Jump to content
Annons

Angående autotuners "pitch correction"


Jon Rinneby

Recommended Posts

Laddade hem en demo av auto-tuner 4 för ett tag sen och blir inte riktigt klok på hur man ska få till en så "jämn" och naturlig ton som möjligt (om det nu ens är möjligt)

Håller på med en låt där jag tar väldigt långa toner, och jag klarar inte av att hålla tonen riktigt jämn hela vägen. Testade då lite med autotune, men resultatet blir ändå att tonen "fladdrar" och låter onaturlig. Vad jag vill är att tonen ska vara mer eller mindre "fixed" och inte "byta när den känner för det". Testat och skruva ner Speed till 0 osv... Men det verkar inte hjälpa.

Medveten om att det finns andra plug-alternativ, men nu är det detta jag har tillgång till för tillfället :]

Vad har jag missat?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Jag antar att du inte sjunger såpass illa att den hoppar mellan toner, för det låter ju bra på dina andra låtar. Hur ser pitchmätaren ut?

Är du säker på att du inte har vibratodelen på?

Har du den ställd på auto correction mode?

har du valt en passande input type?

En "vanlig" lång ton ska ju inte vara några problem om du utgår från att ha tracking och retune på ungefär hälften.

/Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger är du medveten om att detf inns andra pluggalternativ, men inte har tillgång till de för tillfället. Men jag tänkte bara tipsa om att skaffa melodyne. Där får du upp alla toner som midiinformation kan man säga. Den splittar upp alla toner och du kan flytta alla toner precis som du vill. Och en lång ton som detta skulle vara lätt fixat i melodyne, eftersom du kan ta bort "glidningar" alltså lite osäkerhet i tonen rättas till till en rak ton.

Finns ju demoverisoner av melodyne också, så om jag vore du skulle jag tanka hem det istället 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger är du medveten om att detf inns andra pluggalternativ, men inte har tillgång till de för tillfället. Men jag tänkte bara tipsa om att skaffa melodyne. Där får du upp alla toner som midiinformation kan man säga. Den splittar upp alla toner och du kan flytta alla toner precis som du vill. Och en lång ton som detta skulle vara lätt fixat i melodyne, eftersom du kan ta bort "glidningar" alltså lite osäkerhet i tonen rättas till till en rak ton.

Finns ju demoverisoner av melodyne också, så om jag vore du skulle jag tanka hem det istället 😱

yepp har varit inne på det spåret... Kollade deras demovideo och det verkar ju sjukt intressant. Nästan för bra?! Dock är det nog inte så lättarbetat som de vill att de ska framstå. 3 klick sen har du en kör i 18 stämmor, där tre låter som en trumpet, och trummorna spelar i toner till leadsången, om man utgår från grundsångspåret 😱

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger är du medveten om att detf inns andra pluggalternativ, men inte har tillgång till de för tillfället. Men jag tänkte bara tipsa om att skaffa melodyne. Där får du upp alla toner som midiinformation kan man säga. Den splittar upp alla toner och du kan flytta alla toner precis som du vill. Och en lång ton som detta skulle vara lätt fixat i melodyne, eftersom du kan ta bort "glidningar" alltså lite osäkerhet i tonen rättas till till en rak ton.

Finns ju demoverisoner av melodyne också, så om jag vore du skulle jag tanka hem det istället 😆

yepp har varit inne på det spåret... Kollade deras demovideo och det verkar ju sjukt intressant. Nästan för bra?! Dock är det nog inte så lättarbetat som de vill att de ska framstå. 3 klick sen har du en kör i 18 stämmor, där tre låter som en trumpet, och trummorna spelar i toner till leadsången, om man utgår från grundsångspåret 😆

Jo det är lite svårarbetat i början. Men när man lär sig det grundläggande är det underbart 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bara för att stöka till det så tycker jag att du skall ladda ned SONAR demo versionen och testa deras V-Vocal.

Den tycker jag är mest lättandvända av alla autotuners.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...