Jump to content
Annons

Ny dator o ev nytt ljudkort - help!


Stensdotter

Recommended Posts

Hej vänner!

Jag sitter idag och spelar in på min Dell Latitude D810. Har tröttnat på att den låter så mkt (fläkten) och funderar på att köpa en stationär dator. Känner ni till någon Dell som är riktigt tyst och som passar för musikproduktion? Eller någon annan? Vill ju givetvis ha en dator (PC) som har schysst HD/RAM/processor o allt det där. Har ett externt ljudkort jag köpte i augusti, M-Audio Pro. Har varit missnöjd med det pga att gainen inte går att ställa (inspelningsvolymen grymt känsliig) så fint som jag skulle vilja. Nu har kortet börjat knastra också. Valde just d kortet framför allt p g a dess usb-möjligheter (har ingen firewire på den bärbara) och dess prisläge.

Dessutom vill jag köpa riktigt bra lurar som har ett BRA ljud (har inga monitorer) och som sluter tätt ljudet inte läcker in i micken.

Utöver det 😉 funderar jag på att försöka fixa någon isolerande form av vikvägg så jag slipper det värsta ekot i mitt vardagsrum med parkettgolv och fönster och vitrindörrar. Någon som har något käckt tips?

Lägger det här inlägget i andra forum också för säkerhets skull, orkar inte skriva om allt det här en tredje gång....

Är otroligt tacksam för alla tips jag kan få.

Kram

Stensdotter

Redigerat av Stensdotter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltid problem med att datorer med tanke på kylfläktar. Du skriver bärbar stationär men om du menar stationär så finns det speciella kabinett med tysta fläktsystem. Har skrivits om i en tråd här nyligen. Tråkigt att ljudkortet trasslar, min erfarenhet är att FW är bättre än USB. Ingångskänsligheten är ngt jag känner igen med t.ex. en dynamisk mick typ SM57, har ett M-Audiokort oxå. En stormembranare brukar ge lite mer effekt som kompensar det fenomenet eller skaffa en micpreamp. Ang. lurar kan jag tipsa om AKG K271, mycket bra men lurar verkar vara lite av religion här så du kommer få många åsikter.

Har du testat att spela in i sovrummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en kompis byggde riktigt fina akustikskärmar för ett tag sedan. Dom isolerar inte så mycket men dämpar bort mycket av reflektionerna. Två-delade så man kan göra sig ett hörn. Vi har en sån över som vi tänkte sälja. Intresserad? 170cm höga och 2x80 cm breda. Dessutom väger dom knappt nånting så man flyttar runt dom själv utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid problem med att datorer med tanke på kylfläktar. Du skriver bärbar stationär men om du menar stationär så finns det speciella kabinett med tysta fläktsystem. Har skrivits om i en tråd här nyligen. Tråkigt att ljudkortet trasslar, min erfarenhet är att FW är bättre än USB. Ingångskänsligheten är ngt jag känner igen med t.ex. en dynamisk mick typ SM57, har ett M-Audiokort oxå. En stormembranare brukar ge lite mer effekt som kompensar det fenomenet eller skaffa en micpreamp. Ang. lurar kan jag tipsa om AKG K271, mycket bra men lurar verkar vara lite av religion här så du kommer få många åsikter.

Har du testat att spela in i sovrummet?

Tack för tips Arhall!

Menade självklart stationär *ler*.

Får söka lite på tråd om speciella kabinetter.

Ja, ska se till att ha FW i den nya datorn.

Hade också tankar om ett mickpreamp, jag har en membranmick (Studio Projects C1) men ljudkortet orkar inte riktigt med trots fantommatning. Ska kanske testa att låna lite beg prylar av en kompis som har en Röde mick o säkert någon preamp i lådan också. Mailar honom idag.

Jag vet, lurar är religion. Har själv haft ett par billiga Sennheiser (400 spänn) som jag gillade (tyvärr fick sonen låna dem och GNAGDE (min lilla råtta) hål på kablarna, garvar). Får köpa ett par egna till honom.

Sovrummet är tyvärr uteslutet, det ligger precis vid trapphuset och ytterdörren är tunn som papp. Det slås hårt i alla dörrar...

Som sagt: TACK för ditt engagemang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en kompis byggde riktigt fina akustikskärmar för ett tag sedan. Dom isolerar inte så mycket men dämpar bort mycket av reflektionerna. Två-delade så man kan göra sig ett hörn. Vi har en sån över som vi tänkte sälja. Intresserad? 170cm höga och 2x80 cm breda. Dessutom väger dom knappt nånting så man flyttar runt dom själv utan problem.

Tack för tipset VacUm, MSN:ar dig lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, lurar är religion. Har själv haft ett par billiga Sennheiser (400 spänn) som jag gillade (tyvärr fick sonen låna dem och GNAGDE (min lilla råtta) hål på kablarna, garvar). Får köpa ett par egna till honom.

Han hade lite tur ändå ...en fd kollega berättade att när han i sn ungdom läste en spännande bok så tuggade han samtidigt på en lampsladd....

Det slutade med en svart kindtand 🙂 Sorry lite OT.

Utifrån vad du redan har så tycker jag du ska testa med en preamp innan du ev. byter ljudkort.

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...