Jump to content
Annons

Thimmie

Recommended Posts

Jag äger en Vox AC 50 från 60-talet och jag kan intyga att den låter helt fantastiskt.

Jag önskar dock att den inte lät så högt. Blir nästan alltid för hög volym vid repsituationer om man vill kräma på så man får lite överstyrning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
. Jag har haft väldigt svårt att få min jc120 låta bra med pedaler. Och då har jag provat många!

men har du prövat big ben? 😛

har du en jazz chorus?

:rolleyes:

Jepp, och du kan få köpa den om du vill? 😛

Såg du inte det föresten när vi spelade tillsammans på Casbah i Linköping?

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

. Jag har haft väldigt svårt att få min jc120 låta bra med pedaler. Och då har jag provat många!

men har du prövat big ben? 😛

har du en jazz chorus?

:rolleyes:

😛

Och för att tillägga något till tråden: Som sagt, en AC15 spelar högt som fan, men du lär inte få vlädigt cleant ljud om det är det du vill ha. Det kommer låta svinbra, men inte rent. Som sagt, AC30cc lär klara att spela rätt rent. Om du vill spela högt och så, kanske spara lite och köpa en AC50 och en annan låda? Kanske orange, det lär låta svinbra.

Ok, så inget gött rent ljud i en AC15 alltså. Hm... ok, får kanske spana in en AC30 då. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var ju det jag menade Timmie! Jag ville minnas att du hade en. Jag har jo också en. Behöver dock inte köra dem i stereo 😮

Om du frågar mig så kommer ditt "rena" ljud att låta gott och kalas med en AC15. Frågan är väl bara om DU tycker det är rent 😆 förmodligen kommer den spricka upp rätt bra om du vrider på volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var ju det jag menade Timmie! Jag ville minnas att du hade en. Jag har jo också en. Behöver dock inte köra dem i stereo 😉

Om du frågar mig så kommer ditt "rena" ljud att låta gott och kalas med en AC15. Frågan är väl bara om DU tycker det är rent  😲  förmodligen kommer den spricka upp rätt bra om du vrider på volymen.

Så du har också en JC120? Gött för dig. 😄

Ok, så du tror att det rena kan vara ok. Jag ska absolut provspela en AC15 i replokalen så får vi se vad som händer när jag vider på.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha ett riktigt bra rent ljud med mycket värme i så ska du definitivt kolla in den här: Fender Blues Deluxe

Hoppla, will do it määän. Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa dig en Fender Hotrod Deville...klockrena. Förjävla bra

Really? Får kolla in den också då. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa dig en Fender Hotrod Deville...klockrena. Förjävla bra

Really? Får kolla in den också då. Tack för tipset.

Men varmare ljud i en Blues Deville :rolleyes:

Hehe... många bud nu! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt så fick jag testa en Fender Super Reverb (den som försvinner från marknaden hela tiden och kommer tillbaka lite senare).

Den var ju fruktansvärt bra.

Lite dyr här i Sverige bara :S Såg den för 17 000 någonstans, i USA under 10.

Ingen som har någon kompis där borta som kommer på besök i februari/Mars?

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör ju effekterpedaler genom Fenders 😄 Särskilt Delay och Reverb från Boss e ju sjukt bra genom...t.ex Hotrod Deville. 😕

Jora men att koppla in en reverb-pedal från exempelvis Boss i en Fender Blackface är som att bajsa på prästens mössa i kyrkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör ju effekterpedaler genom Fenders 😄 Särskilt Delay och Reverb från Boss e ju sjukt bra genom...t.ex Hotrod Deville.  😕

Jora men att koppla in en reverb-pedal från exempelvis Boss i en Fender Blackface är som att bajsa på prästens mössa i kyrkan.

bra eller dåligt?? 😄

😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör ju effekterpedaler genom Fenders 😄 Särskilt Delay och Reverb från Boss e ju sjukt bra genom...t.ex Hotrod Deville.  😕

Jora men att koppla in en reverb-pedal från exempelvis Boss i en Fender Blackface är som att bajsa på prästens mössa i kyrkan.

bra eller dåligt?? 😄

😆😆

Säga vad man vill om kyrkan men det är fel att bajsa på nåns mössa iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt så fick jag testa en Fender Super Reverb (den som försvinner från marknaden hela tiden och kommer tillbaka lite senare).

Den var ju fruktansvärt bra.

Lite dyr här i Sverige bara :S Såg den för 17 000 någonstans, i USA under 10.

Ingen som har någon kompis där borta som kommer på besök i februari/Mars?

Jag skulle lätt satsa på en beggad Super Reverb ifrån slutet 70-talet (silverface)

Ägde själv en för ett par år sedan, lät grymt bra. Brukar gå runt 11 lax.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör ju effekterpedaler genom Fenders 😄 Särskilt Delay och Reverb från Boss e ju sjukt bra genom...t.ex Hotrod Deville.  😄

Jora men att koppla in en reverb-pedal från exempelvis Boss i en Fender Blackface är som att bajsa på prästens mössa i kyrkan.

bra eller dåligt?? 😄

😄🙂

Säga vad man vill om kyrkan men det är fel att bajsa på nåns mössa iaf.

😆😆

det beror på vilket sammanhang.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör ju effekterpedaler genom Fenders 😄 Särskilt Delay och Reverb från Boss e ju sjukt bra genom...t.ex Hotrod Deville.  😳

Jora men att koppla in en reverb-pedal från exempelvis Boss i en Fender Blackface är som att bajsa på prästens mössa i kyrkan.

bra eller dåligt?? 😄

😄😄

Säga vad man vill om kyrkan men det är fel att bajsa på nåns mössa iaf.

😄🙂

det beror på vilket sammanhang.. 🙂

Nä det gör det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Super reverbs är väldigt otympliga med sina 4st 10". Visst de låter ju bra.. Men hur många gånger har inte en sådan vält! 😱 vågar inte ens tänka på det....

Andra ur vintageserien (och de riktiga) som kan vara intressanta är... Hmmm -->

...en Blues Deluxe 65 reissue om man letar. Går säkert att hitta begagnat för 7000-8000kr i väldigt bra skick.

Vibrolux är också fina grejer men då pratar vi om stärkare över din budget.

Andra billigare alternativ är en Fender Blues Junior. Byt dock högtalare så låter stärkaren ljusår bättre! Den deluxen som några nämnt låter väldigt kallt i mina ögon. Jag gillar ifs inte eminencehögtalare någonstans och jag vet hur mycket bättre dom låter med andra högtalare. Deville är ganska stora grejer det också. Men vill du ha det så rekomenderar jag 4X10an framför 2X12an.

Alla fender småcombos spelar väldigt starkt också så oroa dig inte för det iallafall.

Sen är ju allt en smakfråga. Voxen låter inte fender även om de nyare påminner lite om det.

En AC15 borde duga. En Fender Blues Jr med annan högtalare låter förmodligen bättre.

Sen om man gigar mycket så är deluxe reverb '65 och vibrolux bättre än de större twinen eller super reverbsen. (tycker jag iallafall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...