Jump to content
Annons

Kritik av min hemsida


flintan

Recommended Posts

Tjenamors.

Jag har gjort en hemsida som jag ska lägga ut inom ca två veckor. Skulle behöva lite kritik från folk som inte känner mig. Sidan är en prsentation av mig som musiker, låtskrivare, producent och är en del i ansökningsproven till musikhögskolan.

Sdan ligger här tillfälligt.

All kritik är bra kritik.

edit: har änrat textstorlek brödtext, bruten bakgrundsfärg ist. för vit, fixat med bilderna lite..

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar enkla hemsidor. Men den här känns litet väl spartansk på något vis. Helt OK att köra helt monokromt, men - ja det känns FÖR sparsmakat på något sätt.

Anslaget i texterna känns bättre, personligt och enkelt, men den här gånegn i mera positiiv betydelse

Blindlänk på tredje låten.

Inte konsekvent med autobreddningen, på bildsidan ligger bilderna fasta. Tredje bilden känns på något sätt överflödig eftersom den är så pass oskarp. Bilderna skulle tjäna på en sväng genom photoshop, de känns litet murriga.

Är det meningen att sången skall dista så pass mycket på låt 2?

Låt 1 gillar jag mycket.

Jag tror jag ser vart du vill, men du har en bit kvar att jobba med...

Lycka till hur som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu förstår jag varför du kallar dig Flintan. Och bara 23 år... :rolleyes:

Jag tror du ska skippa de där textraderna om att du inte kan noter, det måste du nog lära dig innan du ansöker. När Brozzan skulle ansöka till Musikhögskolan så fick han göra musikaliska teoretiska prov. Han hade utmärkta referenser från seriösa privata musiklärare i både blås, solosång och klassiskt piano, så det var inga problem och noter kunde han redan då. Men han klarade inte några "enkla" musikaliska termer för tempo på teoriprovet... och kom därför inte in.

Däremot är det extra bonus att du skriver att du förväntar dig mycket av utbildningen om du kommer in! Det visar ju att du verkligen vill in där.

Jag gillar definitivt upplägget i svart och vitt - då slipper man långa väntetider, med sidor som inte visar sig alls på 15 sekunder.

Musiken är bra, särskilt i betydelsen att den inte är förutsägbar.

"Falling pose" har ett intressant kassettfodralpercussivt inslag i 2 minuter. Det låter som om sången distar. Kanske bara i min pc?

"By the lake" är annorlunda verkligen. En modernare version av Beatles.

"Red shoes" är inte lyssningsbar eller nedladdningsbar. Justera.

LÖCKA THÉ!

🙂

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Stilrent och prydligt i alltför hög grad för mig, har dock ite hunnit lyssna.

Kan du inte testa att ha en gradient eller en svagsvag bild, gråton med nåstan ingen kontrast alls som bakgrund till allt?

Det snygga i sidan riskerar att försvinna i intighet på något sätt...

Knepiga med minimalism kanske är att det blir spartanskt efter ett tag, om du förstår vad jag menar.

Om du kikar på en users hemsida här, "fidden", så tcker jag att det är riktigt schysst bildmässigt, kanske kan låna lite ideer där, men "vattna ur" bildmaterial så det blir mer som skuggor.

Lite intryck bara, totalt utan proféssionell grund 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar enkla hemsidor. Men den här känns litet väl spartansk på något vis. Helt OK att köra helt monokromt, men - ja det känns FÖR sparsmakat på något sätt.

Anslaget i texterna känns bättre, personligt och enkelt, men den här gånegn i mera positiiv betydelse

Blindlänk på tredje låten.

Inte konsekvent med autobreddningen, på bildsidan ligger bilderna fasta. Tredje bilden känns på något sätt överflödig eftersom den är så pass oskarp. Bilderna skulle tjäna på en sväng genom photoshop, de känns litet murriga.

Är det meningen att sången skall dista så pass mycket på låt 2?

Låt 1 gillar jag mycket.

Jag tror jag ser vart du vill, men du har en bit kvar att jobba med...

Lycka till hur som helst!

Tack alla för bra kritik!

Det här är första hemsidan jag gjort och den blev lite grann en motreaktion mot alla plottriga oöverskådliga hemsidor som man tvingas besöka nästan dagligen.. Men jag förstår vad du menar, det känns lite tomt och hårt utan mellantoner.

Ska testa Emuators förslag med en svag ton i bakgrunden.

Tredje låten är inte färdigmixad ännu. :rolleyes: Glömde säga det.

Bilderna ligger i en tabell, så där ljög jag ju lite när jag säger att all layout är styrd via css.. Kanske ändrar på det, tabellen alltså. Har för mig att jag försökte öka "dynamiken" i bilderna men att det blev för grusigt. Ska testa igen.

Ang. tredje bilden så är den ju väldigt oskarp, men jag tycker att jag ser så arg ut på de första två så den behövs liksom för att lätta upp lite..

Sången ska dista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu förstår jag varför du kallar dig Flintan. Och bara 23 år... :rolleyes:

Jag tror du ska skippa de där textraderna om att du inte kan noter, det måste du nog lära dig innan du ansöker. När Brozzan skulle ansöka till Musikhögskolan så fick han göra musikaliska teoretiska prov. Han hade utmärkta referenser från seriösa privata musiklärare i både blås, solosång och klassiskt piano, så det var inga problem och noter kunde han redan då. Men han klarade inte några "enkla" musikaliska termer för tempo på teoriprovet... och kom därför inte in.

Däremot är det extra bonus att du skriver att du förväntar dig mycket av utbildningen om du kommer in! Det visar ju att du verkligen vill in där.

Jag gillar definitivt upplägget i svart och vitt - då slipper man långa väntetider, med sidor som inte visar sig alls på 15 sekunder.

Musiken är bra, särskilt i betydelsen att den inte är förutsägbar.

"Falling pose" har ett intressant kassettfodralpercussivt inslag i 2 minuter. Det låter som om sången distar. Kanske bara i min pc?

"By the lake" är annorlunda verkligen. En modernare version av Beatles.

"Red shoes" är inte lyssningsbar eller nedladdningsbar. Justera.

LÖCKA THÉ!

😳

😕 Ja.. det börjades redan på högstadiet..

Alltså jag kan lite noter men avistaläsning är ju inte min starkaste sida, vilket hursomhelst kommer att märkas om jag går vidare och ska göra alla andra prover.. Musikteori kan jag en del men just noter har hamnat lite på sidan av. Men det kanske är lite för ärligt, javet inte..

Klockren formulering "kassettfodralpercussivt inslag" 😳

Antar att menar trumloopen med kantslag..?

"Falling pose" har också dist på sången.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Stilrent och prydligt i alltför hög grad för mig, har dock ite hunnit lyssna.

Kan du inte testa att ha en gradient eller en svagsvag bild, gråton med nåstan ingen kontrast alls som bakgrund till allt?

Det snygga i sidan riskerar att försvinna i intighet på något sätt...

Knepiga med minimalism kanske är att det blir spartanskt efter ett tag, om du förstår vad jag menar.

Om du kikar på en users hemsida här, "fidden", så tcker jag att det är riktigt schysst bildmässigt, kanske kan låna lite ideer där, men "vattna ur" bildmaterial så det blir mer som skuggor.

Lite intryck bara, totalt utan proféssionell grund :rolleyes:

Ska testa med bakgrundston.

Fiddens sida var jäkligt snygg. Ska göra fler sidor framöver, kanske lånar lite ideer då. Det är många som har en rätt liten ruta i mitten av sidan med en töjbar bakgrund runtom. Smart och snyggt.

Tack för titten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Ser bra ut och låter bra (ljudexemplen väger tyngst vid gallringen).

Dra ner storleken på texten så är det färdigt.

Hoppas det går bra så ses vi nästa termin :rolleyes:

Aha, tolkade först att du menade längden på texten vilket jag själv tycker att det är lite väl mycket babbel men vet inte vad jag skulle ta bort.

Men läste "Dingbats" inlägg nu..och ser att jo texten är jättestor. Jag har nog inte ens definierat storlek på text för <p> taggen...

Kul, trivs du på utbildningen? Vilket år går du?

edit: Förresten vet du vilka webbläsare som används? Min sida fungerar nämligen inte med Opera och Internet Explorer på Mac..

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Förresten vet du vilka webbläsare som används? Min sida fungerar nämligen inte med Opera och Internet Explorer på Mac..

Se till att funkar med Safari och Firefox. Varför funkar det inte med Explorer på mac!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Safari och Firefox funkar perfekt. Explorer finns ju inte längre till Mac i nya versioner. Vet inte varför men det verkar som att Explorer inte vill läsa CSS på samma sätt som Firefox m.fl. andra.. Länkarna längst ner på sidan hamnar bakom på mitten av sidan i Explorer. De ligger inom en div tagg med id=links och positioneras av denna css:

#links {

font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif;

background-color: #FFFFFF;

font-size: 30px;

bottom: 5px;

position: absolute;

top: auto;

right: 5px;

bottom: 5px;

left: 5px;

width:auto;

height:auto;

}

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Xhtml compliancy is nothing.

Usability is everything.

Användabarheten närmar sig noll på denna sida. Varför i all världen envisas folk med att sätta in det som borde vara huvudsaken, alltså innehållet, i en jävla liten box i ett hörn?? Som dessutom har scrollbars! WTF, browsern har scrollbars, vi vill inte ha en massa interna boxar med scrollbars hit och dit. Det underlättar minsann inte användningen av sidan.

Stackars den som vill göra en utskrift av en sida designad på detta viset. Har du testat? Bingo.

Till baka till ritbordet med detta projekt, kolla över sidor som på riktigt är användabara, hur man har löst saker där.

Kollade lite sourcen, den där anskrämliga boxen är inte ens end absolut DIV, utan en iframe. Tvi vale.

post-66-1168787220.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Xhtml compliancy is nothing.

Usability is everything.

Användabarheten närmar sig noll på denna sida. Varför i all världen envisas folk med att sätta in det som borde vara huvudsaken, alltså innehållet, i en jävla liten box i ett hörn?? Som dessutom har scrollbars! WTF, browsern har scrollbars, vi vill inte ha en massa interna boxar med scrollbars hit och dit.  Det underlättar minsann inte användningen av sidan.

Stackars den som vill  göra en utskrift av en sida designad på detta viset. Har du testat? Bingo.

Till baka till ritbordet med detta projekt, kolla över sidor som på riktigt är användabara, hur man har löst saker där.

Kollade lite sourcen, den där anskrämliga boxen är inte ens end absolut DIV, utan en iframe. Tvi vale.

Nä, nä. Jag förstår vad du menar men det är somsagt min första sida och nästa sida kommer att se annorlunda ut. Jag gillar inte heller scrollbars därför använde jag inbäddade ramar istället så man hela tiden kan se länkar och bilder.

Att skriva ut går utmärkt eftersom det finns en länk till det efter varje text.

Sidan är gjord för en upplösning på 1024x768. Mindre ser inte bra ut och har man som du större så blir det lite tomt.

Problemet är att jag inte kan ange storlek för iframe i procent för höjden. Går det om man gör en "end absolut DIV" som du pratade om?

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att det är coolt med en svartvit sida. Skit i mellantonerna!

Men som sagt, rullningslisterna i en liten iframe går bort. Jag får dessutom en rullningslist i sidled på ett tiotal pixlar (IE6).

Om du nu inte vill använda browserfönstrets egna rullningslister (dvs låta innehållet flöda fritt nedåt) så kan du alltid lösa det snyggare än nu med div-taggar och styles istf iframes.

Jag skulle också ha minskat textstorleken lite, men det är mer en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag minskat texten och lagt en bruten ton i bakgrunden. Är texten för liten nu?

edit: ska försöka göra bilderna genmskinliga alt. lägga bakgrundsfärgen i bilderna också så småningom.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Diaks (oregistrerad)

Det första som slår mig är att font storleken är på tok för stor, och jag kör 1280x1024 i skärmupplösning så det måste bli gigantiskt hos folk som kör mindre skärmupplösningar , för övrigt kör jag firefox så vet ej hur din sida ser ut i ie.. men kämpa på med sidan och lycka till! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tabbade jag mig rejält... Missade själva "registreringen" i ansökan. Jag tolkade det som att hemsidan ÄR ansökan. Och nu är det försent.

Men, "Du är välkommen att söka nästa år." fick jag veta via mail idag. 😄 Ska ringa imorrn och prata med dom.

Såhär står det på KMH's hemsida:

I din ansökan skall du presentera dig själv med en egenhändigt tillverkad webbsida. Denna är avgörande för om du kallas till övriga prov. Adressen till webbsidan ska vara KMH tillhanda senast den 29 januari 2007, se broschyren Antagningsprov 2007 (tidigare datum angivet i antagningsprovkatalogen gäller ej).

My mistake. Men det finns rätt god marginal för feltolkning i den där formuleringen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Hear hear. Nu måste du snart berätta vad du jobbar som/med...

Dom sem vet bättre kallar mig teknologikonsult, jag får närmast betalt för att vara bra på sånt som ingen annan är bra på.

😆 tolka det som ni vill

Link to comment
Dela på andra sajter

J*#la byråkratapor dom är. Jag får inte komplettera.. Dom får helt enkelt skylla sig själva, jag hade platsat perfekt där.. ☺️

Men, men.. den bästa utbildningen är att bara hålla på varje dag och det gör jag ändå. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
jag hade platsat perfekt där

Kanske instruktionerna var en innantillsläsningsövning som var en del av inträdesprovet....

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade platsat perfekt där

Kanske instruktionerna var en innantillsläsningsövning som var en del av inträdesprovet....

☺️

Jo så kan man ju också se det. Men jag tycker det finns viktigare kompetens att ta hänsyn till.. Förra året var dom dessutom tvungna att ha en extra antagning för att det var för få kvalificerade som sökte och klarade proven..

edit: Kanske ligger nåt i det du säger med tanke på den här röriga och fula info sidan.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Nu tabbade jag mig rejält... Missade själva "registreringen" i ansökan. Jag tolkade det som att hemsidan ÄR ansökan. Och nu är det försent.

Men, "Du är välkommen att söka nästa år." fick jag veta via mail idag. 😮 Ska ringa imorrn och prata med dom.

Såhär står det på KMH's hemsida:

I din ansökan skall du presentera dig själv med en egenhändigt tillverkad webbsida. Denna är avgörande för om du kallas till övriga prov. Adressen till webbsidan ska vara KMH tillhanda senast den 29 januari 2007, se broschyren Antagningsprov 2007 (tidigare datum angivet i antagningsprovkatalogen gäller ej).

My mistake. Men det finns rätt god marginal för feltolkning i den där formuleringen. ☺️

Adressen till hemsidan ska vara KMH tillhanda senast 29 januari 2007 står det. Var den det? Är den det? KOMMER den att vara det snarare - det är ju bara den 26:e idag...

Hur fan menar dom? Finns det en särskild ansökningsblankett till utbildningen som du skulle ha sänt in separat också, som det brukar göra till utbildningar?

😄

För djävla dåligt detta från deras sida.

Eehhh...du missade "registreringen" i ansökan skriver du. Registrerar sig gör man väl om/när man kommit in...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan menar dom? Finns det en särskild ansökningsblankett till utbildningen som du skulle ha sänt in separat också, som det brukar göra till utbildningar?

Ja precis. En "vanlig" ansökan skulle ha skickats in före den 10 jan. Det står inget om detta någonstans men det är väl meningen att man ska fatta det ändå..

Jag tyckte det var lite speciellt att bara söka med en hemsida. Men står det så, så är det väl så tänkte jag.

Fattar inte varför det är olika datum för ansökan och hemsida.. 😕

Jaja, är väl bara att svälja och vara glad. Har jobbat på ansökan typ hela hösten.. Men jag har ju lärt mig göra hemsidor iallafall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vad synd.

Det kanske är så att du kan ansöka redan NU till nästa termin/år? Bara för att visa hur angelägen du är att komma in. Då fattar de kanske äntligen? Och så får du en garanterad plats i deras ögon... Ligg på som om du var (galen)... eller så kanske de tvärtom drar öronen åt sig istället. Nej, jag vet inte riktigt förresten.

Detta var irriterande. Hatar sånt här.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...