hydra Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Jag har flyttat till en lÀgenhet av papp och har lite problem med att spela in elgitarr genom uppmicning dÄ mina grannar gÄr berserk. Undrar om det gÄr att fÄ ett just gitarrdisst ljud med line in. Sitter pÄ en mixer, preamp (dbx pro 1086) och ljudkort till datorn (m-audio delta 1010). Behöver det mest för att experimentera fram ett nytt sound sÄ det Àr inte direkt för inspelning. Tack pÄ förhand för svar.
steflund Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Har aldrig sett en "live", men det finns de som bygger en lÄda till sin högtalare och isolerar denna bra, det kanske Àr ett alternativ om du vill fortsÀtta att micka upp dina sköna toner?
hydra Postat 8 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 februari 2007 Vill helst avstĂ„ frĂ„n oknytt som pod eftersom ljudet lĂ„ter vĂ€ldigt klent i min smak. Men det Ă€r altsĂ„ i princip rĂ€tt svĂ„rt att sammanföra digitalt -> analogt pĂ„ det dĂ€r sĂ€ttet? Funderade pĂ„ att klippa sladden till högtalaren och modda in en lineout.. men dĂ„ blir det kanske inte nĂ„t ljud alls? Intressant idĂ© det dĂ€r med lĂ„dan. Vore kul att göra nĂ„t snyggt med den som tex en fotölj eller soffa sĂ„ den passar in i hemmamiljö. TĂ€nk en rörsoffa med smaskig linein/out pĂ„ ena sidan. Ganska frĂ€ckt đ VĂ€ldigt snabba svar förresten. Ni Ă€r medvetna om att klockan Ă€r 04:08? đ bugar och bockar.
basshole Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Har för mig att Randall Àr "billigast" med sin Isolation 12 som kostar 5995:- Lite vÀl saftigt för en 1x12'a. Det gÄr ju givetvis att bygga en sjÀlv.
funky monk Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 (redigerat) GrannjĂ€vlar!!!! jag hatar dem, har precis fĂ„tt hem ett klagobrev frĂ„n vĂ€rden eftersom idioten intill har klagat. Jag har slutat mixa i högtalare, spelar elgura i hörlurar och ibland dĂ„ och dĂ„ plingar jag pĂ„ min akustiska. Jag fattar inte va fan det Ă€r som lĂ„ter. Försöker att frĂ„ga honom men han slĂ„r igen dörren i mitt ansikte đ đ man blir sĂ„ jĂ€vla arg. ska över till hyresvĂ€rden nu o fĂ„ ett snack. ska ta med stratan o visa hur mkt ljud den ger ifrĂ„n sig oförstĂ€rkt o se om jag fĂ„r lite sympati GRANNJĂVLAR!!! edit: fortsĂ€ttning... ja, dĂ„ har man snackat med hyresvĂ€rden. Jag tror inte att det finns nĂ„got sĂ„ hemskt i hela vĂ€rlden som en frĂ€mlingsfientlig dansk kĂ€rring i maktposition. Hon beslutade att jag inte fĂ„r lov till att spela nĂ„got som helst pĂ„ nĂ„got instrument hemma. klagar grannjĂ€veln igen, sĂ„ Ă„ker jag ut! đ helt sjuk, nu fĂ„r jag börja leta nytt dĂ„... Redigerat 8 februari 2007 av funky monk
oakleaf (oregistrerad) Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Men jösses...med lurar mÄste du ju fÄ spela? Sen Àr det ju faktiskt som sÄ att man har rÀtt att leva ett liv Àven i hyres komplex, fast inom vissa ramar sÄ klart. GÄ med i hyresgÀst föreningen och ta kontakt med deras juridiska avdelning. Kontakta dem per e-mail eller brev, sÄ du har allt dokumenterar. Sedan, beroende pÄ vad hyresgÀst föreningen sÀger, skickar du en kopia till hyres vÀrden, som sedan fÄr informera din granne. Givetvis mÄste du anpassa dig, men det mÄste din granne ocksÄ...och hyresvÀrden. Jösses...ibland blir jag sÄ trött pÄ mÀnniskor alltsÄ.
Harmonica mike Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Mina grannar har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte klagat nĂ€r jag tar ut lĂ„tar med hjĂ€lp av gura(akustiskt) Ă„ munspel..Min hund brukar yla med nĂ€r jag lirar munspel..rĂ€tt högt,fĂ„r nog ett klagomĂ„l snart..Brukar stĂ€nga in doggen pĂ„ toan för att lindra smĂ€rtan lite,men det Ă€r ruskigt bra akustik dĂ€rinne...Det hörs nĂ€r han ylar kan jag lova đ± Undrar om det finns hörsel skydd till hundar,iofs..man kan ju alltid köpa ett gĂ€ng till grannarna i förebyggande syfte. Mvh Harmonica mike
funky monk Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Men jösses...med lurar mĂ„ste du ju fĂ„ spela? Sen Ă€r det ju faktiskt som sĂ„ att man har rĂ€tt att leva ett liv Ă€ven i hyres komplex, fast inom vissa ramar sĂ„ klart. GĂ„ med i hyresgĂ€st föreningen och ta kontakt med deras juridiska avdelning. Kontakta dem per e-mail eller brev, sĂ„ du har allt dokumenterar. Sedan, beroende pĂ„ vad hyresgĂ€st föreningen sĂ€ger, skickar du en kopia till hyres vĂ€rden, som sedan fĂ„r informera din granne. Givetvis mĂ„ste du anpassa dig, men det mĂ„ste din granne ocksĂ„...och hyresvĂ€rden. Jösses...ibland blir jag sĂ„ trött pĂ„ mĂ€nniskor alltsĂ„. TyvĂ€rr sĂ„ bor jag i Danmark just nu och hĂ€r Ă€r hyresgĂ€stens rĂ€ttigheter otroligt mycket mindre. Men inte dessto mindre ska jag kolla upp det. Det Ă€r tyvĂ€rr dessutom ett land dĂ€r du blir vĂ€ldigt illa behandlad om du inte har nordiskt utseende (vilket jag inte har) och utan att överdriva eller vara fördomsfull sĂ„ vet jag att hyresvĂ€rden har varit ute efter mig Ă€nda frĂ„n början đ± Ska prata med de andra grannarna idag o se vad de tycker... I vĂ€rsta fall fĂ„r jag ju börja lĂ€ra mig producera trance i hörlurar. Kan vara roligt det ocksĂ„ đ±
funky monk Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Mina grannar har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte klagat nĂ€r jag tar ut lĂ„tar med hjĂ€lp av gura(akustiskt) Ă„ munspel..Min hund brukar yla med nĂ€r jag lirar munspel..rĂ€tt högt,fĂ„r nog ett klagomĂ„l snart..Brukar stĂ€nga in doggen pĂ„ toan för att lindra smĂ€rtan lite,men det Ă€r ruskigt bra akustik dĂ€rinne...Det hörs nĂ€r han ylar kan jag lova đ± Undrar om det finns hörsel skydd till hundar,iofs..man kan ju alltid köpa ett gĂ€ng till grannarna i förebyggande syfte. Mvh Harmonica mike Ă Ă„h, jag som precis hade köpt ett par munspel och tĂ€nkte börja lĂ€ra mig... puhuh ska vi byta grannar?
oakleaf (oregistrerad) Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 TyvĂ€rr sĂ„ bor jag i Danmark just nu och hĂ€r Ă€r hyresgĂ€stens rĂ€ttigheter otroligt mycket mindre. Men inte dessto mindre ska jag kolla upp det. Det Ă€r tyvĂ€rr dessutom ett land dĂ€r du blir vĂ€ldigt illa behandlad om du inte har nordiskt utseende (vilket jag inte har) och utan att överdriva eller vara fördomsfull sĂ„ vet jag att hyresvĂ€rden har varit ute efter mig Ă€nda frĂ„n början đ± Ska prata med de andra grannarna idag o se vad de tycker... I vĂ€rsta fall fĂ„r jag ju börja lĂ€ra mig producera trance i hörlurar. Kan vara roligt det ocksĂ„ đ± LĂ„ter trist de dĂ€r du... Ă€r det verkligen sĂ„ i Danmark? VĂ€rre Ă€n i Sverige eller? Jisses....jag som i min enfald trodde att sĂ„n dĂ€r smyg rasism var pĂ„ vĂ€g ut. Hur som helst...kolla upp vad som finns. Kanske ringe svenska hyres gĂ€stföreningen och hör om dom vet vart man vĂ€nder sig i Danmark? Hoppas det ordnar upp sig. Men om det inte gör det sĂ„ Ă€r det vĂ€l till och flytta till ett trevligare bostadsomrĂ„de.
Harmonica mike Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Mina grannar har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte klagat nĂ€r jag tar ut lĂ„tar med hjĂ€lp av gura(akustiskt) Ă„ munspel..Min hund brukar yla med nĂ€r jag lirar munspel..rĂ€tt högt,fĂ„r nog ett klagomĂ„l snart..Brukar stĂ€nga in doggen pĂ„ toan för att lindra smĂ€rtan lite,men det Ă€r ruskigt bra akustik dĂ€rinne...Det hörs nĂ€r han ylar kan jag lova đ± Undrar om det finns hörsel skydd till hundar,iofs..man kan ju alltid köpa ett gĂ€ng till grannarna i förebyggande syfte. Mvh Harmonica mike Ă Ă„h, jag som precis hade köpt ett par munspel och tĂ€nkte börja lĂ€ra mig... puhuh ska vi byta grannar? DĂ„ fĂ„r du flytta till Norrbotten,och det Ă€r ruskigt kallt hĂ€r nu.. -25 celsius Antar att det Ă€r varmare i Danmark... đ± Köp hörsel skydd till grannen,för att visa din goda vilja.Eller försök förhandla nĂ€r du kan lira utan att det stör.. Mvh Harmonica mike
tbruce Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Köp hörsel skydd till grannen,för att visa din goda vilja. FramstĂ„r nog iofs mer som en ren provokation... đ±
Harmonica mike Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Köp hörsel skydd till grannen,för att visa din goda vilja. FramstĂ„r nog iofs mer som en ren provokation... đ± Jo men det var precis vad jag tĂ€nkte,lite humor brukar bryta isen..Han kan ju alltid skicka dom anonymt,och lossas som om det regnar.. Eller ta upp grannen som med upphovs man till nĂ„n lĂ„t,sĂ„ kanske han/hon blir lite tacksam nĂ€r stĂ„larna rullar in..NĂ€ nu skenade det,förlĂ„t đ± Mvh Harmonica mike.
Lexor Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Hör du aldrig att din granne vĂ€snas, har nĂ„ra surtrattar ovanför mig men dom gav upp nĂ€r jag bad dom sluta springa omkring pĂ„ nĂ€tterna.. inte för att jag bryr mig men kan dom kan jag đ±
funky monk Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 (redigerat) LĂ„ter trist de dĂ€r du... Ă€r det verkligen sĂ„ i Danmark? VĂ€rre Ă€n i Sverige eller? Jisses....jag som i min enfald trodde att sĂ„n dĂ€r smyg rasism var pĂ„ vĂ€g ut. TyvĂ€rr sĂ„ röstar var 5:e dansk pĂ„ ett högerextremistiskt parti och högerpartierna har inga som helst problem med att sammarbeta med dem. Rasismen finns överallt, frĂ„n första sidan i tidningar till kassörskan i matbutiken. Min enda tröst Ă€r att jag om ett Ă„r flyttar tillbaka till sverige Mike: jag bor hellre i en igloo Ă€n att inte fĂ„ spela musik đ± Försökte prata med grannen, men han stĂ€ngde bara dörren i mitt ansikte lexor: i min vrede tĂ€nkte jag först att nu ska jag fan i mig klaga hos vĂ€rden sĂ„ fort han har en fest eller lyssnar pĂ„ musik, men stackaren Ă€r dötyst och det kĂ€nns lite fel o anklaga honom pĂ„ falska grunder đ± Redigerat 8 februari 2007 av funky monk
Vallhagen Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Jisses. SjÀlv hade jag en liknande granne till förra lÀgenheten. Han klagade pÄ allt. Jag / vi fick inte gÄ i lÀgenheten. "MÄste du klampa sÄ hÄrt". JÀvla tokmupp. Man fÄr trösta sig med att det finns goda grannar oxÄ. Nu bor vi skitbra. Det enda problemet Àr ibland att jag (!) blir störd nÀr grannen drar igÄng sin surroundbioanlÀggning.
Harmonica mike Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 LĂ„ter trist de dĂ€r du... Ă€r det verkligen sĂ„ i Danmark? VĂ€rre Ă€n i Sverige eller? Jisses....jag som i min enfald trodde att sĂ„n dĂ€r smyg rasism var pĂ„ vĂ€g ut. TyvĂ€rr sĂ„ röstar var 5:e dansk pĂ„ ett högerextremistiskt parti och högerpartierna har inga som helst problem med att sammarbeta med dem. Rasismen finns överallt, frĂ„n första sidan i tidningar till kassörskan i matbutiken. Min enda tröst Ă€r att jag om ett Ă„r flyttar tillbaka till sverige Mike: jag bor hellre i en igloo Ă€n att inte fĂ„ spela musik đ Försökte prata med grannen, men han stĂ€ngde bara dörren i mitt ansikte lexor: i min vrede tĂ€nkte jag först att nu ska jag fan i mig klaga hos vĂ€rden sĂ„ fort han har en fest eller lyssnar pĂ„ musik, men stackaren Ă€r dötyst och det kĂ€nns lite fel o anklaga honom pĂ„ falska grunder quote: jag bor hellre i en igloo Ă€n att inte fĂ„ spela musik Försökte prata med grannen, men han stĂ€ngde bara dörren i mitt ansikte quote: Det lĂ„ter trist,förstĂ„r att det Ă€r allvarligt.TyvĂ€rr sĂ„ kan man ha otur och stöta pĂ„ sĂ„dana "sur gnölar",ett norrbottniskt uttryck för bittra och vresiga mĂ€nniskor som knappt tĂ„l sig sjĂ€lva. HĂ€rda ut,skriv nĂ„gra lĂ„tar kring problematiken sĂ„ kanske du fĂ„r nĂ„n krona för det du fick utstĂ„..Det Ă€r under sĂ„dana premisser man kan skapa nĂ„t riktigt stort..VĂ€nd det till din fördel. Mvh Harmonica mike
robbery Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Jag har haft flyt i lÀgenheten jag bor i nu, kan spela nÀr jag vill pÄ dygnet, inga grannar som mÀrker av nÄt... Jag kan spela piano/gitarr, och samtidigt yla pÄ utan att behöva va rÀdd för att störa, men har tidigare bott pÄ stÀllen man knappt kunnat peta pÄ instrumenten innan nÄn klagat. Ska dock flytta igen om tvÄ mÄnader, sÄ jag hoppas att jag inte fÄr nÄgra problem pÄ nÀsta stÀlle.
KillwithSkill Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Jag snickrade pÄ min mors hus för nÄgra Ärsen, bytte fasaden. Det hamrades, sÄgades, borrandes och en massa maskiner gick pÄ högvarv, vinandes.. iiiiiiii!! Höll pÄ i flera veckor. Sen en dag sÄ slet vi ut en bandare och spelade lite musik. Dà kom grannarna och klagade, "-Kan du sÀnka lite?" Dessutom sÄ kom det en annan gubbfan och gnÀllde pÄ samma sak, sen avsutade han med att, "-Hade du spelat dansbandsmusik sÄ hade det varit en annan sak, jag klarar inte av den musiken du spelar!" Hade det inte vart att min mor bodde dÀr, sÄ hade jag kört upp hammaren i röven pÄ gubbfan! SÄ fort det Àr redigt arbete sÄ Àr det okej. Men ett minsta uns nöje, dÄ blir det ett jÀvla liv! Rediga arbetarsverige!
funky monk Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Hade det inte vart att min mor bodde dÀr, sÄ hade jag kört upp hammaren i röven pÄ gubbfan! Jag kÀnner med dig min vÀn
D Vibe Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Folk verkar inte bry sig sĂ„ mkt i mitt hus.. Ă€r ett Ă„ttavĂ„ningshus, med 6 lĂ€genheter per plan, sĂ„ det bor rĂ€tt mkt folk hĂ€r. Jag kan sjĂ€lv störa mig pĂ„ att en granne envisas att spela musik med dunkande bastrumma i fjĂ€rdedelar lite vĂ€l ofta. Fast jag börjar kanske bli lite gammal đ.. Klaga tĂ€nker jag inte göra, eftersom jag sjĂ€lv mixar i monitorer ibland /Daniel
robbery Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Förövrigt Àr Danmark ett förfallet land. Och det smittar av sig pÄ skÄne... tur man flyttar hÀrifrÄn snart...
godhead Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 oj oj. dÄ har man riktigt schyssta grannar med andra ord. kan iofs irritera mig pÄ att dom lÄter mitt i natten ibland, men jag lÄter bli att klaga sÄ lÀnge jag fÄr hÄlla pÄ med min musik dagtid och dom inte klagar. ge och ta. konstigt nog sÄ Àr det enbart ibland ena grannen spelar hög musik... och dÄ Àr det ALLTID den mest usla eurodisco-musik man över huvud taget kan tÀnka sig. det dÀr med danmark lÄter ju helt knÀppt.... det Àr helt ok att vara rasist i allmÀnhet alltsÄ?
zagabar Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Ăr inte rasist om man har emot en folkgrupp och inte ett land? Eller jag vet inte đ
Christoffer Bergfors Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Ăr inte rasist om man har emot en folkgrupp och inte ett land?Eller jag vet inte đ ?? Vad Ă€r det du menar egentligen (Ă€ven om det inte Ă€r pĂ„ allvar)?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.