Jump to content
Annons

Inserteffekt på Input Channel


basshole

Recommended Posts

Jag har precis bytt till Cubase 4 och har luskat ut en hel del via den (faktiskt riktigt välskrivna) manualen men jag hittar inte hur man gör för att höra effekter man insertar på ingångskanalen.

jag har insertat amp simulator på ingångskanalen och mycket riktigt åker den med på inspelningen, allt som det ska mao men jag vill ju gärna höra i realtid, medan jag spelar in, hur det låter..

jag har testat alla 4 monitorlägen "manual", "tapedeck style" etc men, nix.

går det att lösa? hur gör man?

hänvisning till sidnummer i manualen går också bra eftersom jag helt enkelt inte hittar det där.

tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nackdelen är att du får dras med latency om du gör så - men så länge det inte är för många spår och för många pluggar, så blir det kanske tillräckligt låg latency ändå för dig...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, fast det var mest för att sitta och lattja med amp simulator som jag ville åt funktionen.

Det är ju också mycket roligare att lägga bas med Ampeg SVX insertad.

Fast den insertar jag ju förstås inte på input kanalen utan på kanalen där basen hamnar.

Jag har gått från logic 5 till cubase 4.. det känns fasen som att gå från flakmoped till privatjet! (hittills! peppar peppar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är okej att jag lånar denna tråden till en nybörjarfråga. Vad gör det för skillnad om man sätter amp-pluggen på en insert på ingångskanalen som du beskriver basshole, mot om man sätter den i en insert på själva audiospåret eller vad man ska säga? Blir det nån skillnad på ljudet eller? För annars verkar det ju onödigt att sätta den på ingångskanalen, då kan man ju inte ändra ljudet i efterhand om man inte blir nöjd 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du beskrev just skillnaden själv. 😉

Ljudmässigt blir det nog ingen annan skillnad än att inserteffekten bränns fast i ljudfilen om man insertar på inputkanalen.

Det är väl inte att föredra att göra så men ibland är det vettigt att ta beslut.

"låter basen bra såhär? OK då kör vi på det!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...