Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Är det nĂ„gon som Ă€ger en Vox AC15 eller kĂ€nner till den pĂ„ nĂ„got vis? Jag ska köpa ny stĂ€rkare och funderar pĂ„ AC15 eller AC30. Det Ă€r bara 15w i en AC15, kan den vara för klen i en replokal?

Tacksam för alla svar! 😠

Annons
Postat

Hoho? Ingen? 🙂

Postat

jag tror att 15 Àr för klent om du ska ha den i replokalen, dÄ Àr 30w eller kanske 50w att föredra. det beror vÀl lite pÄ vad du spelar för musik men Àr det inte vÀldigt soft musik sÄ gÀrna mer Àn för lite.

100w Àr för mycket för dÄ jobbar stÀrkaren sÀmmre Àn om du har en 50w som du vrider pÄ för fullt.

Postat

Ja, den kanske Àr för klen. Man fÄr kanske stÄ ut med att betala den mellanskillnad pÄ 3500 kr som det Àr pÄ en AC15 och en AC30.

Musiken vi spelar Àr pop/rock typ.

Tack!

Postat

NĂ€r du sĂ€ger AC15, menar du en rör-AC15 ? Gammal hederlig AC15 eller ny AC15CC ? Vi har en gammal AC15 pĂ„ trĂ€ningslokalen, den rĂ€cker hur bra som helst. Ifall en bra 15w rörförstĂ€rkare inte rĂ€cker pĂ„ trĂ€ningslokalen sĂ„ spelar ni för j.vla hĂ„rt 🙂

Postat
NĂ€r du sĂ€ger AC15, menar du en rör-AC15 ? Gammal hederlig AC15 eller ny AC15CC ? Vi har en gammal AC15 pĂ„ trĂ€ningslokalen, den rĂ€cker hur bra som helst. Ifall en bra 15w rörförstĂ€rkare inte rĂ€cker pĂ„ trĂ€ningslokalen sĂ„ spelar ni för j.vla hĂ„rt 🙂

Jag menar:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...tno=169116&fm=1

Postat (redigerat)

Jag tror absolut att du klarar dig med en AC15 i replokalen, jag kan Àven tÀnka mig att den klarar mindre pubgig.

Jag kör sjÀlv pÄ en fender 22 wattare med volymen nÄnstans mellan 3-4.

och dÄ Àr det högt.

[edit: Vafalls!! Àr dom nere i sextusen nu?!? hmmmmm....!]

Redigerat av basshole
Postat

basshole// Ok, nu Ă€r det lite olika bud hĂ€r. Jag fĂ„r absolut provspela den dĂ„. 🙂

Jepp, den Àr sÀnkt sketmycket, det Àr dÀrför jag fÄtt upp ögonen för den.

Postat

Hej Thimmie!

Andra gitarristen i mitt band har en Matchless DC30 alltsÄ Matchless variant av klassiska VOX AC 30.

PÄ Matchlessen kan man switcha mellan 15 och 30 watts lÀge.

Skillnaden Àr om det skall vara 2 eller 4 slutstegsrör om jag har förstÄtt det rÀtt.

Saken Àr den att han alltid spelar pÄ 15 watt nÀr vi repar. Det rÀcker gott och vÀl. FörstÀrkaren har ingen mastervolym sÄ att man fÄr krÀma pÄ gainen för att fÄ rÀtt balans mellan dist och volum.

30 watt blir dÄ alldeles för högt.

SÄ för att sammanfatta. 15 watt rÀcker och blir över för oss nÀr vi repar. Vi har ÀndÄ en gammal metal-trummis som bankar tokhÄrt pÄ trummorna.

Jag tror inte man skall stirra sig blind pÄ watt talet. 15 klass-A rör watt tycker jag lÄter högt som fan.

För att jÀmföra sÄ lÄter det som om DC 30 lÄter mycket högre Àn ENGL savage pÄ 120 watt nÀr man lyssnar pÄ dem tillsammans.

Hoppas det hjÀlpte nÄgot.

BerÀtta hÀr om du köper AC 15 stÀrkaren och vad du tyckte. Hade varit roligt.

/Kristoffer

Postat (redigerat)

Du kommer garanterat klara dig pÄ de 15W.

Jag Àger sjÀlv en Fender Blues Jr pÄ 15W som spelar pÄ som bara faan trots storleken. Har aldrig behövt maxa den.

SÄ köp bara med tanke pÄ det grymma priset!

Redigerat av lavrell
Postat

Det kan bli problem att fÄ till ett riktigt rent ljud med en 15W förstÀrkare i ett band, fast det beror ju pÄ musikstil och hur hÄrt trummisen slÄr. Du har ju ett lÀgre headroom i den sÄ att sÀga, den börjar dista pÄ lÀgre volym Àn en kraftfullare förstÀrkare.

Detta kan ju sÄklart vara bÄde en fördel och en nackdel beroende pÄ vad man vill fÄ ut av förstÀrkaren.

Postat

Stolle, lavrell och Phobos// Tack för era svar. Det lÄter som att jag ska lÄna en AC15 och prova i replokalen helt enkelt. Det dÀr att den distar "tidigare" Àn en AC30 Àr ju iof inte sÄÄÄ kul. Men jag fÄr prova.

🙂

Postat

Jag Àger sjÀlv en Fender Blues Jr pÄ 15W som spelar pÄ som bara faan trots storleken. Har aldrig behövt maxa den.

jag lirade pÄ en polares 2 st. fender junior med stereo chorus, och det gick o dra pÄriktigt jÀvla överjÀvla högt..!!!! fastÀn de (bara?) ligger pÄ 15 klass a rör-watt...!!!

du kommer klara dig gott o vĂ€l pĂ„ en ac15.. jag tror kanske man skaköpa en sjĂ€lv.. 😳

Postat

jag lirade pÄ en polares 2 st. fender junior med stereo chorus, och det gick o dra pÄriktigt jÀvla överjÀvla högt..!!!! fastÀn de (bara?) ligger pÄ 15 klass a rör-watt...!!!

du kommer klara dig gott o vĂ€l pĂ„ en ac15.. jag tror kanske man skaköpa en sjĂ€lv.. 😳

hehe... sĂ„ pass? Ja, det Ă€r ju gött. Hoppas du blir nöjd med din AC15 dĂ„! 🙁

Postat

Fast dÄ anvÀnde du ju tvÄ stycken, dÄ behöver du ju inte dra upp volymen lika högt.

Postat

dessvĂ€rre harjag lovat frugan att inte köpa ngt pĂ„ tokfördyrt.. utan det förstaskullebli ettgĂ€ng nyalcd-skĂ€rmar till de flesta burkarna, crt Ă€r för stort.. 🙁

o sen har jag hittat en hammond som jag vill köpa och lite sÄnt..

sen fastnar man alltid pĂ„vĂ€gen och hittar massa anant skoj!! 😳

men snart sĂ„ ska jag fan köpa en ac15.. 🙂

Postat
dessvĂ€rre harjag lovat frugan att inte köpa ngt pĂ„ tokfördyrt.. utan det förstaskullebli ettgĂ€ng nyalcd-skĂ€rmar till de flesta burkarna, crt Ă€r för stort.. 🙂

o sen har jag hittat en hammond som jag vill köpa och lite sÄnt..

sen fastnar man alltid pĂ„vĂ€gen och hittar massa anant skoj!! 😳

men snart sĂ„ ska jag fan köpa en ac15.. 😛

Ok, bĂ€st att lyda dĂ„. 🙁

SjĂ€lv har jag lite att byta in sĂ„ jag hoppas att det gĂ„r +/- noll. 🙂

Postat

Jag spelar pÄ en 30 w Class A (Laney VC30), och till och med dÀr Àr det svÄrt med rent ljud pÄ hög volym. Men jag tokdiggar den ÀndÄ efter 13 Ärs trogen tjÀnst.

Postat
Jag spelar pÄ en 30 w Class A (Laney VC30), och till och med dÀr Àr det svÄrt med rent ljud pÄ hög volym. Men jag tokdiggar den ÀndÄ efter 13 Ärs trogen tjÀnst.

Ok. Jag köpte för lite mer Ă€n ett Ă„r sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det lĂ€ngre. AlltsĂ„ kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😳

Postat

Ok. Jag köpte för lite mer Ă€n ett Ă„r sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det lĂ€ngre. AlltsĂ„ kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😳

varför inteskaffa en vox big ben istÀllet..

röroverdrive som lÄter asbra!!!

dont tvek,pröv and buy!

Postat

dont tvek,pröv and buy!

Re-he-he-ally? Har du en sÄdan? LÄter den sÄÄÄ gött?

Postat

Ok. Jag köpte för lite mer Ă€n ett Ă„r sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det lĂ€ngre. AlltsĂ„ kanske en pressad AC15 kan vara gött! 🙂

dont tvek,pröv and buy!

jag lirade asmkt pĂ„en sĂ„n nere pĂ„ rylanders i kalmar ett tag.. jag var sjukt inne pĂ„ att köpa den, men köpte ngt annat istĂ€llet.. misstĂ€nker nya mikrofoner.. 😳

men jag rekomenderar den pedalen ngt överjÀvligt..

nÀsta gÄng du Àr i en musikaffÀr kolla upp den pedalen DIREKT...

den har den mjukaste o varmaste tonen jag hört av en pedal i hela mitt liv!!!

sen gĂ„r de o fĂ„ till sjukt snygg od pĂ„ den me.. 🙁

Postat (redigerat)

Ok. Jag köpte för lite mer Ă€n ett Ă„r sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det lĂ€ngre. AlltsĂ„ kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😛

dont tvek,pröv and buy!

jag lirade asmkt pĂ„en sĂ„n nere pĂ„ rylanders i kalmar ett tag.. jag var sjukt inne pĂ„ att köpa den, men köpte ngt annat istĂ€llet.. misstĂ€nker nya mikrofoner.. 😳

sen gĂ„r de o fĂ„ till sjukt snygg od pĂ„ den me.. 🙂

DÄ ska jag absolut kolla in den. Tack för tipset!

Men jag Ă€r ju sugen pĂ„ en annan stĂ€rkare iaf... Du vet ju hur man Ă€r, alltid sugen pĂ„ nya grejer... 🙁

edit: pĂ„ jamshop.se sĂ„ har de mellandagsrea pĂ„ Vox-pedalen. 🙂

Redigerat av Thimmie
Postat

Ok. Jag köpte för lite mer Ă€n ett Ă„r sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det lĂ€ngre. AlltsĂ„ kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😄

dont tvek,pröv and buy!

sen gĂ„r de o fĂ„ till sjukt snygg od pĂ„ den me.. 😛

DÄ ska jag absolut kolla in den. Tack för tipset!

Men jag Ă€r ju sugen pĂ„ en annan stĂ€rkare iaf... Du vet ju hur man Ă€r, alltid sugen pĂ„ nya grejer... 😼

edit: pĂ„ jamshop.se sĂ„ har de mellandagsrea pĂ„ Vox-pedalen. 🙂

bra att du fÄr upp ögonen för den, för den Àr tokunderskattad!!!!

grejjer Ă€r jag helt sugen pĂ„ jĂ€mt!!!! men vem e inte det.. 😎

köp den illa kvickt!!! annars Ă€r det bara att sĂ€la den pĂ„ vendolin.. 😉

• 2 veckor senare...
Postat

En riktig AC15 lÀr funkar bra till repan. Dom spelar starkt dom jÀvla klassA stÀrkarna. Med AC15CC lÀr du vÀl klara dig rÀtt bra. Det kan ju vara den rena kanalen som kanske inte rÀcker till. Och dÄ Àr en AC30CC ett bÀttre alternativ. AlltsÄ den med 2X12or. Inte den med 1X12a.

Jag vill minnas att du hade en jc120 och den spelar rent starkt som fan! SÄ du lÀr sÀkert kÀnna att du bytt ner dig i volym skulle jag tro.

Även om du skulel slĂ€nga pĂ„ en voxpedal till JC120 sĂ„ kommer den inte lĂ„ta vox Ă€ndĂ„. Jag har haft vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ min jc120 lĂ„ta bra med pedaler. Och dĂ„ har jag provat mĂ„nga!

Sen Àr rörljud nÄgot alldeles speciellt. Disten blir mycket varmare och inte sÄ spretig som om du skulle ha en solidstate med distpedal

Hoppas att testen gick bra! Har ocksÄ varit intresserad av att köpa en likadan. Mest bara för att ha nere i studion

Postat
. Jag har haft vÀldigt svÄrt att fÄ min jc120 lÄta bra med pedaler. Och dÄ har jag provat mÄnga!

men har du prövat big ben? 😕

Postat
. Jag har haft vÀldigt svÄrt att fÄ min jc120 lÄta bra med pedaler. Och dÄ har jag provat mÄnga!

men har du prövat big ben? 😼

har du en jazz chorus?

😆

Postat

men har du prövat big ben? 🙂

har du en jazz chorus?

😆

😼

Och för att tillÀgga nÄgot till trÄden: Som sagt, en AC15 spelar högt som fan, men du lÀr inte fÄ vlÀdigt cleant ljud om det Àr det du vill ha. Det kommer lÄta svinbra, men inte rent. Som sagt, AC30cc lÀr klara att spela rÀtt rent. Om du vill spela högt och sÄ, kanske spara lite och köpa en AC50 och en annan lÄda? Kanske orange, det lÀr lÄta svinbra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.