Jump to content
Annons

Kom igång med Cubase!


Kalle i Kalmar

Recommended Posts

Ny information på skärmen! Nu har jag (datum) "18 remaning encoders" Uppmaning: gå till shoppen!!

Vad i hela friden är detta för mög?

Det är kanske en trial-version av en MP3-encoder som följde med, där antalet kodningar börjar ta slut...? http://www.steinberg.net/en/shop/accessories/permanent_licenses_for_trials.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En annan sak (de är många!!) Jag har nu här ett stycke körmusik. Vill nu skriva ut noterna. Men jag har inte fyllt i förtecknen när jag började utan tänkte göra det nu i efterhand. Men konstigt, hittar inte!! Man kan transponera genom att sätta i förtecken, men då transponerar jag och det var ju inte avsikten. Jag har nu varit inne på "Scores" - "Staff settings" och något annat ställe att pilla med notskriften vet jag inte av??

Undrar "orolig moder" 😲

Stopp, stopp! Har hittat! Ett förbiseende, var så vänlig!

Redigerat av kristian j
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som vi konstaterade tidigare så fungerar ASIO4ALL med det mesta utom just min modell av Soundblaster ljudkort. Snopet, speciellt som att det monterades just därför att fungera i detta musikljud sammanhang.

Sound Blaster Audigy 4 Pro m.fl. fungerar med ASIO4ALL. behöver jag annat ljudkort?

Egentligen inte. enligt förståsigpåare här. Inte om jag kör ljuden rakt av från ljudpluggarna (kontakt 4 tex.)

Fattar inte allt riktigt. Vilken aktivitet ska jag göra för att detta ljudkort inte ska hålla måttet.

Nu är jag egentligen på fel ställe om jag pratar ljudkort. jag vet, jag vet. Måste jag flytta denna fråga??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka igen! En liten undran:

Det skapas BAK-filer (när jag sparar?)(Vad är det?) Men de går inte att öppna....så vad är meningen? eller (nu igen) är det något jag missat?

I inställningar så går det att välja om man vill ha backups eller inte med vissa mellanrum i tid, det är förmodligen påslaget från början.

Gå in och stäng av det så slutar de dyka upp...men det KAN vara bra att ha med...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som vi konstaterade tidigare så fungerar ASIO4ALL med det mesta utom just min modell av Soundblaster ljudkort. Snopet, speciellt som att det monterades just därför att fungera i detta musikljud sammanhang.

Sound Blaster Audigy 4 Pro m.fl. fungerar med ASIO4ALL. behöver jag annat ljudkort?

Egentligen inte. enligt förståsigpåare här. Inte om jag kör ljuden rakt av från ljudpluggarna (kontakt 4 tex.)

Fattar inte allt riktigt. Vilken aktivitet ska jag göra för att detta ljudkort inte ska hålla måttet.

Nu är jag egentligen på fel ställe om jag pratar ljudkort. jag vet, jag vet. Måste jag flytta denna fråga??

Ljudkvaliten är nog ok, det är att du inte kan köra med låg latency som är problemet med ditt ljudkort.

Utan ASIO drivisar blir det en större fördröjning som inte är så kul. Ljudmässigt spelar det allstå ingen roll utan det är av praktiska skäl som ASIO är bra.

Strunta i Creatives grejer och köp nåt som är avsett för musikproduktion, dvs det finns bra ASIO drivrutiner.

Ett M-Audio Audiophile 2496 PCI funkar kanoners och kan hittas för 300 spänn begagnat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Klaviatur (XP-10) hittar inte Cubase? I vilken ände ska jag börja leta?

Jag har ett midi-interface, en usb-inkoppling till datorn. Då jag kopplar in den säger det bara "bloink", ingen fråga om "ny maskinvara hittats" eller dyl.

Alla kan detta utom jag! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Klaviatur (XP-10) hittar inte Cubase? I vilken ände ska jag börja leta?

Jag har ett midi-interface, en usb-inkoppling till datorn. Då jag kopplar in den säger det bara "bloink", ingen fråga om "ny maskinvara hittats" eller dyl.

Alla kan detta utom jag! 🙁

Den sitter i innan du startar Cubase och den finns bland enheter om du kollar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta av de problem jag nämnt här ovan är avhjälpta. Tack för alla råd och "oråd"

En annan egenhet (som också fanns i Logik): Om man har ett ljud (en lång stråkton) som överlappar nästa (syns ju bäst i key editor) så försvinner nästa ton om det är samma tonhöjd (tex ett C som följs av ett till C).

(förstår ni??) Är detta något som inte går att undvika?

Nu ser jag till att det finns lite luft mellan varje ton på samma tonhöjd. Men det kan bli ett oändligt petande om man tagit in en större midifil av annan musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta av de problem jag nämnt här ovan är avhjälpta. Tack för alla råd och "oråd"

En annan egenhet (som också fanns i Logik): Om man har ett ljud (en lång stråkton) som överlappar nästa (syns ju bäst i key editor) så försvinner nästa ton om det är samma tonhöjd (tex ett C som följs av ett till C).

(förstår ni??) Är detta något som inte går att undvika?

Nu ser jag till att det finns lite luft mellan varje ton på samma tonhöjd. Men det kan bli ett oändligt petande om man tagit in en större midifil av annan musik.

Det är något som måste ställas in i ditt VSTi - om det finns en sådan funktion alls (vilket jag tvivlar på...). Hur ofta vill man ha två likadana toner med samma instrument...?

Om du av någon orsak skulle vilja ha den möjligheten ändå, så lägg till ett midispår till med samma instrument, som dår spela där det ska överlappas, så funkar det. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta problem kvarstår emellertid!! Är det så att notskriften är begränsad till 2 notrader??

Har aldrig jobbat med notskrift, men du markerar ju bara alla midispår som du vill få in i Score-edit, så kommer alla upp där... I Score-editor kan man nog också dela upp på olika sätt, men det får du nog läsa om i Score-delen i manualen - eller om någon annan, som är lite mer bevandrad i hur det funkar, kan svara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig jobbat med notskrift, men du markerar ju bara alla midispår som du vill få in i Score-edit, så kommer alla upp där... I Score-editor kan man nog också dela upp på olika sätt, men det får du nog läsa om i Score-delen i manualen - eller om någon annan, som är lite mer bevandrad i hur det funkar, kan svara...

Ja! har man sett!! Dessutom på samma sätt får jag upp flera "key-editor" stämmor. .................man lär sig 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Dags att bränna en CD. Hur göra? Ja, jag vet inte bättre än att jag gjorde in WAW-fil med Audacity.

Försökte med Realplayer. nej. Gjorde om filen till FLAC-fil. Inte det eller!

Inget problem med att bränna en DVD i Windows DVD-brännarprogram men nu var det en CD-bränning jag ville göra.

Jag gör alltså något fel eller borde jag ladda ner annat CD-brännarprogram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att bränna en CD. Hur göra? Ja, jag vet inte bättre än att jag gjorde in WAW-fil med Audacity.

Försökte med Realplayer. nej. Gjorde om filen till FLAC-fil. Inte det eller!

Inget problem med att bränna en DVD i Windows DVD-brännarprogram men nu var det en CD-bränning jag ville göra.

Jag gör alltså något fel eller borde jag ladda ner annat CD-brännarprogram?

UPPDATERING!!: Ser ut som att Real bränn godkänner en MP3 fil (2175kB) och WAV microsoft 16-bit PCM (24000kB) En väldigt stor skillnad på storleken mellan de båda filerna. Hörde ingen skillnad vid hastig avlyssning. Men något måste man väl ha förlorat ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Ny information på skärmen! Nu har jag (datum) "18 remaning encoders" Uppmaning: gå till shoppen!!

Vad i hela friden är detta för mög?

Japp , som blåbär undrar man över mycket, jag har 12 remaning encoders, den 25 augusti 2012 och undrar: vad betyder detta, slutar Cubase fungera om 12 dagar ?

Svara gärna inom 10 dygn ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp , som blåbär undrar man över mycket, jag har 12 remaning encoders, den 25 augusti 2012 och undrar: vad betyder detta, slutar Cubase fungera om 12 dagar ?

Svara gärna inom 10 dygn ...

Det innebär att du har haft ett antal gratis MP3-kodningar som ingick i Cubase - och att du kan göra 12 MP3-kodningar till innan du måste köpa MP3-kodaren. Cubase kommer alltså inte att sluta funka, utan det är MP3 som du inte kommer att kunna skapa därifrån.

Det fina är att man kan göra MP3-kodning med freeware-program, så det är inte nödvändigt att köpa det, utan du exporterar i WAV-format från Cubase och sedan gör du en MP3-kodning av den WAV-filen i ett separat program. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...