Jump to content
Annons

LĂ€ra sig spela "piano"


DarkActivities

Recommended Posts

Hejsan hejsan! 🙂

Undrar om det finns nĂ„gon hĂ€r som vet om det finns nĂ„gon hemsida som man kan besöka dĂ€r man lĂ€r sig att spela synth! 🙁 Eller vanligt piano, jag har en 49 tangentig MIDI klaviatur! .. Om jag t ex har en melodi i huvudet sĂ„ ska jag veta EXAKT var jag ska spela pĂ„ klaviaturen för att fĂ„ fram ljuden 🙂 Hoppas att ni fattar vad jag menar! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej, jag undrar om det finns nÄgon hemsida dÀr man (jag) kan lÀra mig nÄgonting nytt som jag absolut inte kan eller har testat förut, som typ fiolbygge eller tunnelbygge i HallandsÄsen (för att visa Banverket etc hur man verkligen gör assÄ) eller lyxpralintillverkning eller knyppling...vad Àr det med folk idag?

Man mĂ„ste givetvis gĂ„ i lĂ€ra...lĂ€ra lĂ€ra lĂ€ra hos nĂ„gon kunnig person/instutition (kallas för lĂ€rare/pedagog/mĂ€stare) som kan föra ett visst arv eller ett hantverk vidare, det tar vanligtvis nĂ„gra till mĂ„nga Ă„r beroende pĂ„ vad det rör sig om, det hĂ€r med internet---suck...visst kan man fĂ„ byggtips etc men det Ă€r ju en helt annan femma förutsatt att man vet hur man hĂ„ller i en hammare osv! 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej, jag undrar om det finns nÄgon hemsida dÀr man (jag) kan lÀra mig nÄgonting nytt som jag absolut inte kan eller har testat förut?

Men, du har ju redan hittat hit! Och vi kan allt frÄn mastring, inspelning, mixning och mjukvarusyntar till gengÄngare, söta husdjur och djupa diskussioner pÄ natt-timmarna.

VĂ€lkommen! 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi tackar Florian för den analysen. 🙁

Ja det finns flera stÀllen pÄ nÀtet dÀr du kan fÄ lÀra dig grunderna i pianospel, t.ex. fingersÀttning och lite notlÀra. SjÀlvklart Àr det lite som Florian sÀger (om Àn lite klumpigt) att vill man bli bra sÄ Àr det smartare att gÄ till en ordentlig lÀrare.

Piano Nanny Àr en sida som fungerar utmÀrkt för enklare lektioner. Har dock inte följt sÄ lÄngt sÄ jag vet inte hur pass avancerat det blir senare i lektionerna.

Du bör ha i Ätanken ocksÄ att ett 49-tangenters keyboard Àr lite i minsta laget för att kunna spela med tvÄ hÀnder. Det gÄr, men oftast sÄ vill man ha lite mer utrymme. Jag sjÀlv köpte ett stagepiano, 88 tangenters, bara för att kunna lÀra mig spela bÀttre.

Det finns ett trevligt program ocksÄ som heter Voyetra Teach me piano deluxe, som gÄr igenom i stort sett allt, och dÀr du har en "virtuell" lÀrare som ger dig tips och rÄd allt eftersom du kommer vidare.

Lycka till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, jag kunde ha specifierat mig bĂ€ttre. Jag vet att det tar Ă„r och dar och lĂ€ra sig att spela synth, piano etc .. Men jag tĂ€nkte dĂ„ pĂ„ NOTER! .. att man kanske kunde lĂ€ra sig pĂ„ den vĂ€gen! 🙂 Köpte en tidning med noter osv osv i för ett tag sen, men kĂ€nner att jag vill ha lite nytt, sĂ„ det var dĂ€rför jag frĂ„gade om det kanske fanns nĂ„tt pĂ„ internet .. och dĂ„ menade jag noter sĂ„klart! 🙁 LĂ€r mig pĂ„ den vĂ€gen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, jag kunde ha specifierat mig bĂ€ttre. Jag vet att det tar Ă„r och dar och lĂ€ra sig att spela synth, piano etc .. Men jag tĂ€nkte dĂ„ pĂ„ NOTER! .. att man kanske kunde lĂ€ra sig pĂ„ den vĂ€gen! 🙂 Köpte en tidning med noter osv osv i för ett tag sen, men kĂ€nner att jag vill ha lite nytt, sĂ„ det var dĂ€rför jag frĂ„gade om det kanske fanns nĂ„tt pĂ„ internet .. och dĂ„ menade jag noter sĂ„klart! 🙁 LĂ€r mig pĂ„ den vĂ€gen.

Ja bÄde Piano Nanny och Teach me piano deluxe gÄr igenom notskrift etc.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi tackar Florian för den analysen. 🙁

Ja det finns flera stÀllen pÄ nÀtet dÀr du kan fÄ lÀra dig grunderna i pianospel, t.ex. fingersÀttning och lite notlÀra. SjÀlvklart Àr det lite som Florian sÀger (om Àn lite klumpigt) att vill man bli bra sÄ Àr det smartare att gÄ till en ordentlig lÀrare.

Piano Nanny Àr en sida som fungerar utmÀrkt för enklare lektioner. Har dock inte följt sÄ lÄngt sÄ jag vet inte hur pass avancerat det blir senare i lektionerna.

Du bör ha i Ätanken ocksÄ att ett 49-tangenters keyboard Àr lite i minsta laget för att kunna spela med tvÄ hÀnder. Det gÄr, men oftast sÄ vill man ha lite mer utrymme. Jag sjÀlv köpte ett stagepiano, 88 tangenters, bara för att kunna lÀra mig spela bÀttre.

Det finns ett trevligt program ocksÄ som heter Voyetra Teach me piano deluxe, som gÄr igenom i stort sett allt, och dÀr du har en "virtuell" lÀrare som ger dig tips och rÄd allt eftersom du kommer vidare.

Lycka till.

Tack sĂ„ mycket!! ska genast besöka den sidan! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan hejsan! 🙁

Om jag t ex har en melodi i huvudet sĂ„ ska jag veta EXAKT var jag ska spela pĂ„ klaviaturen för att fĂ„ fram ljuden 🙂

LÄter mer som ett gehörstrÀningsprogram du Àr ute efter.

Åke

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Binary...vaddÄ klumpigt, jag sÀger bara som det Àr lall lall lallare dÀr...skall man lÀra sig nÄgot ordentligt sÄ Àr det bara att gÄ den lÄnga vÀgen, om den nu Àr sÄ lÄng men det tycker tydligen rÀtt mÄnga eftersom man ser sÄnt hÀr dagligen pÄ forumet!

Noter, gehör osv mÄste man dessutom ha fallenhet/naturlig begÄvning för, för att kunna ta till sig och utveckla, alltsÄ inget för den som Àr totalt tondöv eller har noll musikalitet i kroppen...det Àr dÀrför idrottsmÀn hÄller pÄ med sitt och (riktiga) musiker med sitt osv!

😆

Å Majken skulle försöka vara rolig förstĂ„r jag, du kan vĂ€l lĂ€ra mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag Ă€r novis dĂ€r... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Binary...vaddÄ klumpigt, jag sÀger bara som det Àr lall lall lallare dÀr...skall man lÀra sig nÄgot ordentligt sÄ Àr det bara att gÄ den lÄnga vÀgen, om den nu Àr sÄ lÄng men det tycker tydligen rÀtt mÄnga eftersom man ser sÄnt hÀr dagligen pÄ forumet!

Noter, gehör osv mÄste man dessutom ha fallenhet/naturlig begÄvning för, för att kunna ta till sig och utveckla, alltsÄ inget för den som Àr totalt tondöv eller har noll musikalitet i kroppen...det Àr dÀrför idrottsmÀn hÄller pÄ med sitt och (riktiga) musiker med sitt osv!

😆

Å Majken skulle försöka vara rolig förstĂ„r jag, du kan vĂ€l lĂ€ra mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag Ă€r novis dĂ€r... 😆

Absolut skitsnack

Hela musikbranschen Àr full med mÀnniskor som aldrig tagit en lektion i hela sitt liv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Binary...vaddÄ klumpigt, jag sÀger bara som det Àr lall lall lallare dÀr...skall man lÀra sig nÄgot ordentligt sÄ Àr det bara att gÄ den lÄnga vÀgen, om den nu Àr sÄ lÄng men det tycker tydligen rÀtt mÄnga eftersom man ser sÄnt hÀr dagligen pÄ forumet!

Noter, gehör osv mÄste man dessutom ha fallenhet/naturlig begÄvning för, för att kunna ta till sig och utveckla, alltsÄ inget för den som Àr totalt tondöv eller har noll musikalitet i kroppen...det Àr dÀrför idrottsmÀn hÄller pÄ med sitt och (riktiga) musiker med sitt osv!

Tror bestÀmt du har fel. Allt handlar om att öva. Man kan öva upp gehör, noter till och med tonsÀkerhet om man Àr tondöv.

Å Majken skulle försöka vara rolig förstĂ„r jag, du kan vĂ€l lĂ€ra mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag Ă€r novis dĂ€r...

Sen kanske det dĂ€r med charm och trevligt bemötande Ă€r nĂ„got som vissa kanske Ă€r mer eller mindre begĂ„vade med 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Binary...vaddÄ klumpigt, jag sÀger bara som det Àr lall lall lallare dÀr...skall man lÀra sig nÄgot ordentligt sÄ Àr det bara att gÄ den lÄnga vÀgen, om den nu Àr sÄ lÄng men det tycker tydligen rÀtt mÄnga eftersom man ser sÄnt hÀr dagligen pÄ forumet!

Noter, gehör osv mÄste man dessutom ha fallenhet/naturlig begÄvning för, för att kunna ta till sig och utveckla, alltsÄ inget för den som Àr totalt tondöv eller har noll musikalitet i kroppen...det Àr dÀrför idrottsmÀn hÄller pÄ med sitt och (riktiga) musiker med sitt osv!

😉

Å Majken skulle försöka vara rolig förstĂ„r jag, du kan vĂ€l lĂ€ra mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag Ă€r novis dĂ€r... 😉

Tack Florian för du Àr min evige mÀstare *SARKASM*

För fan, det verkar som om du lever i en helt egen vÀrld ibland, och gör du inte det sÄ försöker du förÀndra den vi andra lever i.

Killen frĂ„gade bara om det fanns nĂ„n bra sida pĂ„ nĂ€tet för att lĂ€ra sig noter. Du börjar snacka en massa skit om tunnelbygge. Är det ett trevlig bemötande tycker du? Har du aldrig varit nybörjare sjĂ€lv, och haft frĂ„gor? Skulle du vilja ha ett trevligt svar eller ett jĂ€vla svammel som inte vĂ€ger ett smack?

Och mÀrkte du inte att jag faktiskt höll med dig? Jag sa att vill man bli bra (lÀs: duktig) sÄ ska man helst gÄ till en ordentlig lÀrare.

Basta!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja, det dÀr med att med en gÄng kunna spela melodin man har i huvudet krÀver... övning. Oavsett instrument (utom sÄng/vissling sÄklart). Jag upplevde att den biten lossnade för mej nÀr jag fick i mej lite mer kunskap om tonarter, funktionsharmonik etc... fast dÄ hade jag ju redan hÄllt pÄ att spela piano ett par Är. Jag tror inte det Àr nÄt som sÀrskilt mÄnga lÀr sig snabbare Àn efter minst tvÄ-tre Ärs hyfsat regelbundet spelande, innan dess sÄ trevar man mycket vilket naturligtvis Àr vÀgen till att lÀra sig (och ofta ett rÀtt kul sÀtt att hitta helt nya grejer). Vad jag vet finns det liksom inget "knep", eller nÄt sÀtt att hÄrdplugga den grejen. Man mÄste fÄ ut melodikÀnslan i fingrarna.

Kanske kanske att det hjÀlper att hÄlla pÄ en del med gitarr ocksÄ, dÀr man möjligtvis fÄr mer kÀnsla för kromatiken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😉 ni Ă€r för roliga en del...klart jag mĂ„ste förĂ€ndra er vĂ€rld annars gĂ„r det kĂ€pprakt Ă„t helvete, ta inte allt sĂ„ jĂ€vla allvarligt förresten, jag sĂ€ger bara vad jag tycker och du desecrated, jag har inte sagt att duktiga musiker mĂ„ste ha tagit lektioner, det Ă€r inget nytt att det finns massor med naturbegĂ„vningar, jag sa bara att man inte skall Ă€gna sig Ă„t musik om man Ă€r tondöv/talanglös etc eller inte kan sjunga, detta Ă€r inte riktat emot trĂ„dskaparen pĂ„ nĂ„got sĂ€tt bara rent allmĂ€nt liksom, tror inte ett smack pĂ„ att försöka tvinga sig till denna kunskap om man inte Ă€r musikalisk frĂ„n början, blir ju nĂ„n sorts robotverksamhet utan sjĂ€l... 😉
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Diaks (oregistrerad)
Hejsan hejsan! 😉

Undrar om det finns nĂ„gon hĂ€r som vet om det finns nĂ„gon hemsida som man kan besöka dĂ€r man lĂ€r sig att spela synth! 😆 Eller vanligt piano, jag har en 49 tangentig MIDI klaviatur! .. Om jag t ex har en melodi i huvudet sĂ„ ska jag veta EXAKT var jag ska spela pĂ„ klaviaturen för att fĂ„ fram ljuden 😄 Hoppas att ni fattar vad jag menar! 😉

Hej jag kan varmt rekommendera tvÄ dvds som gÄr

igenom teknik och harmonier etc bÄda av: Jordan Rudess

ena heter Keyboard Madness och andra heter Keyboard Wizardry.

Mvh Diaks

Redigerat av Diaks
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😆 ni Ă€r för roliga en del...klart jag mĂ„ste förĂ€ndra er vĂ€rld annars gĂ„r det kĂ€pprakt Ă„t helvete, ta inte allt sĂ„ jĂ€vla allvarligt förresten, jag sĂ€ger bara vad jag tycker och du desecrated, jag har inte sagt att duktiga musiker mĂ„ste ha tagit lektioner, det Ă€r inget nytt att det finns massor med naturbegĂ„vningar, jag sa bara att man inte skall Ă€gna sig Ă„t musik om man Ă€r tondöv/talanglös etc eller inte kan sjunga, detta Ă€r inte riktat emot trĂ„dskaparen pĂ„ nĂ„got sĂ€tt bara rent allmĂ€nt liksom, tror inte ett smack pĂ„ att försöka tvinga sig till denna kunskap om man inte Ă€r musikalisk frĂ„n början, blir ju nĂ„n sorts robotverksamhet utan sjĂ€l... 😉

Jag Àr ledsen... man kan visst hÄlla pÄ ÀndÄ....

SjÀlv fick jag inte ens spela blockflöjt i skolan och blev ganska mÄnga gÄnger hÄnad av min musiklÀrare. Skam den som ger sig...

Lite turneér, lite studiojobb, lite TV-musik och massa kul har det blitt. Jag har övat och övat och övat. Sen har ju Internet hjÀlpt till de senaste Ären med harmonilÀra och sÄnt.

"Om bara de bÀsta fÄglarna sjöng skulle det var tyst i skogen"

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej, jag undrar om det finns nÄgon hemsida dÀr man (jag) kan lÀra mig nÄgonting nytt som jag absolut inte kan eller har testat förut, som typ fiolbygge eller tunnelbygge i HallandsÄsen (för att visa Banverket etc hur man verkligen gör assÄ) eller lyxpralintillverkning eller knyppling...vad Àr det med folk idag?

Man mĂ„ste givetvis gĂ„ i lĂ€ra...lĂ€ra lĂ€ra lĂ€ra hos nĂ„gon kunnig person/instutition (kallas för lĂ€rare/pedagog/mĂ€stare) som kan föra ett visst arv eller ett hantverk vidare, det tar vanligtvis nĂ„gra till mĂ„nga Ă„r beroende pĂ„ vad det rör sig om, det hĂ€r med internet---suck...visst kan man fĂ„ byggtips etc men det Ă€r ju en helt annan femma förutsatt att man vet hur man hĂ„ller i en hammare osv! đŸ˜Č

hum...saklig

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

đŸ˜Č ni Ă€r för roliga en del...klart jag mĂ„ste förĂ€ndra er vĂ€rld annars gĂ„r det kĂ€pprakt Ă„t helvete, ta inte allt sĂ„ jĂ€vla allvarligt förresten, jag sĂ€ger bara vad jag tycker och du desecrated, jag har inte sagt att duktiga musiker mĂ„ste ha tagit lektioner, det Ă€r inget nytt att det finns massor med naturbegĂ„vningar, jag sa bara att man inte skall Ă€gna sig Ă„t musik om man Ă€r tondöv/talanglös etc eller inte kan sjunga, detta Ă€r inte riktat emot trĂ„dskaparen pĂ„ nĂ„got sĂ€tt bara rent allmĂ€nt liksom, tror inte ett smack pĂ„ att försöka tvinga sig till denna kunskap om man inte Ă€r musikalisk frĂ„n början, blir ju nĂ„n sorts robotverksamhet utan sjĂ€l... 😉

Florian, du har ju rÀtt pÄ sÀtt och vis men din framstÀllande kanske Àr lite för rÀttframt för en del. Personligen tror jag inte att du alltid menar allt du skriver riktigt sÄ hÄrt som kan det kan framstÄ för den som lÀser det... jag kanske har fel men jag har aldrig haft nÄgot personligt problem med det eller med dig, snararetycker jag tvÀrtom att du ofta har bra saker att sÀga men blir missuppfattad. Vad gÀller nÄgon som Àr nybörjare och vill lÀra sig spela sÄ sÀger jag go ahead. Det Àr ju ingen som har sagt att killen mÄste bli accepterad koncertpianist eller sÄ... för mig Àr det viktigaste att man tillför nÄgot för sig sjÀlv - tycker jag att det jag gör Àr bra och kul och stimulerande? Ja, förhoppningsvis. Tycker nÄgon annan det? Ja, i sÄ fall Àr det ju kul! Nej, i sÄ fall trist för den personen men sÄ lÀnge som jag har kul med med mitt musicerande sÄ Àr det huvudsaken.

TyvĂ€rr har jag inga lĂ€nkar att ge ut men öva, öva, öva Ă€r ju alltid ett hett tips hur trĂ„kigt det Ă€n lĂ„ter. Och ha kul medan du gör det! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 Ă„r senare...
Rattisarna (oregistrerad)

Hej,

jag Àr rÀtt bra pÄ att spela piano och nu fick jag en as bra idé!

Jag programerar html och ska göra en sida med kurser! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hejsan hejsan! 🙂

Undrar om det finns nĂ„gon hĂ€r som vet om det finns nĂ„gon hemsida som man kan besöka dĂ€r man lĂ€r sig att spela synth! 🙂 Eller vanligt piano, jag har en 49 tangentig MIDI klaviatur! .. Om jag t ex har en melodi i huvudet sĂ„ ska jag veta EXAKT var jag ska spela pĂ„ klaviaturen för att fĂ„ fram ljuden 🙂 Hoppas att ni fattar vad jag menar! 🙂

Nu talar jag bara för mig sjĂ€lv hĂ€r, men jag lĂ€rde mig tillrĂ€ckligt frĂ„n YouTube för att det ska rĂ€cka för mig nĂ€r jag skapar "musik" (okej, alla kallar iofs inte det jag gör för musik, men iaf 😛). Dvs hur man skapar dur/moll-ackord, vad för toner som passar med vilka osv.

Nu kan jag Ă€ven skapa lite enklare melodier... Testa dig fram! 🙂

Jag har aldrig tagit nÄgra lektioner eller sÄ, men för ett Är sen hade jag ingen aning om hur man tar ett A-moll och med vilka ackord det passar ihop. Det vet jag nu!

Jag gör visserligen mest skÀmtsam musik à la fjortis, men t.ex. lÄten "Festa Tills Vi Dör" som jag slÀngde ihop för tvÄ veckor sen. DÀr skrev jag en text som jag sen plockade ut en enkel melodi ur huvudet för.

Tog mig tvĂ„ dagar som överraskning inför en fest. Det Ă€r ingen hit, men folk blev glada Ă€ndĂ„ 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=Z3_9_VDqJrU

Lycka till!

MVH

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...