Jump to content
Annons

Ljudkort för flerkanalsinspelning av ex trummor?


slaptap

Recommended Posts

Hey! Är på jackt efter ett nytt ljud kort med lite fler ingångar, har bara ett med 4 för tillfället. Har ni några tips på vad jag ska ha för nått!? ska spela in lite trummor. Har ingen erfarenhet av de alls så de skulle uppskattas med lite tips på några kort runt 5000:-Har hittat ett begagnat Motu 828 som jag läste i nån tråd att de var shysst! Men som sagt vill gärna höra vad ni rekomenderar 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Får jag också låna tråden lite,

Om man har ett ljudkort med enbart en xlr ingång och kan få tillgång till en mixer på 16 kanaler, kan man mica upp och spela in trummor då? Knäpp fråga kanske

Micpreampar har du i mixern i så fall, så det behövs inga i ljudkortet - men för att kunna spela in alla micarna på separata spår, så måste du har ett ljudkort med tillräckligt många separata ingångar.

MOTU 8Pre är ett exempel, där man har 8 micpreamps direkt i interfacet (jag föredrar att ha ett ljudkort och preamps, framför att ha en mixer) - och möjlighet att koppla in en extra 8-kanalig burk tack vare ADAT-portarna. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag också låna tråden lite,

Om man har ett ljudkort med enbart en xlr ingång och kan få tillgång till en mixer på 16 kanaler, kan man mica upp och spela in trummor då? Knäpp fråga kanske

Micpreampar har du i mixern i så fall, så det behövs inga i ljudkortet - men för att kunna spela in alla micarna på separata spår, så måste du har ett ljudkort med tillräckligt många separata ingångar.

MOTU 8Pre är ett exempel, där man har 8 micpreamps direkt i interfacet (jag föredrar att ha ett ljudkort och preamps, framför att ha en mixer) - och möjlighet att koppla in en extra 8-kanalig burk tack vare ADAT-portarna. 😄

Okej, Jo jag har klarat mig rätt fint med mitt native instruments audio kontrol 1. Men när man har gjort inspelningar med bandet så vill ju trummisen också vara med och delta 😄

Har mixer i replokalen så (: Men hur ska man koppla det isåfall från mixerbordet till ljudkortet hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag också låna tråden lite,

Om man har ett ljudkort med enbart en xlr ingång och kan få tillgång till en mixer på 16 kanaler, kan man mica upp och spela in trummor då? Knäpp fråga kanske

Micpreampar har du i mixern i så fall, så det behövs inga i ljudkortet - men för att kunna spela in alla micarna på separata spår, så måste du har ett ljudkort med tillräckligt många separata ingångar.

MOTU 8Pre är ett exempel, där man har 8 micpreamps direkt i interfacet (jag föredrar att ha ett ljudkort och preamps, framför att ha en mixer) - och möjlighet att koppla in en extra 8-kanalig burk tack vare ADAT-portarna. 😄

Okej, Jo jag har klarat mig rätt fint med mitt native instruments audio kontrol 1. Men när man har gjort inspelningar med bandet så vill ju trummisen också vara med och delta 😄

Har mixer i replokalen så (: Men hur ska man koppla det isåfall från mixerbordet till ljudkortet hur?

Har du ett ljudkort med många kanaler, så plockar du ut de enskilda micarna från mixerns Direct Out (om det inte finns, så brukar man kunna få Insert att fungera på liknande sätt) och kopplar till ljudkortets lineingångar. Har du ett ljudkort som bara har en stereoingång, så måste du göra en färdig mix i mixern och plocka ut ljudet från en stereoutgång på mixern och gå in på ljudkortets lineingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag också låna tråden lite,

Om man har ett ljudkort med enbart en xlr ingång och kan få tillgång till en mixer på 16 kanaler, kan man mica upp och spela in trummor då? Knäpp fråga kanske

Micpreampar har du i mixern i så fall, så det behövs inga i ljudkortet - men för att kunna spela in alla micarna på separata spår, så måste du har ett ljudkort med tillräckligt många separata ingångar.

MOTU 8Pre är ett exempel, där man har 8 micpreamps direkt i interfacet (jag föredrar att ha ett ljudkort och preamps, framför att ha en mixer) - och möjlighet att koppla in en extra 8-kanalig burk tack vare ADAT-portarna. 😄

Okej, Jo jag har klarat mig rätt fint med mitt native instruments audio kontrol 1. Men när man har gjort inspelningar med bandet så vill ju trummisen också vara med och delta 😄

Har mixer i replokalen så (: Men hur ska man koppla det isåfall från mixerbordet till ljudkortet hur?

Har du ett ljudkort med många kanaler, så plockar du ut de enskilda micarna från mixerns Direct Out (om det inte finns, så brukar man kunna få Insert att fungera på liknande sätt) och kopplar till ljudkortets lineingångar. Har du ett ljudkort som bara har en stereoingång, så måste du göra en färdig mix i mixern och plocka ut ljudet från en stereoutgång på mixern och gå in på ljudkortets lineingångar.

Tack claes för de mycket bra svaren (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...