Jump to content
Annons

Alla Gitarrer "Skramlar"?


mmikael

Recommended Posts

Hej!

Nu är det så här; jag köpte för något/några år sen en elgitarr av märke Squier och modell Starfire. Punga ut rätt så mkt för den, 7200 eller liknande. Kommer ihåg att den skramlade när jag provade den i affären, men jag hade ingen vana alls av elgitarrer och vet ju att akustiska gitarrer kan skramla innan man lär sig spela på dom, så jag köpte den och tänkte att jag skulle lära mig att behärska det.

Nu dock så har jag märkt att den skramlar oavsett, och det är just bassträngarna där strängen vibrerar lite på dom andra banden i varierande grad. Jag har lämnat in den på servise så dom har rättat till halsen, men den skramlar ändå, så jag rattade lite på huset eller vad det heter och skapade mer mellanrum mellan strängarna och halsen, och det blev bättre, men såklart mindre kul att spela på.

Problemet är att jag inte kan plugga in min elgura och testa hur det låter förstärkt, för min förstärkare är paj. Och nu så sitter jag och oroar mig alternativt är förbannad på om dom sålde mig en skev jävla skitgura för ganska mkt pengar.

Så vad är era erfarenheter? Skramlar alla gitarrer i varierande grad och hörs det lika mkt eller mer när den sen är förstärkt? Låter kanske löjligt, men jag kommer fan inte ihåg hur det lät när jag pluggade in den för det var nåt år sen jag spelade på den så. Och är det många måndagsexemplar som cirkulerar på olika affärer som dom sen kränger på gitarrvärldens motsvarigheter till Ole i sällskapsresan? Jag köpte min gura på Musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad gör dom då? Så det går att åtgärda? Slipar dom typ på banden osv?

I vanliga fall brukar det räcka med att ställa in stränghöjden och halsens relief rätt och sedan intonera om den. Inte speciellt dyrt, ett par hundralappar bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bandskaller hörs inte i förstärkaren som det låter "unplugged". Anslaget påverkar skramlet. Stränghöjden är en kompromiss mellan hur tungspelad gitarr man vill ha och hur mycket skrammel man tål. Som sagt förstärkaren döljer det mesta. Min Strat, som är "den dyraste Fender någonsin byggt" skramlar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick tillbaka min gitarr igår.

har inte spelat på 12 år och detta är en Squire Fender...

Jag lämnade in den för nya mickar men killen som skulle renovera rigde upp och frågade om jag ville ha gitarren justerad.

Denna gitarren har ALLTID skramlat, sen den va ny från butik men nu är den kanon.

Tror jag gav kanske 4-500 extra för att få detta fixat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...