Jump to content
Annons

Kontrollrum och akustik


Hellhoff

Recommended Posts

Hej!

Sitter på en lokal på 56 kvadrat som vi använder som studio och replokal, och så skall det förbli. Studion är idag väldigt spartansk, varken behandlad för akustik, klimat eller optimala studioförhållanden, men det vill vi ändra på.

På bilden här nedan ser ni det som är tänkt att bli kontrollrummet. Ytan med parkettgolv. Den är uppskattningsvis 2,70 meter bred och bestämt 8 meter lång. Jag är beläst inom hur ett tripleleaf fungerar och hade tänkt mig att skära upp en skåra i golvet vid övergången mellan parkettgolv och det andra golvet, och en likadan skåra i väggarna och sedan sätta de två kontrollrumsväggarna monterade mot varsit golv, självklart med god luftspalt imellan. Parkettgolvsytan vill jag dock inte inkräkta på.

För min del skulle jag gärna vilja ha mixerbordet precis där det är nu, med en ruta framför ut mot liverummet, dock har jag läst att en mixningsposition får bättre förhållanden ljudmässigt om sidoväggarna är mindre än främre och bakre vägg. Tycker ni att jag hellre bör placera mixningspositionen där soffan är nu och ha rutan till höger om mig?

2.jpg

Som ni också kan se löper ett hjärnrör längs överkanten på väggen och det är försett med hundratals små hål med några centimeters mellanrum och är kopplat till ett annat rum där en stor luftavfuktare befinner sig, den gör jobbet bra och kan hjälpa mig att få ventilation till kontrollrummet, problemet är att röret löper igenom hela lokalen och därför kommer ljud att överföras via det. Kommer mitt tripleleaf ändock att fungera någorlunda bra om jag tätar ordentligt där röret går igenom?

Bilden här nedan: Taket skall också isoleras på något sätt, hur vet jag inte eftersom det är byggt av en väldigt knepig betong(sprängsäker) och det är mycket svårt att fästa saker i det. Men jag undrar över hur man så länge kan göra en alternativ lösning för min trumhörna, akustiken är minst sagt undermålig med tanke på att det är i ett obehandlat hörn, gipsväggar och lutande betongtak. Tillochmed flaggan hjälpte att sätta upp på väggen och jag misstänker att heltäckningsmattan gör skillnad, men borde jag kanske bygga ett podie, en basfälla med absorbent i hörnet och dämpa taket, hur skulle ni gå till väga?

1.jpg

Om någon vill skissa på rummet(andreasb?) så är måtten 8x7 meter. Den bakre väggen från mixerbordet är 8 meter och sidoväggen 7. Väggarna är 2,40 meter höga i ventilationsrörets överkant, medan gipsväggarna är mellan 220-230 cm. Som ni även kan se lutar taket, men inte särskilt mycket så jag tippar på att högsta punkten i rummet(vid taknocken) är ca 3-3.20 meter.

Det finns många fler frågetecken att reda ut och jag känner att jag trevar mig fram lite, men nånstans måste man ju börja! 😆

PS. Kommentera inte saknad av kablar i mixerbordet, overheads vid trummorna, mo-pads eller dyligt eftersom det helt enkelt är undanplockat när bilderna är tagna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Taket kan du limma fullt med industriakustikskivor.

Det är knappast en bra lösning med tanke på både akustik och klimat. Om du inte har lust att vara seriös kan du gärna överväga att inte skriva alls.

Frågan är hur man skall bygga ett undertak. Jag tänker inte sätta upp pelare mitt i lokalen för att ge stöd åt ett nytt tak, och det är näst intill omöjligt att borra fast ett tak i det befintliga. Nån som har nån idé? :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt är det till ventilationsröret?

varför inte göra såhär?

undertak

betongborrar -> Pluggar -> sätter i en krok-> hänger ner undertaket i järntråd?

Taket väger bara ca 3kg/m2 (med Connect/sombra a)

så det behövs inte så himla mycket borrhål.

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det är knappast en bra lösning med tanke på både akustik och klimat.

Varför limmar industrihallarna och sporthallarna srivorna i taket? Varför rekommenderas det att dämpa taket istället för att dämpa golvet (med mattor o.dyl)? För att det fungerar?

Tja-tja. Over and out. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för svar, och tsmalmberg, jag ber om ursäkt, jag trodde bara du försökte vara näsvis. Betongtaket är inte isolerat för värme och vi förlorar massor med värme därifrån och det skapar ett dåligt klimat i studion. Det skulle väl inte hjälpa särskilt bra att limma vanliga industriakustikplattor på den betongen? Rätta mig om jag har fel och förlåt igen.

Ni övriga: Det skulle kunna funka med skenor längs väggarna, men jag kan dessvärre inte borra i taket, vi har försökt med betongborr och den slets sönder mycket fort medans väggen fick ett liiiiiitet hål(0,3 cm djupt) 😆

Men om man skulle köra med skenor, skulle det kunna hålla upp ett rutnät som blir 56 kvadrat stort isåfall? Och skulle man kunna lägga isolering där ovanpå och således få en luftspalt på kanske 30-40 cm till taknocken, och isolera värme ändå?

Upp till ventilationsröret är det ca 2.20 och ovanför det 2.40. Det är ungefär 20 cm i diameter alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

de där röret kan bli knepigt.. är de in o ut på det så att de går ut ngnstans me??

eller är de en port som sprutar in luft, finns möjligheten att klippa röret och sätta in en liknande fast från ett annat hål??

alternativt kan du ju bygga ljudslussar som minskar ljudintaget via luftrören!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå att borra i taket om du har en riktig slagborrmaskin. Har du ingen kan du hyra en Hilti eller liknande på en maskinuthyrningsstation. Sen kan det ju tänkas att det är fullproppat med armeringsjärn om det ska vara bombsäkrat, och då blir det ju lite värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Paroc-skivorna jag använde (TAKU) fungerar ypperligt som värmeisolering också. 50mm stenull håller värmen inne bättre än ett löshängande tak. Dessa löshängande tak som finns t.ex på kontor baserar sig på liknande skivor.

Angående hilti: Ypperligt vapen. Det tog mig 5 minuter att borra 8 stycken 10cm djupa hål i granit. Grejen med det är dock en del de ypperligt fina bettena, diamantborrar alltså. Det fungerar med vanlig slagborrmaskin också, men betten kan kosta lika mycket som en billig maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat med flera olika slagborrmaskiner, och betongborrar, dessa slets ut på bara ett par minuter och hålet i väggen blev bara ett par millimeter djupt. En snickare tog med deras värsta spikpistol som sköt genom stålbalkar för att fästa reglar i väggen utan resultat, dum som han är så satt han pistolen rakt mot väggen och lutade hela sin tyngd på för att få in spiken bara i väggen. Inte ens detta var möjligt och spiken flög all världens väg och bröts som ett U. Jag vettefaen vad det är för jävla betong, men lokalen användes tidigare för att lagra vapen och det är väl viktigt att skydda.

Hursomhelst, skivorna du pratar om tsmalmbe verkar ju riktigt intressanta, kan man alltså limma dem rakt mot betongen och därigenom få bort en hel del studsar från taket så att akustiken blir jämnare och tillochmed att värmen håller sig kvar? Isåfall kanske man kunde kombinera detta med ett undertak?

Nu ska jag googla efter dem! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat med flera olika slagborrmaskiner, och betongborrar, dessa slets ut på bara ett par minuter och hålet i väggen blev bara ett par millimeter djupt.

Har du provat med kvalitetsborrar? Asså, riktiga borrar?

Billiga betongborrar duger knappt till att borra hål i sand.

Har ingen aning just nu med bombsäkra grunkor, men nån byggare här nånstans måste ju veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat med flera olika slagborrmaskiner, och betongborrar, dessa slets ut på bara ett par minuter och hålet i väggen blev bara ett par millimeter djupt.

Har du provat med kvalitetsborrar? Asså, riktiga borrar?

Billiga betongborrar duger knappt till att borra hål i sand.

Har ingen aning just nu med bombsäkra grunkor, men nån byggare här nånstans måste ju veta?

En borrhammare med kvalitetsborr (läs: dyra borr... 😉 ) är det som behövs för att borra i så hård betong. Sådant som tar en halv evighet med en vanlig slagborr, tar en borrhammare på några sekunder. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu börjar jag få lite helhetsbilder av hur det skall göras. Jag har fått tag på ett stort parti med fin frigolit som kommer att fästas i hela taket till en början, det finns mer eller mindre ingen budget så det är ett bra alternativ, dessa bör mjuka upp ljudet lite, och förhoppningsvis hålla lite värme inne under vintern också.

Vad gäller kontrollrumsdelen, där parkettgolvet är. Tror ni det är okey om jag bygger väggen rakt upp mot taket och gör så tätt som möjligt där, för att sedan klä betongtaket i kontrollrummet med frigolit, eller bör jag komma på en bättre lösning där?

Vilken sida bör jag sitta på? Ska jag flytta mixern så den står mot väggen där soffan står(som jag gräver i på första bilden). Och skära av hörnen där med hörnabsorbenter och så. Då har jag 7 meter fri luft i ryggen. Är det bättre än som mixern står nu då jag bara har nån enstaka meter bakom mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frigoliten har du bara nytta av som värmeisolering. eftersom frigolit har en hård yta, så hjälper den inte till mer än ytterst marginellt (blir bara lite bättre än betongen). För att absorbera ljud, så behövs ett mjukare material som ljudet delvis kan passera igenom.

Väggen bara någon meter bakom din rygg? Definitivt inte bra, eftersom du kommer att få en massa reflektioner från den väggen, som gör ljudet odefinierat och svårjobbat. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes! Då kör jag på att flytta mixern mot kortväggen så jag får gott om utrymme bakåt. Det tråkiga är att jag då får studiofönstret till höger om mig och inte framför mixen som jag skulle föredra av visuella anledningar, men å andra sidan är det ju ljudet det handlar om.

Vad gäller frigoliten kanske jag kan fästa nån form av isoleringsmaterial i denna för att få ett mjukare ljud. Eftersom jag är i desperat behov av värmeisolering och får denna helt gratis så är det ett bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...