Jump to content
Annons

Monitorhögtalarens uppgift


Light Head

Recommended Posts

Heha,,, jag hade tänkt att droppa denna tråd, men Omni du har med lite förmodad ironi skrivit ett rätt kul svar! Och visst tusan så hade jag skrivit lite fel,, jag menade rätt men formulerade mig klantigt och mitt resonemang blev rätt korkat!

Sluta upp med att vara upprörd och att låta dig bli upprörd! Om du har djup kompetens inom området så skall du ägna dig åt att lära de som inte har samma förståelse och som är intresserade, om detta...

Jag kan ana lite svagt att det du ser som verklighet är ungefär samma sak som jag försökte beskriva. Och om du har den kunskap som du ger sken av så är du absolut INTE en genomsnittlig lyssnare! På gott och ont. Bra för dig och mig, men sämre för andra. På samma sätt tror jag att Sir Camelot oxo tillhör skaran som verkligen lyssnar.

Så försök att vara snäll! (Jag skall försöka jag oxo)

Peace!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hello Light Head.

Jag ska käka mer pepparkakor - det blir man snäll av har jag hört. 😱

Anledningen till mina rätt styva ord mot dig var att ditt ena inlägg såg ut som om du totalt sågade mitt resonemang, men jag kan ha tolkat det fel.

Man ser mellan raderna att du antagligen är en ödmjuk snubbe och det uppskattas.

Jag ska baka några pepparkakor till dig med,

fast jag lär käka upp det mesta av degen själv. Sjukt gott alltså.

Men den där Ove har på flera ställen visat sig vara dryg och provocerande och därför blir jag likadan tillbaka.

Trist är det också när folk skriver felaktigheter och konsekvensen blir att dom som vill lära sig ngt lätt blir lurade. :rolleyes:

Greetings Florian.

HECO? Nej, det känner jag inte igen.

Vi kan ha lyssnat på dom i ngt blindtest men jag minns inte på rak arm.

Jag har inte protokollet från våra tester här, har inte samma ork och ordning som mina ljudfjolliga kollegor.

Is it good stuff?

Mvh

Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Salve Omni!

Ja, det är bra stuff, jag testlyssnade ett par HECO Celan 500 på Lefflers i Linköping häromdagen som iofs inte alls var inspelade men ändock tyckte jag det lät bra, hade ju frågat vilka som var deras rakaste burkar helt enkelt, säljaren tyckte jag skulle lyssna på Audiovector oxå (minns inte modell men priset 15000:-) vilka han beskrev skulle låta "varmare" vilket jag genast blev skeptisk inför men dessa lät oxå bra, fast inte det som vi är ute efter som analysverktyg kanske...Heco lådorna kändes i alla fall äkta och Steely Dan remastered och spåren från Gaucho+Aja lät finfint!

Le Sage

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul,, min referensplatta har länge varit Gaucho, älskar den.

Tänkte bara passa på att berätta lite snabbt om en kul händelse för massa år sedan.

Jag skulle köpa högtalare, hifi, och gick till Radiolagret här i Göteborg. Killen i butiken som nog har jobbat där sedan 1823 frågade vad jag var ute efter och jag förklarade vad jag var intresserad av för karaktär på ljudet. Varvid han säger till mig "Tyvärr men vi säljer inte högtalare på det sättet, så jag kan inta hjälpa dig!"

Gissa om jag blev paff! Där står jag med 20.000:- i kontanter och tänkte shoppa och han "ville" inte sälja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpa högtalare, hifi, och gick till Radiolagret här i Göteborg. Killen i butiken som nog har jobbat där sedan 1823 frågade vad jag var ute efter och jag förklarade vad jag var intresserad av för karaktär på ljudet. Varvid han säger till mig "Tyvärr men vi säljer inte högtalare på det sättet, så jag kan inta hjälpa dig!"

Gissa om jag blev paff! Där står jag med 20.000:- i kontanter och tänkte shoppa och han "ville" inte sälja!

Och då undrar man givetvis vad det var du frågade efter? På vilket sätt ville du köpa högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lighthead: Deja vu som fan!! Har du skrivit exakt det där förut?

var inte det i "dåliga erfarenhter av musikaffär"-tråden!!?

Så var det nog. Vilken jävla lirare alltså. Önskar jag hade fått se det live 😆

på ett sätt ja..

på ett annat näe..

ja: det hade vart skoj o se vilken jävla lirare den försäljaren va!

nej: det vore inte skoj o se en lirare till musikprylsförsäljare igen..

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

och på ett treje sätt skulle ni ha varit med på Drottningatan i Stockholm för 100 år sedan (när man gick i 9:an typ) när Tysken-gubben (säljaren på musikaffären jag inte minns namnet på idag) skulle demonstrera finaste ELKA orgeln som DÅ kostade 30.000:- eller nåt och vi småglin hade sådan garvnoja att polarn pissade på sig och fick gå och snatta nya kallingar på Åhléns vid Hötorget-ha ha ha ha 😆😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

och på ett treje sätt skulle ni ha varit med på Drottningatan i Stockholm för 100 år sedan (när man gick i 9:an typ) när Tysken-gubben (säljaren på musikaffären jag inte minns namnet på idag) skulle demonstrera finaste ELKA orgeln som DÅ kostade 30.000:- eller nåt och vi småglin hade sådan garvnoja att polarn pissade på sig och fick gå och snatta nya kallingar på Åhléns vid Hötorget-ha ha ha ha 😲😆😆

😆😆😆

fy fan va bra..

😆😆😆

idag skrivs det många roliga grejjer här..

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

HiFi (oregistrerad)

Spännande läsning.

Jag ser att det finns folk med gedigna kunskaper om högtalare här.

Det är inte så vanligt, jag är medlem i många studioforum runt om hela världen men just högtaleri verkar vara något som många ljudtekniker inte föstår sig på.

Jag understryker det som några redan hävdar här, att monitorer och högtalare i den högre divisionen strävar efter samma sak = att kunna återge inspelningen så naturtroget som möjligt. Det fungerara utmärkt att ha både HiFi-högtalare eller monitorer i musikstudios. Jag tycker egentligen att dom båda inte borde placeras in i olika kategorier - man borde istället använda termerna passivt kontra aktivt.

Jag var i en studio i Stockholm nyligen och lyssnade på det bästa ljudet jag någonsin hört - och då skall nämnas att jag jobbat i många studios både i Sverige och utomlands, inga billiga byggen heller för den delen.

Det var faktiskt svenskbyggda högtalare ! ? !

som heter PI-60 från företaget Inno Audio.

Är det någon som äger eller har lyssnat på PI-60?

Makalöst bra! 😆

Mitt ljudminne (som man egentligen inte skall lita på) övertygade mig direkt om att jag genast måste byta. Spana in begagnatmarknaden på ett flertal större monitormodeller på Vendolin och Eniro..... 🙂

Denna modell var mer som en HiFi-högtalare (golvmodell, passiv) men skall finnas i en studioversion som jag förmodar är aktiv och skall monteras i vägg.

Jag vill väldigt gärna få kontakt med studiofolk som vet mer om Inno Audio.

Antingen här eller via PM

Vänligen

Anders Eriksson

Redigerat av HiFi
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen hit, vilken studio var du i?

INO-audio heter företaget som drivs/ägs av Ingenjör Öhman-han gör de bästa högtalarna jag någonsin har hört så där är du helt rätt ute/inne...

pi 60 står på min önskelista eller rättare sagt pr 60 som är studiomodellen,går att köpa som byggsats men är inte som du gissar inbyggnadsmodell utan golv/hyllmodell med oerhört ljud, även de "små" piP är sanslöst bra för sin storlek!

väl mött!

Le Sage

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog kommit rätt, tror att Florian vet en del!

Och helt korrekt så skrev jag om detta i en tidigare tråd, men det var ju något år sedan. Tusan vilket minne vissa har. :-)

Inget ont om Radiolagret, som fortfarande finns kvar, och vad jag vet är det samma killar som jobbar där! De är inte unga längre om jag säger så.. Men de har kunskaper som är minst sagt gedigna, men när man når deras "nivå" så kan det kanske vara lite svårt att hantera en vanlig kund?

Kul det där med kalsongerna. HAHA!

Jag har påbörjat ett bearbetningsmoment med mig själv för att eventuellt köpa ett par PIP. Det verkar ju vara extremt bra! Måste ju lyssna själv först.

Finns det någon i Göteborg som har någon InoAudio???

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan svensk monitor som är under utveckling - och den ska ha riktigt grymma prestanda enligt vad jag har fått reda på. Det ska bli riktigt spännande när den blir klar... 😆

Om jag inte kommer ihåg fel, så beräknas de hamna i storleksordningen 40000:- - men som sagt ha helt sanslösa specifikationer som ingen annan når upp till... Kanske värd att vänta på om man vill ha något i den högre skolan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Namn? Länkar? Data?

Jag tillhör dem som inte bryr mig så mycket om "data" utan använder min egna känsla som referens...

Billiga högtalare har ofta extremt fina data....

🙂 Så är det helt klart... Mycket snack och lite verkstad i många lägen... 😄

Jag ska kolla hur mycket som går att säga om det. Jag vet inte säkert när de beräknas bli färdiga heller, men utvecklingen har varit på gång ett tag nu, så jag hoppas att det blir snart... Det är inte säkert att jag kan avslöja något speciellt, men tänkte att det kunde vara bra att nämna ändå, om någon är i köptankar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk till Stockholm och boka ett besök hos Ingenjörn säger jag bara till de som seriöst vill ha en otroligt bra lyssning och har råd med allt från 7000:- och uppåt...inget man ångrar, tvärtom!

(har dock hört lite smårykten om att dessa högtalare inte funkat lika bra på andra ställen så optimering av lyssningsrummet är nog ett måste,med hans hjälp som kostar lite extra såklart...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Eriksson,

stämmer fint som Florian skrivit, kan tillägga att även pr60 är passiva.

Dom sträcker sig högre upp i diskantåtergivningen än de vanliga pi60.

Samma uppfattning som du, det bästa vi hört. 🙂😱

Skickar mer info via PM.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur väl kommer Ino funka med min övriga hifiutrustning? Eftersom jag sedan länge snöat in på Linn... Det finns de som inte anser att det är hifi, men jag gillar det jag hör när jag lyssnar på musik. Gaucho t.ex. Köpte en CD ur "Gold reference" serien. Pink Floyd är oxo fina att lyssna på i min anläggning. Det mesta låter bra, men det finns det som är svårare, t.ex. death metal. Det funkar men är inte alls lika bra som om jag slänger på en platta med Bo Kaspers, eller Genesis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Linn filosofin är det väl signalkällan (dvs. CD, vinylspelare etc.) som är den viktigaste länken.

Jag har lite svårt att köpa det resonemanget. Visst, skit in skit ut, men det är enklare att konstruera en välljudande CD spelare än dito högtalare.

Vet dock inte hur det påverkarkar om Ino högtalare passar med Linn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ove,, att få en tråd att balla ur är inte svårt! Det gäller bara att vara allmänt jobbig, gnällig och språkpolis t.ex. Det gäller dig och alla andra!

Ödmjukhet är något som jag ofta saknar här, och förståelse för andras personliga uppfattning och inställning.

Att dividera om vad ord betyder är ju värt en egen tråd, eller hur?!

Starta tråden omgående!

"Vad menas med VÄRME när man pratar om ljud?"

Good luck

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovesäntlig:

Lägg av med att använda ord och uttryck som ni inte ens själva begriper vad ni menar. Kan ni inte förklara för en novis på ett pedagogiskt sätt, så låt bli och posta i forument överhuvudtaget.

Lägg av med att använda ord och uttryck på sådant vis att ringakta de med kunskap och förlöjliga en seriös debatt eller seriösa inlägg i övrigt som du inte begriper dig på bevisligen!

Man får anta att dina utsvävningar bygger på din tragiska förmåga att döma andra efter dig själv, dvs en mkt störande tendens att haspla ur sig dåligt uppbyggda argument utan någon som helst faktakoll samt ditt eviga förakt för kunkap i allmänhet!

Det är därför vissa trådar spårar ur och får aggressiv ton, för att folk döljer sin okunskap (läs: vill behålla sitt revir utav elitism) och vill slingra sig runt detaljerade förklaringar. Antingen p g a språkförbistring, att de inte kan uttrycka sig i text, eller i det senare fallet, att de inte heller vet riktigt till 100 % vad de pratar om. Kanske på sin höjd 70-80 %. Och det är det senare fallet jag tror mest på.

Intressant slutledningsförmåga Ove...tror du på det här själv?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå hallå

vet inte vem som skrev detta:

T ex frekvensomfång (läs: ej tonkurve-avvikelser, utan omfånget infra- till ultraljud), distorsion, fasfel, känslighet, verkningsgrad, integrationen mellan elementen, strålningsegenskaper, lådgeometri, dämpmaterial, max effekt, högsta ljudtryck, kontinuerlig effekt, impedans, etc, etc.

nu snackar vi verkligen om en hög nivå här 🙂😄 håller med om att det är ganska komplext detta med vad som kan påverka ljud

Därutöver ska givetvis viktiga lyssningstester utföras och sättas i sammanhanget med akustiska egenskaper i olika rum och framförallt psykoakustik (även om sistnämnda är en bristande kunskap hos dom flesta tillverkarna).

det är bara att köra hårt!! 🙂

synd att en del, säger inga namn, målar in sig i hörn och verkar aldrig mötas i mitten. skulle vara skönt att slippa så hårda ord emellanåt, blir bara så tråkig stämning av att läsa. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte jag men kanske andra.

Man skall använda sig av uttryck och begrepp som alla förstår, även den som komemr med dom. Korrekt är väldigt subjektivt. Det var menat som en lite små-retfull blandning utav att jävlas och att verkligen inte förstå, samt att peka ut att den som säger sig veta, inte förstår i heller! :rolleyes:

Om ngn annan inte förstår något här måste man vara beredd på att utveckla sig - lägga ut texten - ännu mer och inte bara svänga sig med godtycklig nomenklatur, och buzzwords, och fackspråk, som inte ens de som sprider dem själva förstår.

Varför ska man inte använda de termer och begrepp som finns färdigmyntade på ett musiktekniskt forum??

Det vore väldigt omständigt och jobbigt att förklara vad t.ex frekvensomfång eller faskurva betyder med "vardagsspråk" varje gång man behöver använda begreppet.

Om någon inte förstår är det väl bara att fråga? Tycker allmänt att folk här är väldigt "snälla" och välvilliga när det gäller att förklara även enklare saker.

Fortfarande har du inte svarat på frågan:

Korrekt för vem?

Frågan om subjektivitet/objektivitet och ifall den objektiva sanningen ens är möjlig tror jag att vi får lämna åt sidan för tillfället. En teknisk vetenskaplig disskusion skulle inte ens vara möjlig om det bara fanns subjektivt vetande.

Återgivningen är korrekt för det mänskliga örat, som inte lider av någon hörselskada/sjukdom. Och det spelar ingen roll ifall personen kommer från asien, usa eller sverige. Duger det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore väldigt omständigt ....

Det heter omständligt i detta sammanhang. Det är nog 50 % felmarginal när det ordet används.

Exempel: Det kan var en jobbig omständighet men en omständlig manöver.

Förlåt inget illa menat jag kunde inte låta bli när jag fick språkpolisens klipulver på mig 😄

Rätta mig om jag har fel 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...