Jump to content
Annons

Digitaltrummor i Logic


Emil

Recommended Posts

Har precis införskaffat ett Roland TD-3KW, efter en lång stunds sprättande av kartonger och montering så är allt uppe. Trummorna fungerar utmärkt med hörlurar direkt i modulen.

Har kopplat från midi out på modulen till midi in på min Presonus Firebox. Midikabeln är ny och till synes oskadad. Men nu till det sura, mitt Logic Pro verkar inte känna av mitt digitalset alls. Hur löser jag ddet här innan jag börjar gråta? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade samma problem själv tidigare. Men jag minns faktiskt inte på rak arm hur vi löste det (Vi har ett TD6 eller nått i den stilen), ska bort nu från och med imorgon och över helgen. Så jag kan inte vara till hjälp förrän efter det med den saken. Om ingen annan har lyckats hjälpa dig äver helgen, kontakta mig på msn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du midisignal överhuvutaget? Stoppa in trumsets-midi-ut där du stoppar in keyboarden och prova. Registrerar inte logic något då så ligger felet med all sannolikhet i trummorna och då har jag inte den blekaste aning om hur man fixar.

Skulle det funka när du kör på den andra midiporten (som funkar mot keyboarden) så kan det ha att göra med antingen OSXs midiinställningar eller så finns inte porten i environment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du midisignal överhuvutaget? Stoppa in trumsets-midi-ut där du stoppar in keyboarden och prova. Registrerar inte logic något då så ligger felet med all sannolikhet i trummorna och då har jag inte den blekaste aning om hur man fixar.

Skulle det funka när du kör på den andra midiporten (som funkar mot keyboarden) så kan det ha att göra med antingen OSXs midiinställningar eller så finns inte porten i environment.

Då min klaviatur är inkopplad via usb så kan jag inte köra på den porten. och någon midi-signal registreras inte alls när jag kopplar in min TD-3 i Fireboxen. hur skapar man en midi-port i environment?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

lånar tråden här men hur pass bra är td3 på att trigga trummorna? alltså själva modulen? märker du nån latency i det? givetvis spelar ju ljudkortet roll men jag tänkte mer på vad du har för åsikt om själva modulen.

ps. går det att ändra midinot för varje trumma i modulen? tex om trummmodulen sänder baskaggen på C1 men i min datorplugg ligger kaggen på D3 och virveln på C1.. förstår du vad jag menar??🙂

Mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

lånar tråden här men hur pass bra är td3 på att trigga trummorna? alltså själva modulen? märker du nån latency i det? givetvis spelar ju ljudkortet roll men jag tänkte mer på vad du har för åsikt om själva modulen.

ps. går det att ändra midinot för varje trumma i modulen? tex om trummmodulen sänder baskaggen på C1 men i min datorplugg ligger kaggen på D3 och virveln på C1.. förstår du vad jag menar??🙂

Mvh!

Den triggar alldeles utmärkt faktiskt, TD-20 borde väl trigga ännu bättre men för mig fungerar det bra. Latencyn beror ju på vad man ställer in för buffer i sitt program. Det går att mappa om också även om jag inte gjort det. Använder flera olika trumpluggar så det blir lättast att låta modulen vara ifred. Det bästa är ju såklart om man kan ställa in i själva pluggen att man har ett TD-3 (som i exempelvis DFH Superior).

Dessa skramliga låtar är inspelade hemma hos mig med mitt TD-3: MySpace: We Know Where You Live (Myspace-konverteringen har inte direkt varit skonsam mot låtarna tyvärr, låter mycket bättre "på riktigt")

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! tack för ditt snabba svar!

givetvis hänger allt på ljudkortet, datorn samt buffertstorleken när vi snackar latency.. däremot finns det tydligen vissa moduler som i sig själva sackar på utskickad midisignal. men säger du att du inte märker något så är det ju jättebra! jag funderar med på ett TD3 nämligen.

jag skulle vilja köra addictive drums (är trött på DFH) och där är det inte lika lätt att byta miditonerna? därför undrar jag om det går att göra i modulen på ett smidigt sätt??

ska lyssna på dina låtar!

Mvh //Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! tack för ditt snabba svar!

givetvis hänger allt på ljudkortet, datorn samt buffertstorleken när vi snackar latency.. däremot finns det tydligen vissa moduler som i sig själva sackar på utskickad midisignal. men säger du att du inte märker något så är det ju jättebra! jag funderar med på ett TD3 nämligen.

jag skulle vilja köra addictive drums (är trött på DFH) och där är det inte lika lätt att byta miditonerna? därför undrar jag om det går att göra i modulen på ett smidigt sätt??

ska lyssna på dina låtar!

Mvh //Emil

Jag har inte testat det faktiskt, tror det kan bli svårt med hihat-pedalen. Men det är ju sagt att det ska komma en uppdatering till AD så att det stödjer digitaltrummor fullt ut. Hoppas den kommer snart för jag vill gärna också använda mitt AD tillsammans med trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...