Jump to content
Annons

Ljudkort för flerkanalsinspelning av ex trummor?


slaptap

Recommended Posts

Hej. Har tänkt lite löst på att uppgradera mig på ljudkortssidan. Överväger starkt möjligheteterna med flerkanalsinspelning, speciellt med tanke på trummor. Någon här på forumet som har erfarenhet av flerkanalsljudkort? Kan väl påpeka redan nu från början att USB/Firewire är uteslutna, och att jag bara pysslar med ".wav"-formatet. Tacksam för synpunkter, tips och praktiska råd. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ojdå.

Prova att söka här på forumet så tror jag det finns några trådar som tar upp dethär med olika ljudkort.

Annars kan jag snabbt rekommendera Motu2408. Kostar en peng, men låter kalas och kan expanderas med A-DAT interface så du kan ha upp till 24 separata kanaler in. Ett billigare alternativ är väl DELTAs varianter.

Om jag inte minns helt fel så stödjer samtliga wav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så finns det nog ganska många andra trådar om detta. Om du inte passar dig så kommer "Nattvaktaren" och rekommenderar ett SoundBlaster... 😆

Ett par att titta på:

Echo Layla

RME Multiface

Båda kan fås med antingen PCI-kort eller PCMCIA, så att man kan använda samma interface till både stationär och bärbar. De har 8 balanserade analoga I/O och möjlighet at ansluta en extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare till Lightpipe-portarna för totalt 16 analoga I/O - och så har de även en midi I/O.

Stöd för .wav hänger på programmet - inte på ljudkortet...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

He he....SoundBlaster.....?!!! Ett PCI 128 då kanske? 150 :- hos Clas Ohlsson! Nej, jag tror att jag har ribban högre än så...

Tack för tipsen "Fellows". Använder ni ovanstående ljudkort själv, eller har ni någon praktisk erfarenhet av dem? Vet ni om de är beroende av ASIO;n (vill jag inte veta av) eller klarar de sig bra med WDM/EWDM/MME - drivisar?

Link to comment
Dela på andra sajter

He he....SoundBlaster.....?!!! Ett PCI 128 då kanske? 150 :- hos Clas Ohlsson! Nej, jag tror att jag har ribban högre än så...

Tack för tipsen "Fellows". Använder ni ovanstående ljudkort själv, eller har ni någon praktisk erfarenhet av dem? Vet ni om de är beroende av ASIO;n (vill jag inte veta av) eller klarar de sig bra med WDM/EWDM/MME - drivisar?

Echo Layla: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla24/index.php

Stöd för WDM, ASIO och GSIF.

RME Multiface: http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm

Stöd för MME, GSIF och ASIO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag använder också M-Audio Delta 1010LT, och det har också fungerat utmärkt sedan start för mig också (Julas)

Har dock inte provat de inbyggda pre-amp´sen ännu men de sägs vara lite halv-bra. Rekommendationen är väll att införskaffa ett mixerbord också om du inte redan har ett.

Delta 1010LT fungerar ju också i MacOS X om man skulle få för sig att byta plattform nån dag.

delta_1010_lt.jpg

kostar runt 2,900 Kr [edit]

// Johan

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in ST Audio DSP3000 M-port om du är sugen på att spela in trummor utan att behöva köpa till en massa extra preampar eller en mixer. Annars är jag jätte nöjd med mitt Digi 002 men det är ju firewire.

DSP3000.jpgDSP3000baksida.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

ja som sagt, jag ska köpa ett nytt ljudkort. Hade tänkt att spela in trummor först och främst men också uppmickad elgura, sång och lajnad bas. FW är att föredra. Midi och en massa digitala I/O´s är inte nödvändigt. Hörlursutgång vore bra. Budgeten ligger på ca. 3000-4500:-. Ska köra med en Line Audio OMP preamp som det ser ut nu iaf. Kanske ni läst i min andra tråd med liknande frågor. Några tips? Fråga om ni vill veta nåt mer. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Hubert (oregistrerad)

Tjena. Jag och mitt band har lust att spela in trummor. Så jag undrar egentligen vad som är bäst och billigast när man söker efter ett ljudkort som har 8 - 10 kanaler ungefär.

anton

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu har jag klurat lite :

Du vill ju ha 5 separata spår trummor inspelade till din sequencer , eller ?

Din Mixer har ju 4 Mickingångar och den har insert på alla 4 kanaler.

Ett förslag : koppla in dina mickar i mixerbordet, sedan måste du ha ett gäng sladdar som den här typen :

Monotele till RCA : http://www.nordiskmusik.se/Global/Produkte...ca-set_stor.jpg

Dom går att köpa lösa, du behöver ju 4 stycken.

Stoppa in Monotele-kontakten (den långa stora kontakten ) In i mixerns insert och den andra ändan i någon av ljudkortets RCA -honor.

Vad du kommer att få är en ren signal från mikrofonen till din sequencer, du kan inte lägga EQ från mixern eftersom signalen tappas på annat sätt än om du hade haft Direct Out från mixerbordet ( Som du inte har) Du kan ju mixa allt i sequencern istället.

Det 5:e spåret kopplar du in i ljudkortets ena mickförstärkare , sedan är det bara att aktivera kanalerna i din sequencer på rätt sätt.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

en till fråga, hur ska jag koppla för att kunna lyssna på det jag spelat in i cubase i cubase? Ska jag koppla en rca kabel till spdif out på ljudkortet och sen tele in till ctrl room på mixern eller hur gör man ? och hur ska inställningarna vara i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

tjena håller på att plocka ihop en liten hemstudio och är lite sugen på att även spela in trummor.

Jag har en budget på ca 18-20 000.- och ska fixa en dator runt 10-12000 (PC), känner en kille på en musikaffär så jag får inköps pris på monitorer ljudkort mickar etc.

sitter och tummar i luthman katalogen och undrar om nån har nåt bra förslag på en lösning med ljudkort mikpreamp osv.

dom här är dom jag kollat in hittills:

ART Tubefire 8

Mackie (mixerbord) Onyx 1220

Firepod

kan inte så mycket om dom här sakerna så alla tips är värdefulla.

vilka är prisvärda? måste man komplettera med nåt ljudkort? jag ska använda Cubase kommer det att funka? osv

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena håller på att plocka ihop en liten hemstudio och är lite sugen på att även spela in trummor.

Jag har en budget på ca 18-20 000.- och ska fixa en dator runt 10-12000 (PC), känner en kille på en musikaffär så jag får inköps pris på monitorer ljudkort mickar etc.

sitter och tummar i luthman katalogen och undrar om nån har nåt bra förslag på en lösning med ljudkort mikpreamp osv.

dom här är dom jag kollat in hittills:

ART Tubefire 8

Mackie (mixerbord) Onyx 1220

Firepod

kan inte så mycket om dom här sakerna så alla tips är värdefulla.

vilka är prisvärda? måste man komplettera med nåt ljudkort? jag ska använda Cubase kommer det att funka?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Har endast erfarenhet av Firepod, som är kanonbra! Det följer med Cubase LE på både Firepod och ART-kortet, men Firepoden har lite mer extragrejer i form av trumloopar och en del vst-pluggar som följer med. Å andra sidan så är ART-kortet mer utrustat med -10dB pad och highpass-switch, vilket ju är jättebra.

Jag tror inte att du behöver ett externt mixerbord när du redan har tillräckligt med mickförstärkare i kortet...

Mitt tips är: Firepod, för den är så enkel att ratta! 😑 + Att du får lite mer pengar över till att köpa bra mickar till trummorna.

Redigerat av 3millimetersPlektrum
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej jag har en fundering och det är ifall man kan spela in trummor med Focusrite Saffire LE. Den skall ju ha 6 st ingångar men kan man använda alla samtidigt?

Någon som har försökt sig på det? Eller finns det något annat ljudkort som man skall satsa på istället?

Skall även spela in gitarr, bas och sång. Läste att det ljudkortet hade bra effekter om inte uppmickningen blir bra så man kan köra line in.

Kommer att ha det till en bärbar dator (P4 1.6 GHz 1Gig ram)

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

har kortet sex ingångar så ska det och bör det inte vara ngra problem, bortsett från att du är begränsad till 6 insignaler.. dvs mickar, eller om du summerar med en mixer, så får du ju fler, men då har du inte samma redigeringsmöjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men kommer Focusrite Saffire LE att fungera i min dator?

1.4 GHz Intel or compatible

2.0 GHz Pentium© 4 or Xeon recommended for 192kHz operation

Står det på deras hemsida. Finns andra ljudkort som har 800MHz som minimum. Kanske skall välja något sådant istället.

Terratec Phase X24 FW Firewire är ett sådant , men är det bra? Låter det bra om man i nödfall måste köra line in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har en fundering och det är ifall man kan spela in trummor med Focusrite Saffire LE. Den skall ju ha 6 st ingångar men kan man använda alla samtidigt?

Någon som har försökt sig på det? Eller finns det något annat ljudkort som man skall satsa på istället?

Skall även spela in gitarr, bas och sång. Läste att det ljudkortet hade bra effekter om inte uppmickningen blir bra så man kan köra line in.

Kommer att ha det till en bärbar dator (P4 1.6 GHz 1Gig ram)

Jag är nybörjare och bör kanske inte säga för mycket, men jag köper mitt Saphire LE i morgon, samtidigt får jag min musikdator. Jag har läst och läst, men tror inte att du kan spela in 6 ingångar samtidigt, det står nämligen line in ELLER mic in på det bakre två kanalerna, däremot tror jag att du kan spela in 4 kanaler samtidigt, två mic och två line/instr. I ditt fall skulle jag välja att sätta mickar från trummor till en liten mixer och sedan summera det till en kanal in, du förlorar så klart en hel del kontrol på det, men om du ska ha fler mickar så känns det bäst. Och andra sidan kanske du inte ska spela in allt samtidigt, då kan man ju lägga på trummor efter eller före bas/gitarr eller sång, vilket som nu passar bäst.

Jag tror heller inte att LE kortet har DSP i sig, de effekterna sitter i datorn och där räcker din dator bara "så långt" om du förstår vad jag menar. Har provat på min P4 och det går ju men fler och fler effekter lär det ju bli. 😕

Hoppas du fick lite svar i alla fall, jag återkommer kanske när jag installerat grejorna . .

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. Men vilket ljudkort skulle ni har köpt till min dator? Mellan 2000-3500:-

OBS! skall kanske skaffa en stationär dator senare som skall då användas till ljudkortet.

Kanske detta- PHASE 88 Rack http://www.terratecproducer.com/modules.ph...ticle&sid=9

Men har det bra ljud om man skall köra line in? men gitarr o bas som Focusrite Saffire LE och Terratec Phase X24 FW Firewire har?

eller skall man skita i trummdelen och skaffa ett Onyx Satellite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag tänkte köpa ett ljudkort ett Maya44 MkII blir mitt första studio kort och kommer användas till det mästa trummor gitarr aukustiskgitarr o.s.v.

Min fråga är om det går att spela in dom 4 kanalerna samtidigt, och om det är preamps på alla 4 kanaler.

Hoppas på svar, god jul!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har en fundering och det är ifall man kan spela in trummor med Focusrite Saffire LE. Den skall ju ha 6 st ingångar men kan man använda alla samtidigt?

Någon som har försökt sig på det? Eller finns det något annat ljudkort som man skall satsa på istället?

Skall även spela in gitarr, bas och sång. Läste att det ljudkortet hade bra effekter om inte uppmickningen blir bra så man kan köra line in.

Kommer att ha det till en bärbar dator (P4 1.6 GHz 1Gig ram)

Hej

Nu har jag kört mitt Saphire i två dagar, den tar bara 4 samtidiga ingångar, inst/line ELLER mic samt två extra där bak, d.v.s. 4 ingångar totalt. Så om du tänker använda många micar för att spela in alla samtidigt på ett trumset så är det nog inget att rekomendera, men focusrite har ju större kort som klara fler ingångar!

Din dator kan vara lite svag för att köra så många ingångar/spår samtidigt. Jag har i och för sig en del kvar att reda ut men min dator dual 2 core på 1,6 Ghz (abnvänder bara en processor ännu så länge) blir lite belastad efter 7 - 8 spår med diverse pluggar. MEN detta beror väldigt mycket på vilka pluggar man har verkar det som . .

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...