Jump to content
Annons

Hur håller man en dator fräsh (Pc)


Zyan

Recommended Posts

Jag kör med lavasoft ad-aware och avg free edition. Har inte bra erfarenheter med köpta virusprogram. Norton är ju som ett virus själv.

Men ändå kommer det skit in på datorn, är försiktig, men vet inte vad allt som är på den gör. Speciellt när man kollar i processer, autostart och services.msc

Nu vet jag att det finns sidor som listar vad det är för file, som processlibrary.com osv.

Men ändå har jag inte lyckats med att stänga av allt jag inte använder.

Jag har ganska mycket program på ena windowsbooten som jag använder till allt. Och sen något mindre på cubase inloggning (tweakad efter musicxp).

Men ändå upplevs datorn som slö ibland, 1gig ram och 3ghz p4.

Endast de program jag använder är typ:

Winamp

VLC

Firefox + Thunderbird

Explorer

AVC

Ad Aware

Adobe Reader + Bildhantering

Open Office

Ordbok

iTunes (hata)

Säkerhetsprogram för banken

Nero som är overkill

Hur tweakar man sin dator till max?

Hur håller man den fräsh och får total kontroll över skräpet?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är det för "skräp" du råkar ut för?

Har du någon brandvägg aktiverad när du är online?

Nej...har en brandvägg i routen som krånglar och är därför avstängd och en i windows som jag inte litar på. Hade jag råd skulle jag köra mac. Det är så mycket stabilare.

Skit som kommer in är ads som alltid hittas av adaware. Men kommer tillbaka när man startar om. Och har säkert för mycket onödigt igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för "skräp" du råkar ut för?

Har du någon brandvägg aktiverad när du är online?

Nej...har en brandvägg i routen som krånglar och är därför avstängd och en i windows som jag inte litar på. Hade jag råd skulle jag köra mac. Det är så mycket stabilare.

Skit som kommer in är ads som alltid hittas av adaware. Men kommer tillbaka när man startar om. Och har säkert för mycket onödigt igång.

Har du gått in i msconfig och rensat upp i autostarten? Startmenyn > kör > skriv msconfig och sen fliken autostart, där bockar du av allt som du inte vill ska starta automatiskt.

Och håll dig borta från så att säga "skumma" sidor på internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för "skräp" du råkar ut för?

Har du någon brandvägg aktiverad när du är online?

Nej...har en brandvägg i routen som krånglar och är därför avstängd och en i windows som jag inte litar på. Hade jag råd skulle jag köra mac. Det är så mycket stabilare.

Skit som kommer in är ads som alltid hittas av adaware. Men kommer tillbaka när man startar om. Och har säkert för mycket onödigt igång.

Har du gått in i msconfig och rensat upp i autostarten? Startmenyn > kör > skriv msconfig och sen fliken autostart, där bockar du av allt som du inte vill ska starta automatiskt.

Och håll dig borta från så att säga "skumma" sidor på internet.

Försöker hålla mig borta från skumma sidor. Tror mycket kommer när man googlar engelska låttexter.

Problemet är att jag inte vet vad som ska bort från autostart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för "skräp" du råkar ut för?

Har du någon brandvägg aktiverad när du är online?

Nej...har en brandvägg i routen som krånglar och är därför avstängd och en i windows som jag inte litar på. Hade jag råd skulle jag köra mac. Det är så mycket stabilare.

Skit som kommer in är ads som alltid hittas av adaware. Men kommer tillbaka när man startar om. Och har säkert för mycket onödigt igång.

Installera gratisversionen av Zone Alarm. Gratis mjukvarubrandvägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det ska vara så vårt att läsa vad jag skriver om och om igen här på forumet!!?? 😉🙂

Gör en nyinstallation så att datorn är helt ren från början. Sedan installerar du F-secure Internet Security.

Då har du brandvägg, virusskydd, mailscan, spionskydd - allt. Och programmet belastar datorn i minsta möjliga mån. Uppdateras mycket frekvent i bakgrunden utan att du märker något.

Visst, det kostar sådär en femhunding inklusive ett års uppdateringar. Men är det inte värt det att vara helt fri från den här typen av problem?

OK, det är bra med en hårdvarubrandvägg också, men det räcker med en vanlig "IP-nummer-bytare" som du inte ens behöver konfigurera.

Jag använder F-secure sedan ett antal år tillbaka på alla mina datorer. Och programmetr har hållt helt rent trots att flera datorer är anslutna 24 timmar om dygnet året om.

Jag har av olika anledningar testat många av "konkurrenterna" också. Och det enda självklara valet tycker jag är F-secure. (Norton ska vi som sagt inte tala om, och Macafee är nästan lika illa...)

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det ska vara så vårt att läsa vad jag skriver om och om igen här på forumet!!?? 😳😄

Gör en nyinstallation så att datorn är helt ren från början. Sedan installerar du F-secure Internet Security.

Då har du brandvägg, virusskydd, mailscan, spionskydd - allt. Och programmet belastar datorn i minsta möjliga mån. Uppdateras mycket frekvent i bakgrunden utan att du märker något.

Visst, det kostar sådär en femhunding inklusive ett års uppdateringar. Men är det inte värt det att vara helt fri från den här typen av problem?

OK, det är bra med en hårdvarubrandvägg också, men det räcker med en vanlig "IP-nummer-bytare" som du inte ens behöver konfigurera.

Jag använder F-secure sedan ett antal år tillbaka på alla mina datorer. Och programmetr har hållt helt rent trots att flera datorer är anslutna 24 timmar om dygnet året om.

Jag har av olika anledningar testat många av "konkurrenterna" också. Och det enda självklara valet tycker jag är F-secure. (Norton ska vi som sagt inte tala om, och Macafee är nästan lika illa...)

Fick ett halvår eller år gratis med f-secure. Märkte inte att det gjorde nån nytta, fick ett virus och det fick jag plocka bort manuellt.

Även när jag kolla vad det hade gjort, så såg jag aldrig att det hade plockat bort något skydd alls. Så mina erfarenheter av det programmet är inte de bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

avast!

jag kör de på min pc o det är kickass!!!

så fort de e ngt säger den till o plockar bort ALLT som inte ska vara där.. 🙂

annars e ju mac ett riktigt bra val med. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det ska vara så vårt att läsa vad jag skriver om och om igen här på forumet!!??  🙂    😄

Gör en nyinstallation så att datorn är helt ren från början. Sedan installerar du F-secure Internet Security.

Då har du brandvägg, virusskydd, mailscan, spionskydd - allt. Och programmet belastar datorn i minsta möjliga mån. Uppdateras mycket frekvent i bakgrunden utan att du märker något.

Visst, det kostar sådär en femhunding inklusive ett års uppdateringar. Men är det inte värt det att vara helt fri från den här typen av problem?

OK, det är bra med en hårdvarubrandvägg också, men det räcker med en vanlig "IP-nummer-bytare" som du inte ens behöver konfigurera.

Jag använder F-secure sedan ett antal år tillbaka på alla mina datorer. Och programmetr har hållt helt rent trots att flera datorer är anslutna 24 timmar om dygnet året om.

Jag har av olika anledningar testat många av "konkurrenterna" också. Och det enda självklara valet tycker jag är F-secure. (Norton ska vi som sagt inte tala om, och Macafee är nästan lika illa...)

Fick ett halvår eller år gratis med f-secure. Märkte inte att det gjorde nån nytta, fick ett virus och det fick jag plocka bort manuellt.

Även när jag kolla vad det hade gjort, så såg jag aldrig att det hade plockat bort något skydd alls. Så mina erfarenheter av det programmet är inte de bästa.

Jag ska inte gå i polemik med dig om detta - men jag måste ändå kommentera:

F-secure Internet Security är det bästa skydd du kan köpa. Och det säger jag fast jag egentligen är riktigt sur på tillverkaren eftersom de lyckades klanta bort en del av en årsuppdatering för mig genom någon miss av något slag. Och svarade fruktansvärt överlägset och korkat när jag klagade...

Men det förändrar inte saken - produkten som sådan är den absolut bästa på marknaden idag!

Och vad beträffar Mac så köpte jag första virusskyddsprogrammet till mina Macar redan på 80-talet nån gång...

Jag har högst personligen hjälpt macägare att rensa deras Macar från virus. 😳

Riskerna är mindre, men det finns ett antal virus även för Mac. Så Macanvändare kan invaggas i en falsk säkerhet om man lever i den tron att man inte kan drabbas av virus! tidigare i år var det stor uppståndelse när det kom flera nya Mac-virus på bara några dagar. Masken Inqtana och trojanen Leap.

Link to comment
Dela på andra sajter

avast!

jag kör de på min pc o det är kickass!!!

så fort de e ngt säger den till o plockar bort ALLT som inte ska vara där.. 🙂

annars e ju mac ett riktigt bra val med. 😳

Det är hur bra som helst, använder det jag också!

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (IDF @ 4 December 2006, 03:48)

avast!

jag kör de på min pc o det är kickass!!!

så fort de e ngt säger den till o plockar bort ALLT som inte ska vara där..

annars e ju mac ett riktigt bra val med. 

Det är hur bra som helst, använder det jag också!

Japp funkar prima 😳 Kör också Avast (gratis, ska tilläggas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittills aldrig drabbats av något virus - trots att jag har kört utan virusdödare på datorn i alla år.

Jag har tidigare kört ZoneAlarm Pro som brandvägg, men numera har jag en hårdvarubrandvägg, så ZoneAlarm agerar bara mailrensare numera. För att rensa bort spyware, så har jag AdAware och Spybot. Ibland hittar den ena sådant som den andra har missat - och ibland är det tvärtom, så de är nog ganska likvärdiga...

För att verifiera att det inte har kommit in något virus, så kör jag en online viruscheck lite då och då - men hittills har jag alltså klarat mig utan virusdödare.

Den övervägande majoriteten av det som AdAware och Spybot letar upp, är harmlösa Tracking Cookies, som inte påverkar prestandan ett dugg, så kanske oroar du dig för mycket för allt som dessa program plockar bort varje gång...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också rekommendera Spybot - Search & Destroy. Grymt bra program som förutom att hitta och ta bort spyware kan göra immunize, dvs i förväg blockera mot kända malware.

Dessutom kan den (om man väljer Advanced i menyn) användas för att redigera programmen på autostart-listan, och söka efter och åtgärda problem och skräp i registry.

I övrigt är mitt bästa tips att avinstallera alla program du inte använder. På rätt sätt, dvs via lägg till ta bort program i kontrollpanelen.

Vad gäller Windowsprocesserna finns en bra guide över dem hos The Elder Geek.

När du gjort allt annat: Töm tempmapparna under Windows samt Documents & settings/ditt anv.namn/Lokala inst. Töm också prefetch-mappen under Windows.

Gör därefter en rejäl defragmentering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det ska vara så vårt att läsa vad jag skriver om och om igen här på forumet!!?? 🙂😄

Gör en nyinstallation så att datorn är helt ren från början. Sedan installerar du F-secure Internet Security.

Då har du brandvägg, virusskydd, mailscan, spionskydd - allt. Och programmet belastar datorn i minsta möjliga mån. Uppdateras mycket frekvent i bakgrunden utan att du märker något.

Visst, det kostar sådär en femhunding inklusive ett års uppdateringar. Men är det inte värt det att vara helt fri från den här typen av problem?

OK, det är bra med en hårdvarubrandvägg också, men det räcker med en vanlig "IP-nummer-bytare" som du inte ens behöver konfigurera.

Jag använder F-secure sedan ett antal år tillbaka på alla mina datorer. Och programmetr har hållt helt rent trots att flera datorer är anslutna 24 timmar om dygnet året om.

Jag har av olika anledningar testat många av "konkurrenterna" också. Och det enda självklara valet tycker jag är F-secure. (Norton ska vi som sagt inte tala om, och Macafee är nästan lika illa...)

Har heller aldrig haft problem sedan jag började med F-secure.

Det enda jag fått i datorn är en julmust som min son spillde över tangentbordet!

Det kan man kalla skit i datorn 🙂

Zone Alarm kan ställa till problem om man hämtar filer över nätet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det ska vara så vårt att läsa vad jag skriver om och om igen här på forumet!!??  🙂    🙂

Gör en nyinstallation så att datorn är helt ren från början. Sedan installerar du F-secure Internet Security.

Då har du brandvägg, virusskydd, mailscan, spionskydd - allt. Och programmet belastar datorn i minsta möjliga mån. Uppdateras mycket frekvent i bakgrunden utan att du märker något.

Visst, det kostar sådär en femhunding inklusive ett års uppdateringar. Men är det inte värt det att vara helt fri från den här typen av problem?

OK, det är bra med en hårdvarubrandvägg också, men det räcker med en vanlig "IP-nummer-bytare" som du inte ens behöver konfigurera.

Jag använder F-secure sedan ett antal år tillbaka på alla mina datorer. Och programmetr har hållt helt rent trots att flera datorer är anslutna 24 timmar om dygnet året om.

Jag har av olika anledningar testat många av "konkurrenterna" också. Och det enda självklara valet tycker jag är F-secure. (Norton ska vi som sagt inte tala om, och Macafee är nästan lika illa...)

Fick ett halvår eller år gratis med f-secure. Märkte inte att det gjorde nån nytta, fick ett virus och det fick jag plocka bort manuellt.

Även när jag kolla vad det hade gjort, så såg jag aldrig att det hade plockat bort något skydd alls. Så mina erfarenheter av det programmet är inte de bästa.

F-secure finns (fanns) i flera olika versioner. Den som var ett rent Virusskydd, var ingen höjdare, det hände att Virus slank genom skyddet, men proukten som nämns ovan (Internet Security) och även Client Secuity är riktigt bra. Virusskyddet är helt omarbetat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Mycket bra lösning. Som för övrigt tas upp i tidningen också. Gör två installationer av windows. På olika hårddiskar helst. Och så har du en till att producera musik, och då har du med bara det som du behöver till just det, i denna stänger du även av internet. För ALLTID! Och i den andra installationen så har du den "vanliga" med internet och andra program som du använder för att roa dig. Kom också att även nero bör vara på denna installationen. Då även nero är som ett virus. Som antivirus och brandvägg rekomenderar jag Norton Internet Security som funkar utmärkt, med ad-aware som komplement. Zonealarm har även den stora krav på var den vill vara. Behövde installera om windows för att bli av med den.

Alltså: Två Windows installationer 🙂

P.S. Glömde säga att du ska inaktivera Windows egna brandvägg när du använder Norton internet security. behövs inte och smidigare. *hata ServicePack2* För många lås hemma kan bli ett problen om man måste ut snabbt. t.ex. om det brinner 🙂 D.S.

Redigerat av DJ_Smiley
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Som antivirus och brandvägg rekomenderar jag Norton Internet Security som funkar utmärkt

[...]

hata ServicePack2

[...]

Jag skulle inte rekommendera Norton till någon. Det finns många trådar om problem med Norton här i forumet.

Och visst, hata på du. Men ett av de bästa tipsen för vilket program eller OS som helst är ju att installera de servicepacks och hotfixar som kommer. Om man vill ha ett säkert och fungerande system vill säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...