Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

SĂ„ var det dags att köpa ny skĂ€rm till studion!tft givetvis,tycker rent spontant att widescreen skulle va bĂ€st eftersom man ju jobbar sidledes nĂ€r man spelar in.finns det nĂ„n som kör widescreen och kan bekrĂ€fta att det Ă€r extra behagligt?😠 finns det nĂ„t annat man bör tĂ€nka pĂ„ före köp?tacksam för lite vĂ€gledning.

Redigerat av dysfunctional
Annons
Postat

Widescreen Àr kanon men det viktigaste Àr stor och helst bred skÀrm med hög upplösning, exempel 1920x1200 eller högre. DÄ har man en grym överblick av sina projekt utan att allt blir pyttelitet. Med tanke pÄ att de flesta högupplösta skÀrmar Àr widescreen sÄ Àr det inte sÄ mycket att fundera eller brÄka om, utan bara att köpa om man har pengarna.

Mats

Postat

Om du syftar pÄ en 19" sÄ fÄr du iaf. större bildyta med en vanlig skÀrm...

Widescreen 16:9 = 1440 * 900 = 1296000

Vanlig 4:3 = 1280 * 1024 = 1310720

Detta gÀller iaf. för 19":are, kan vara annorlunda med

andra storlekar beroende pÄ hur höga upplösningar de stöder.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Widescreen ör omÄttligt överhypeterat. Som tidigare nÀmnts (vilket inte framgÄr i marketing-bullshittet!) Àr att dagens standardupplösningar betyder att 4:3-skÀrmarna har mera pixlar till förfogande Àn en 16:9 med motsvarande tumtal.

Mest bang4thebuck fÄr du med en 20" 1600x1200 monitor, i mitt tycke. Och det kan du alltid expandera med en skÀrm till. Men med tvÄ 16:9 skÀrmar bredvid varandra sÄ blir det sÄn panoramaeffekt att du fÄr nackspÀrr. Och krÀver mycket mera bordsutrymme.

Tittar du mycket pÄ film med din dator Àr 16:9 helt motiverat dock.

Postat

Jag anvÀnder en 19" Widescreen (1440*900) och precis som du sÀger sÄ arbetar jag pÄ "bredden". Jag tycker det Àr kanon med Widescreen och Ängrar absolut inte inköpet. Jag testade med en 1280*1024 först men gillade inte den skÀrmen. Jag kan inte tala för andra men personligen tycker jag du ska köpa Wide framför vanlig skÀrm :rolleyes:

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
1440*900) och precis som du sÀger sÄ arbetar jag pÄ "bredden". Jag tycker det Àr kanon med Widescreen och Ängrar absolut inte inköpet. Jag testade med en 1280*1024

Om dina alternativ Àr 1440*900 eller 1280*1024 skall du ta 1440*900. Men jag vill bara pÄpeka att 1280*1024 Àr so 90's. 15" och 17" tumsskÀrmar har sÄdan upplösning. Visst, det finns ocksÄ 19"-tumsskÀrmar med denna upplösning, men de skall man glömma genast. Endast marketing-gimmick, eller nÄnting för sÄdana med nedsatt syn.

1600*1200 Àr helt klart bÀttre Àn 1440*900. 1280*1024 bör aldrig vara ens ett alternativ.

Postat (redigerat)

Citat: "En helt ny era sÀtts nÀr nu 22-tums widescreen bildskÀrm blir i standard de svenska hemmen till ett mycket attraktivt pris". De kan man lÀsa i diverse datatidningar, sÄ verkar 22" wide screen bli nÀsta standard pÄ skÀrmar, och jag tycker det lÄter vettigt :rolleyes: perfekt till musik.

Flera stora mÀrken har redan pÄ gÄng dom skÀrmar, nÄgra andra har hunnit före exempelvis Fujitsu Siemens L22

FS

Redigerat av kirtaphus
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)
En helt ny era sÀtts nÀr nu 22-tums widescreen bildskÀrm blir i standard de svenska hemmen till ett mycket attraktivt pris

LÄter som marketing-BS igen. Antagligtvis Àr upplösningen samma som i 20" widescreen alltsÄ 1900*1200. Men det Àr ju bra att börja försÀljningen med att kalla nÄnting "ny standard" :rolleyes:.

Visst, 1900*1200 Àr ju bra givetvis, men för billigare peng fÄr man den ju i 20" format.

edit: Nehe, nu lÀste jag vad det stod om skrÀpet. 1680x1050. Att dom tÀcks. Men, folk tror ju fortfarande att ju större tumtal, desto mera fÄr man att rymmas.

edit2: med en 20" 4:3 monitor (1600*1200) fÄr man 1920000 pixel, med en 22" 16:9 monitor (1680*1050) fÄr man 1764000 pixel.

Hatten av Ät marknadsföringsavdelningen!

Redigerat av tsmalmbe
Postat

Jag kör med en 20" Widescreen i 1680x1050 Àr helnöjd..

Postat (redigerat)

Kör med 2 st 19" i 1152 x 870 och det Ă€r helt okej. Men jag skulle vilja ha 2 st 23" apple cinema hd och köra i 1920 x 1200. Men det kostar ju en slant. LĂ€gger hellre det pĂ„ pluggar 😉

Eller varför inte 2 st 30" 2560 x 1600 đŸ˜±

RĂ€tt mĂ„nga kanaler i i arrange och mixern 😄 !

Tror det Ă€r 126 reglar i en skĂ€rm 😆

Redigerat av KillwithSkill
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kom ihÄg att gÄnga tiders misstag inte Àr en bra grund för framtidens köpbeslut (endast i lÀrande syfte).

(för att inte lÄta för brant: det var helt motiverat att köpa 17" och 19" skÀrmar för en par Är sen)

Redigerat av tsmalmbe
Postat

SkÀrmmarknaden gÄr riktigt snabbt framÄt... ett tips Àr att kolla skÀrmarna ni köper innan ni skaffar dem, vissa skÀrmars backlight(det som lyser upp bakifrÄn sÄ att sÀga) Àr ganska ojÀmt. Jag sÄg nÄgon Samsung Syncmaster(som en vÀn till mig senare kallade sunkmaster) som var ganska ojÀmn i bakbelysningen och det syntes faktiskt ganska tydligt. Eller tja, det beror ju pÄ hur krÀsen man Àr.

Jag tÀnkte skaffa ny skÀrm i vÄr nÄgon gÄng.

Det lutar Ät en BENQ FP241WZ 24" Wide eller liknande. Den verkar vara bÀst just nu bland 24"-widescreens.

"Problemet" Àr ju att för de pengarna (11000kr) sÄ fÄr man tvÄ bra 20" skÀrmar som upplösningsmÀssigt motsvarar en 30" widescreen. Men tvÄ skÀrmar Àr tvÄ skÀrmar, jag vill ha en skÀrm bara, inte flera! Film och sÄdÀr vore trevligt att kunna spela pÄ den ocksÄ.

Eller sÄ köper man en 20" och en projektor istÀllet. Eller 51 flak sofiero pÄ systemet, eller tvÄ ton pasta. Hmm, Àh!

Jag fĂ„r se var det slutar. Till vĂ„ren har sĂ€kert nya Ă€nnu bĂ€ttre modeller som man "mĂ„ste ha!" 🙂 kommit ut pĂ„ marknaden...

Jag minns en annons frÄn nÄgra Är tillbaks, deras slogan var: "Du tittar mer pÄ din bildskÀrm Àn pÄ den du Àlskar, sÄ var krÀsen!"

TĂ€nkvĂ€rt... 😉

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

T-butiken har en 23" widescreen (apple) pĂ„ sin blowouts-lista. 998€.

Postat

hmmmm

Fundera lite pÄ hur dina ögon funkar... Hur ser en biofilm ut... SjÀlv Àr jag helt övertygad efter att ha skaffat widescreen för ett Är sedan. Antingen det eller 2 st 4:3 berdvid varandra.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Hur ser en biofilm ut

I en biofilm skall man inte ha en massa grejer liggande statisk framför sina ögon pÄ samma sÀtt. Man mixar ju inte pÄ en bioduk. Skall man se film med sin dator, Àr det annat. Men att offra 20% av pixlarna för att fÄ en trendigt bred skÀrm Àr inte helt motiverat bara för att formatet Àr naturligare dÄ det gÀller film.

Det att man jobbar pÄ bredden Àr sant. SÄ lÄtom oss fundera pÄ den saken dÄ. Ryms det mera pÄ en widescreen? Nej, men det verkar sÄ. Widescreenen Àr 1580, 4:3 Àr 1600. I princip samma alltsÄ. Höjden pÄ widescreenen Àr 900, pÄ 4:3 Àr den 1200. Massor med pixlar.

SÄ, en lite bÀttre jÀmförelse Àr att du tar en 4:3, och tejpar fast en par papper sÄ att du tÀcker över de nedersta 300 pixlarna. Hur mÄnga dagar sitter du och mixar förrÀn du inser att tamejfan, det ryms ju mera pÄ skÀrmen om jag tar bort mina pÄlimmade papper!

post-66-1166221015.jpg

Postat

Antal pixlar Àr en sak, kÀnsla av en trevlig arbetsyta Àr en annan. Om du gillar 4:3 sÄ Àr det sÄ. Jag tror inte 16:9 Àr en fluga och jag trivs med att ha saker pÄ bredden. Tror ocksÄ att det Àr sÄ som vÄrt seende fungerar.

De flesta programmen, bÄde audio och video arbetar med en timeline som normalt sett Àr horisontell.

Historik brukar avslöja vart vi Ă€r pĂ„ vĂ€g. I början av filmhistorien var det i pricip 1:1 för att sedan bli mer och mer wide trots att vĂ„rt seende har svĂ„rt att fokusera pĂ„ mer Ă€n ett par cm Ă„t gĂ„ngen. Nu Ă€r det svĂ„rt att hitta en normal 4:3-TV. Till och med jag som en Ă€r en gammal analogstoffil har köpt 16:9-TV. Iofs en CRT, jag har Ă€nnu inte sett nĂ„gon plasma eller LCD som hĂ„ller mĂ„ttet. Men det Ă€r en annan historia. Till och med nĂ€r jag kör bil fĂ€ller jag ner solskyddet 😉

Widescreen Àr trendigt i dag men helt sÀkert standard inom kort.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Antal pixlar Àr en sak, kÀnsla av en trevlig arbetsyta Àr en annan.

Givetvis. Vill bara se till att alla gör ett informerat val. Widescreen i dagens lÀge betyder inte större arbetsyta, utan det betyder mindre arbetsyta. Trots att marknadsföringen vill sÀga annat, och mÄnga tror blint pÄ det utan att förstÄ nÄnslags fakta. För alla Àr ju inte stor arbetsyta det viktigaste, utan just formatet. Men med komplexa program brukar man föredra att maximera pixlarna. Men hur man vÀljer Àr ju individuellt.

Att jÀmföra arbete pÄ dator och film/köra bil Àr fortfarande inte rÀttvis dock.

Och widescreen slÄr sÀkert igenom, inte pÄ grund av att det Àr bÀttre, utan att det just nu gÄr att sÀlja, det Àr hype (tÀnk pÄ VHS-beta och sÄdana liknande fall). Och de sÀljs i och med media-pc:n dÀr man anvÀnder datorn till mycket annat Àn musikprogram/photoshop. Widescreen Àr dessutom motiverat pÄ mÄnga mÄnga stÀllen, bl.a formatet pÄ en laptop Àr ypperligt för widescreen (jag har hellre bredare tangentbord, Àn högre!). Jag har 1900*1200 pÄ min laptop, och varje gÄng jag dockar den till min yttre skÀrm 1600*1200 sÄ kÀnns det verkligen trÄngt!

TvÄ widescreen Àr ocksÄ jÀvligt svÄrt att ha bredvid varann, mycket pÄ grund av deras fysiska storlek.

De hÀr mÄ nu vara slutbenat, jag tror alla har tillrÀckligt fakta för att kunna köpa just en sÄn skÀrm som passar bordet, ögonen och plÄnboken.

• 2 veckor senare...
Postat

Widescreen is the shit!

Kör med 24" pÄ 1920x1200 och det Àr helt fantastiskt!

Köp

Postat

widescreen helt klart.. har en 23 tummare hp .

tror att dells Àr bra o pris vÀrda har en 19.. som funkar bra oxsÄ

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.