Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Fick för ett tag sen en Nuendo-fil med en inspelning av mitt förra band, som jag skulle lägga gitarrspår på. Då såg jag att ljudteknikern hade fixat till baskaggen, så att den blir tajtare.

Han hade klippt ut varje kaggeslag i spåret så att alla slag var för sig, och suddade bort allt emellan. Sen flyttade han lite på varje slag som var efter eller före takten.

Finns det nåt verktyg i Nuendo/Cubase som gör det här automatiskt, eller måste man göra det manuellt?

Hur gör man i så fall?

Annons
Posted

detta har jag sett , att man klipper precis där slaget börjar och kör sen nåt snabbkommando så att det limamr sig till närmsta bar, vad kallas det?

Posted
Jag kommer inte ihåg vad den heter men den ser ut såhär: PrintScreen.

Hitpoints!

Låt Cubase sätta ut hitpoints och sen klippa upp audiofilen vid varje hitpoint.

Nu kan du köra Quantize audio.

Posted

Audio-menyn > Create Audio Slices from Hitpoints

Se bara till att alla hitpoints sitter perfekt först... 😳

Posted

Ok där ser man, jo jag har sett det där med hitpoints förut men aldrig orkat bry mig om vad det var, men nu kommer jag definitivt göra det. Tack som fan Linus och alla andra. 😱 Nu ska jag hem och testa det också hehe.

Peace 😱

Posted

Kan man göra nåt så att Nuendo behandlar audio slicearna som separata filer, så att när man dubbelklickar på en slice att man kan processa dem separat med exempelvis en fadeout eller gain eller nåt?

Posted
Audio-menyn > Create Audio Slices from Hitpoints

Se bara till att alla hitpoints sitter perfekt först... 😱

Det är fel, det heter "Divide audio events at hitpoints", sen tar man "Quantise audio". Det som är lite kul är att man kan sudda bort alla virvelslag som inte noisegaten kan ta hand om 😏