Jump to content
Annons

Någon som behöver EN Phonic P6A?


JJRockford

Recommended Posts

Min ena Phonic P6A pajade efter 1.5 års användning. Garantin var på ett år, och det skulle kosta 1500-2000 att få den lagad. Alltså köpte jag ett par nya (självklart inte i samma affär och av samma märke, Yamaha HS50M blev det) istället, blev inte så mycket mer pengar.

Men nu har jag en helt fungerande P6A och en icke fungerande. Kan tänka mig att det finns tre typer av köpare:

1. Någon annan som råkat ut för samma oblida öde (d v s står med en trasig).

2. Någon som är grym på elektronik (ingen aning om vad det var för fel dock).

3. Någon som behöver extra mono-referenslyssning, är ju alltid bra att prova sina mixar i flera högtalare! (ok, denna var kanske något krystad)

Vem som än kan tänkas vara intresserad får ett bra pris i a f! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
du får 3:- plus frakt.. 😉

Vad är du för en lumpsamlare egentligen? Du verkar ju köpa allt som är till salu 😳

Förlåt :rolleyes:

klart som fan man är lump-samlare.. 😛

annars skulle jag inte ha så mkt grejjer!!!!

eller hur var det nu!?

😱😆😆

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Min ena Phonic P6A pajade efter 1.5 års användning. Garantin var på ett år, och det skulle kosta 1500-2000 att få den lagad. Alltså köpte jag ett par nya (självklart inte i samma affär och av samma märke, Yamaha HS50M blev det) istället, blev inte så mycket mer pengar.

Om den bara gick sönder utan att du gjorde något så ska du få den lagad free of charge så länge du kan bevisa att det inte är du som orsakat att den gått sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något 🤪

Rainydays; Precis så är det. En något mer service-minded affär hade säkert ställt upp på det. Men hur sjutton bevisar man att man inte gjort någonting olovligt?

Det är, såvitt jag vet, någonting i elektroniken (delningsfilter, slutsteg, vad finns mer?) som pajat. Power-lampan lyser fortfarande, men det kommer inte ett endaste ljud ur högtalaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min ena Phonic P6A pajade efter 1.5 års användning. Garantin var på ett år, och det skulle kosta 1500-2000 att få den lagad. Alltså köpte jag ett par nya (självklart inte i samma affär och av samma märke, Yamaha HS50M blev det) istället, blev inte så mycket mer pengar.

Om den bara gick sönder utan att du gjorde något så ska du få den lagad free of charge så länge du kan bevisa att det inte är du som orsakat att den gått sönder.

Är det inte så att bevisbördan ligger inte på kunden utan säljaren? Har jag fått itutat mig vid ett o annat tillfälle...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min ena Phonic P6A pajade efter 1.5 års användning. Garantin var på ett år, och det skulle kosta 1500-2000 att få den lagad. Alltså köpte jag ett par nya (självklart inte i samma affär och av samma märke, Yamaha HS50M blev det) istället, blev inte så mycket mer pengar.

Om den bara gick sönder utan att du gjorde något så ska du få den lagad free of charge så länge du kan bevisa att det inte är du som orsakat att den gått sönder.

Är det inte så att bevisbördan ligger inte på kunden utan säljaren? Har jag fått itutat mig vid ett o annat tillfälle...

Konsumenten är alltid mer skyddad än återförsäljaren enligt lag.

Har inte lagboken här med det borde stå i KKL, och du har rätt att kräva att den fungerar längre än garantin.

Ska goggla lite åt dig och se vad jag hittar.

Har du köpt dem i butik eller postorder?

Edit:

Enligt KKL

Tiden inom du måste reklamera: Från och med den 1 april 2005 har reklamationstiden förlängts från två till tre år. Det gäller alltså varor som du har köpt den dagen eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

Varan kan anses felaktig om:

den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Och monitorer ska hålla mer än ett och ett halv år.

Det svåra med att de ska åtgärda felet är bevisbördan som ligger nu på dig.

Sexmånadersregel:

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Min ena Phonic P6A pajade efter 1.5 års användning. Garantin var på ett år, och det skulle kosta 1500-2000 att få den lagad. Alltså köpte jag ett par nya (självklart inte i samma affär och av samma märke, Yamaha HS50M blev det) istället, blev inte så mycket mer pengar.

Om den bara gick sönder utan att du gjorde något så ska du få den lagad free of charge så länge du kan bevisa att det inte är du som orsakat att den gått sönder.

Är det inte så att bevisbördan ligger inte på kunden utan säljaren? Har jag fått itutat mig vid ett o annat tillfälle...

År 1 är det så, år 2 är det omvänt, precis som antytts ovan.

Men affärerna hävdar alltid nåt annat; man pratar om "lagstiftad 6-månadersgaranti, resten är goodwill". Det blir alltid tjafs. Nä inte alltid men ofta.

Edit:

Och vaffan: 390:- !! 😆

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, visste inte att det fanns en sådan regel? Men hur är det det heter, "innocence is no excuse". Ber om ursäkt i vilket fall.

Monitorerna bor i Halmstad.

Gällande konsumentköplagen; Så länge man har garanti kvar på grejorna så måste säljaren bevisa att man verkligen misskött dom för att inte behöva ersätta.

Reklamtionsrätten (som tydligen är 3 år, trodde det var två år) som är tvingande (d v s, det går aldrig att avtala bort den) och som alltså gäller allt man köper (dock ej grejor med klart begränsat hållbarhet, t ex mjölk) är tvärtom, där är det upp till köparen att bevisa att felet berodde på något slags fabrikationsfel. Och säg att det är någon komponent i delningsfiltret som brunnit upp, hur bevisar jag att det är ett fabrikationsfel och inte någon strömspik (nu chansar jag bara, kan väldigt lite om elektronik) från elnätet som orsakat det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...