Jump to content
Annons

Är det en limiter jag behöver?


LejonLeo

Recommended Posts

Jag har ett flertal gånger haft problem med dynamiken när det kommer till inspelning av framför allt sång. Man vill ju ha en stark och tydlig signal så att man inte behöver dra upp regeln för mycket sen, eller normalisera, och på detta sätt även höja brus och bakgrundsljud. Nu kan det ju skilja en hel del i volymstyrka tex mellan vers och refräng, och ofta någon gång mitt inne i en låt peakar ett litet ord eller stavelse.

Finns det inte något käckt verktyg att förhindra detta så att det helt enkelt inte går att överstyra signalen? Är det en extern limiter jag skulle behöva mellan mikrofon och ljudkortet? (mellan ljudkort och dator fungerar väl inte för där går ju bara en firewire...?) Har också funderat på att skaffa en extern kanalstrip med en trevlig rörmickpreamp och kompressor. Skulle detta lösa problemet? Min nuvarande utrustning är en Frostlaptop med Cubase SL3 och M-Audio ProjectMix. Har också för mig att jag läst någonstans att högre samplingsfrekvens gör inspelningen mindre känslig för överstyrning? Jag kör alltid på 44.1 och 16 bit då det ändå är det som gäller för CD i slutändan. Är det rentav så att en busenkel mjukvaroplugg som insert kan rädda mig?

Tacksam för svar.

Nöjd prenumerant sen nummer 1.

Leo Berger 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hejsan..compressor kanske kan vara något för att höja låga signaler eller och sänka höga.platta till ljudet helt enkelt..

annars kan du åxo klippa vers,ref till olika spår då kan du sätta egen volym för var parti och skicka till ett grouptrack så du får alla spår på ett..dvs du slipper lägga effekter på varge spår..

hoppas detta var till någon hjälp

lycka till

😕

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Samplingsfrekvensen har inget med brusnivån att göra - men bitdjupet har.

Spela alltid in med 24-bit eller 32-bit FP i stället för 16-bit, så kan du sikta på ca -10dB i stället för 0dB - och fortfarande ha ett mycket bra signal/brusförhållande. 😉 För att komma ner till 16-bit i slutänden, så kör du med Dithering när du mastrar din mix.

Personligen föredrar jag detta förfarande, eftersom man fortfarande har en oförstörd signal in på hårddisk då. Om du använder kompressor eller limiter före ljudkortet, så har du ju förstört signalen bortom all hjälp, om den externa burken skulle råka vara lite felinställd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Ska köra på 24 bit i fortsättningen.

Jag vet förrästen att du (Claes) har en del prylar i din nätaffär

(vi har tom mailats en del för länge, länge sen på den tiden när både du och jag sysslade med Atari...)

och jag har varit lite sugen på att köpa oktava:s småmembranskondingar sen

de topptestade:s i Studio. Vad ligger de per matchat stereopar nuförtiden?

Säljer du även beggat?

mvh Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Världen är liten ibland... 🙂

MK012 matchat par med alla kapslar ligger på 4995:-.

Räcker det med enbart cardioidkapslar, så ligger ett matchat par på 3595:-.

Jag säljer normalt bara nytt - men det händer ibland att jag får tag på saker med skönhetsfel efter transportskador, som då kan säljas billigare än normalt...

Vidare prisdiskussioner o dyl är lämpligare att ta via mail... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...