Jump to content
Annons

Hur börjar jag göra musik?


Erika

Recommended Posts

Hej!

Jag började läsa lite här på forumet i förrgår o upptäckte att alla här verkar väldigt schyssta o hjälpsamma.

Är en total nybörjare när det gäller allt inom musik, men häromdagen kom jag på att jag skulle vilja prova göra musik själv. Problemet är att jag inte spelar något instrument eller ens vet om jag kan sjunga...

Skulle vilja ha lite tips hur jag skulle kunna börja? Har suttit o skrivit lite texter o viljan att göra musik har väl sitt ursprung i dem, men jag kom på att det antagligen inte är det lättaste sättet att börja på...

Är det någon som har lite tips, vad som helst, så skulle jag bli jätteglad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag började läsa lite här på forumet i förrgår o upptäckte att alla här verkar väldigt schyssta o hjälpsamma.

Är en total nybörjare när det gäller allt inom musik, men häromdagen kom jag på att jag skulle vilja prova göra musik själv. Problemet är att jag inte spelar något instrument eller ens vet om jag kan sjunga...

Skulle vilja ha lite tips hur jag skulle kunna börja? Har suttit o skrivit lite texter o viljan att göra musik har väl sitt ursprung i dem, men jag kom på att det antagligen inte är det lättaste sättet att börja på...

Är det någon som har lite tips, vad som helst, så skulle jag bli jätteglad!

Oj Oj Erika..

Det var inte så lätt att svara på..Men jag kan ge dig några råd.Lär dig ett instrument,typ gitarr eller piano..Det tar däremot lite tid.Om du skriver texter,eller har ideer kring hur dina texter ska låta..Leta under samarbeten..Många här saknar en bra text författare och skulle kanske bli glada via ett samarbete..

Om det ger nåt det vet jag inte,men under tiden så kan du gå några gitarr kurser?

Det finns för nybörjare överallt..Kolla med nån musik lärare där du bor..

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Då är det nog den långa (och rätt tråkiga) vägen som gäller för dej, harva gitarr och lära sig "he's got the whole world in his hand" och "broder jakob" och vara frustrerad över att pekfingret vägrar lägga sig som det ska i barréackorden.

Men annars skulle jag föreslå att du börjar i en helt annan ända... cracka/ladda ner/köp något musikprogram och börja pilla med mjukvaruinstrument. Kanske inte precis vad du är ute efter, men ett fantastiskt kreativt sätt att hitta en helt egen väg in i musiken, att skapa sig sitt eget system för hur musik "fungerar", dvs i förlängningen få ett mer personligt uttryck (ja det kan ju inte lovas förstås). Sen, när du har fått känsla för att skapa musik, och vet att du är motiverad nog för att faktiskt få den där gitarren/pianot att lyda, så kan du ta dej igenom det. Med lite tur så kan du då hoppa över den tråkiga skiten med "lilla snigel" osv - eftersom du redan har lärt dej det på andra sätt - och istället gå rakt på det du vill göra: skapa musik.

Om du är någorlunda tekniskt lagd och inte har något emot electronica så är detta garanterat den roligaste, mest omedelbart belönande och kanske minst låsande vägen in i musiken, tror jag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, vad kul det låter! Jag har faktiskt tänkt på det där, att skaffa mig en dator o musikprogram o sitta o mixtra. Att börja från början att lära sig ett instrument skrämmer mig, fick rysningar av det där du skrev om "she´s got the whole world..." o blödande fingrar... Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung inom dig. Sjung ut. Sjung in på band eller dator eller liknande. För att få ner idéer på något medium.

Lyssna och tänk musik. Tänk har skulle jag gjort... här vore det fräckt med... Här skulle bara rösten... etc.

Som andra sagt lär dig gärna något instrument. Åtminstone så att du kan göra enkla skisser över dina låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha! Ja, kanske det.

Men om jag ska ladda ner nåt program att sitta o fixa med, vilket rekommenderar ni?

Hysch Hych!

Vi får inte tala om sådant här.

men laddaner demot är otroligt smart innan du köper ditt program. 🙂😛

Fins massor av bra sånna osså. Tx Cubace,Logic,sonar,ProTools eller varför inte Ableton Live?

Sedan skaffar du dig ett enklare MIDIKlavitaur och plinkar på så har du snart din låt:P

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varken spela piano eller gitarr men jag har övat en del på att fuska.

Sånadär barré ackord (garanterad felstavning) har jag aldrig fått till, F fixar jag inte heller, A, E, D, G och C funkar fint.

Ja du hajjar, Man behöver inte vara maestro.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man inte kan spela nåt enda instrumnet så kan man oftast sjunga faktiskt.. Ha låtideer i huvudet etc..

Prova att ladda hem gratisprogrammet ACID Express 5.0 som är gratis.. Hela grejjen med detta program är att "nån annan" redan gjort alla dessa (krångliga) coola licks och rytmer.. Och även om du inte kan ett jota om musik så kan du pussla och pilla och grejja och göra egna låtar med det hela.. Sen kan du sjunga in sång till det hela dessutom..

Det är gratis att testa och en bra början i alla fall..

Sen när man blir lite duktigare så kanske man uppgradear sitt program till en tuffare Acid.. När man sen har gjort en låt man tycker är bra i Acid så lägger man upp den gratis på http://www.acidplanet.com/ och får lite omdömmen om den (eller varför inte på detta eminenta forum också? 😛 )

Gott Nytt 2007 på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjärtat o hjärnan blöder redan, så det kanske inte är en så stor uppoffring att låta fingrarna blöda också om jag tänker efter... Men det verkar så himla omständligt bara, jag skulle vilja kunna sätta igång direkt! Fast på sikt måste jag nog lära mig ett instrument, det har du nog rätt i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tyvärr kan man nog inte ladda ner nåt mirakelprogram som "fixar" musik direkt... Ungefär som vilken annan konstform som helst... det är en jäkla massa mixtrande och "fan-jag-får-göra-om"-varianter som gäller. Men, har du en massa textidéer så kan ju en början vara att samareta med någon (här på forumet finns nog hugade spekulanter)... Så kan du parrallellt gå vidare med dina egna blödande övningar under tiden... Huvvesaken att man har kul å har en jäääävla massa ångest. Det löser dom flesta kreativa barriärerna 😛 Sista steget är att testa omåttliga mängder rötjut... men vänta med det ett tag...

Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du har fått flera bra förslag här i tråden och vill i all anspråkslöshet lägga fram ytterligare ett: köp en ukulele.

Ett billigt instrument, går snabbt att lära sig, lätt att ta med sig och överraskande användbart att komponera med. Och, nej, man måste inte bara spela Formby-låtar. Min senaste låt i demoforumet är komponerad till största delen på ucke. Dessutom ger det ett litet försprång att kunna uckeackord när man skall lära sig gitarr. Sen ser det ju rätt roligt ut också. 😠

Jens Lekman gillar ukulele:

101_0187.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, vilka fina förslag jag får! Ukulele, ja kanske det...

Tyvärr har datorn jag sitter vid inga högtalare så jag kan inte lyssna på låten, men ska göra det så fort jag får möjlighet.

Men åter till gitarr - hur lång tid, på ett ungefär, kan det ta innan man kan börja komponera egna, väldigt enkla låtar? Om det går att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, vilka fina förslag jag får! Ukulele, ja kanske det...

Tyvärr har datorn jag sitter vid inga högtalare så jag kan inte lyssna på låten, men ska göra det så fort jag får möjlighet.

Men åter till gitarr - hur lång tid, på ett ungefär, kan det ta innan man kan börja komponera egna, väldigt enkla låtar? Om det går att säga...

En halvtimme kanske. Min första låt skrev jag efter fritidsgårdens första gitarrlektion. Jag kunde Em och ett fusk-G. Låten hette "Kan vi inte få sluta tidigare" och jag glömmer den aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En halvtimme kanske. Min första låt skrev jag efter fritidsgårdens första gitarrlektion. Jag kunde Em och ett fusk-G. Låten hette "Kan vi inte få sluta tidigare" och jag glömmer den aldrig.

Oj, vad fint, jag är säker att den är helt underbar.

En halvtimme låter bra, bara man kan börja nånstans, med det allra allra enklaste. Det blir ju högst troligt fruktansvärt dåligt, men det är ju en annan historia...

Några fler förslag på instrument som är lätta att lära sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte ta nån tid alls att lära sig skriva musik med gitarr (eller piano eller annat instrument för den delen)... du behöver inte ens ett instrument, du kan sjunga direkt liksom. Obs att jag är allvarlig nu, även om det förmodligen kommer kännas ganska krystat att bara bygga låten helt på måfå så är det fullt möjligt! Det kanske faktiskt är en idé; ta en gitarr och skit i vad som är "rätt" sätt att spela på, testa dej fram tills det låter bra i dina öron, kom ihåg vad du gör tills nästa gång (det är typ den svåraste biten om man är ovan 😠 ) och bygg låtar utifrån det. Sån musik blir ofta väldigt enkel, "uppriktig" och ibland förvånansvärt bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet! 😉

Hör i bekantskapskretsen om du inte kan låna en gitarr, mandolin. innan du testat om det passar dig så kan det ju vara bra att prova.

När du gör en melodi så spela in den på en gång för man glömmer så fort och det blir omöjligt att upprepa det man kommit på även om man kommer ihåg vilka toner som man spelat.

har du bara inspelningsmöjligheter så du kan spela in melodin/låten och senare din sång så finns det många hjälpsamma på forumet som kan bidra andra instrument om du ber om hjälp med det. har själv fått hjälp med sång och orgel på några låtar och även bidragit med bas till andra.

eller lägg upp en text och be alla tonsätta den så får du se vad det blir av den tex.

lycka till med ditt fortsatta musikskapande. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tyvärr kan man nog inte ladda ner nåt mirakelprogram som "fixar" musik direkt... Ungefär som vilken annan konstform som helst... det är en jäkla massa mixtrande och "fan-jag-får-göra-om"-varianter som gäller. Men, har du en massa textidéer så kan ju en början vara att samareta med någon (här på forumet finns nog hugade spekulanter)... Så kan du parrallellt gå vidare med dina egna blödande övningar under tiden... Huvvesaken att man har kul å har en jäääävla massa ångest. Det löser dom flesta kreativa barriärerna 😉 Sista steget är att testa omåttliga mängder rötjut... men vänta med det ett tag...

Lycka till 😕

Det finns ju Ejayserien och något annat också har jag för mig... som mer eller mindre låter dig bygga musik som ett pussel där du själv bestämmer vilka bitar som skall ligga var. Det är kanske inte helt accepterat, men... tja. Jag skulle nog inte rekommendera det heller egentligen, annat än som en leksak/inkörsport.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju Ejayserien och något annat också har jag för mig... som mer eller mindre låter dig bygga musik som ett pussel där du själv bestämmer vilka bitar som skall ligga var.

Jag köpte E-jay Markoolio på Göfab-tian och hade hejdlöst kul en timma eller två, men inte kreativt precis, mer som ett dataspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt inte Ejay behöver vara så tokigt - det viktigaste är väl trots allt att man tycker det är kul? :rolleyes: Har aldrig använt programmet så jag vet inte hur stor/liten möjlighet man har att själv bestämma hur det ska låta, men ändå, det kan säkert precis som Hellpig säger fungera som en inkörsport, ge blodad tand liksom. 🥰

Dock tror jag inte att det är just vad Erika är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du vissla Johanna? Nej förlåt, Erika.

Finale Print Music 2004, "Svenska utgåvan" kan skriva ut noterna i programet genom att vissla eller spela in med typ en blockflöjt eller något sådant via mikrofon.

Du har tydligen inga högtalare så köp ett enkelt headset med en mikrofon, så är det bara att sätta igång och vissla in musiken i Finale som ju oxå är MIDI-kompatibelt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Men om jag ska ladda ner nåt program att sitta o fixa med[...]

Suck, jag blir så less. Så fort någon "vanlig" (läs användare utan kvinnligt namn) skriver något som ens avlägset kan uppfattas som att han har en piratkopia så haglar de dryga, näsvisa och sarkastiska pekfinger-kommentarerna.

Varför köpa ett program för 7000 om man ändå inte har ett vettigt ljudkort? Om du har problem kontakta supporten. Alla här har köpt sina program. Vad menar du med fixat Cubase? Läs forumreglerna!
Vad är uppe med det? Varför kommer inte dom kommentarerna nu?

Inget personligt mot dig Erika hoppas du hittar vad du söker. Men jag har gått och irriterat mig på det här ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...