Jump to content
Annons

Var hittar man studiobord?


DarkActivities

Recommended Posts

Hejsan!!

Nu är det såhär att jag letar efter ett bra och robust studiobord! Det ska få plats med ett litet mixerbord, CME UF 5 klaviatur, monitorer och en stationär dator (givetvis bara skärm, tangentbord och mus, lådan kan man ju alltid ställa på golvet) Men det får heller inte vara överdrivet dyrt!

// Magnus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

IKEA's Jerker med svängbara sidohyllor till högtalarna är "hemstudiostandard" i rimligt prisläge, så titta på det. 😉 Jag har haft mitt Jerkerbord i snart 10 år - och det är precis likada stabilt och lika snyggt som när det var nytt (fast lite stökigare - när ska jag lära mig städa...? 😆 ).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

IKEA's Jerker med svängbara sidohyllor till högtalarna är "hemstudiostandard" i rimligt prisläge.

Hmm, verkar som om dom inte har den kvar! 😉 För jag kan inte se på något utav jerkerborden där man kan ställa högtalare! 😲 .... fanns 2st olika, en med bara en träskiva och en annan med en hylla som är på tok för hög för att ställa monitorer på 🙂 vet inte om jag kanske har tittat helt galet nu, vore schysst om du kunde ladda upp en bild eller kanske länken som leder direkt till just det bordet du menade! Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, fast nu när jag tittade närmre på det ena jerkerbordet så verkar det som om man kan ställa in just den träskivan i önskad höjd! 😲 men tror dock att skärmen skulle vara rätt så mycket i vägen om man ska sänka dom såpass mycket att man har monitorerna direkt mot dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, fast nu när jag tittade närmre på det ena jerkerbordet så verkar det som om man kan ställa in just den träskivan i önskad höjd! 🙂 men tror dock att skärmen skulle vara rätt så mycket i vägen om man ska sänka dom såpass mycket att man har monitorerna direkt mot dig 🙂

Du kan köpa till extra sido hyllor till bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

IKEA's Jerker med svängbara sidohyllor till högtalarna är "hemstudiostandard" i rimligt prisläge, så titta på det. 🙂 Jag har haft mitt Jerkerbord i snart 10 år - och det är precis likada stabilt och lika snyggt som när det var nytt (fast lite stökigare - när ska jag lära mig städa...? ☺️ ).

Jag hittade ett JERKER begagnat på www.blocket.se.

Åkte till säljaren, skruvade ner det, fick med extra monitorhyllor också nämnde jag att jag skulle ha det till studiosammanhang.

Plötsligt tog han fram två gitarrer ur garderoben och jag såg genast att det var en fin Washburn som i affär brukar kosta 1500-2000. (akustiskt-stål)

Han sa jag skulle testa och för att slippa tjat stämde jag den och började klinka. Den var verkligen skit go och jag fick den för 300 😄

Innan jag gick bad han mig testa en nylonsträngad med ett skitfint case. Också den för 1500-2000 i affär.

Fick den för 300 :- den också. Snacka om härlig dag.

Appropå JERKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, fast nu när jag tittade närmre på det ena jerkerbordet så verkar det som om man kan ställa in just den träskivan i önskad höjd! ☺️ men tror dock att skärmen skulle vara rätt så mycket i vägen om man ska sänka dom såpass mycket att man har monitorerna direkt mot dig 😄

Du kan köpa till extra sido hyllor till bordet.

Precis! Sidohyllorna finns tyvärr inte med på deras hemsida, men det finns svängbara hyllor som man monterar på sidan av de långa benen. Helt perfekt, eftersom man kan montera högtalarna utanför bordsytan, på valfri höjd och vinkla dem lagom mycket inåt. Perfekt, helt enkelt! 🙂

Jag har extra överhyllor också - och har därmed skippat ett separat rackställ och har i stället lagt rackburkarna på hyllan och har dem därför rakt framför mig när jag jobbar med prylarna. Mycket bättre än att behöva vända sig hit och dit stup i kvarten när man behöver kolla eller ändra något.

Här är en bild på hur det ser ut med dessa sidohyllor. Nu har jag den gamla modellen, så det ser inte precis likadant ut - men det är ju samma princip. 🙂

jerkerbord.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det din lekstuga Claes?

OT:

Varför får man inte höra vad du kan åstakomma i demoinspelningar? Eller säljer du det du gör och på så vis inte kan publicera det här? Klart man är nyfiken vad du kan skapa med din kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det din lekstuga Claes?

OT:

Varför får man inte höra vad du kan åstakomma i demoinspelningar? Eller säljer du det du gör och på så vis inte kan publicera det här? Klart man är nyfiken vad du kan skapa med din kunskap.

Visst är det mitt krypin. 😆

Jag har inte haft så mycket tid över till musikskapande på ett tag - eller kanske snarare att jag inte har känt mig tillräckligt inspirerad för att skapa nytt material. Det går i vågor - men svackan har varit ganska lång denna gången, så jag har tagit tid till att kolla på utrustning, gjort lite akustikbehandling och annat. Det kommer säkert igång så småningom, så det kommer kanske upp något att lyssna på så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att se att du har städat Claes.

😉 Du har för bra minne från någon tidigare bild. 😄

Det är dock en gammal bild (just nu är det inte lika städat), vilket syns på att det inte finns något akustikmaterial på väggen bakom (men NU lever jag som jag lär... 😆 ) - och på att A7-monitorerna inte hade kommit in i riggen ännu, utan det är bara P33A och P11A som finns med där... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, fast nu när jag tittade närmre på det ena jerkerbordet så verkar det som om man kan ställa in just den träskivan i önskad höjd! 😆 men tror dock att skärmen skulle vara rätt så mycket i vägen om man ska sänka dom såpass mycket att man har monitorerna direkt mot dig 😆

Du kan köpa till extra sido hyllor till bordet.

Precis! Sidohyllorna finns tyvärr inte med på deras hemsida, men det finns svängbara hyllor som man monterar på sidan av de långa benen. Helt perfekt, eftersom man kan montera högtalarna utanför bordsytan, på valfri höjd och vinkla dem lagom mycket inåt. Perfekt, helt enkelt! 😆

Jag har extra överhyllor också - och har därmed skippat ett separat rackställ och har i stället lagt rackburkarna på hyllan och har dem därför rakt framför mig när jag jobbar med prylarna. Mycket bättre än att behöva vända sig hit och dit stup i kvarten när man behöver kolla eller ändra något.

Här är en bild på hur det ser ut med dessa sidohyllor. Nu har jag den gamla modellen, så det ser inte precis likadant ut - men det är ju samma princip. 🙂

jerkerbord.jpg

Det såg riktigt fint ut!! 😄 Men får man plats med en MIDI klaviatur någonstans också? och ett litet mixerbord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med ett trådlöst tangentbord, som jag, så kan du flytta det när det behövs.

Mixer? Behöver du verkligen en sådan? De flesta köper en sådan för att de tror att det är nödvändigt, men med ett bra ljudkort med tillräckligt många ingångar, är det faktiskt ofta helt överflödigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det din lekstuga Claes?

OT:

Varför får man inte höra vad du kan åstakomma i demoinspelningar? Eller säljer du det du gör och på så vis inte kan publicera det här? Klart man är nyfiken vad du kan skapa med din kunskap.

Visst är det mitt krypin. 😱

Jag har inte haft så mycket tid över till musikskapande på ett tag - eller kanske snarare att jag inte har känt mig tillräckligt inspirerad för att skapa nytt material. Det går i vågor - men svackan har varit ganska lång denna gången, så jag har tagit tid till att kolla på utrustning, gjort lite akustikbehandling och annat. Det kommer säkert igång så småningom, så det kommer kanske upp något att lyssna på så småningom.

Jag vet vad du menar. Jag tar uppehåll titt som tätt fast det är för att jag inte får till som jag vill. Men att alltid vara missnöjd puttar mig mot att utvecklas snabbare. Har förresten börjat störa mig på visa frekvenser som är resonans i mitt träbord. Kommer nog skaffa dämpare av dig när jag får ett ryck och fixar i ordning studion. Men först ska jag uppdatera datorns hårdvara och rensa lite i mjukvaran.

De enda inspelningar jag har hört av dig är testinspelningarna, och det klart fundersamt att forumets störste postare inte postar några låtar 🙂

So Long

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det din lekstuga Claes?

OT:

Varför får man inte höra vad du kan åstakomma i demoinspelningar? Eller säljer du det du gör och på så vis inte kan publicera det här? Klart man är nyfiken vad du kan skapa med din kunskap.

Visst är det mitt krypin. 🙂

Jag har inte haft så mycket tid över till musikskapande på ett tag - eller kanske snarare att jag inte har känt mig tillräckligt inspirerad för att skapa nytt material. Det går i vågor - men svackan har varit ganska lång denna gången, så jag har tagit tid till att kolla på utrustning, gjort lite akustikbehandling och annat. Det kommer säkert igång så småningom, så det kommer kanske upp något att lyssna på så småningom.

Jag vet vad du menar. Jag tar uppehåll titt som tätt fast det är för att jag inte får till som jag vill. Men att alltid vara missnöjd puttar mig mot att utvecklas snabbare. Har förresten börjat störa mig på visa frekvenser som är resonans i mitt träbord. Kommer nog skaffa dämpare av dig när jag får ett ryck och fixar i ordning studion. Men först ska jag uppdatera datorns hårdvara och rensa lite i mjukvaran.

De enda inspelningar jag har hört av dig är testinspelningarna, och det klart fundersamt att forumets störste postare inte postar några låtar 😳

So Long

Det är som bekant inte bara prylarna som behövs... 😉

Jag har visserligen hört att bra verktyg gör halva jobbet - och därför har jag skaffat dubbla uppsättningar av det mesta - men inte f-n har det hjälpt... 😉😎

Nåja - i väntan på bättre tider, så kan du lyssna på några gamla alster här: http://music.holmerup.biz/Feedback/ . 😉

Sången hade jag gärna velat fixa till med Melodyne, men jag tänkte aldrig på att föra över de separata audiospåren till hårddisk innan jag gjorde mig av med rullbandaren, så det blir till att göra om allt från scratch (förutom midispåren förstås), när jag så småningom känner för att fräscha upp låtarna...

Mastering har jag inte gett mig på, eftersom det finns lite för många andra brister i mixning och annat, så det får bli ordentligt gjort senare i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med ett trådlöst tangentbord, som jag, så kan du flytta det när det behövs.

Mixer? Behöver du verkligen en sådan? De flesta köper en sådan för att de tror att det är nödvändigt, men med ett bra ljudkort med tillräckligt många ingångar, är det faktiskt ofta helt överflödigt...

Hmm njaa .. verkar bökigt om man ska hålla på att flytta tangentbordet osv .. eller man kan ju alltid skaffa sig ett stativ 😉 Ja mixerbordet är då inte stort! 😳 hehe Det är en UC-33e .. liten och bra att ha! perfekt till Reason osv ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fyndade ett Jerker-bord nu på julrean. Funkar perfekt!

Monitorer på var sin svänghylla. Skärm, tangentbord mm på bordsplanet.

Synten ställde jag på hyllan över bildskärmen (jag står upp när jag spelar), och så köpte jag till en översta hylla för preampar och annat krafs.

Rekommenderas 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite OT men va f...

Nämen Claes! Lyssnade lite på låtarna och kan bara konstatera att du är ju ett äkta popsnöre! 😄 (Vad sjutton Rickenbacker-basen hos dig. Den är till för rockers! Jag kommer och hämtar den till helgen... 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite OT men va f...

Nämen Claes! Lyssnade lite på låtarna och kan bara konstatera att du är ju ett äkta popsnöre! 😄 (Vad sjutton Rickenbacker-basen hos dig. Den är till för rockers! Jag kommer och hämtar den till helgen... 😄 )

En Rickenbacker 4001 är till för funkbas och inte rock - inte min i alla fall! 😉😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med ett trådlöst tangentbord, som jag, så kan du flytta det när det behövs.

Mixer? Behöver du verkligen en sådan? De flesta köper en sådan för att de tror att det är nödvändigt, men med ett bra ljudkort med tillräckligt många ingångar, är det faktiskt ofta helt överflödigt...

Hmm njaa .. verkar bökigt om man ska hålla på att flytta tangentbordet osv .. eller man kan ju alltid skaffa sig ett stativ 😄 Ja mixerbordet är då inte stort! 😉 hehe Det är en UC-33e .. liten och bra att ha! perfekt till Reason osv ..

Kanske en utdragbar keyboardhylla som man skruvar fast under bordet då? Det skulle kunna vara en lösning. 😄

UC-33 är ju ingen mixer. Det är en kontrollenhet - och inte alls stor, så den ska nog inte utgöra något problem. När du sade mixer, så såg jag ett stort och klumpigt mixerbord framför mig... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ikea har en utdragbar tangentbords-hylla där även musen får plats. Kostar typ ingenting. Går att skruva fast i typ alla skrivbord. Så jag har klaviaturen på skrivbordet framför mig och drar ut tangentbordet. Perfekt lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Sidohyllorna finns tyvärr inte med på deras hemsida, men det finns svängbara hyllor som man monterar på sidan av de långa benen. Helt perfekt, eftersom man kan montera högtalarna utanför bordsytan, på valfri höjd och vinkla dem lagom mycket inåt. Perfekt, helt enkelt! 😎

Jag har extra överhyllor också - och har därmed skippat ett separat rackställ och har i stället lagt rackburkarna på hyllan och har dem därför rakt framför mig när jag jobbar med prylarna. Mycket bättre än att behöva vända sig hit och dit stup i kvarten när man behöver kolla eller ändra något.

Här är en bild på hur det ser ut med dessa sidohyllor. Nu har jag den gamla modellen, så det ser inte precis likadant ut - men det är ju samma princip. 🙂

jerkerbord.jpg

jag var och kollade på det bordet idag! 🙂

och nu hittade jag en tråd om det.

min första tanke var: det kommer ju skramla något så hemskt om det här bordet!

min andra var: vad ska jag med den där hyllan till?

nu fick jag inspiration [när jag såg bilden] att åka dit i morgon och köpa ett. det är på rea också. 695:-

vad använder du för skum under monitorerna?

jag har beställt Genelec 8020A och med dom ingår ju gummifötter som skall absorbera rätt bra som det verkar. men det kanske inte räcker med enbart dom?

jag får ju vansinnesutbrott vid minsta skrammel i rummet. kastar ut allt som ger ifrån sig små missljud 🙂

mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jerker är väldigt stabilt - och jag har inte märkt några tendenser till skramlande trots att mitt bord är nästan 10 år gammalt. 😠

Dämparna under mina P33A är Auralex MoPads - och under P11A är det GA Acoustics IsoMon. IsoMon ser dock lite fula ut som de ligger nu, eftersom jag var tvungen att vinkla monitorerna mer än vad som går med de vinklar som går att ordna med de medföljande kilarna. Jag har ju min uppsättning som demorigg också, när någon kund behöver komma och lyssna. Vinklingen är inte optimal för normalt bruk, men för provlyssning går det ju bra, eftersom man ju sitter ganska still då, till skillnad från hur det kan bli när man jobbar på allvar med det...

Mina huvudmonitorer (P33A) är förstås riktade horisontellt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att expandera min hemmastudio.. Studio och studio...

Men,men.. Till sommaren så skall den vara klar vilket fall..

Kollat runt en del coh de har visat sig att de finns inte så mycket "studiobord"..

Dem flesta bygger själv men de har jag varken tid eller ork till..

Har en bamseskärm på 21" vilket gör de hela lite besvärligt..

Sen har jag en midiklaviatur coh monitorer som jag helst vill få plats med också 🙁

Så jag skulle vara tacksam om de finns någon som kan länka mig..

Börja inte snacka om Ikeas JERKER, snälla.. 😄

Play It Hard, Play It Load

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in tsmalmbes studiobordbyggartråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...8&hl=studiobord

med andra ord..bygg själv.. 😛

de har ja gjort.. iaf de mesta.. inte dirket hela bordet, men runtomkringsakerna ja har.. rack, bord med synthar o trummaskiner, hyllor, extra datorbord.. etcetc

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Nu har jag mailat alla på blocket i skåne angående att jag köper loss extrahyllorna till jerker.. Jag var på Ikea i hbg idag och de har slutat tillverka jerker... de jävlarna =D Så nu tänkte jag få lite styr på min egna lilla "lol"-studio =).. Ahh, det kommer bli så jävla snyggt med monitorerna på sidorna och ett extra plan precis ovanför bordsskivan som man kan putta in klaviaturet och ha bildskärmen på... =D Inte för att jag har plats eller pengar för min nya hobby =D Student och sånt 😉 men det är så jävla kul =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har jag satt ihop mitt Jerker. Högtalarna är för tunga för sidoborden, så de styår på Quiklok stativ. Det går att skjuta in tangentbordet under skivan som monitorerna står. Där finns lite USB-hub o sånt.

jerker.jpg

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...