Jump to content
Annons

En sprakande mixer?


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens!

Har nyligen köpt på mig ytterligare en begagnad mixer, mest för att leka vid sidan om. Till skillnad från mixern vi använder när vi spelar in så är denna lite defekt, men jag tror att det går att ordna relativt lätt.

Mainregeln får det att spraka i monitorerna när man höjer och sänker. Vissa av kanalfade:arna gör samma sak. Kan det var nån form av oxidering eller liknande eller uppträder detta bara i XLR-anslutningar?

Hur kommer man runt det, får man lämna in bordet på service eller kan man lösa det själv genom att tvätta rent komponenter i bordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är antagligen oxider i potentiometrarna eller så är potentiometrarna slitna. Är det oxider, så kan det hjälpa med kontaktspray utan olja (INTE 5-56 eller liknande...). Är de slitna, så måste de däremot bytas ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är riktiga reglar som tex alps så går dom att plocka isär. Finns säkert 100 sätt och rengöra men jag brukar ta ett radergummi och rengöra "banan" med. Rengör sedan med isopropanol.

Fler sätt.. någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...