Jump to content
Annons

Rise of the Dragon- "filmmusik"


Dividend

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Rise of the Dragon

* ARTIST/GRUPP: Dividend (Per Rosqvist)

* GENRE: Pseudoklassiskt/filmmusik

* LÅTLÄNGD: 9 minuter (förra var 5 min)

* KOMPOSITÖR: Dividend (Per Rosqvist

* PRODUCENT: densamme

* INSPELNINGSÅR: 2007 (men bygger på Dance of the dragon som är en rätt gammal sak)

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 8783kb@128kbit/s

* STATUS: Färdig! (eller är det för mycket swing?)

Bytte bland annat ut flöjten mot en vacker fiol... +100 smågrejer för att få detta resultat. Update: Ok, sket i att jobba och lade på swing och random-velocity +-5 på de flesta instrument.

Gamla texten:

Passar på nu när jag har inspiration och levererar en låt till... Detta är ytterligare en "filmisk" sak...

Råd, tips, åsikter? Andra förslag och så vill jag (fortfarande)veta om ni tycker att den skall sluta som den gör? 🙂

* LÅTLÄNK: Dragonlåten! v3 (test11)

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grymt snygg öppning!

Stråkarna som börjar vid 1 minut är väldigt fina, melodin är jättevacker och medryckande! Sedan kommer det ett parti som är lite lite mer avancerat (vill inte säga rörigt för det är en logik i det!)

När rösterna kommer in vid 3 min känns det både naturligt och något som jag nästan förväntar mig. Vid 4.10 skulle jag kunna tänka mig lite lugnare körer.

Melodin/melodierna är som gjorda för mitt hjärta, jag älskar dem!

Slutet skulle gärna få vara längre. /Partiet 4.33 till 4.45 är väldigt bra!)

Jag tycker även att ljudkvaliteten är riktigt god.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt snygg öppning!

Stråkarna som börjar vid 1 minut är väldigt fina, melodin är jättevacker och medryckande! Sedan kommer det ett parti som är lite lite mer avancerat (vill inte säga rörigt för det är en logik i det!)

När rösterna kommer in vid 3 min känns det både naturligt och något som jag nästan förväntar mig. Vid 4.10 skulle jag kunna tänka mig lite lugnare körer.

Melodin/melodierna är som gjorda för mitt hjärta, jag älskar dem!

Slutet skulle gärna få vara längre. /Partiet 4.33 till 4.45 är väldigt bra!)

Jag tycker även att ljudkvaliteten är riktigt god.

Tack så mycket. Får tänka till om slutet mao.... Det var faktiskt ett hastverk får jag erkänna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är riktigt bra.. Möjligen skulle du kunna slipa på vissa delar som blir lite för grötiga. Bl a sista kören behöver poleras. Trumpeterna vid 2:25 känns aningen svaga. Jag gillar dom skarpt så jag skulle gärna se att de var lite mer dominerande, möjligen även längre.

Hur som helst så är orkestreringen och mixningen kanon. Melodierna är fina men ändå kraftfulla. Du får gärna hjälpa mig med mina framtida verk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är riktigt bra.. Möjligen skulle du kunna slipa på vissa delar som blir lite för grötiga. Bl a sista kören behöver poleras. Trumpeterna vid 2:25 känns aningen svaga. Jag gillar dom skarpt så jag skulle gärna se att de var lite mer dominerande, möjligen även längre.

Tack. Hör grötighet nu jag också... Polering, och utbyggnad av trumpeterna 2:25 skall fixas (håller alltså med), dessutom har jag nog ett tema i huvudet som slår ut allt annat som avslutning (ooops, skall väl inte säga för mycket)

Hur som helst så är orkestreringen och mixningen kanon. Melodierna är fina men ändå kraftfulla. Du får gärna hjälpa mig med mina framtida verk.

Visst, norrlänning 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Hör grötighet nu jag också... Polering, och utbyggnad av trumpeterna 2:25 skall fixas (håller alltså med), dessutom har jag nog ett tema i huvudet som slår ut allt annat som avslutning (ooops, skall väl inte säga för mycket)

Det låter alldeles utmärkt. Du är välkommen att mejla över dina idéer så jag får antingen såga eller hylla dom.

Visst, norrlänning 😄

Haha, jag visste inte att danskar var så dåliga på geografi. Normalt brukar norrland börja norr om dalälven eller möjligen norr om dalarna. Borlänge befinner sig på södra sidan om älven även om delar av kommunen ligger norr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, norrlänning 😉

Haha, jag visste inte att danskar var så dåliga på geografi. Normalt brukar norrland börja norr om dalälven eller möjligen norr om dalarna. Borlänge befinner sig på södra sidan om älven även om delar av kommunen ligger norr.

Blablablablablabla.blaah

Ok, då måste du vara same då? 😄

Nämen tack för att du erbjuder feedback över mail, eller msn....

(Bara driver med dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktig öppning. Filmiskt så det förslår. Låter österländskt. Bor du i Kina alltså? :rolleyes: Snyggt när kören kommer in men distar här och ännu snyggare grejor vid 04:00. Svår genre du håller dig inom. Skulle inte våga försöka. Fint hantverk, en del helsnygga passager, bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktig öppning. Filmiskt så det förslår. Låter österländskt. Bor du i Kina alltså? 😉 Snyggt när kören kommer in men distar här och ännu snyggare grejor vid 04:00. Svår genre du håller dig inom. Skulle inte våga försöka. Fint hantverk, en del helsnygga passager, bra jobbat!

Tackar!

SKulle precis till att bumpa, eftersom jag lade upp ny version....... som är nästan dubbelt så lång som den du har....

Ja, jag bor i Kina sedan nästan ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar nu...

Ahhh, min själ mår bra nu... 🙂 Sitter nästan och gråter det är så vackert.

Fy fan va grymt. Om inte detta kommer med i en film är det något fel nån stans. 😎

Du borde fan skicka in nått. Här snackar vi massivt stycke komponerad musik!

9/10 av mig. 🙂

Prod mix och arr är heeeelt....heeelt... faboulöst!!!!

Grattis säger jag 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm.. Det låter bra, helt klart. Men jag gillar inte riktigt din trumpet(?). Är det en trumpet? Melodin den spelar känns offbeat och inte passande. (En minut och lite till in i låten var det jag syftade på. Vet inte den exakta tiden jag störde mig lite, eftersom jag inte har sekundvisaren)

Måste också påpeka att körerna känns datoriserade vid vissa tillfällen, och att jag saknar en tyngre och hårdare ljudbild. Just nu är låten mjuk som en kudde. (Det sista är väl lite av den smaksak, antar jag, men när det gäller musik som detta så vill jag ha rejält med kraft).

Det var väl det jag ville säga, och hoppas jag inte rörde till nåt som jag alltid gör. 🙂

Riktigt bra låt annars! Hur har du det i Beijing? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm.. Det låter bra, helt klart. Men jag gillar inte riktigt din trumpet(?). Är det en trumpet? Melodin den spelar känns offbeat och inte passande. (En minut och lite till in i låten var det jag syftade på. Vet inte den exakta tiden jag störde mig lite, eftersom jag inte har sekundvisaren)

He 😄 Du får ge mig en exaktare tidsangivelse. Visst finns det trumpet en minut in, men kan inte hitta nåt som känns offbeat. Eller, jo, kanske ....

Måste också påpeka att körerna känns datoriserade vid vissa tillfällen, och att jag saknar en tyngre och hårdare ljudbild. Just nu är låten mjuk som en kudde. (Det sista är väl lite av den smaksak, antar jag, men när det gäller musik som detta så vill jag ha rejält med kraft).

Det var väl det jag ville säga, och hoppas jag inte rörde till nåt som jag alltid gör. 😄

Du rörde inte till något 😄 Håller med om körerna, jag blandar kör-pluggar, bl a Magnus choir som är svår att få att verka verklig.

Mjuk, hård. 9 minuter hårdhet är rätt jobbigt att lyssna på 😄 Beror ju också på vilka melodier man kommer på om det passar med hårdhet...

Riktigt bra låt annars! Hur har du det i Beijing? 🙁

Tack!

Jo det är bra. Precis vaknat och då är det alltid noll personer online på forumet (jaja nästan), vilket leder till att min låt nu kommer att ligga först på listan när ni andra vaknar 😄

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte annat än att tycka det totalt motsatta.

All musik skall inte dunka som trance dana 😄

Trance kan vara bra, men en ny låt tröttnar man väldigt snabbt på. Varför är det så?

Jag menar för några år sedan lyssnade jag mycket på astral projektion, tyckte skivorna var skitbra, en vecka senare lyssnade jag aldrig mer på dem.

Tror kanske för att det är goa-trance. (?? Dålig på genrer här) Vanlig trance innehåller väl mer melodi och ibland sång? Eller?

Danabacken: Får ladda ner lite av din musik, så jag kanske får nån uppfattning och inte bara svamlar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Passande film typ gammal Kinawestern eller storslaget Sagan om Ringen..

Ahh vad vet jag 😳

Kinawestern 😮 Ok, verkar som folk gillar den så....

Mu är det egentligen bara jobbiga saker kvar att fixa med låten. Rör sig om de s-tans basarna och ställa in parametrar så det låter mer levande (antimidifiering också kallad 😄

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ett massivt stycke! Inledningen är riktigt jäkla bra!

Tackar!

Detta är "test8" du laddat ned, är på 10 nu som nog blir den färdiga versionen efter antimidifiering som utförs under dan.... Lägger sen upp den som färdig.!

Och det finns partier lite här och där som är väldigt bra. Fantasi och ändå hålls alla delar ihop på ett bra sätt.

Hade stora problem att få det att hålla ihop och låta dynamiskt, så tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint. Låter kanon detta. Men den slingan som exempelvis är mellan 1:20-1:31. Låter helt random. Låter otight och det passar inte riktigt in med en så snabb melodi. Det är framför allt mellan 1:26-1:31. Tycker du borde kapa några toner där 😲

Sen tycker jag också att symbalerna låter rätt otight.

I övrigt är det alldeles strålande hantverk. Saknar ett jättejätte starkt "maintheme". Annars det det kanon.

BRA JOBBAT! Mer sånt här plix 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint. Låter kanon detta. Men den slingan som exempelvis är mellan 1:20-1:31. Låter helt random. Låter otight

Jo nån annan sa det ovan också, hmm. Jag skall se om jag kan förlänga och förkorta de två noter det handlar om. 🙂 (Bör inte låta "otight" då)

Sen tycker jag också att symbalerna låter rätt otight.

Nej nej, de är precis som de skall vara 🥰 Nån speciell cymbal du tänker på? 😲

I övrigt är det alldeles strålande hantverk. Saknar ett jättejätte starkt "maintheme". Annars det det kanon.

BRA JOBBAT! Mer sånt här plix 🥰

Visst, men börjar tröttna på pampiga låtar... Det är iofs de som är roligast att göra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hör att det är du vid notstället.

Lite mellow lungt o sansat vilket kan behövs ibland.

Avmidifieringen funkar väll rätt bra tycker jag på vissa enstaka ställen kan man ana det men inte så det stör..

Gillar den "asiatiska...penta..." känslan i dina alster..

ha det gott....Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hör att det är du vid notstället.

Lite mellow lungt o sansat vilket kan behövs ibland.

Avmidifieringen funkar väll rätt bra tycker jag på vissa enstaka ställen kan man ana det men inte så det stör..

Gillar den "asiatiska...penta..." känslan i dina alster..

ha det gott....Ynot

Nog kan man komponera på andra sätt, men pentatonic är coolt! 😉

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...