Jump to content
Annons

When We...


slaptap

Recommended Posts

Bakgrunden till denna låt var en smörig ballad med plockgura och svepande FM7-ljud (j-a 80-tal som Neko så passande uttryckte det 😄 ). Efter vårt förra samarbete så dammades denna av. För att ta nya grepp så engagerades Egghuvud på MIDI-trummor ,och 91:an var bussig och ställde upp med konvertering då mitt SoundStudio inte kom riktigt överens med Egghuvuds MIDI-filer.

Efter mycket klipp och klistrande av 91:ans ljudfiler i Soundstudio (ett grymt pillande) och översättande till SS-filer (SoundStudio-filer) så konverterades det slutligen till nya MIDI-filer (det låter omständigt, jag vet...och jag tänker aldrig göra om det ☺️ ). Därefter påbörjades arbetet med att "fräscha upp" balladen, och slutresultatet blev något helt nytt, baserat på ursprunglig ackordföljd och orginalmelodi...🙂

* LÅTNAMN: When We Were Young

* ARTIST/GRUPP: Valdez & slaptap

* GENRE: Rockballad

* LÅTLÄNGD: 3,05 min

* KOMPOSITÖR: Valdez & slaptap

* PRODUCENT: Valdez & slaptap

* EV. MEDVERKANDE: Cred till Egghuvud och 91:an

* INSPELNINGSÅR: 2006/2007

* FORMAT: mp3 192kbps

* STORLEK: 4.2 MB

* STATUS: Färdig demo

Alternativ länk

Remix

Tack till Egghuvud och 91:an. Tack till de som har "korrekturlyssnat": Vallhagen, Hellpig, Sixties, Neko och Djonas. Även tack till GenesisOfPain som hjälpte till att reda ut några frågetecken angående trum-MIDI. Och ett stort tack till Valdez för ännu ett roligt och givande samarbete...🙂

Alla fadäser och klavertramp i mix är helt och hållet mitt fel... 🙂

when_we_were.mp3

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta är inte vad jag lyssnar på i vanliga fall, men jag tycker produktionen låter grymt bra. Det jag kommer att tänka på är att sången låter lite instängd, men som sagt, jag är inte hemma i denna genre. Annars är det en fantastisk sånginsats av Valdez (som vanligt)! 😆

Redigerat av P3t3r
Link to comment
Dela på andra sajter

Öööööööööössss.

Genre: Rockballad, ja du är rolig du. 😆

Versen lovar lite mer än refrängen håller. Gött gitarrspel, har missat att spelar gitarr också. Bra. Trummorna är väldigt bra, även sången såklart.

Lyssnar i laptop så jag kommenterar inte mixen. Idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilken röst vladez.....Underbart... 😆

lyssnaroxå på laptop just nu men mixen funkar i den vilket är ett gott betyg.

Bra låt roligt med lite blandad ljudbild.

Gött jobbat. Slappen....

TONY

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ös och vilken röst! Den håller i ljudbilden trots att den är så pass torr. Trummor, gitarr, sång, bra och kraftfullt. Går det att tillföra något? Hur skulle det låta med en andra stämma eller kör inpetad nånstans, i refrängen? Annars är det nog bara en återkommande hook/melodi som jag saknar så det sätter sig direkt vid första lyssningen också. Men ett fantastiskt projekt, noggrannt och välgenomarbetat och med ambitionen att fila och slipa ända tills allt sitter på plats! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudbilden känns nästan... övermanipulerad. Elgitarren ligger lite "bakom allting" i mixen, tycker jag. Häv fram den lite mer, och lite mer diskant skulle inte skada.

Annars, Valdez... Najs sångröst! :rolleyes:

Helt okej låt enligt mig, som inte kan nåt om genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar här med att tacka dig Slaptap för att du än en gång

orkat med mig och min sång..hahaha..jag ville ju sjunga i en lite lägre tonart, men till slut så hamnade vi så högt upp i ton att jag blev rädd att grannarna skulle kasta ut mig..😆

Själv är jag överraskad av resultatet, då jag var lite rädd att rösten

skulle låta alldeles för pipig till denna lite tyngre rock..😄

Vi har jobbat på låten och mailat och skickat våra filer sinsemellan oss..och många mail har det blivit, vilket ju är en förutsättning för att man ska hålla ett samarbete vid liv..och för att ta sig framåt i utvecklingen.

Jag måste säga att du är en människa som är så ödmjuk, och lyhörd på allt man har att säga.

Du är heller inte rädd att prova musiken ur nya vinklar..alla vågar inte det!..men du vågar!

Det roliga var att när jag skickade filen med mitt första försök till growl

som ligger i bakgrunden i den sk refrängdelen..så trodde jag ju förståss att du skulle skratta ihjäl dig, men inte!.. du la in det ihop med de andra körerna som jag knåpat ihop...och visst är det gott när man känner att man har stöd av den man samarbetar med!

All musiken som du jobbat fram på bas, gitarrer, synthar, trummor mm är ett fantastiskt arbete!

Så ännu en gång vill jag säga att det har varit ett roligt och givande samarbete...jag har lärt mig mycket nytt under resans gång!

Tackar tackar...🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte vad jag lyssnar på i vanliga fall, men jag tycker produktionen låter grymt bra. Det jag kommer att tänka på är att sången låter lite instängd, men som sagt, jag är inte hemma i denna genre. Annars är det en fantastisk sånginsats av Valdez (som vanligt)! 😉

Kul att du gillar produktionen!..

Tack för att du lyssnade trots att du inte brukar lyssna på denna genre..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte vad jag lyssnar på i vanliga fall, men jag tycker produktionen låter grymt bra.
lyssnaroxå på laptop just nu men mixen funkar i den vilket är ett gott betyg.

Mycket trevligt att höra...tack för era comments...och tack än en gång till "korrekturlyssnarna" som var till stor hjälp i slutskedet...:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ös och vilken röst! Den håller i ljudbilden trots att den är så pass torr. Trummor, gitarr, sång, bra och kraftfullt. Går det att tillföra något? Hur skulle det låta med en andra stämma eller kör inpetad nånstans, i refrängen? Annars är det nog bara en återkommande hook/melodi som jag saknar så det sätter sig direkt vid första lyssningen också. Men ett fantastiskt projekt, noggrannt och välgenomarbetat och med ambitionen att fila och slipa ända tills allt sitter på plats! 😄

Det har tagit sin lilla tid...och periodvis har det inte hänt någonting alls, utan grejerna har fått ligga och "mogna" lite. Dessutom har vi testat en del olika infallsvinklar och nya grepp vilket har varit nyttigt, däribland inräknat Egghuvuds och din insats...🙁

Samtidigt sätter man ribban högre från gång till gång i o m att man är flera stycken involverade (man vill ju inte göra någon besviken) vilket är en extra "push"...😛

Skoj att du gillar slutresultatet...och än en gång tack för din insats... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Wernborg och Ynot!

Kul att sången går hem trots att den ligger i rätt högt tonläge hela vägen... min sopranröst hade inte funkat här, så det var bara att ösa!...hahha..och det var inte lätt!.. fick minsann ta i!...tackar för respons!

91:an!

Roligt att du gillar det här också!...Jo vi har kör som ligger långt därborta i bakgrunden, det ligger också en del svarskörer där..har massor av kör egentligen till låten..😉..men vi bestämde oss för detta som en svag effekt bara..😉

Det var iaf ett jättebra förslag....tackar tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudbilden känns nästan... övermanipulerad. Elgitarren ligger lite "bakom allting" i mixen, tycker jag. Häv fram den lite mer, och lite mer diskant skulle inte skada.

Annars, Valdez... Najs sångröst! 🙂

Helt okej låt enligt mig, som inte kan nåt om genren.

Roligt att du tar dig tid o lyssnar trots att detta är en

helt annan genre än vad du själv sysslar med..

Tackar så jättemycket..😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudbilden känns nästan... övermanipulerad. Elgitarren ligger lite "bakom allting" i mixen, tycker jag. Häv fram den lite mer, och lite mer diskant skulle inte skada.

Du får gärna precisera lite mer exakt om möjligt...😄

Jag har bara mixat i lurar, först ett par Sennheisers 280 och i slutfasen ett par enkla K55or, så hur det låter i (olika) högtalare/monitors vet jag faktiskt inte... 🙂

I mix har jag inte hittat på några större "hyss". Men i stället för LP-filter så har jag jobbat med panoreringen, därefter HP- och LP-filter. En dipp runt 300Hz på basen och ett litet lyft runt 4kHz på sången är i stort sett de enda större EQ-ingrepp, trummorna undantaget som ligger rätt hårt komprimmerade på en separat bus.... 🙂

Jag ville inte att guran skulle bråka med sången så den blev förvisad ut i panoreringen...😄

Ett litet lyft på 1-2dB vid "mid" (för att undvika eventuell hängmatta) och kompressor/limiter i slutfasen för att få lite "tjoff" innan dithering till 16-bitars och konvertering till mp3 (192kbps) i dBpowerAMP...that's it...i stora drag... 🙂

Najs att du tog dig tid att lyssna och kommentera... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Slaptap!

En liten fågel viskade att det var något nytt på gång!

Har lyssnat ett antal ggr nu och har väl uppfattningen rätt klar. Grymt bra samarbete vad gäller låt och framförande! Valdez sjunger (som vanligt...) helbra och "kompet" känns genomarbetat och bra...gott ös!

...däremot...

...så gillar jag inte mixningen/ljudet. Det låter överkomprimerat och platt i mina öron. Valdez röst tycker jag inte "sitter" riktigt i mixen. Vet inte riktigt vad det är men det känns lite som hon sitter på sidan av och sjunger till det övriga istället för med det övriga.

Så där...nu blev det både ris och ros..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket tryck, vilken röst! Sitter här och nästan lyfter från stolen 😛

Livsfarligt om jag hade haft den i bilen. Bra jobb.

😛..kul att du gillar!

Hahhaa...ja musik och bilkörning kan bli rörigt!.... jag har jättesvårt för att köra till musik, inte ens lugn musik..hehe..för du vet man börjar nynna och helt plötsligt har man missat den där viktiga infarten till jobbet eller nåt..😕

Tack så jättemycket för din respons!..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen genre jag lyssnar på i vanliga fall, skall erkännas men det var helsike vilket jä^*&%¤#"!"##¤¤¤%!! tryck det är!!!! :rolleyes:😎 Låter rakt igenom perfekt. Valdez röst impar väldiga och i mina öron perfekt för låten.

Kul att även du tar dig tid att lyssna trots att detta är en annan genre..

Tror vi lär oss mycket på att lyssna och känna på andra stilar..och kolla på dig själv i din senaste låt..😉..där öser ju du!!

Slaptap gör väldigt kraftfulla låtar och han har mycket energi i sitt spelande..Denna låt var ju en stillsam ballad från början..sen bidde det mer och mer..."tryck".. så att säga..😆

Thanx..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra samarbete vad gäller låt och framförande! Valdez sjunger (som vanligt...) helbra och "kompet" känns genomarbetat och bra...gott ös!

...däremot...

...så gillar jag inte mixningen/ljudet. Det låter överkomprimerat och platt i mina öron. Valdez röst tycker jag inte "sitter" riktigt i mixen. Vet inte riktigt vad det är men det känns lite som hon sitter på sidan av och sjunger till det övriga istället för med det övriga.

Tack Fytrius (long time no hear btw 🙂)...både ris och ros är trevligt...men det är riset man lär sig av... 😄

Jag tror att du inne på samma spår som Danabacken. Jag har missat nånting angående ljudbilden i lurarna...och det kan enbart vara mitt handhavande av panoreringen som har ställt till det. Så jag har slängt upp en remix (både här och i första inlägget) där jag har snålat ner rejält på den varan i förhoppning om att det ska åtgärda "Valdez placering sidan av". Det trista är att jag hörde ingen skillnad i lurar (mycket oroväckande) trots att jag bantade ner panoreringen rätt bra, vilket är en tydlig indikation på att man SKA lyssna både i lurar och högtalare/monitors (så har jag lärt mig det...och det är ju bl a därför jag är här 🙂).

Jämför gärna de olika mixarna...och släng in en kommentar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...jag hoppas att grannarna har lite överseende med att jag har spelat låten lite starkt så här tidigt på tisdagsmorgonen 🙂

Tycker att remixen låter en aning bättre vad gäller sången i förhållande till resten. Fast jag är inte säker på att det är rätt väg (=det som jag skulle göra)...

Jag undrar om det inte skulle vara en idé att göra rösten lite bredare med någon av metoderna och/eller lägga ett reverb på den...

Sen tycker jag fortfarande att det saknas lite punch (!). Det kan bero på flera saker. Dels låter det som sagt väldigt komprimerat - särskilt trummorna. Men även basen har ingen riktig kraft. Den skulle i mina öron må bra av att höjas lite. Fast det krävs nog en del eq då eftersom det låter som om det finns en del djupbas som kan bli för bumlig...

Det som är bra när det blir smalare är att "syntstråket" inte blir lika phaser-aktig....

Edit: Jag ser nu att i din första post att det ursprungligen var svepande FM-ljud så det kanske är helgerån att kritisera det ?... 🙂

Redigerat av Fytrius
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättebra det här, gött jobbat! 🙂

Det finns egentligen inte så mycket att tillägga. Det mesta har redan diskuterats i tidigare inlägg. Om jag ändå ska försöka komma med något konstruktivt så är det följande:

- Personligen så skulle jag sänka synthar lite i mixen för att få dom att komplettera ljudbilden och inte, som nu, slåss lite om lead-platsen med sången.

- Sen skulle jag också byta ut virvelkaggen. Jag tror att låten skulle må bättre av en kagge med mer "paahh" än "tssss"-ljud i sig. Lyssna på ex. senare Darkane- och Soilwork-alster. Sen är tyvärr den virvel som används nu den mest frekvent använda från DFH vilket gör att källan avslöjas ganska omgående 😎

En meningslös parentes är att jag först trodde det var en synthbas med resonansfilter på under refrängen. Inte att det var någon som growlar. Missförstå mig inte nu, det låter grymt tufft, bara jag som hörde fel först 🙁

Jaja, hur som helst så är detta ett skönt resultat av ett bra samarbete. Sträck på er 🙂

Ha dé!

/Dan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Slaptap!

En liten fågel viskade att det var något nytt på gång!

Hahha...Det var ju jag!.. 😕

Tjenare!..Himla roligt o höra från dig!..😱

Kollade in på din musiksida! många bra alster du har och det svänger gött!..

Slaptap återkommer med svar till dig angående ditt senaste inlägg...😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har verkligen lyckats, slutet gillar jag särsilt när en mörk röst ligger i bakgrunden och fyller på. Sjukt bra.

I övrigt avskyr jag sån här musik 😱

Men den här gick va kul 😱

Vi blir ju jätteglada o höra att det går hem även fast du egentligen avskyr denna musikstil...😕

Thanx...🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag undrar om det inte skulle vara en idé att göra rösten lite bredare med någon av metoderna och/eller lägga ett reverb på den...

Att göra rösten bredare kan vara en möjlighet som jag inte testat...tack för tipset...😉

Ett reverb ligger där redan, men det är ganska svagt så det passerar nästan obemärkt.

...basen har ingen riktig kraft...

Hehe, nej...där är inte mycket kraft kvar i basen...vi fick kompromissa en del om tonarten, och det slutade med drop-Bb på den gamle 4-strängade så det blev mest strängfladder kvar...😛

Jättebussigt att du tog dig tid...vi har lärt oss en del denna gången åxå... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar här med att tacka dig Slaptap för att du än en gång orkat med mig och min sång..hahaha..jag ville ju sjunga i en lite lägre tonart, men till slut så hamnade vi så högt upp i ton att jag blev rädd att grannarna skulle kasta ut mig..🙂 

Orkat med dig och din sång?

Om nån tjej sjungit som du hade jag orkat med henne resten av de återstående 23 timmar och 56 minuter och 54 sekunder av dygnet som blev av då du skrikit klart! *blinkar*

Fantastiskt!

Jag är en dammig 80-tals hårdrockare som alltmer sällan får gåshus av vokala insatser. Nu fick jag det! Tack,tack,tack!

Tack oxå till denne eminente producent som inte alls ville hålla nere tonarten, tack till alla grannarna som lät dig skrika klart - jag måste ut i snön och kyla er mig!

I'm burnin' up!

*skrattar*

Kort och gott - tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättebra det här, gött jobbat! 😛

Det finns egentligen inte så mycket att tillägga. Det mesta har redan diskuterats i tidigare inlägg. Om jag ändå ska försöka komma med något konstruktivt så är det följande:

- Personligen så skulle jag sänka synthar lite i mixen för att få dom att komplettera ljudbilden och inte, som nu, slåss lite om lead-platsen med sången.

- Sen skulle jag också byta ut virvelkaggen. Jag tror att låten skulle må bättre av en kagge med mer "paahh" än "tssss"-ljud i sig. Lyssna på ex. senare Darkane- och Soilwork-alster. Sen är tyvärr den virvel som används nu den mest frekvent använda från DFH vilket gör att källan avslöjas ganska omgående 😛

En meningslös parentes är att jag först trodde det var en synthbas med resonansfilter på under refrängen. Inte att det var någon som growlar. Missförstå mig inte nu, det låter grymt tufft, bara jag som hörde fel först 😠

Jaja, hur som helst så är detta ett skönt resultat av ett bra samarbete. Sträck på er 🙂

Ha dé!

/Dan

Tjenare...

Jo det var verkligen roligt att få ihop ett resultat av vårt arbete..

Vill tacka dig här för din respons..😆

Jodå det ligger faktiskt ett litet growlspår där o färgar lite i bakgrunden..men man får lyssna noga kanske för att höra det!... och det skulle mest vara där som en liten effekt..

Slaptap hör säkert av sig till dig..då han är ju den som är bossen på instrumenten och mix..😮

Thanx!

Link to comment
Dela på andra sajter

- Personligen så skulle jag sänka synthar lite i mixen för att få dom att komplettera ljudbilden och inte, som nu, slåss lite om lead-platsen med sången.

Jupp, du kan ha en poäng där..."blippsynten" (som var ett h-e att spela btw<_<) ville jag ha tydligt hörbar, men för att den inte skulle spöka med sången lade jag ut den i ett s.k "fakesurround" för att den skulle "svepa runt" i ljudbilden. Det lät (och låter fortfarande) jättebra i mina lurar, sen hur det funkar i högtalare/monitors är en annan femma... 😄

- Sen skulle jag också byta ut virvelkaggen. Jag tror att låten skulle må bättre av en kagge med mer "paahh" än "tssss"-ljud i sig.  Sen är tyvärr den virvel som används nu den mest frekvent använda från DFH vilket gör att källan avslöjas ganska omgående 🙂

Ajaj...har jag blivit mainstream??? 😮

Jaja, hur som helst så är detta ett skönt resultat av ett bra samarbete. Sträck på er 🙂

Tack Dan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...