Jump to content
Annons

You and I


VacUm

Betygifiera gärna  

20 röster

  1. 1. Betygifiera gärna

    • 5
      2
    • 4
      5
    • 3
      6
    • 2
      0
    • 1
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: You and I (tror jag)

* ARTIST/GRUPP: Jag & Niklas Engman

* GENRE: pop

* LÅTLÄNGD: 3:40

* KOMPOSITÖR: Jag & Niklas Engman (text Anna Engberg)

* PRODUCENT: Jag

* EV. MEDVERKANDE: Sång - Niklas Engman

* INSPELNINGSÅR: 2002 (tror jag)

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.4 mb

* LÅTLÄNK: här

Fick fatt i gamla förproduktioner till ett gammalt projekt som inte lever kvar idag. Obs, Stödsång på allting och ingen slutlig mix alls (kommer det nog inte bli nån gång heller). Vore bara kul o höra vad ni tycker om sånthär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha, nu är jag med... Snott o snott vet jag inte om jag håller med om faktiskt, men det är ju inte helt olika. Har inte lyssnat så mycket på Simmonds om jag ska va ärlig. Får kolla upp honom lite mer helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...dåså...

Om du inte vet vem det är så kan du ju ingalunda ha baxat stylen.

Klart man hört honom, men aldrig direkt lyssnat in mig. Är det någon det är snott från så är det ju Darkchild o dedär sent-90-tals-rnb-folket från usa som började låta på detta viset. Kan ärligt erkänna att jag lyssnat in mig på Darkchild-produktioner alldeles för mycket, och allting jag gjorde lät alldeles för likt honom för ett par år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite jazz-influerad r&b.. låter pra proddat , smash-kick mitt in the nyll o.s.v

kanske lite Auto-intonerad??

Jag hittar inte så mycket fel här..eventuellt skulle jag vilja haft lite mer instrumentering...stråkar kanske... ja..punkt-stråkar skulle vara snyggt om arret fortsatte vara så här sparsamt.

Vad har du använt på kicken..eller ska jag säga vad är det för grundljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite jazz-influerad r&b.. låter pra proddat , smash-kick mitt in the nyll o.s.v

kanske lite Auto-intonerad??

Jag hittar inte så mycket fel här..eventuellt skulle jag vilja haft lite mer instrumentering...stråkar kanske... ja..punkt-stråkar skulle vara snyggt om arret fortsatte vara så här sparsamt.

Vad har du använt på kicken..eller ska jag säga vad är det för grundljud?

Minns inte alls. Förmodligen så är det 2-3 olika bastrummor. Kan hända dom kommer från echochambers eller nåt (fria att ladda hem, finns nog bara som exs tyvärr).

Edit: Ja, det är proppfullt med autotuners här. Smidighetsgrej så man slapp gå in för sången så jäkla mycket.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det påminner en del om Christian Waltz som lallar omkring på topplistorna just nu. Fast blandat med R n´B och lite Kraftwerk....eller jag vet inte vad jag snackar om 😆

Tyckte det var riktigt skönt iaf. Det rör sig ju i samma genré som mycket som spelas på radio ( som jag hatar 😆 ) men det här var ju svängigt. Låt mig få höra detta istället!!

Edit: Vad är det för effekt du har applicerat på rösten? Är det en svag liten dubbning eller chorus jag hör?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst text! Har inte kommit fram om jag kan applicera den på mig själv, men jag har en känsla av det... 😆 hehe

Ingen musik jag egentligen kan sitta och konkret lyssna på, men perfekt som bakgrundmusik! Vill ha mer! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det påminner en del om Christian Waltz

Nej.

Inte det minsta.

jo.

Nåväl, Christian Waltz eller inte. Jag tycker att du ska smaska på med lite mer instrument i slutet och göra det till ett riktigt maffigt arrangemang. Det är väl vad som saknas lite nu.

Edit: Eller förresten. Skit i det. Den är bra som den är 😉

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Är sällan svag för sådär minimalistiska arr med blippblopp o trumma men det här funkar jag fint tycker jag. Mycket tack vare en jäkligt behaglig sångröst. Känns lurigt att ha sången i höger (bara) men det funkar. Helt ok! !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på samma sak som andra påpekat: Lite torftig produktion. Du behöver väl inte slänga på stråkar, synthar, acke, elgura, handklapp, banjo, tabla, mungiga och kazzoo eller så, men nåt extra i refrängerna och kanske ytterligare nåt på refrängen i slutet.

Sen tyckte jag att "in-your-face-kicken" var lite väl mycket... in my face. Och att rösten känns lite torr och nära.

Klart slut.

EDIT: Sångprestationen fungerar alltså, testa bara mixa om lite så kanske stödsången funkar i slutändan trots allt.

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Good craftmanship.....men häpnadsväckande att ljudtrenden förändras så snabbt,

för några år sedan var det säkert helt rätt....Ok inte min bag men helt Ok

Du har en bra (Timbre) i pipan, väldigt välljudande..... 😮 kände igen den från ditt senare alster...bra 😛

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Good craftmanship.....men häpnadsväckande att ljudtrenden förändras så snabbt,

för några år sedan var det säkert helt rätt....Ok inte min bag men helt Ok

Du har en bra (Timbre) i pipan, väldigt välljudande..... 😛 kände igen den från ditt senare alster...bra 🙂

Det är inte jag som sjunger på denna låten. 😄 Men folk tycker vi låter ganska lika.. Själv tycker jag att han som sjunger på denna gör det tusen gånger bättre än vad jag gör..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra!

Tja, jag tjatar väl om samma saker som många andra, men jag gillar det minimalistiska i verserna, nästan lite "When doves cry", sen tycker jag nog att refrängerna kunde vara lite fetare för att föra fram den schyssta ref-.melodin lite mer; en försiktig gitarr/piano-matta kanske + lite mer körer?

HHH = Härligt Hursom Helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gillade jag starkt.. Grymt skönt.. Men ett stick, men ett par instrument hade färgat en massa.. Nästan lite Justin på vissa ställen.. (och han gillar vi ju allihop.. eller?! 🙂 , jag tänker på den mänskliga instrumentet som kommer in då och då och säger "kah" eller "shu" .. (om det är mänskligt.. jag kan missta mig)..

Men vad gör för att få så tajta körer? Har du använt någon form av pitcher? Eller sjungs körerna oxå in? Snyggt iaf..

Kepp that up, så kommer du snart toppa listorna.. 🙂

Edit: Hörde nu att vissa av körerna faktiskt bara var såå snygga, och inte pitchade iaf.. var det någon som var det?

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är inget pitchat förutom leaden som har en autotuner på sig.. Körerna är som dom är. Har väl komprimerat och skurit med eq på dom (minns inte exakt vad som gjorts / inte gjorts), men annars är dom ganska orörda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...