Jump to content
Annons

Vilket MIDI klav är bäst?


SLito

Recommended Posts

Annons

Har själv ett M-audio Keystation 61, fungerar kanon och gör sitt jobb. För mig är det lagom vägda tangenter, inte de där plastiga leksakstangenterna som vissa keyboard har och riktigt vägda tangenter (typ piano) har jag svårt för.

Det enda negativa är att det saknas kontrollers för att styra olika MIDI-saker, när jag köpte det tänkte jag "det kommer jag inte behöva", men nu saknar jag det lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir nog ett keystation perfekt 🙂 kommer man behöva köpa till nåt MIDI-Interface eller räcker det med att köra kablar från klaviaturet till ljudkortet? (Audiophile)

Det följer med USB-kabel och den kommer att installeras som en USB-MIDI-enhet och fungerar utmärkt i tex Cubase, och borde fungera i vilket program som helst.

Vill du hellre köra "riktig" MIDI, måste du ha ett MIDI-interface, men som sagt, USB-varianten fungerar riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger till en tusenlapp och satsar på en ASR-10 istället 😄 känns skönare, inte lika plastigt.

Och så får man ju en massa effekter med på köpet!

Hur gör man med MIDI där dock? blir det att man måste köpa till nån separat låda eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du bara styra racksyntharna från klaviaturet, så krävs inget annat än vanliga MIDI-sladdar.

Ska du däremot blanda in en dator i det hela, vilket jag antar att du är ute efter, så behövs ju någon form av MIDI-interface: Vanligast, enklast och billigast är USB->MIDI-varianterna, och i ditt fall skulle jag nog satsa på ett med minst 4in/4ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag kan rekommendera Rolands A-serie, kan hittas begagnat med mycket god tur.

t.ex A50 har 2 midi in (midipedaler kan kopplas), 4 midi ut (flere saker kan styras), 4 analoga pedalingångar (filter kan styras med fötter), 4 programmerbara knobar och 4 programmerbara sliders (adsr, filter, whatever). Tangentarna kan givetvis programmeras enligt zoner så att man styr synth 1 genom midi 1 med de lägsta 10 tangenterna etc. etc. Som kuriositet kan nämnas att aftertouchen är per tangent, inte global.

(jag betalade 100€ för min, bytte ut en par tangenter och så var instrumentet perfekt)

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Men så Audiophile har inget inbyggt alls? ungefär som sb-live t.ex?

Med MIDI skulle jag vilja kunna, bland annat att använda MPC sequencer till diverse softsynthar och styra softsynthar med ASR-10'an.

Sorry, missade att du skrivit om ditt ljudkort...

Jovisst, audiophile-korten ska ju ha MIDI (1in/1ut), så det lär ju funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl svårt att säha vilket som är bäst. Det är ju så att det är upp til var och en.

Visst fins det skillnad på kvalitet men i slutändan handler det ändå om spelkännsla.

Prova olika, kanske ett besök i musikaffären kan hjäla dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara börja med att kolla så att vi pratar om samma sak... Menar du en Ensoniq ASR-10?

I så fall är ju en stor skillnad att det på många rena MIDI-klaviaturer finns en del rattar och reglage som man kan styra mjukvarusynthar med. Ensoniq'en skickar på sin höjd MIDI-CCs från 1 st regel + modhjul, pitchhjul och aftertouch...

Men å andra sidan lär du säkerligen få bättre spelkänsla i den än i nåt billig midiklav (vilka också sällan har aftertouch). Och om man jämför med "M-audio keystation 61es", som jag just hittade info om, så har den inte heller några rattar, så då skulle jag köra på Ensoniq, om du nu får ett bra pris......

-För du säger att du funderar på att lägga på 1000kr och köpa en ASR10...?! Om du inte jämför med en väldigt väldigt billig midiklav så tycker jag att det låter dyrt för en så gammal sampler som ASR10 ändå är...? Kolla runt lite så att du inte blir lurad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...