Jump to content
Annons

Trummickning med soptunnor


Elof (oregistrerad)

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

Hej alla forummedlemmar, efter vårat lyckade möte i TV4 (eh) har jag och Sounden här på forumet har slagit våra kloka huvuden ihop

och börjat spela in bandet Yoshi i min studio i Uppsala,

det kommer bli fler trådar om detta allt eftersom inspelningen fortlöper om ni är intresserade...

Sounden agerar mer åt producenthållet och jag är mer ljudtekniker

och tillhanda håller utrustningen (förutom 3/4 mickar).

I alla fall så ville vi testa lite av en klassiker och använda soptunnor i trummickningen.

Vi lade således två soptunnor (från ikea, mycket händig butik 😄) framför det och mickade i dem (ca 20 cm från botten).

Bara en soptunna syns på bilden, det är två stycken. Den som syns på bilden är "diskanttunnan" som har öppningen riktad mot virvel och hängpuka,

den andra "resonanstunnan" ligger längre från setet, på andra sidan,

riktad mot golvpukan och den har även locket på.

I övrigt så strävade vi såklart efter ett svinbra trumljud, soptunnorna är mer som en bonus och effekt.

Soptunnefilerna är ganska hårt komprimerade, medan alla andra mickar är HELT RENA, ingen kompression, EQ eller annan bearbetning, bara panorerade.

Trummandet utfördes av Yoshis Tomas Järmyr.

Truminspelningen landade på 15 kanaler och mickarna som användes var:

Kick in: EV ND868

Kick ut: AKG C414 B-ULS

Virvel top: sennheiser MD421

Virvel lufthål/shell: AKG C535 EB

Virvel under: røde NT5

Hängpuka: Audix D2

Golvpuka: Audix D4

Hihat: AKG C535 EB

Ride (under): røde NT5

China: neumann KM54

OH: røde NT2-A

Rum (mono): line audio SM3

Soptunnor: line audio CM2

Trumsetet bestod av en aluminiumkagge 22x24" (jaa), hängpuka 12" och golpuka 16".

14x8" pearlvirvel. Cymbaler var blandad kompott, mestadels sabian AAX stage/studio.

Här kommer filerna (24/44,1 wav):

Hela setet, utan soptunnor

Hela setet, med soptunnor

Bara soptunnemickarna

Och här kommer bilderna:

yoshi_kit1.JPG

yoshi_kit2.JPG

yoshi_kit3.JPG

Alla kommentarer, frågor, synpunkter eller vad som helst är välkommet.

Tack för ett bra forum, hälsar Elof och Sounden!

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Nice. Gillade bastrumman som tunneversion. Virveln blev lite väl earlyreflekterad om man kan säga så.

Med lite kompression, korta reverb och eq har ni ett måttligt grymt trumsound att vänta. Personligen föredrar jag lite mera body i virveln vilket jag oftast fixar till på ett brutalt sätt med kortkort reverb och limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på bandets myspace nu och det låter riktigt ballt. Men jag måste alltså fråga, du är väl typ 19-20 Elof, har du nån släkting som är ljudbög, eller hur har du råd med alla dina grejer? 😉

Han spelar in istället för att hänga på forumet hela dagarna 😲

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Lyssnar på bandets myspace nu och det låter riktigt ballt. Men jag måste alltså fråga, du är väl typ 19-20 Elof, har du nån släkting som är ljudbög, eller hur har du råd med alla dina grejer? 😕

19 år ja, fyller 20 i januari, det är långt kvar till gubbe 🙂

Jag började tidigt (9 år var jag, spelade in midi), på den tiden var det farsan som ville ha en hemstudio (han hann inte längre än en mac performa, hörlurar, logic och en keyboard innan det bara var jag som satt där).

Men jag har tjänat pengar på inspelningar sedan jag var runt 16 och köpt, bytt, fått bra priser och sålt grejjer.

Jag har prövat mig fram vad det gäller tekniken, tentade gymnasiets kurser och lärde mig själv istället när jag spelade in andra band.

Tillbaka till tråden 🙂

Jag och Sounden spelar alltså in Yoshis debutalbum, och vi tänkte hålla några små trådar om inspelning i anknytning till den. Har inte riktigt filat på upplägget, men hoppas det blir något intressant för dem flesta. Fler bilder och ljud kommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Hej och tack för kommentarerna, sounden hälsar...

Angående ljuden i dem olika trummorna så är det här bara en av många olika stämningar och virvelljud vi kommer ha på albumet, smaken är som baken och det experimenteras mycket här i studion.

Fler bilder och ljud kommer inom kort!

om det är någon som inte kan få ner filerna så skicka ett pm till mig eller sounden så ordnar vi det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är trådar som denna som påminner mig varför jag hänger här.

Kul projekt! 😕😆

Soptunneljudet lät lite bumligt för min del, men om man skär lite bas och komprimerar de mickarna lite till kan det låta ännu tuffare tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta såg och lät framför allt jäkligt intressant!!!

Skit häftigt ljud, lät mycket fylligare med sopmickarna... Jobba på, jag ska följa denna tråden med stor noggranhet, så kanske man kan snappa upp någonting på vägen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja allihopa!

Rullade på finfint idag i studion,

Vi ändrade om alla tunnorna idag till samma avstånd och satte lock på båda, så vi fick

lite mer stereo-känsla i ljudbilden.

Upptäckte också ett ganska speciellt gitarrsound i dessa soptunnor när yoshi repade lite inför en

låt. Detta "sop-sound" kommer säkerligen användas i nått sammanhang.

Mer bilder följer snart, fick inte med mig min kamera så kanske Elof lägger ut lite bilder

ikväll.....

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja allihopa!

Rullade på finfint idag i studion,

Vi ändrade om alla tunnorna idag till samma avstånd och satte lock på båda, så vi fick

lite mer stereo-känsla i ljudbilden.

Upptäckte också ett ganska speciellt gitarrsound i dessa soptunnor när yoshi repade lite inför en

låt. Detta "sop-sound" kommer säkerligen användas i nått sammanhang.

Mer bilder följer snart, fick inte med mig min kamera så kanske Elof lägger ut lite bilder

ikväll.....

//S

Låter ju galet kul de där Sounden 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohej!

Idag så har det gått som på räls, förutom ett mystiskt och oplanerat strömavbrott till datorn 😄

Nu är nästan alla truminspelningar klara förutom de sista tagningarna som pajjade i strömavbrottet.

Fler bilder och ljudexempel kommer senare under kvällen.

Håll ut!!!

//S & E

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det blir tajt att få till det med tiden, men här kommer en uppdatering från idag, många bilder, mer ljud...

Eftersom vi lade upp tråden under inspelning så kommer här lite fokus på hur mickarna har placerats och vad som var tanken bakom det.

Vi har som sagt flyttat tunnorna och fått ett mer enhetligt reverb:

yoshi_tunnor.jpg

cm2an, pekar rakt in i tunnan, när inspelning pågår är locket på för att tunnorna inte ska ta upp så mycket direktljud, det ska låta mer om tunnan och plåten än själva trumsetet.

yoshi_cm2.jpg

överhängsmickarna är inte placerade efter cymbalerna utan efter pukorna eftersom jag tycker det tillför väldigt mycket till pukljudet och stereobilden blir jämn.

högra överhängsmicken:

yoshi_ohr.jpg

och den vänstra:

yoshi_ohl.jpg

md421 över virvel, jag prövade sm57, m201 men fastnade för md421, det gäller att hitta en passande mick för virveln.

yoshi_md421.jpg

Den är placerad ut mot sargen av virveln för mycket snärt och övertoner.

yoshi_md421_2.jpg

virveln är förutom en undermick även mickad med en sidomick vid lufthålet, där finns ofta en skön mix av mycket attack och ett tajtare sejarljud än precis under virveln.

yoshi_c535eb.jpg

pukorna är mickade med audix D2 och D4, långt ut och ganska rakt ner, av dem mickningar jag prövat är det denna placering som funkar bäst för hårdare musik, den har bäst mix mellan låga frekvenser och attack, vissa riktar mot micken av pukan, det gjorde jag mycket förr, då får man mer boom och mindre tydlighet.

yoshi_d2.jpg

yoshi_d4.jpg

yoshi_d4_2.jpg

i kaggen sitter en EV 868, ca 15 cm från där klubban slår an, riktad lite snett, den tar upp snabb attack och mycket botten.

yoshi_868.jpg

utanför har vi soundens AKG c414 som imponerade på mig, den tog upp allt man ville ha och inget mer. extra botten och kropp där det kan behöva fyllas i när 868an låter för scoopad. baskaggens ytterskinn bjuder ofta på mycket bra om man stämmer det rätt (läs lågt, i nästan alla rock och popsammanhang)... så om man har en mick över och velar mellan tex hihat/ride eller vad man ska micka, sätt den framför kaggen!

yoshi_c414.jpg

slutligen rumsmicken, line audio sm3, riktad rakt in i hörnet för att ta upp allt skit och extra botten som föds där, den är bra då den inte är så hypad i diskanten, gillar när rumsmickar fyller i i låga mellanregistret och botten.

yoshi_sm3.jpg

Här kommer lite ljud från idag. vi jobbade mycket med att spela in loopar, här är en av dem i några olika versioner. Den nya soptunneplaceringen finns också separat:

ren loop, utan rumsmick

loop med rumsmick

loop med rumsmick och soptunnor

loopen, bara soptunnorna

samma loop, lite trixad med för att visa att soptunnor och rumsmickar kan vara bra effektredskap, det går ju såklart att göra mycket mycket mer crazy saker än så här, det får ni höra på det färdiga albumet 😆

Tack och hej!

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

virveln är förutom en undermick även mickad med en sidomick vid lufthålet, där finns ofta en skön mix av mycket attack och ett tajtare sejarljud än precis under virveln.

yoshi_c535eb.jpg

En 535:a vid lufthålet låter mer sejare än under virveln? 😄

Men vilken mik sitter under virveln då?

Det låter hursomhelst spännande.

Får vi lyssna på några takter med sidomicken solo? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Riktigt tufft det här! Det måste jag testa. Kollade runt lite på Ikeas hemsida efter just de tunnor som ni använder men hittade inget. Har ni något namn på dem eller nåt sånt?

Jag var också ute efter tunnorna några dagar innan inspelningen på ikeas hemsida men hittade inget, trodde att de hade tagit bort dem ur sortimentet, men när jag och johan åkte dit för att köpa lampor så fanns dem där innan kassorna, där all förvaring finns. De kanske har missat dem på hemsidan? Du kan nog ringa din butik, är nästan säker på att de har dem ändå...

149 eller 199 kr/st tror jag det var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
virveln är förutom en undermick även mickad med en sidomick vid lufthålet, där finns ofta en skön mix av mycket attack och ett tajtare sejarljud än precis under virveln.

yoshi_c535eb.jpg

En 535:a vid lufthålet låter mer sejare än under virveln? 😛

Men vilken mik sitter under virveln då?

Det låter hursomhelst spännande.

Får vi lyssna på några takter med sidomicken solo? 😎

Inte mer sejare: "där finns ofta en skön mix av mycket attack och ett tajtare sejarljud" är vad jag skrev och menade 😄

Det är ett inte lika sprött ljud, vet inte hur jag ska förklara, men imorgon kommer vi sampla av lite trummor. Om jag hinner så kommer filerna upp imorgon kväll, så får ni höra vad varje mick tillför, låter det som en bra idé?

(det har visst blivit en trummicknings-guide det här, kanske borde byta namn på tråden för att fler ska se den?)

sidomicken i solo kommer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...