Jump to content
Annons

When We...


slaptap

Recommended Posts

Coolt. Hade nästan glömt det här. Känner inte igen mig. är det verkligen jag som spelar?

Hehe, förstår din undran...det har ju pelats en hel del i filerna, klippt och klistrat, ändrat tempo, lagt till och tagit bort etc etc...men något ursprungsslag är säkert orört... 😄

Men du lade en grund att utgå ifrån...big cred to ya...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bakgrunden till denna låt var en smörig ballad med plockgura och svepande FM7-ljud (j-a 80-tal som Neko så passande uttryckte det 😛 )

Ah...jag kan inte få nog av sången - denna kvinna la möjligtvis inte liknande sång på balladvarianten (??) - Ni kanske är orsaken till div. avkall i mix och så men den musikstil Ni försökt Er på är väl tuff att lyckas med i "våra hemmastudios".

En ballad är ju enklare, lättare att få till soundet osv. Finns denna ballad inspelad så skulle jag gärna vilja höra den.

Please?

Se inte min kritik som allvarlig när det gäller påhoppet kring mixen - låten har gått i loooooop sen jag tankade ner den - grymt! Och sången.....wow!!

Link to comment
Dela på andra sajter

BoomFunk MC möter maiden möter...kanske metallica.

gillar detta mycket! Tycker att plipploppslingan (freestyler påminner den om) funkar mycket bra ihop med bakgrunder, kanske är gitarren lite inklistrad "från en annan ljudbild", men inget som jag inte tror att riktig mastring skulle hantera (säger detta helt ovetande egentligen)

Kul med sången också, inte igår man hörde något liknande!

Samtliga synthar skulle behöva bli lite mer definierade, inte i volym, men spetsigare ljud, lite filter eller mer diskant kanske.

Skitrolig låt som man gärna lyssnar flera gånger på!

bra jobbat!

EDIT: Bra insats på trummorna också!

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar här med att tacka dig Slaptap för att du än en gång orkat med mig och min sång..hahaha..jag ville ju sjunga i en lite lägre tonart, men till slut så hamnade vi så högt upp i ton att jag blev rädd att grannarna skulle kasta ut mig..😆 

Orkat med dig och din sång?

Om nån tjej sjungit som du hade jag orkat med henne resten av de återstående 23 timmar och 56 minuter och 54 sekunder av dygnet som blev av då du skrikit klart! *blinkar*

Fantastiskt!

Jag är en dammig 80-tals hårdrockare som alltmer sällan får gåshus av vokala insatser. Nu fick jag det! Tack,tack,tack!

Tack oxå till denne eminente producent som inte alls ville hålla nere tonarten, tack till alla grannarna som lät dig skrika klart - jag måste ut i snön och kyla er mig!

I'm burnin' up!

*skrattar*

Kort och gott - tack!

Jösses.. man får tacka!...😄

Slaptap skickade en version först på den stillsamma balladen..dock fick vi leta lite för att hitta ett bra tonläge...så det blev till att slå ner tangenten och starta vid C...och så vidare..sen skickade jag första versen i en hel del tonarter. Slaptap tyckte att vi kunde köra högt..så vi körde!..😏.och högt blev det..men det kändes bra! och dessutom fick jag ju testa lite annat sångsätt!..

Det är alltid roligt när man lyckats förmedla den känslan, just att rysa när man hör en låt.. det händer sällan men när det väl händer ja då vet man att låten fått fäste!

Tackar som tusan för en så fin kommentar!...😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste sound.. Juste låt.. Men låter lite väl vasst i min lyssning.. Kanske du har en liten hörselskada som sabbar din lyssning.. Stereobredd och allt är ok.. Trycket är det inget fel på.. Men som sagt.. Det låter lite väl vasst i diskanten (stråkarna) . 😱 Sången låter också lite matt.. Låter som om hon överstyr en rör-mic-preamp.

Annars var det fett tryck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah...jag kan inte få nog av sången...

Hehe, jag vet hur det känns... 😄 ...jag upplevde något liknande när jag hörde Valdez första gången...☺️

...denna kvinna la möjligtvis inte liknande sång på balladvarianten (??)

Sorry, vi testade en del men det är inget som är sparat...🙂

Den musikstil Ni försökt Er på är väl tuff att lyckas med i "våra hemmastudios".

Haha...kan tänkas, men man försöker trolla med de små medel man har till hands...😮

Dessutom lär man sig mer och mer för varje gång..🙂

Tack för att du lyssnat och kommenterat... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du lyssnat och kommenterat... ☺️

Det är jag som tackar - det är gött med lite kickar!!

Och visst är man lite störd när man ger sig på det svåraste *s*

//Jerry

Link to comment
Dela på andra sajter

BoomFunk MC möter maiden möter...kanske metallica.

gillar detta mycket! Tycker att plipploppslingan (freestyler påminner den om) funkar mycket bra ihop med bakgrunder, kanske är gitarren lite inklistrad "från en annan ljudbild", men inget som jag inte tror att riktig mastring skulle hantera (säger detta helt ovetande egentligen)

Kul med sången också, inte igår man hörde något liknande!

Samtliga synthar skulle behöva bli lite mer definierade, inte i volym, men spetsigare ljud, lite filter eller mer diskant kanske.

Skitrolig låt som man gärna lyssnar flera gånger på!

bra jobbat!

EDIT: Bra insats på trummorna också!

:rolleyes:

Jag blev ju tvungen att kolla in dessa BoomFunk MC på YouTube..🙂

Själv upplever jag att synthsoundet påminner i just Freestyler..men att slingan skiljer sig, dock cool jämförelse.."BoomFunk MC möter maiden möter...kanske metallica."...😄

Sången fick vi jobba en del med..inte helt lätt men såååå roligt!

Alltid jättebra med förslag på hur man kan ändra eller förbättra..och vi tackar så jättemycket för din kommentar också..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

BoomFunk MC möter maiden möter...kanske metallica.

gillar detta mycket! Tycker att plipploppslingan (freestyler påminner den om) funkar mycket bra ihop med bakgrunder, kanske är gitarren lite inklistrad "från en annan ljudbild", men inget som jag inte tror att riktig mastring skulle hantera (säger detta helt ovetande egentligen)

Kul med sången också, inte igår man hörde något liknande!

Samtliga synthar skulle behöva bli lite mer definierade, inte i volym, men spetsigare ljud, lite filter eller mer diskant kanske.

Skitrolig låt som man gärna lyssnar flera gånger på!

bra jobbat!

EDIT: Bra insats på trummorna också!

😳

Jag blev ju tvungen att kolla in dessa BoomFunk MC på YouTube..😆

Själv upplever jag att synthsoundet påminner i just Freestyler..men att slingan skiljer sig, dock cool jämförelse.."BoomFunk MC möter maiden möter...kanske metallica."...😆

Sången fick vi jobba en del med..inte helt lätt men såååå roligt!

Alltid jättebra med förslag på hur man kan ändra eller förbättra..och vi tackar så jättemycket för din kommentar också..😎

Men visst påminner soundet...ideen om er låt? Menar inte alls att slingan skulle vara plankad, men samma tanke ändå. gilar när två olika stilar blandas, tycker tex att linkin park gör det bra.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste sound.. Juste låt..

Tackar för det Hegobald 😆

Men låter lite väl vasst i min lyssning.. Kanske du har en liten hörselskada som sabbar din lyssning..

Jupp, jag har en major hörselnedsättning...speciellt på höger öra. Många år inom tung industri sätter sina spår, bl a på hörseln. Försöker kompensera detta med att "vända lurar" och med visuella verktyg...😎

Sången låter också lite matt.. Låter som om hon överstyr en rör-mic-preamp.

Valdez använder en shure sm 58 kopplad direkt till ljudkortet (Delta 1010LT) som har inbyggd preamp. I mix ligger det en mild kompressor och ett svagt delay...det är allt...😳

Annars var det fett tryck!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

BoomFunk MC möter maiden möter...kanske metallica.

gillar detta mycket! Tycker att plipploppslingan (freestyler påminner den om) funkar mycket bra ihop med bakgrunder, kanske är gitarren lite inklistrad "från en annan ljudbild", men inget som jag inte tror att riktig mastring skulle hantera (säger detta helt ovetande egentligen)

Kul med sången också, inte igår man hörde något liknande!

Samtliga synthar skulle behöva bli lite mer definierade, inte i volym, men spetsigare ljud, lite filter eller mer diskant kanske.

Skitrolig låt som man gärna lyssnar flera gånger på!

bra jobbat!

EDIT: Bra insats på trummorna också!

🙂

Jag blev ju tvungen att kolla in dessa BoomFunk MC på YouTube..🙂

Själv upplever jag att synthsoundet påminner i just Freestyler..men att slingan skiljer sig, dock cool jämförelse.."BoomFunk MC möter maiden möter...kanske metallica."...😕

Sången fick vi jobba en del med..inte helt lätt men såååå roligt!

Alltid jättebra med förslag på hur man kan ändra eller förbättra..och vi tackar så jättemycket för din kommentar också..😄

Men visst påminner soundet...ideen om er låt? Menar inte alls att slingan skulle vara plankad, men samma tanke ändå. gilar när två olika stilar blandas, tycker tex att linkin park gör det bra.

🙂

Jo det är verkligen roligt när man blandar olika stilar..man vet aldrig vad slutresultatet kan bli - det är liksom inte så givet då!

Framförallt är det ju spännande när man väl ska lyssna på varandras insatser, och man blir så överraskad av vad den andre har åstadkommit, det blir lite som julafton varje gång man öppnar en fil från varann..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta svänger riktigt nice!

Fan slaptap, du är ju inte bara grym på att lira bas...ditt gitarrspel är mkt smakfullt...gillar dina övertoner...riktigt nice...och framför allt de passar väldigt bra in i låten...men det ju oxå det som är att spela smakfullt. 😄

Valdez..jösses vilken pipa du visar upp här...hur mådde strupen efter denna genomkörare...jag hade fått halskatarr efter en vers...men sen är jag ju ingen sångare heller. 😄

Nån sa att detta var som en blandning av Bombfunk MC och hårdrock...tyckte det var ganska nära liknelse...det låter väldigt eget. 🙂

Bra jobbat båda 2.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta svänger riktigt nice!

Fan slaptap, du är ju inte bara grym på att lira bas...ditt gitarrspel är mkt smakfullt...gillar dina övertoner...riktigt nice...och framför allt de passar väldigt bra in i låten...men det ju oxå det som är att spela smakfullt. 😄

Nån sa att detta var som en blandning av Bombfunk MC och hårdrock...tyckte det var ganska nära liknelse...det låter väldigt eget. 🙂

Hepp hepp 🙂

Oj oj, detta är smarrigt att höra från en gitarrhjälte som dig... 😄

Gitarrist är jag ju egentligen inte, men ett par riff kan man ju alltid spotta ur sig. Men att få till det sjysst på en Zoom 505 är nog det största problemet... 😆 ...men den är snart utbytt... 😎

Bombfunk MC har jag dock inte hört, och hårdrock är väl inte min stora passion...gammal HC/slammerthrash/speedmetal-nörd som jag är...men man plockar ju de personliga godbitarna från olika genrer till en egen grej...😛

Skoj att du gillade det här.

Tack djonas...🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Valdez..jösses vilken pipa du visar upp här...hur mådde strupen efter denna genomkörare...jag hade fått halskatarr efter en vers...men sen är jag ju ingen sångare heller. 😆

Nån sa att detta var som en blandning av Bombfunk MC och hårdrock...tyckte det var ganska nära liknelse...det låter väldigt eget. 🙂

Bra jobbat båda 2.

Mvh / djonas

djonas!..😄

Tackar som tusan..jodå strupen och framförallt stämbanden höll sig hela.. 😛..ingen heshet här inte!...

..men håller med, man får nog ha sjungit en del för att slippa heshet..då sångläget ligger på gränsen till skrik..haha

Jodå djonas du är en mycket bra sångare!...när får man höra en låt med sång av dig igen?

Jag hade inte hört BoomFunk MC så det var nytt för mig!...

hehe..."Bombfunk" var ju rätt coolt..hahaha...

Thanx djonas för din kommentar!..😄

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste igenom alla kommenterar innan jag lyssnade på låten och måste säga att jag vart både glad och besviken när jag väl lyssnade på låten.

Låten:

Låten är väldigt skönt. Skulle kunna behöva en starkare refräng, men det funkar. Tycker allt funkar riktigt bra ändå.

Gitarrer:

Nu börjar jag bli lite besviken. Tycker inte alls att gitarrerna låter så himla bra. Burkiga och rätt tråkiga. Dom är visserligen feta, men tycker dom ligger konstigt också. Dom är inte dåliga. Men jag trode dom skulle vara bättre efter läst alla kommentarer.

Trummor:

Trummorna är fint spelade men låter inge vidare. Låter nästan helt omixat. Här tycker jag det behövs rätt mycket jobb.

Sång:

Sången är det som låter bäst. Mycket för att det är en sån skön röst, som passar utmärkt till låten. Inget att tillägga i övrigt.

Sammanfattning:

Det är en mycket bra låt som har en helt ok mix. Men för högre betyg så ska mixen gås igenom rejält. Det låter rätt så omixat tycker jag. (Nu känner jag mig hård, låten var ju så bra!) Men jag tror det skulle kunna bli mycket bättre!

Betyg: 3/5

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten:

Låten är väldigt skönt. Skulle kunna behöva en starkare refräng, men det funkar. Tycker allt funkar riktigt bra ändå.

Låter najs 😉

Gitarrer:

Tycker inte alls att gitarrerna låter så himla bra. Burkiga och rätt tråkiga. Dom är visserligen feta, men tycker dom ligger konstigt också.

Förhoppningsvis så är denna låt den sista där jag använder en Zoom 505a...den leksakspedalen låter inte bra. Dessutom ligger där bara två gurer, left och right... 😉

Trummor:

Trummorna är fint spelade men låter inge vidare. Här tycker jag det behövs rätt mycket jobb.

Uppfattat...😎 Nästa gång ska det bli bättre...😛

Sång:

Sången är det som låter bäst. Mycket för att det är en sån skön röst, som passar utmärkt till låten.

Jepp, utan Valdez röst så skulle hela låten falla ganska platt...😄

Sammanfattning:

Det är en mycket bra låt som har en helt ok mix. Men för högre betyg så ska mixen gås igenom rejält.

Du har så rätt så rätt. Med risk för att upprepa mig: Nästa gång ska det bli bättre...😉

Tack för din feedback...🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...