skapa disten i mjukvaran. Annars kommer det att bli riktigt dåligt. Kanske skulle du rentav skippa gitarrstärkaren helt och skaffa en aktiv DI-box i stället - eller en micpreamp med instrumentingång.

Du kan sedan använda exempelvis IK´s Amplitube eller NI's Guitar Rig, så får du ett ganska bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir garanterat billigare att köpa en beggad sm57:a än en simuleringsplugg.

Du kan säkert hitta en för 500:- på Blocket eller dylik sida.

Så iväg och leta beggad sm57 och micka upp stärkaren så kommer det bli tusen ggr bättre än ljudklippet.

Vågar man fråga hur du har spelat in det?

Låter ju jättekonstigt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tool (oregistrerad)
😄 Undrar om någon har några bra tips som inte involverar att köpa nya prylar för hela lönen när det gäller att spela in distad elgitarr. Vill få samma ljud när jag spelar in som det som kommer ut ur min stärkarlåda. har testat att både LAJNA 😄 och Via FX.send men det låter likadant hur jag än gör. HAR INTE RÅD MED MIC UTAN LETAR EFETR EN DIGITAL LÖSNING typ simuleringsprogramm.

Kan lägga till att jag redan testat equalizern i cubase, guitar rig 2, alla distpluggins som kommer med cubase sx3, typ daFuzz, overdrive mm. utan resultat.

Prylar: Ibanez gitarr (rg serien), übermetal line6 pedal, Laney MXD topp, hemmabyggd 4X12 låda, Focusrite LE ljudkort, Cubase SX3 programm.

Här kommer ett ljudklipp: http://rapidshare.com/files/29045368/iiyy-01.wma.html

Tryck bara på "free" och sk 😄 riv in koden i rutan för att ladda ner.

Du kan aldrig få samma ljud. Kort sagt, enkelt förklarat.

en begagnad sm57 som tidigare sagts, finns även en "kopia" av sm57, som heter xx57 (x står för bokstäver jag inte kommer ihåg för tillfället) och finns för ca 4-500 spänn, mot sm57ans ca 950:-

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

okay tack så mycket för alla bra svar! Ska nog köra rent och lägga dist senare det verkar vara det som låter bäst för mig... synd bara på alla mina roliga pedaler... hade velat använda dem också i inspelningen! jag är nöjd med svaren tack alla som bidrog!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir garanterat billigare att köpa en beggad sm57:a än en simuleringsplugg.

Du kan säkert hitta en för 500:- på Blocket eller dylik sida.

Så iväg och leta beggad sm57 och micka upp stärkaren så kommer det bli tusen ggr bättre än ljudklippet.

Vågar man fråga hur du har spelat in det?

Låter ju jättekonstigt 😆

Bara direkt genom distpedalen, in i toppen, ut genom line out porten från toppen och in i ljudkortet. inget är modulerat bara in och ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid spela in som du gjort, dvs pedal, topp, line out till ljudkort och sedan slänga på en högtalarsimulation i Cubase.

För att göra det krävs någon form av impulseplugg som t.ex Altiverb (dyr) eller SIR (gratis). Inserta pluggen på ditt gitarrspår och ladda in en högtalarimpuls.

Gratis impulser av olika kvalisort (många väldigt bra!) hittar du HÄR.

Impulsepluggar drar gansla mycket datorkraft dock men det kan vara värt ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...