Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

En mardröm som slog mig häromdagen 🙁

Jag bor hemma och är van vid att micka upp min classic 30 eller min folkesson-marshall på full patte och micka med två 57or.

Men snart är det dags att flytta från villan och till en lägenhet och hur gör jag då? med denna metoden lär jag inte bli långvarig i lägenheten 🙂

Finns det någon "silent-box" man kan stänga in högtalarlådan och mickarna i eller loppet är kört?

Måste jag börja köra pod? Det som låter så vasst, plastigt och digitalt... 😄

Någon som känner likadant som löst dilemmat på något sätt...?

Annons
Posted

Hmm okej 😄

Lät som ett definitivt svar 🙁

Jag har en gammal vamp pro i racket som jag bara vill spy var gång jag kopplar in den. Jag har spelat på pod:ar och gillar inte.

Hur står sig tonelaben mot dessa?

Tack för svaret btw

Posted
Hmm okej 🙁

Lät som ett definitivt svar 🙂

Jag har en gammal vamp pro i racket som jag bara vill spy var gång jag kopplar in den. Jag har spelat på pod:ar och gillar inte.

Hur står sig tonelaben mot dessa?

Tack för svaret btw

Om du frågar mig så spöar den skiten ur dom. Mer naturligt och varmare ljud. Testa den! 😄

Posted

mjao man kanske skulle göra det... jag kör mest rätt high-gainade sound... ligger vi på samma nivå där?

Jag är inte så intresserad av gubbarock-sounden...

Det är ju ofta på high-gain som podarna och vamparna lackar ur... vampen kan låta rätt steril och trevlig på cleant men disten blir bara grötig och vass...

Posted

Surfade runt lite här på forumet,

Hughes and kettners red box, kan den vara min räddande ängel? Där verkar man ju kunna ställa om till line-signal med högtalarsimulator... eller den är kanske sunkig och ändrar mitt ljud?

Borde jag inte med en sådan kunna line:a in min stärkare i mixern och slippa ha volymen i högtalaren?

Någon som kan?

• 4 weeks later...
Posted

Du kan få väldigt bra resultat med Redboxen, men om du tar signalen från "speaker out" (vilket jag antar att du vill, så att du får med slutstegsdisten) så måste du koppla vidare (det finns en "thru" på Redboxen) till en högtalare för att inte belasta slutsteget fel. Redboxen kan alltså inte fungera som "loadbox". Däremot så borde det ju gå att bygga någon låda med bara motstånd, som får slutsteget att tro att det är kopplat till en högtalare.

Sen finns det ju s k "power attentuators", som t ex THD Hotplate: http://www.thdelectronics.com/products/hotplate.htm Du kopplar den mellan slutsteg och högtalarlåda. Innebär att du kan vrida upp slutsteget ganska bra, och sen ändå dämpa ett gäng decibel (tror 16 dB är max på just denna). Finns från flera fabrikat.

• 1 month later...
Posted

Håller med tidigare skribent angående VOX ToneLaben. Har en själv och med man får skönt sound med det inbyggda rör-systemet.

Pass på!

Posted
Håller med tidigare skribent angående VOX ToneLaben. Har en själv och med man får skönt sound med det inbyggda rör-systemet.

Pass på!

+1 på den. Anser iofs att PodXT kan låta riktigt jävla bra men det kräver att man vet hur man skruvar. Säger inte att jag gör det - 😕 - men det finns de som får sin XT att låta mer än övertygande. Men testa Vox Tonelab, den har en helt annan karaktär. Och den är billig nu (1995 :-).

Posted

Randallen är på TOK för dyr, ligger runt 6 papp.

Bygg en egen box istället med tillräckligt med plats för högtalarlåda och 2 mickar.

Jag gjorde det själv för ett tag sedan och är skitnöjd. Jag pressar mina rörstärkare till max mest hela tiden och hör bara ett dovt muller från lådan.

Den är stor dock, tar ungefär lika mycket plats som en "källarfrysbox".

Säg till om du väljer att bygga själv och vill ha lite byggtips.

Posted

Det kan vara värt att tänka igen ett eventuellt bygge både en och två gånger innan man ens sätter igång att köpa hem materialet

inför byggandet! Grejen är den att man säkert kan få det att dämpa volymen inne i rummet/lägenheten med hjälp av en sådan låd-konstruktion,

men det är inte alls självklart att grannarna blir ostörda för den sakens skull.

Ljudet som du hör i ditt rum är inte densamma som grannen hör.

Grannen hör ganska mycket av ljudets fortplantning som sprids genom golv, väggar och tak och just dessa stomljud hör inte du i ditt rum.

Grannen och du hör alltså helt olika saker och det är därför som jag menar att ett ljud som till synes verkar vara ganska svag

kanske inte är det för din granne. I allra värsta fall blir det tom värre för grannen om du bygger fel!

För att minimera risken att grannen blir störd så måste du (utöver det att du dämpar volymen inne i rummet) även minska vibrationerna

i husets stommar. Hela låd-konstruktionen måste alltså göras flytande om du vill få en riktigt effektiv isolering.

Hur själva gitarrljudet blir inne i den här lådan är en helt annan sak som jag personligen inte tror så mycket på!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Posted

Håller med ovanstående talare om allt med undantag för

Hur själva gitarrljudet blir inne i den här lådan är en helt annan sak som jag personligen inte tror så mycket på!

Givetvis dämpar man lådan invändigt, det är ju inte fråga om att försöka bygga sig till någon form av "akustik". helt stendött gäller.

Jag får en klar rak signal ur min låda, helt utan reflexer eller basbummel.

Jag byggde dock min enbart för att kunna ha mina förstärkare i samma rum, kunna spätta på dem rejält och ändå höra hur det låter uppmickat genom studiomonitorerna. Jag håller till i källaren i mitt hus och behöver alltså inte tänka på ljud som fortplantas nedåt, åt ev grannar. Vilket man givetvis måste tänka på om man håller till i en lägenhet.

Posted

Tjena! förstår ditt delemma... svårt att få bra energivärde om man lajnar.

Själv så brukar jag täcka-över stärkaren med filtar när jag mickar upp

man kan ha hyfsat högt. kanske inte optimalt men nästan. En box är nog att föredra om du ska spela in ofta.

Posted

Köpte en beggad Randall box, har meckat in så att jag kan ha två mickar i den. tycker den funkar jättebra. Jag har testat en flertal lösningar innan. Den slår alla andra elternativ till mickak låda jag testat.

Annat jag testat är: toneport, guitarrig, amplitube, pod xt pro, Demonizer, Palmer pga04, Blackbox, GT8