Jump to content
Annons

mono vs. stereo


MarAfrem

Recommended Posts

Klurar lite på det här med stereo. Jag har trott att det blivit stereo när jag dubblerat monospår och panorerat ut, men jag måste ju förskjuta spåren några ms för att det ska bli stereo.

Grejen är den att jag inte tycker det låter sämre med mono alla gånger. Jag har provat att göra stereo av en del grejer men det blir en helt annan ljudbild.

Frågan lyder: MÅSTE man ha stereo?

Red Hot Chili Peppers sägs ha mixat hela sin nya platta i mono för att få det att sitta ihop på ett visst sätt. Vet inte om allt är i mono, men under en snabb lyssning på iTunes hör man ju att det är mono (har lärt mig höra skillnaden nu 😏 )

Vad säger ni?

mono vs. stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du skapar ju en stereobild genom att panorera ut olika monokällor lagom mycket, så att ha stereo på alla ljudkällor är ganska onödigt...

Spelar du in sång, så är det ju en ljudkälla som kommer från ett koncentrerat ställe - och då passar det bäst att spela in i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 dubblerade monospår är INTE sterero. En känsla av stereo visst men inte "the real thing".. Tänk efter lite nu.. Du har 2 öron för att kunna uppfatta saker i stereo.. Dina öron är så pass känsliga att dom kan uppfatta tidsförsjkutningar så att du kan "pin pointa" ljud på en decemiter när på 50 meters håll.. Stereo är att spela in ljud med minst 2 micar som simulerar de verklia aukustiska fenomen som uppstår runt dom. Att dubbla 2 monoispår är som sagt INTE sterero.

Läs gärna lite på Wikipedia om Sterero 😏http://en.wikipedia.org/wiki/Stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också satt upp två mickar och lirat in gura för att det 'ska vara' stereo.

Grejen är att jag inte tycker det låter bättre alla gånger.

Är det en slags konvention att det bara ska vara stereo, för att det ska det?

Vad betyder det att RHCP har mixat sin senaste platta i mono?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har ett inspelningsrum som låter bra, så kan det bli betydligt sämre att spela in i stereo, eftersom man får in mer rumsljud än om man bara använder en mikrofon. Vid stereoinspelningar backar man ju gärna lite längre från ljudkällan...

De flesta spelar nog in i mono, för att sedan skapa stereobilden vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder det att RHCP har mixat sin senaste platta i mono?

Det finns fördelar med mono. En är att kompabiliteten blir större, dvs det spelar mindre roll vilken typ av anläggning materialet spelas upp i. Tänk en liten burkig monoradio, eller ett större rum med stereohögtalare utställda på varsin sida av rummet.

Enkelt kanske man kan säga att låter det bra i mono så är det bra.

En annan grej är att man kan maximera ljudnivån ytterligare ett snäpp om mixen är i mono. Fast det behöver ju inte vara en fördel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. när du mixar så mixar du till stereo, detta är standard, du har två öron och två högtalare i din stereo/hörlurar, undantaget surrarund ljud m.m.

Men du behöver absolut inte spela in allt i stereo, finns ingen anledning till det. Vissa saker lämpar sig att spela in i stereo. Typ överhäng till trummor, ibland akustisk gitarr, kör osv.

Annars panorerar du din mono kanal för att placera in den i stereobilden.

Sen kan man fuska till olika stereoupplevelser genom att dubblera ljudspår och skapa fasfel mellan dem, lite samma sak som att sätta upp två mikrofoner med olika avstånd.. Men akta dig för vad som händer i mono lyssning då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Red hot chili peppers nya skiva är inte i mono.

Att ljud proven på vissa internet skivbutiker är i mono

är bara för att dra ner på storleken på filerna som

ju blir hälften så stora om dom är i mono.

Måste man ha stereo? Nej men en färdig skiva låter ju bra mycket

intressantare i stereo.Men det betyder ju inte att varenda ljudspår

måste vara stereoinspelat.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att det MarAfrem pratar om främst är frågan om inspelningar med bara en gitarr och en vokalist? (som rocket)

Jag tycker inte det är direkt fel att ha sådant i mono. Man kan ju exempelvis använda något stereoreverb för att ge lite djup till inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flintan:

Alltså.. när du mixar så mixar du till stereo, detta är standard, du har två öron och två högtalare i din stereo/hörlurar, undantaget surrarund ljud m.m.

Men du behöver absolut inte spela in allt i stereo, finns ingen anledning till det. Vissa saker lämpar sig att spela in i stereo. Typ överhäng till trummor, ibland akustisk gitarr, kör osv.

Annars panorerar du din mono kanal för att placera in den i stereobilden.

Sen kan man fuska till olika stereoupplevelser genom att dubblera ljudspår och skapa fasfel mellan dem, lite samma sak som att sätta upp två mikrofoner med olika avstånd.. Men akta dig för vad som händer i mono lyssning då.

Flintan gav en bra förklaring. Man kan fuska sig till en stereobild men den kommer aldrig att vara korrekt stereo.

En välgjord stereoinspelning ger inte bara bredd utan även höjd och djup, det får man inte från monoinspelningar, även om man trixar med panorering, dubblering och annat.

För pop/rock inspelningar gillar jag att blanda mono och stereo källor.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in gitarrerna i mono och panorera ut dom i stereobilden. Har du bara en gitarr i din produktion kan det vara lämpligt att spela in i stereo för en fylligare ljudbild. Men flera gitarrer i stereo är bara grötigt, dessutom är det är det skitstruligt att panorera stereospår, vilket strular till det i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...