Jump to content
Annons

Grannarna anskyr min gitarr


hydra

Recommended Posts

Jag har flyttat till en lägenhet av papp och har lite problem med att spela in elgitarr genom uppmicning då mina grannar går berserk.

Undrar om det går att få ett just gitarrdisst ljud med line in.

Sitter på en mixer, preamp (dbx pro 1086) och ljudkort till datorn (m-audio delta 1010).

Behöver det mest för att experimentera fram ett nytt sound så det är inte direkt för inspelning.

Tack på förhand för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill helst avstå från oknytt som pod eftersom ljudet låter väldigt klent i min smak. Men det är altså i princip rätt svårt att sammanföra digitalt -> analogt på det där sättet? Funderade på att klippa sladden till högtalaren och modda in en lineout.. men då blir det kanske inte nåt ljud alls?

Intressant idé det där med lådan. Vore kul att göra nåt snyggt med den som tex en fotölj eller soffa så den passar in i hemmamiljö. Tänk en rörsoffa med smaskig linein/out på ena sidan. Ganska fräckt 🙂

Väldigt snabba svar förresten. Ni är medvetna om att klockan är 04:08? 😉

bugar och bockar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannjävlar!!!!

jag hatar dem, har precis fått hem ett klagobrev från värden eftersom idioten intill har klagat. Jag har slutat mixa i högtalare, spelar elgura i hörlurar och ibland då och då plingar jag på min akustiska. Jag fattar inte va fan det är som låter.

Försöker att fråga honom men han slår igen dörren i mitt ansikte 🙂

🙂 man blir så jävla arg.

ska över till hyresvärden nu o få ett snack. ska ta med stratan o visa hur mkt ljud den ger ifrån sig oförstärkt o se om jag får lite sympati

GRANNJÄVLAR!!!

edit: fortsättning...

ja, då har man snackat med hyresvärden.

Jag tror inte att det finns något så hemskt i hela världen som en främlingsfientlig dansk kärring i maktposition. Hon beslutade att jag inte får lov till att spela något som helst på något instrument hemma. klagar grannjäveln igen, så åker jag ut!

😄

helt sjuk, nu får jag börja leta nytt då...

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Men jösses...med lurar måste du ju få spela? Sen är det ju faktiskt som så att man har rätt att leva ett liv även i hyres komplex, fast inom vissa ramar så klart. Gå med i hyresgäst föreningen och ta kontakt med deras juridiska avdelning. Kontakta dem per e-mail eller brev, så du har allt dokumenterar. Sedan, beroende på vad hyresgäst föreningen säger, skickar du en kopia till hyres värden, som sedan får informera din granne.

Givetvis måste du anpassa dig, men det måste din granne också...och hyresvärden.

Jösses...ibland blir jag så trött på människor alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina grannar har än så länge inte klagat när jag tar ut låtar med hjälp av gura(akustiskt) å munspel..Min hund brukar yla med när jag lirar munspel..rätt högt,får nog ett klagomål snart..Brukar stänga in doggen på toan för att lindra smärtan lite,men det är ruskigt bra akustik därinne...Det hörs när han ylar kan jag lova 😱 Undrar om det finns hörsel skydd till hundar,iofs..man kan ju alltid köpa ett gäng till grannarna i förebyggande syfte.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jösses...med lurar måste du ju få spela? Sen är det ju faktiskt som så att man har rätt att leva ett liv även i hyres komplex, fast inom vissa ramar så klart. Gå med i hyresgäst föreningen och ta kontakt med deras juridiska avdelning. Kontakta dem per e-mail eller brev, så du har allt dokumenterar. Sedan, beroende på vad hyresgäst föreningen säger, skickar du en kopia till hyres värden, som sedan får informera din granne.

Givetvis måste du anpassa dig, men det måste din granne också...och hyresvärden.

Jösses...ibland blir jag så trött på människor alltså.

Tyvärr så bor jag i Danmark just nu och här är hyresgästens rättigheter otroligt mycket mindre. Men inte dessto mindre ska jag kolla upp det. Det är tyvärr dessutom ett land där du blir väldigt illa behandlad om du inte har nordiskt utseende (vilket jag inte har) och utan att överdriva eller vara fördomsfull så vet jag att hyresvärden har varit ute efter mig ända från början 😱

Ska prata med de andra grannarna idag o se vad de tycker...

I värsta fall får jag ju börja lära mig producera trance i hörlurar. Kan vara roligt det också 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina grannar har än så länge inte klagat när jag tar ut låtar med hjälp av gura(akustiskt) å munspel..Min hund brukar yla med när jag lirar munspel..rätt högt,får nog ett klagomål snart..Brukar stänga in doggen på toan för att lindra smärtan lite,men det är ruskigt bra akustik därinne...Det hörs när han ylar kan jag lova 😱 Undrar om det finns hörsel skydd till hundar,iofs..man kan ju alltid köpa ett gäng till grannarna i förebyggande syfte.

Mvh

Harmonica mike

Ååh, jag som precis hade köpt ett par munspel och tänkte börja lära mig... puhuh

ska vi byta grannar?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Tyvärr så bor jag i Danmark just nu och här är hyresgästens rättigheter otroligt mycket mindre. Men inte dessto mindre ska jag kolla upp det. Det är tyvärr dessutom ett land där du blir väldigt illa behandlad om du inte har nordiskt utseende (vilket jag inte har) och utan att överdriva eller vara fördomsfull så vet jag att hyresvärden har varit ute efter mig ända från början 😱

Ska prata med de andra grannarna idag o se vad de tycker...

I värsta fall får jag ju börja lära mig producera trance i hörlurar. Kan vara roligt det också 😱

Låter trist de där du... är det verkligen så i Danmark? Värre än i Sverige eller?

Jisses....jag som i min enfald trodde att sån där smyg rasism var på väg ut.

Hur som helst...kolla upp vad som finns. Kanske ringe svenska hyres gästföreningen och hör om dom vet vart man vänder sig i Danmark?

Hoppas det ordnar upp sig. Men om det inte gör det så är det väl till och flytta till ett trevligare bostadsområde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina grannar har än så länge inte klagat när jag tar ut låtar med hjälp av gura(akustiskt) å munspel..Min hund brukar yla med när jag lirar munspel..rätt högt,får nog ett klagomål snart..Brukar stänga in doggen på toan för att lindra smärtan lite,men det är ruskigt bra akustik därinne...Det hörs när han ylar kan jag lova 😱 Undrar om det finns hörsel skydd till hundar,iofs..man kan ju alltid köpa ett gäng till grannarna i förebyggande syfte.

Mvh

Harmonica mike

Ååh, jag som precis hade köpt ett par munspel och tänkte börja lära mig... puhuh

ska vi byta grannar?

Då får du flytta till Norrbotten,och det är ruskigt kallt här nu.. -25 celsius

Antar att det är varmare i Danmark... 😱

Köp hörsel skydd till grannen,för att visa din goda vilja.Eller försök förhandla när du kan lira utan att det stör..

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp hörsel skydd till grannen,för att visa din goda vilja.

Framstår nog iofs mer som en ren provokation... 😱

Jo men det var precis vad jag tänkte,lite humor brukar bryta isen..Han kan ju alltid skicka dom anonymt,och lossas som om det regnar..

Eller ta upp grannen som med upphovs man till nån låt,så kanske han/hon blir lite tacksam när stålarna rullar in..Nä nu skenade det,förlåt 😱

Mvh

Harmonica mike.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter trist de där du... är det verkligen så i Danmark? Värre än i Sverige eller?

Jisses....jag som i min enfald trodde att sån där smyg rasism var på väg ut.

Tyvärr så röstar var 5:e dansk på ett högerextremistiskt parti och högerpartierna har inga som helst problem med att sammarbeta med dem. Rasismen finns överallt, från första sidan i tidningar till kassörskan i matbutiken. Min enda tröst är att jag om ett år flyttar tillbaka till sverige

Mike: jag bor hellre i en igloo än att inte få spela musik 😱

Försökte prata med grannen, men han stängde bara dörren i mitt ansikte

lexor: i min vrede tänkte jag först att nu ska jag fan i mig klaga hos värden så fort han har en fest eller lyssnar på musik, men stackaren är dötyst och det känns lite fel o anklaga honom på falska grunder 😱

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses. Själv hade jag en liknande granne till förra lägenheten. Han klagade på allt. Jag / vi fick inte gå i lägenheten. "Måste du klampa så hårt". Jävla tokmupp. Man får trösta sig med att det finns goda grannar oxå. Nu bor vi skitbra. Det enda problemet är ibland att jag (!) blir störd när grannen drar igång sin surroundbioanläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter trist de där du... är det verkligen så i Danmark? Värre än i Sverige eller?

Jisses....jag som i min enfald trodde att sån där smyg rasism var på väg ut.

Tyvärr så röstar var 5:e dansk på ett högerextremistiskt parti och högerpartierna har inga som helst problem med att sammarbeta med dem. Rasismen finns överallt, från första sidan i tidningar till kassörskan i matbutiken. Min enda tröst är att jag om ett år flyttar tillbaka till sverige

Mike: jag bor hellre i en igloo än att inte få spela musik 😉

Försökte prata med grannen, men han stängde bara dörren i mitt ansikte

lexor: i min vrede tänkte jag först att nu ska jag fan i mig klaga hos värden så fort han har en fest eller lyssnar på musik, men stackaren är dötyst och det känns lite fel o anklaga honom på falska grunder :rolleyes:

quote:

jag bor hellre i en igloo än att inte få spela musik

Försökte prata med grannen, men han stängde bara dörren i mitt ansikte

quote:

Det låter trist,förstår att det är allvarligt.Tyvärr så kan man ha otur och stöta på sådana "sur gnölar",ett norrbottniskt uttryck för bittra och vresiga människor som knappt tål sig själva.

Härda ut,skriv några låtar kring problematiken så kanske du får nån krona för det du fick utstå..Det är under sådana premisser man kan skapa nåt riktigt stort..Vänd det till din fördel.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft flyt i lägenheten jag bor i nu, kan spela när jag vill på dygnet, inga grannar som märker av nåt... Jag kan spela piano/gitarr, och samtidigt yla på utan att behöva va rädd för att störa, men har tidigare bott på ställen man knappt kunnat peta på instrumenten innan nån klagat. Ska dock flytta igen om två månader, så jag hoppas att jag inte får några problem på nästa ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snickrade på min mors hus för några årsen, bytte fasaden. Det hamrades, sågades, borrandes och en massa maskiner gick på högvarv, vinandes.. iiiiiiii!!

Höll på i flera veckor. Sen en dag så slet vi ut en bandare och spelade lite musik. DÅ kom grannarna och klagade, "-Kan du sänka lite?"

Dessutom så kom det en annan gubbfan och gnällde på samma sak, sen avsutade han med att, "-Hade du spelat dansbandsmusik så hade det varit en annan sak, jag klarar inte av den musiken du spelar!"

Hade det inte vart att min mor bodde där, så hade jag kört upp hammaren i röven på gubbfan! :rolleyes:

Så fort det är redigt arbete så är det okej. Men ett minsta uns nöje, då blir det ett jävla liv!

Rediga arbetarsverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk verkar inte bry sig så mkt i mitt hus.. är ett åttavåningshus, med 6 lägenheter per plan, så det bor rätt mkt folk här.

Jag kan själv störa mig på att en granne envisas att spela musik med dunkande bastrumma i fjärdedelar lite väl ofta. Fast jag börjar kanske bli lite gammal 😉.. Klaga tänker jag inte göra, eftersom jag själv mixar i monitorer ibland :rolleyes:

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

oj oj. då har man riktigt schyssta grannar med andra ord. kan iofs irritera mig på att dom låter mitt i natten ibland, men jag låter bli att klaga så länge jag får hålla på med min musik dagtid och dom inte klagar. ge och ta.

konstigt nog så är det enbart ibland ena grannen spelar hög musik... och då är det ALLTID den mest usla eurodisco-musik man över huvud taget kan tänka sig.

det där med danmark låter ju helt knäppt.... det är helt ok att vara rasist i allmänhet alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...