Jump to content
Annons

Transparent Preamp


limpan666

Recommended Posts

Det skrivs mycket om preampens transparens i motsatsen till färgade preamps, ofta vintage grejor och rör-preamps. Jag har siemens u274, v676, Geithain TMV 2, Ampex AG350(germaniumkretsar), Gates rörmonster. Ja ni fattar, det är inte direkt företrädare för det transparenta ljudidealet! Jag funderar på att skaffa en två kanalig preamp med just en transparent ljudbild. Två preamps som hyllats flitigt på detta forum är Aphex 207d och Line Audio 2MP. Min fråga då till dom som har erfarenhet och åsikter om dessa två preamps är vilken är bäst? Priset kvittar, det är endast ljudkvaliteten som räknas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jamen alltså, ingen av de nämnda är transparenta bara för att dom inte har rör eller transformator.

Båda färgar hörbart vilket inte är så konstigt då komponenterna är mkt billiga.

Jag och några kollegor har gjort massvis med blindtester.

Den mest korrekta mickförstärkaren vi lyssnat på hittills är

Earthworks 1021, 1022, 1024.

Kostar ca 21 000 kr för 2 kanaler.

Äger en själv och ska köpa fler.

Därefter DACs.

Har ägt och testat många preamps med sk "varmt, charmigt" ljud och ingen har varit i närheten så bra som det jag har nu.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Smakar det så kostar det---Earthworks/Grace/Great River etc alla över 20.000:- minst, men Aphex 207 står klart högre kvalitétsmässigt över andra produkter i samma prisklass (ca 5000:-) i mellansegmentet varför jag valde den för detta sammanhang och att den dessutom har SPDIF vilket ytterligare bidrar till en så ofärgad signal som bara är möjligt om det är det man vill ha då och då!

Eftersom jag har 2 så säljer jag den ena...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just på att jag har en RME ADI 96 PRO med två kanaler mikrofonförstärkare som är väldigt bra och transparenta! Man kanske har för mycket prylar? Eller förrästen , man kan aldrig ha för mycket prylar! Den som har flest prylar när man dör vinner!

Link to comment
Dela på andra sajter

ADI-96 Pro har jag också. En riktig höjdare faktiskt - och den som jag använder till alla inspelningar på testsiten. 😠

Ta också gärna en titt på True Systems, som gör mycket fina preamps i lite högre prisklass. Min kombination med True Systems P-Solo tillsammans med Benchmark ADC1 är en riktig killer! 🙂

- och nej, men kan inte ha för mycket prylar! 😠😠

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...