Jump to content
Annons

Hjälp!datorbygget sitter fast


Liquid_6

Recommended Posts

Har idag köpt delar till en data.Specifikationerna är nästan likadana som dom i ´studios musikdator guide förutom att jag köpte ett dyrare kort-asus wdg2 ws pro och en dyrare processor intel core duo e6600.Vad menar dom i guiden gällande den här förlängnings sladden atx 2 in one,den stora kontakten har jag kopplat in och har då fått datan att gå igång,men den andra fyrapinnarn fattar jag inte vart jag ska få att gå till,jag vet vart jag ska plugga in den men vart ska den andra änden in?Förstår inte heller varför dvdn inte funkar,den fungerar bara när jag har har ide kabeln frånkopplad.Grafikkortet jag köpte till var enligt komplett kompatibelt med det här moderkortet men jag har inte fått nån bild ännu.För den som har hunnit ända hit i denna långa fråga...HJÄLP

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vän av ordning,, eller vad som.. "delar till data"?? Vi lever nu på 2000-talet och alla under 60 bör vet vad "data" är!

Data betyder information och inget annat, speciellt inte DATOR!

Pelle heter Karlsson är ett exempel på data

14, 15, 1, 5, 4, 223 är ytterligar exempel på data

Okäj, glöm det nu..

Min omedelbara rekommendation är att du ber någon bekant om hjälp på plats!

Det låter på dina frågor som om du har allt för obefintlig kunskap om det du försöker ge dig på. Be någon om hjälp så kommer du dessutom snabbt att lära dig en massa bra och nyttiga saker.

I övrigt så står det mesta du behöver veta i instruktionsboken till moderkortet. Att du startar ditt bygge innan det är korrekt inkopplat kan verkligen äventyra komponenternas livslängd. D.v.s. det finns stor risk att du gör sönder dem och det finns ingen garanti i världen som hjälper dig!

Ville inte låta arrogant och mästrande, men sök hjälp!

Good luck.

Om du bodde i Göteborg kunde jag hjälpt dig!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Fyrapinnars kabeln går från nätaggregatet till moderkortet. Om nätaggregatet har en kortare sladd så behöver du förlängningen. Titta i guiden i tidningen igen och komplettera med att ta en titt i manualen till moderkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyrapinnars kabeln går från nätaggregatet till moderkortet. Om nätaggregatet har en kortare sladd så behöver du förlängningen. Titta i guiden i tidningen igen och komplettera med att ta en titt i manualen till moderkortet.

Men Majken,, är det inte bättre att killen får handgriplig hjälp först och främst? Du finns väl i sthlm? ;-)

Det finns nätagg med en massa olika variante på kablage, bland annat så är den 4-pinnarskontatken i bland 6pinnar,,, ibland är det 4 + 2 pinnar som man skall sätta ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

NÄ NU JÄVL..haha.Första gången jag sätter ihop en data,tyckte jag klara mig bra hittils och har gjort det mesta rätt trodde jag.Mitt nätagg är ett NorthQ 4001AT, ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin.Tycker alla sladdarna är tillräckligt långa så jag kanske skulle skippa nån förlängning av dom.Grafik kortet jag köpte är ett Sapphire Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out,2xDVI-I,Lite-Retail.Jag har ingen riktig dvi kabel så jag kopplade adaptrar man fick med grafikkortet till en vanlig vga kabel.dock så passar inte den andra änden med dvi adaptern i skärmen så där koppar jag in i vanliga vga ingången.Minnena är Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's.som jag kopplat på varsin gul slot.Hårdisken är Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM.Som jag kopplat med en röd ide kabel till en röd sata ingång på moderkortet,den låter som den ska när jag startar datorn.Hårdisken är den nec dvdn i guiden och fungerar inte med ide kabel kopplad till den?Alla fläktar och lampor funkar som dom ska.Måste jag använda den lilla eatx12 strömkontakten av nån anledning?jag har ju redan ström från den stora strömdelen.Tack för att ni bryr er om att svara på noob frågor 😏

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

om jag inte missminner mig så är den 4 pins kablen ni pratar om en strömkabel som bland annat försörjer grafikkortet med extra ström ifall den inte skulle få nog... det kan också vara så att du bara får ett fåtal av FW och USB kontakter att funka om du inte har nog med ström. För att inte tala om hur eventuellt skadligt det kan vara för alla komponenterna på moderkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

NÄ NU JÄVL..haha.Första gången jag sätter ihop en data,tyckte jag klara mig bra hittils och har gjort det mesta rätt trodde jag.Mitt nätagg är ett NorthQ 4001AT, ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin.Tycker alla sladdarna är tillräckligt långa så jag kanske skulle skippa nån förlängning av dom.Grafik kortet jag köpte är ett Sapphire Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out,2xDVI-I,Lite-Retail.Jag har ingen riktig dvi kabel så jag kopplade adaptrar man fick med grafikkortet till en vanlig vga kabel.dock så passar inte den andra änden med dvi adaptern i skärmen så där koppar jag in i vanliga vga ingången.Minnena är Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's.som jag kopplat på varsin gul slot.Hårdisken är Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM.Som jag kopplat med en röd ide kabel till en röd sata ingång på moderkortet,den låter som den ska när jag startar datorn.Hårdisken är den nec dvdn i guiden och fungerar inte med ide kabel kopplad till den?Alla fläktar och lampor funkar som dom ska.Måste jag använda den lilla eatx12 strömkontakten av nån anledning?jag har ju redan ström från den stora strömdelen.Tack för att ni bryr er om att svara på noob frågor 😏

Om det är den strömkabel jag tror att du pratar om så, ja, den behövs för att moderkortet skall få tillräckligt med ström.

Sen skulle jag i all vänlighet vilja föreslå att du läser manualen du fick med moderkortet. Där står det hur du skall ansluta kablarna, och om jag minns rätt också just att du behöver den dubbla strömmatningen för det det hela skall fungera.

En manualgenomläsning före ditt första datorbygge minskar också risken för att du gör något som kostar dig mera pengar i onödan. Eller som någon redan föreslagit att du tar hjälp av någon kunnig person på plats.

Du skriver bland annat att du kopplat en ide-kabel till en sata-ingång - och det är över huvud taget inte möjligt.

Jag hoppas bland annat dessutom att du tänkt på att skydda dig mot effekterna av statisk elektricitet, alltså använt att antistatarmband och laddat ur dig mot jord innan och under tiden som du tar/håller i komponenterna. Har du inte det finns det fektiskt en risk att komponenterna är skadade och du kan få problem på sikt även om datorn skulle fungera när du kör igång den.

Link to comment
Dela på andra sajter

AUX power-anslutningen på moderkortet förekommer i antingen 4-polig eller 8-polig variant, så om det inte finns rätt antal pinnar på kabeln från nätdelen (det verkar nästan så om du inte har hittat någonstans att peta in kontakten... 🙁 ), så behöver du en adapterkabel till det.

Om den inte ansluts, så kan man skada moderkortet och/eller processorn, eftersom det går för hög ström genom ledningarna när matningen inte delas upp mellan dessa båda anslutningar... 😏

När det gäller hårddiskar, så kolla i manualen, så att du inte kopplar in en ensam disk på någon kontakt som är avsedd för ett Raid-system - för det är inte säkert att du kan boota från den disken då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade missat att det fanns en fyrapiggars kontakt på nätagget,det var ju så jävla mycket sladdar 😏 .Nu funkar allt perfekt!!Det var inte så knepigt att bygga ihop allt faktiskt.Tack för alla svar,nu skall det tillverkas toner som aldrig förr 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...