Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har flyttat till en lÀgenhet av papp och har lite problem med att spela in elgitarr genom uppmicning dÄ mina grannar gÄr berserk.

Undrar om det gÄr att fÄ ett just gitarrdisst ljud med line in.

Sitter pÄ en mixer, preamp (dbx pro 1086) och ljudkort till datorn (m-audio delta 1010).

Behöver det mest för att experimentera fram ett nytt sound sÄ det Àr inte direkt för inspelning.

Tack pÄ förhand för svar.

Annons
Postat

Har aldrig sett en "live", men det finns de som bygger en lÄda till sin högtalare och isolerar denna bra, det kanske Àr ett alternativ om du vill fortsÀtta att micka upp dina sköna toner?

Postat

Vill helst avstÄ frÄn oknytt som pod eftersom ljudet lÄter vÀldigt klent i min smak. Men det Àr altsÄ i princip rÀtt svÄrt att sammanföra digitalt -> analogt pÄ det dÀr sÀttet? Funderade pÄ att klippa sladden till högtalaren och modda in en lineout.. men dÄ blir det kanske inte nÄt ljud alls?

Intressant idĂ© det dĂ€r med lĂ„dan. Vore kul att göra nĂ„t snyggt med den som tex en fotölj eller soffa sĂ„ den passar in i hemmamiljö. TĂ€nk en rörsoffa med smaskig linein/out pĂ„ ena sidan. Ganska frĂ€ckt 🙂

VĂ€ldigt snabba svar förresten. Ni Ă€r medvetna om att klockan Ă€r 04:08? 😉

bugar och bockar.

Postat (redigerat)

GrannjÀvlar!!!!

jag hatar dem, har precis fÄtt hem ett klagobrev frÄn vÀrden eftersom idioten intill har klagat. Jag har slutat mixa i högtalare, spelar elgura i hörlurar och ibland dÄ och dÄ plingar jag pÄ min akustiska. Jag fattar inte va fan det Àr som lÄter.

Försöker att frĂ„ga honom men han slĂ„r igen dörren i mitt ansikte 🙂

🙂 man blir sĂ„ jĂ€vla arg.

ska över till hyresvÀrden nu o fÄ ett snack. ska ta med stratan o visa hur mkt ljud den ger ifrÄn sig oförstÀrkt o se om jag fÄr lite sympati

GRANNJÄVLAR!!!

edit: fortsÀttning...

ja, dÄ har man snackat med hyresvÀrden.

Jag tror inte att det finns nÄgot sÄ hemskt i hela vÀrlden som en frÀmlingsfientlig dansk kÀrring i maktposition. Hon beslutade att jag inte fÄr lov till att spela nÄgot som helst pÄ nÄgot instrument hemma. klagar grannjÀveln igen, sÄ Äker jag ut!

😄

helt sjuk, nu fÄr jag börja leta nytt dÄ...

Redigerat av funky monk
oakleaf (oregistrerad)
Postat

Men jösses...med lurar mÄste du ju fÄ spela? Sen Àr det ju faktiskt som sÄ att man har rÀtt att leva ett liv Àven i hyres komplex, fast inom vissa ramar sÄ klart. GÄ med i hyresgÀst föreningen och ta kontakt med deras juridiska avdelning. Kontakta dem per e-mail eller brev, sÄ du har allt dokumenterar. Sedan, beroende pÄ vad hyresgÀst föreningen sÀger, skickar du en kopia till hyres vÀrden, som sedan fÄr informera din granne.

Givetvis mÄste du anpassa dig, men det mÄste din granne ocksÄ...och hyresvÀrden.

Jösses...ibland blir jag sÄ trött pÄ mÀnniskor alltsÄ.

Postat

Mina grannar har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte klagat nĂ€r jag tar ut lĂ„tar med hjĂ€lp av gura(akustiskt) Ă„ munspel..Min hund brukar yla med nĂ€r jag lirar munspel..rĂ€tt högt,fĂ„r nog ett klagomĂ„l snart..Brukar stĂ€nga in doggen pĂ„ toan för att lindra smĂ€rtan lite,men det Ă€r ruskigt bra akustik dĂ€rinne...Det hörs nĂ€r han ylar kan jag lova đŸ˜± Undrar om det finns hörsel skydd till hundar,iofs..man kan ju alltid köpa ett gĂ€ng till grannarna i förebyggande syfte.

Mvh

Harmonica mike

Postat
Men jösses...med lurar mÄste du ju fÄ spela? Sen Àr det ju faktiskt som sÄ att man har rÀtt att leva ett liv Àven i hyres komplex, fast inom vissa ramar sÄ klart. GÄ med i hyresgÀst föreningen och ta kontakt med deras juridiska avdelning. Kontakta dem per e-mail eller brev, sÄ du har allt dokumenterar. Sedan, beroende pÄ vad hyresgÀst föreningen sÀger, skickar du en kopia till hyres vÀrden, som sedan fÄr informera din granne.

Givetvis mÄste du anpassa dig, men det mÄste din granne ocksÄ...och hyresvÀrden.

Jösses...ibland blir jag sÄ trött pÄ mÀnniskor alltsÄ.

TyvĂ€rr sĂ„ bor jag i Danmark just nu och hĂ€r Ă€r hyresgĂ€stens rĂ€ttigheter otroligt mycket mindre. Men inte dessto mindre ska jag kolla upp det. Det Ă€r tyvĂ€rr dessutom ett land dĂ€r du blir vĂ€ldigt illa behandlad om du inte har nordiskt utseende (vilket jag inte har) och utan att överdriva eller vara fördomsfull sĂ„ vet jag att hyresvĂ€rden har varit ute efter mig Ă€nda frĂ„n början đŸ˜±

Ska prata med de andra grannarna idag o se vad de tycker...

I vĂ€rsta fall fĂ„r jag ju börja lĂ€ra mig producera trance i hörlurar. Kan vara roligt det ocksĂ„ đŸ˜±

Postat
Mina grannar har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte klagat nĂ€r jag tar ut lĂ„tar med hjĂ€lp av gura(akustiskt) Ă„ munspel..Min hund brukar yla med nĂ€r jag lirar munspel..rĂ€tt högt,fĂ„r nog ett klagomĂ„l snart..Brukar stĂ€nga in doggen pĂ„ toan för att lindra smĂ€rtan lite,men det Ă€r ruskigt bra akustik dĂ€rinne...Det hörs nĂ€r han ylar kan jag lova đŸ˜± Undrar om det finns hörsel skydd till hundar,iofs..man kan ju alltid köpa ett gĂ€ng till grannarna i förebyggande syfte.

Mvh

Harmonica mike

Ă…Ă„h, jag som precis hade köpt ett par munspel och tĂ€nkte börja lĂ€ra mig... puhuh

ska vi byta grannar?

oakleaf (oregistrerad)
Postat
TyvĂ€rr sĂ„ bor jag i Danmark just nu och hĂ€r Ă€r hyresgĂ€stens rĂ€ttigheter otroligt mycket mindre. Men inte dessto mindre ska jag kolla upp det. Det Ă€r tyvĂ€rr dessutom ett land dĂ€r du blir vĂ€ldigt illa behandlad om du inte har nordiskt utseende (vilket jag inte har) och utan att överdriva eller vara fördomsfull sĂ„ vet jag att hyresvĂ€rden har varit ute efter mig Ă€nda frĂ„n början đŸ˜±

Ska prata med de andra grannarna idag o se vad de tycker...

I vĂ€rsta fall fĂ„r jag ju börja lĂ€ra mig producera trance i hörlurar. Kan vara roligt det ocksĂ„ đŸ˜±

LÄter trist de dÀr du... Àr det verkligen sÄ i Danmark? VÀrre Àn i Sverige eller?

Jisses....jag som i min enfald trodde att sÄn dÀr smyg rasism var pÄ vÀg ut.

Hur som helst...kolla upp vad som finns. Kanske ringe svenska hyres gÀstföreningen och hör om dom vet vart man vÀnder sig i Danmark?

Hoppas det ordnar upp sig. Men om det inte gör det sÄ Àr det vÀl till och flytta till ett trevligare bostadsomrÄde.

Postat

Mvh

Harmonica mike

Ă…Ă„h, jag som precis hade köpt ett par munspel och tĂ€nkte börja lĂ€ra mig... puhuh

ska vi byta grannar?

DÄ fÄr du flytta till Norrbotten,och det Àr ruskigt kallt hÀr nu.. -25 celsius

Antar att det Ă€r varmare i Danmark... đŸ˜±

Köp hörsel skydd till grannen,för att visa din goda vilja.Eller försök förhandla nÀr du kan lira utan att det stör..

Mvh

Harmonica mike

Postat
Köp hörsel skydd till grannen,för att visa din goda vilja.

FramstĂ„r nog iofs mer som en ren provokation... đŸ˜±

Postat
Köp hörsel skydd till grannen,för att visa din goda vilja.

FramstĂ„r nog iofs mer som en ren provokation... đŸ˜±

Jo men det var precis vad jag tÀnkte,lite humor brukar bryta isen..Han kan ju alltid skicka dom anonymt,och lossas som om det regnar..

Eller ta upp grannen som med upphovs man till nĂ„n lĂ„t,sĂ„ kanske han/hon blir lite tacksam nĂ€r stĂ„larna rullar in..NĂ€ nu skenade det,förlĂ„t đŸ˜±

Mvh

Harmonica mike.

Postat

Hör du aldrig att din granne vĂ€snas, har nĂ„ra surtrattar ovanför mig men dom gav upp nĂ€r jag bad dom sluta springa omkring pĂ„ nĂ€tterna.. inte för att jag bryr mig men kan dom kan jag đŸ˜±

Postat (redigerat)
LÄter trist de dÀr du... Àr det verkligen sÄ i Danmark? VÀrre Àn i Sverige eller?

TyvÀrr sÄ röstar var 5:e dansk pÄ ett högerextremistiskt parti och högerpartierna har inga som helst problem med att sammarbeta med dem. Rasismen finns överallt, frÄn första sidan i tidningar till kassörskan i matbutiken. Min enda tröst Àr att jag om ett Är flyttar tillbaka till sverige

Mike: jag bor hellre i en igloo Ă€n att inte fĂ„ spela musik đŸ˜±

Försökte prata med grannen, men han stÀngde bara dörren i mitt ansikte

lexor: i min vrede tĂ€nkte jag först att nu ska jag fan i mig klaga hos vĂ€rden sĂ„ fort han har en fest eller lyssnar pĂ„ musik, men stackaren Ă€r dötyst och det kĂ€nns lite fel o anklaga honom pĂ„ falska grunder đŸ˜±

Redigerat av funky monk
Postat

Jisses. SjÀlv hade jag en liknande granne till förra lÀgenheten. Han klagade pÄ allt. Jag / vi fick inte gÄ i lÀgenheten. "MÄste du klampa sÄ hÄrt". JÀvla tokmupp. Man fÄr trösta sig med att det finns goda grannar oxÄ. Nu bor vi skitbra. Det enda problemet Àr ibland att jag (!) blir störd nÀr grannen drar igÄng sin surroundbioanlÀggning.

Postat

TyvÀrr sÄ röstar var 5:e dansk pÄ ett högerextremistiskt parti och högerpartierna har inga som helst problem med att sammarbeta med dem. Rasismen finns överallt, frÄn första sidan i tidningar till kassörskan i matbutiken. Min enda tröst Àr att jag om ett Är flyttar tillbaka till sverige

Mike: jag bor hellre i en igloo Ă€n att inte fĂ„ spela musik 😉

lexor: i min vrede tÀnkte jag först att nu ska jag fan i mig klaga hos vÀrden sÄ fort han har en fest eller lyssnar pÄ musik, men stackaren Àr dötyst och det kÀnns lite fel o anklaga honom pÄ falska grunder :rolleyes:

quote:

jag bor hellre i en igloo Àn att inte fÄ spela musik

quote:

Det lÄter trist,förstÄr att det Àr allvarligt.TyvÀrr sÄ kan man ha otur och stöta pÄ sÄdana "sur gnölar",ett norrbottniskt uttryck för bittra och vresiga mÀnniskor som knappt tÄl sig sjÀlva.

HÀrda ut,skriv nÄgra lÄtar kring problematiken sÄ kanske du fÄr nÄn krona för det du fick utstÄ..Det Àr under sÄdana premisser man kan skapa nÄt riktigt stort..VÀnd det till din fördel.

Mvh

Harmonica mike

Postat

Jag har haft flyt i lÀgenheten jag bor i nu, kan spela nÀr jag vill pÄ dygnet, inga grannar som mÀrker av nÄt... Jag kan spela piano/gitarr, och samtidigt yla pÄ utan att behöva va rÀdd för att störa, men har tidigare bott pÄ stÀllen man knappt kunnat peta pÄ instrumenten innan nÄn klagat. Ska dock flytta igen om tvÄ mÄnader, sÄ jag hoppas att jag inte fÄr nÄgra problem pÄ nÀsta stÀlle.

Postat

Jag snickrade pÄ min mors hus för nÄgra Ärsen, bytte fasaden. Det hamrades, sÄgades, borrandes och en massa maskiner gick pÄ högvarv, vinandes.. iiiiiiii!!

Höll pĂ„ i flera veckor. Sen en dag sĂ„ slet vi ut en bandare och spelade lite musik. DÅ kom grannarna och klagade, "-Kan du sĂ€nka lite?"

Dessutom sÄ kom det en annan gubbfan och gnÀllde pÄ samma sak, sen avsutade han med att, "-Hade du spelat dansbandsmusik sÄ hade det varit en annan sak, jag klarar inte av den musiken du spelar!"

Hade det inte vart att min mor bodde dÀr, sÄ hade jag kört upp hammaren i röven pÄ gubbfan! :rolleyes:

SÄ fort det Àr redigt arbete sÄ Àr det okej. Men ett minsta uns nöje, dÄ blir det ett jÀvla liv!

Rediga arbetarsverige!

Postat

Folk verkar inte bry sig sÄ mkt i mitt hus.. Àr ett ÄttavÄningshus, med 6 lÀgenheter per plan, sÄ det bor rÀtt mkt folk hÀr.

Jag kan sjĂ€lv störa mig pĂ„ att en granne envisas att spela musik med dunkande bastrumma i fjĂ€rdedelar lite vĂ€l ofta. Fast jag börjar kanske bli lite gammal 😉.. Klaga tĂ€nker jag inte göra, eftersom jag sjĂ€lv mixar i monitorer ibland :rolleyes:

/Daniel

Postat
Förövrigt Àr Danmark ett förfallet land.

Och det smittar av sig pÄ skÄne... tur man flyttar hÀrifrÄn snart...

Postat

oj oj. dÄ har man riktigt schyssta grannar med andra ord. kan iofs irritera mig pÄ att dom lÄter mitt i natten ibland, men jag lÄter bli att klaga sÄ lÀnge jag fÄr hÄlla pÄ med min musik dagtid och dom inte klagar. ge och ta.

konstigt nog sÄ Àr det enbart ibland ena grannen spelar hög musik... och dÄ Àr det ALLTID den mest usla eurodisco-musik man över huvud taget kan tÀnka sig.

det dÀr med danmark lÄter ju helt knÀppt.... det Àr helt ok att vara rasist i allmÀnhet alltsÄ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.