Jump to content
Annons

Ändra tempo under låtens gång


Jon Rinneby

Recommended Posts

Om jag vill spela in en låt i, låt säga, 120bpm men vill att refrängen ska gå i 130 (på samma spår), hur går ja då tillväga på smartast sätt i cubase? Kan man sätta ut olika temop-markers på nåt sätt?

Tacksam för svar

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så här ...

1. Se till att det står "Track" i tempofältet i manöverpanelen och inte "Fixed". 120 bpm är standardvärdet i Cubase, så innan du har gjort nedanstående punkt 2 så kommer det att vara så.

2. Genom att välja menyn "Project -> Tempo Track" får du upp projektet huvudfönster för att styra tempot. Där kan du med pennverktyget rita den tempokurva du vill ha (klicka med pennan på linjen). Genom att markera två punkter kan du i fönstrets meny välja om det ska vara en stegvis eller omgående förändring.

Tänk på att eventuella audiofiler du spelat in inte kommer att följa tempoändringen. Det går att trixa med det men enklast är att spela in när temposkiftningarna är spikade.

Link to comment
Dela på andra sajter

MEn om jag ställer om från Fixed till Track så blir det en enda röra.... Det går automatiskt ner från 200 bpm till 120... Jag hittar inte vart jag kan ställa om till 200.

Man ska inte göra låtar i 200 😄

nä men, Ctrl + T som sagt.....

Har gjort en i 192 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

MEn om jag ställer om från Fixed till Track så blir det en enda röra.... Det går automatiskt ner från 200 bpm till 120... Jag hittar inte vart jag kan ställa om till 200.

Man ska inte göra låtar i 200 🥰

nä men, Ctrl + T som sagt.....

tss.. va snackar du om..

Slå på lite Gabber så har du låtar över 200 bpm...

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...