Jump to content
Annons

Döv Eller Blind ?


Johan- (oregistrerad)

Recommended Posts

Skulle förmodligen bli överkörd i stan, men vaffan. Man skickar väl ut hunden på gatan först och lyssnar på vad som händer.

Nu kom jag att tänka på en historia jag hört:

En blind man är ute på stan med sin ledarhund, plötsligt tar han tag i jycken och svingar den ovanför sig, varv efter varv...

En förbipasserande utbrister: "Men vad i helvete håller du på med?"

Mannen svarar: "Jag ser mig omkring!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Johan^ (oregistrerad)

Tack för alla svar .. Jag har tatt alla svar som man kan klura ut vad de tycker o kommit fram till att 12 hellre blir döva o 4 hellre blir blinda .. Och vi håller på med tabeller i matten så ja får väl visa mina kunskaper,

Blind Döv

- - 12

- - 12

- - 12

- - 12

- - 12

- - 12

- - 12

- - 12

4 - 12

4 - 12

4 - 12

4 - 12

oj de va svårt här.

Redigerat av Johan^
Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag verkligen en outsider i detta avseende? Skulle (dock inte tveklöst) välja att hellre vara blind.

Det är för mig det absolut starkaste sinnesintrycket av de två och når längre i känslor än synen. Kontakten med människor är också en anledning, även om man förstås skulle lida av att inte kunna avläsa respons med gester, ögonrörelser med mera på samma sätt.

Skulle förmodligen bli överkörd i stan, men vaffan. Man skickar väl ut hunden på gatan först och lyssnar på vad som händer.

håller med farbrodern heldre blind än döv...man får lite sådan ...fan jag har gjort mitt val ångest nu blir jag väll blind men smeka en kvinna kan jag ju fortfarande o höra henne stöna ....pa det sista var glöggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tofukatt (oregistrerad)

BLIND,BLIND,BLIND

Till er som tycker att det skulle va förjävligt att inte kunna se ´de vackra kvinnorna´ : kolla på Ray Charles alla kvinnor så får ni chock.Snubben kunde se med öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag skulle nog också hellre bli blind än döv (fast snacka om pest eller kolera!!).

Musiken betyder ju i princip allt, skulle nog bli galen om det alltid var tyst!

Med tanke på att jag är 1.99 lång, så skulle jag garanterat behöva gå runt med hjälm om jag inte kunde se, men vafan det finns ju coola hjälmar nuförtiden och man slipper ju åtminstone se själv hur man ser ut... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Sorry för bumpen, men...

Utan minsta tvekan blind! Och inte alls bara för att jag håller på med musik, utan snarare för att jag vill kunna prata med folk. Så fort ingen är inom synhåll skulle man känna sig ensam om man var döv. Att aldrig höra ljudet av en annan människa (inte bara tal, utan steg, andning, klädprassel etc) tror jag skulle vara sjukt jobbigt. Att vara hänvisad till teckenspråk tror jag också skulle vara vansinnigt påfrestande, eftersom det är väldigt få som kan det.

Det där med att inte kunna se "alla vackra kvinnovarelser" låter bara fjantigt. Upplevelsen av en annan människa går så vansinningt mycket längre än vad man ser. Snarast så är väl synintrycket ofta ett hinder som vilseleder mer än det ger användbar information.

Klart det är mycket som skulle vara jobbigt om man var blind också... men känns mer som praktiska än själsliga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har väl sett filmen "It´s all gone, Pete Tong" Man klarar sig utmärkt utan hörsel som musiker. (Bra film föresten)

Inte sett den.

Men ett exempel till är väl Beethoven.

Vad Beethoven verkligen döv?

Har fått höra att han hörde ytterst lite, jag kan dock ha fel! 🙁

Men jag hade också hellre varit döv än blind.

Man får lära sig teckenspråk och kan ändå kommunicera 🙂

Beethoven var helt döv på slutet, men han hade sådan stor erfarenhet av musiken, att han kunde se på noterna hur det skulle komma att låta (det var på den tiden när musik skrevs ner på notblad... 😕 ).

Själv hade jag nog haft väldigt svårt att vara utan hörseln eftersom musik betyder så mycket. Lättare att kommunicera också, eftersom man inte behöver lära sig något nytt språk. Ok - man får ha en ledarhund, men djur är ju mysiga att umgås med - fast jag hade egentligen hellre haft en stor katt - kanske en puma eller tiger som ledarkatt, eftersom jag gillar katter bättre... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte välja.

Jag har testat att blunda flera timmar och försöka göra vardagliga saker. Det går hyffsat i bekanta miljöer, men sen är man totalt lost 😕

Jag har även haft öronproppar + hörselkåpa under lång tid. Tja, man hör inget.

Man klarar sig såklart lättast med dövhet men en sak är att hörseln betyder mer för känslor än synen.

Nån forskare har jag för mig sagt att hörseln står för 60-70% av känslointrycken, synen för resten.

Titta på en film utan ljud är totalt värdelöst, men funkar bättre om man bara hör ljuden. Man blir mer berörd.

För mig stämmer det, man tappar så mycket av känslointrycken om man inte hör.

Jag vill både se och höra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid första tanken, skulle jag nog välja att bli av med hörslen. Men, vid en närmare eftertanke, så blir jag nog hellre av med synen. Anledning? Vi kan ganska enkelt (nåja) kompensera synen med andra sinnen (vilket gör att man faktiskt "ser", men inte med ögonen), men hörslen är betydligt svårare att kompensera. Dessutom skulle jag inte stå ut med att gå omkring i ständig tystnad.

Tyvärr får man inte tillfälle att välja när olyckan/sjukdomen väl är ett faktum, utan man får helt enkelt finna sig i situationen....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Som sagt, jag skulle välja blind. Jo visst, tråkigt att aldrig någonsin se sina nära och kära, se solnedgången vid havet, eller andra fina saker. Blir nog också att lära sig hitta på gitarren, men efter ett tag bör det nog gå fint. Men vad händer när man känner för att spela en cover, då kan det bli svårt för oss utan supergehör. Men det possitiva då: man får fortfarande skriva, spela och njuta av musiken, samtala med folk, höra fåglarna, vinden ja allt.

Vad är då bäst, sitta och titta på musikvideon eller att få höra låten?

Å ja, blindhundar hjälper massor, pluss att en käpp skulle va fint, då kan man ju "råka" slå till någon och det är nog rätt svårt för dom att bli arg på en blind man? eller hur?

Själv hade jag nog haft väldigt svårt att vara utan hörseln eftersom musik betyder så mycket. Lättare att kommunicera också, eftersom man inte behöver lära sig något nytt språk. Ok - man får ha en ledarhund, men djur är ju mysiga att umgås med - fast jag hade egentligen hellre haft en stor katt - kanske en puma eller tiger som ledarkatt, eftersom jag gillar katter bättre...

Joo, fint med en tiger, men man skulle nog få typ WWF eller liknande på sig ganska snabbt. Men man kan nog få gå före i de flesta köer då, tvivlar på att någon säger nej till en person med en tiger han kan bussa på folk 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag skulle välja blind. Jo visst, tråkigt att aldrig någonsin se sina nära och kära, se solnedgången vid havet, eller andra fina saker. Blir nog också att lära sig hitta på gitarren, men efter ett tag bör det nog gå fint. Men vad händer när man känner för att spela en cover, då kan det bli svårt för oss utan supergehör. Men det possitiva då: man får fortfarande skriva, spela och njuta av musiken, samtala med folk, höra fåglarna, vinden ja allt.

Vad är då bäst, sitta och titta på musikvideon eller att få höra låten?

Å ja, blindhundar hjälper massor, pluss att en käpp skulle va fint, då kan man ju "råka" slå till någon och det är nog rätt svårt för dom att bli arg på en blind man? eller hur?

Själv hade jag nog haft väldigt svårt att vara utan hörseln eftersom musik betyder så mycket. Lättare att kommunicera också, eftersom man inte behöver lära sig något nytt språk. Ok - man får ha en ledarhund, men djur är ju mysiga att umgås med - fast jag hade egentligen hellre haft en stor katt - kanske en puma eller tiger som ledarkatt, eftersom jag gillar katter bättre...

Joo, fint med en tiger, men man skulle nog få typ WWF eller liknande på sig ganska snabbt. Men man kan nog få gå före i de flesta köer då, tvivlar på att någon säger nej till en person med en tiger han kan bussa på folk 😊

..och så kan man sätta en skylt på dörren: "Varning för katten!"... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag skulle välja blind. Jo visst, tråkigt att aldrig någonsin se sina nära och kära, se solnedgången vid havet, eller andra fina saker. Blir nog också att lära sig hitta på gitarren, men efter ett tag bör det nog gå fint. Men vad händer när man känner för att spela en cover, då kan det bli svårt för oss utan supergehör. Men det possitiva då: man får fortfarande skriva, spela och njuta av musiken, samtala med folk, höra fåglarna, vinden ja allt.

Vad är då bäst, sitta och titta på musikvideon eller att få höra låten?

Å ja, blindhundar hjälper massor, pluss att en käpp skulle va fint, då kan man ju "råka" slå till någon och det är nog rätt svårt för dom att bli arg på en blind man? eller hur?

Själv hade jag nog haft väldigt svårt att vara utan hörseln eftersom musik betyder så mycket. Lättare att kommunicera också, eftersom man inte behöver lära sig något nytt språk. Ok - man får ha en ledarhund, men djur är ju mysiga att umgås med - fast jag hade egentligen hellre haft en stor katt - kanske en puma eller tiger som ledarkatt, eftersom jag gillar katter bättre...

Joo, fint med en tiger, men man skulle nog få typ WWF eller liknande på sig ganska snabbt. Men man kan nog få gå före i de flesta köer då, tvivlar på att någon säger nej till en person med en tiger han kan bussa på folk 😊

..och så kan man sätta en skylt på dörren: "Varning för katten!"... 😎

hehe, jaa, så om man har trädgård kan man låta den gå fri? inga problem med grannarna då.

nu blev det lite off topic

I alla fall, man kan även göra mycket saker som blind som att skapa saker, måste inte vara någonting fast (dåligt ordval ja, jag vet) man kan skriva låttexter, artiklar till en tidning? man kan göra musik och massor av annat, man kan även sjunga. Min kompis mormor är blind, hon kan fortfarande baka bullar hehe, men hon blir sur när hon bränner dom, jag som ser och bränner dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ni har väl sett filmen "It´s all gone, Pete Tong" Man klarar sig utmärkt utan hörsel som musiker. (Bra film föresten)

Inte sett den.

Men ett exempel till är väl Beethoven.

Vad Beethoven verkligen döv?

Har fått höra att han hörde ytterst lite, jag kan dock ha fel! 🙂

Men jag hade också hellre varit döv än blind.

Man får lära sig teckenspråk och kan ändå kommunicera 🙂

Beethoven var helt döv på slutet, men han hade sådan stor erfarenhet av musiken, att han kunde se på noterna hur det skulle komma att låta (det var på den tiden när musik skrevs ner på notblad... :rolleyes: ).

Själv hade jag nog haft väldigt svårt att vara utan hörseln eftersom musik betyder så mycket. Lättare att kommunicera också, eftersom man inte behöver lära sig något nytt språk. Ok - man får ha en ledarhund, men djur är ju mysiga att umgås med - fast jag hade egentligen hellre haft en stor katt - kanske en puma eller tiger som ledarkatt, eftersom jag gillar katter bättre... 😎

Ahh tack 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag skulle välja blind. Jo visst, tråkigt att aldrig någonsin se sina nära och kära, se solnedgången vid havet, eller andra fina saker. Blir nog också att lära sig hitta på gitarren, men efter ett tag bör det nog gå fint. Men vad händer när man känner för att spela en cover, då kan det bli svårt för oss utan supergehör. Men det possitiva då: man får fortfarande skriva, spela och njuta av musiken, samtala med folk, höra fåglarna, vinden ja allt.

Vad är då bäst, sitta och titta på musikvideon eller att få höra låten?

Å ja, blindhundar hjälper massor, pluss att en käpp skulle va fint, då kan man ju "råka" slå till någon och det är nog rätt svårt för dom att bli arg på en blind man? eller hur?

Själv hade jag nog haft väldigt svårt att vara utan hörseln eftersom musik betyder så mycket. Lättare att kommunicera också, eftersom man inte behöver lära sig något nytt språk. Ok - man får ha en ledarhund, men djur är ju mysiga att umgås med - fast jag hade egentligen hellre haft en stor katt - kanske en puma eller tiger som ledarkatt, eftersom jag gillar katter bättre...

Joo, fint med en tiger, men man skulle nog få typ WWF eller liknande på sig ganska snabbt. Men man kan nog få gå före i de flesta köer då, tvivlar på att någon säger nej till en person med en tiger han kan bussa på folk 😉

Att man skulle åka på stryk av Hulk Hogan och grabbarna var min första tanke. Dum jag kände mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ganska lätt att sitta och säga si eller så, jag kan faktiskt inte ta ställning till om jag anser att det ena skulle vara värre än det andra.

Det är ju 2 helt olika sinnen. Förlorar jag synen så skulle det mest drabba min sociala sida, förlorar jag hörseln så skulle det till största del drabba min musikalitet.

Och vid närmare eftertanke, vad gör jag om dagarna? Jo, jag sitter i min studio och spelar in, jag är egentligen inte social alls förutom när jag är bland folk =)

Men, blir jag blind så kommer jag troligtvis att bli tvungen att sluta utöva musik, eller så satsar jag ännu mer och blir nästa Stevie Wonder. Men jag har fortfarande det hindret att just själva inspelningen och allt som rör tex datorredigering mer eller mindre skulle bli omöjligt om jag vore blind, så jag kan nog inte svara på detta.

Men nånstans lutar det ändå mot att jag hellre skulle vara blind än döv. Satt nyss och testade blunda, efter det hålla för öronen. Kändes bäst när jag blundade.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag såg ett reseprogram för nån dag sedan (kanske packat och klart) där ett sällskap med synskadade åkte på semester med sina assistenter till London. Några var helt blinda och en var helt döv och blind.

Själv skulle jag ha varit totalt lost i deras situation, men de var vana och klarade det hela galant.

I reportaget var de även på en känd restaurang där man åt i kolmörker och personalen var såvitt jag vet blind.

Har någon här ätit där? det måste vara en väldigt speciell upplevelse.

Risken att bli blind av en gaffel i ögat där känns inte helt osannolik efter några glas vin 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Vädligt ot nu men.

Ja det är grymt bra. Förstår dock inte protesterna. Jag tror precis som du skriver att dom är rädda att "döv-döva" ska bli en minoritet. Det som är grejen är ju att de med CI blir de nya generationen döva. Men det är lite skevt att dom protesterar mot det istället för att uppskatta vad det kan ge. Det är ju inte som att man bara för att man fått/får ett CI helt slutar med teckenspråk eller kan räkna sig som hörande.

Så du tror dom är otacksamma, snälla!?

Jag har en syster som är döv, hon är iofs för implantatet till viss del, men debatten är bra mycket mer komplicerad för att ditt argument ska tas på allvar.

Det handlar om att hörselskadade är ännu mindre minoritet än döva, beroende på hur gravt hörselskadad man är. Men många hörselskadade växer upp i talande familjer, lär sig inte teckenspråk speciellt bra, men de hamnar i döva skolor. De kan språket helt ok, men inte alls som döva eller hörande kan sina.

Man blir alltså mindre socialt kapabel än en döv person. Det är det debatten handlar om.

Ifall implantatet finns som alternativ kommer varenda nybliven förälder i ren desperation sätta in detta i sin unge, allt för att han/hon ska bli så "normal" som möjligt. Men i själva verket har det många baksidor.

Dock har det ju sina fördelar, annat säger jag inte. Men det är en jäkligt svår fråga.

De flesta diskuterar ifall CI ska användas på nyfödda eller ej.

Om man som döv myndig vill använda det, är det väl ingen som är emot direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Ludde94 (oregistrerad)

Jag hade valt att bli döv.....det ända problemet är att man missar all underbar musik, men man missar jhu ganska mkt bulshitt då med 😄🙂 och så hade jag sluppit höra min jävla tinituss som tjuter oavbrutet.

och att inte se.....hemskt man kan jhu inte gå själv man moste ha en pinne och en hund somleder en, att inte klara sig själv är väll det värsta. och att inte få se det gröna gräset och dem snygga tjerna på starnden ne fy fan......

(fan jag börjar jhu bli religös med allt snack om grönt gräs

JAG HADE VALT ATT VARA DÖV

OVER AND OUT//LUDDE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har råkat på en tråkig förkylning sedan ett par veckor tillbaka och lider verkligen när jag äter alla godsaker på julbordet. Jag känner ingen smak!!

Smaken betyder verkligen mycket för väbefinnandet, men går inte direkt att jämföra med att vara döv eller blind.

Vet en kille som åt medicin vars biverkning var att han permanent förlorade lukt och smak. Hemsk medicin 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad jag längtar till framtidens sjukvårdsframsteg.

Jag är övertygad om att man om ca50 år kan fixa dövhet och blindhet.

Däremot inte aids eller liknande. De kommer alltid att adaptera och förändra sig, evolution när den är som värst.

Nu börjar min förkylning släppa och jag känner smak igen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
RikardS (oregistrerad)
Hmm!

Att aldrig mer kunna lyssna på och skriva musik..

.. eller:

Att aldrig mer kunna fotografera och bildredigera?

Det här är ju fan värre än "pest eller kolera".

/Daniel

helt sant!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om det här med Beethoven. Det är ju svårt att veta säkert hur det var med hans hörsel mot slutet, även om de flesta inklusive jag ställer sig bakom att han var om inte döv så i allafall väldigt nära mot slutet av sitt liv.

Ett nutida exempel på en döv musiker är ju slagverkaren Evelynn Glennie. Ett bevis på att det går att musiscera med en "annan typ av hörsel" för den som är döv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Herregud, om de där cochleaimplantaten fungerar skulle jag bli helt överlycklig. Jag är döv på vänster öra och har varit det sedan födseln(eller så länge jag kan minnas). Det där måste jag helt klart kolla upp!

OT: Helt klart döv. Synen är för mig det viktigaste som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade med en blinddöv människa en gång och hons ade att hon hellre skulle vara blind än döv. För om du är döv kan du inte kommunicera med andra människor om dom inte lär sig teckenspråk och att prata med dom som är blinddöva är ännu svårare för då måste man teckna i deras händer.

Själv blir jag hellre blind än döv, jag kan jobba med musik om jag är blind men inte om jag är döv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Blind alla gånger! Man är nog bra mycket mer isolerad som döv än blind. Dels i avseende av kommunikation men även i fråga om kompensation. Sen, musiken, herregud! Det är ju ett måste 😉 Men såklart inte bara den, utan ljud över huvud taget.

Redigerat av Majbrasan
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Så du tror dom är otacksamma, snälla!?[...]

Hade helt missat det här inlägget. Tror inte dom är otacksamma och förstår inte hur du kan läsa in det i mitt inlägg. Men känner att det inte är någon idé att diskutera det här, speciellt inte 8 månader efter ditt svar. Du får gärna PM:a mig om du känner att du vill diskutera det.

Herregud, om de där cochleaimplantaten fungerar skulle jag bli helt överlycklig. Jag är döv på vänster öra och har varit det sedan födseln(eller så länge jag kan minnas). Det där måste jag helt klart kolla upp!

Vet inte om man kan operera in implantatet så sent. Man opererar ju helst så tidigt som möjligt nu. Man går efter vikt så när barnet, oftast bara några månader, väger visst mycket så opererar man in det. Allt för att hjärnans hörcentra ska få stimulans så fort som möjligt.

Efter ett tag, vet inte exakt hur länge men några år, stänger ju hjärnan av sånt som int får stimulans. Så att operera in CI-implantat på en vuxendöv som varit döv sen födseln är ju i princip, som jag förstått det, helt förgäves. Hjärnan har redan "blockat" den nerven/banan för den används inte. Men det här är ju bara vad jag hört/tror mig hört. Jag är ju bara förälder till en son med CI-implantat och inte läkare, audionom, logoped eller liknande. Så ta allt jag skriver med en nypa salt. Jag kan ju vara felinformerad eller ha missförstått fakta.

Jag pratade med en blinddöv människa en gång och hons ade att hon hellre skulle vara blind än döv. För om du är döv kan du inte kommunicera med andra människor om dom inte lär sig teckenspråk och att prata med dom som är blinddöva är ännu svårare för då måste man teckna i deras händer.

Hmm....döva är ju väldigt bra på att läsa på läppar, läsa av kroppsspåk. Tolk-centralen har ju tolkservice till alla döva. Sen kan man ju faktiskt läsa och skriva när man är döv, så det är ju bara att ta med sig papper och penna om det behövs.

Blind alla gånger! Man är nog bra mycket mer isolerad som döv än blind. Dels i avseende av kommunikation men även i fråga om kompensation. Sen, musiken, herregud! Det är ju ett måste 😐 Men såklart inte bara den, utan ljud över huvud taget.
Jag håller inte alls med. Man är nog bra mycket mer isolerad och beroende av andra när man är blind. Kanske bara jag som är fördomsfull och/eller bara sett det från en sida. Men när man är döv så klara man sig ju helt själv. Får köra bil, behöver ingen speciell hjälp eller assistans för att fungera i vardagen, ja om man nu inte skulle känna sig i behov av tolk. Men det mesta går ju att lösa tycker jag med papper och penna eller genom att den som talar tar ner tempot lite och överartikulerar.

Som blind så känns det som att man inte helt klarar sig själv i alla situationer. Mer beroende av hjälpmedel, assistenter, hundar osv. Själklart är ju kommunikationen lite lättare men själva vardagen måste ju vara otroligt mycket svårare.

Fast nu har jag ju inte talat om det med någon som är blind eller dövblind om just det så jag vet ju inte. Bara vad jag tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...