Jump to content
Annons

Stereo maximering, men låter dåligt i mono?


Luigi

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Lär dig mixa så att instrumenten och en moderat mängd reverb och delay gör det till en naturlig stereobild. Man kan inte ta fram en Magisk Plugg, sätta effekten på 150% och förvänta sig att man löst problemet med hur man får en bra stereobild. Stereo uppkommer av det att man sätter instrumenten på ett bra sätt i stererobilden helt enkelt. Man kan få en jävligt saftig stereomix helt utan effekter också givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig mixa så att instrumenten och en moderat mängd reverb och delay gör det till en naturlig stereobild. Man kan inte ta fram en Magisk Plugg, sätta effekten på 150% och förvänta sig att man löst problemet med hur man får en bra stereobild. Stereo uppkommer av det att man sätter instrumenten på ett bra sätt i stererobilden helt enkelt. Man kan få en jävligt saftig stereomix helt utan effekter också givetvis.

Amen!

De få gånger jag använder stereobreddare har det MAX rört sig om 110%. Håll koll på fasen och arra och mixa ordentligt och kör utan breddare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är trevligt med stereobreddare... annars tycker jag det är svårt att få en enhetlig rytmisk känsla av alla instrument i kombination med bred stereobild. I många riktigt bra komparr bildar liksom allt en sammanhängande rytm, och det tycker jag ofta förtas lite om man pannar isär saker, då blir det enklare om man tar hjälp av en stereobreddare...

Men man får hålla koll på fasen som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har svårt för stereobreddare.

Undviker detta om det går.

Tycker oftast man tappar bettet när man använder stereobreddare.

Men jag har inte provat Voxengo förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det går att stereobredda utan inverkan på fasen om man arbetar med mid/side (M/S) istället för left/right (L/R).

...vilket funkar fan så fint i Mono... Not.

Om du har saltat fel, hjälper det inte att strö socker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det går att stereobredda utan inverkan på fasen om man arbetar med mid/side (M/S) istället för left/right (L/R).

...vilket funkar fan så fint i Mono... Not.

Om du har saltat fel, hjälper det inte att strö socker på.

Kanel då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att stereobredda utan inverkan på fasen om man arbetar med mid/side (M/S) istället för left/right (L/R).

...vilket funkar fan så fint i Mono... Not.

Om du har saltat fel, hjälper det inte att strö socker på.

Jag tolkade det första inlägget som att problemet låg i de fasfel stereobreddningen introducerade i sig. Det fina med M/S-tekniken är att den inte introducerar fasförskjutningar.

Men om du redan har fasfel i materialet så visst framhävs det...

Edit: kastade om lite...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att stereobredda utan inverkan på fasen om man arbetar med mid/side (M/S) istället för left/right (L/R).

...vilket funkar fan så fint i Mono... Not.

Om du har saltat fel, hjälper det inte att strö socker på.

Jag tolkade det första inlägget som att problemet låg i de fasfel stereobreddningen introducerade i sig. Det fina med M/S-tekniken är att den inte introducerar fasförskjutningar.

Men om du redan har fasfel i materialet så visst framhävs det...

Edit: kastade om lite...

Jag tror tsmalmbe menade att man inte kan få nån stereobredd på ett monoljud med den tekniken...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Jag tror tsmalmbe menade att man inte kan få nån stereobredd på ett monoljud med den tekniken...

Det också. Men den viktigaste poängen är väl att man inte får en varken vacker eller bred stereobild genom att bara kasta MSED på mastern. Jag förstod första inlägget så att man sökte den Magiska Pluggen i detta sammanhang. En sån finns inte.

Vill du bredda på färdigpanorerade distgitarrer i din distgitarrgrupp före du kör in den i mastern, fine fine, just på sådana ställen använder jag MS (oftast Fairchild i M/S-mode). Men då har jag FÖRST sett till att min distgitarrsubmix fungerar, jag försöker inte korrigera en slö mix med MSED, eftersom det i mitt tycke inte fungerar.

Lite som att sätta en limiter på mastern "för annars låter min mix så illa".

Lite som att sätta en exciter på mastern "för jag vet liksom inte riktigt det där med eq ännu".

Bra kryddor, men på fel ställe. Personligen använder jag kanel på risgrynsgröt, men inte heller kanelen räddar en gröt som är felsaltad.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Men den viktigaste poängen är väl att man inte får en varken vacker eller bred stereobild genom att bara kasta MSED på mastern.

Jo visst, få pluggar räddar ett kackigt framförande eller en kackig inspelning.

Men nu handlade tråden om stereobreddning som inte låter knasigt i mono. Och då kan jag bara rekommendera att man jobbar med M/S.

Och självklart får man inte glömma bort att summera tillbaks till L/R. I annat fall låter det riktigt kackigt! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

äre inte så att om man stereobreddar en mono-ljdufil släcker man ut det som finns i mitten, alltså mono-ljudet...!!!!

Beror på hur du arbetar. Om du låter signalen vara helt fasvänd i kanalen (L/R) kommer du få en obehaglig stereoupplevelse som helt släcks ut om du summerar till mono. Ganska oflexibelt.

Du får bättre monokompabilitet om du jobbar med tidsförskjutningar eller eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn tror ni att ni behöver använda stereobreddare egentligen?

Något jag aldrig ens funderat på, multibandskompressorn är också ruskigt hypad och missbrukad av många här på forumet, ingen av dessa saker kan tillföra något bra och förstör som sagt mer än de tillför, både vad gäller monokompatibilitet och stereoupplösning!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn tror ni att ni behöver använda stereobreddare egentligen?

Jag använder gärna Voxengo MSED om jag tycker att ett stereospår känns "för" smalt. T ex om jag jobbar med en färdig trummix på ett stereospår och önskar att ambiensen eller cymbalerna vore lite mer utpanorerade.

Det brukar aldrig bli några extrema inställningar, på sin höjd att jag plussar på 2 dB på Side.

Ett annat tips (när vi ändå varit inne på stereofiler och fasfel). Om ni har fasfel mellan L/R i ett stereomaterial (t ex två överhängsmickar), ladda hem Betabugs Phasebug eller Voxengo PHA979 och exprimentera. I bästa fall kan ni få både klarhet och punch ur en lam stereouppmickning! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn tror ni att ni behöver använda stereobreddare egentligen?

Tja, när man jobbar med mer elektronisk musik så får man ju ersätta den typen av färgningar som man annars gör i uppmickningen med stereobreddare, reverb, filtrering m m... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn tror ni att ni behöver använda stereobreddare egentligen?

Tja, när man jobbar med mer elektronisk musik så får man ju ersätta den typen av färgningar som man annars gör i uppmickningen med stereobreddare, reverb, filtrering m m... 🙂

Eller så börjar man jobba med riktig musik istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn tror ni att ni behöver använda stereobreddare egentligen?

Tja, när man jobbar med mer elektronisk musik så får man ju ersätta den typen av färgningar som man annars gör i uppmickningen med stereobreddare, reverb, filtrering m m... 🙂

Eller så börjar man jobba med riktig musik istället...

vad är det som säger att elektronisk musik inte är musik din tönt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn tror ni att ni behöver använda stereobreddare egentligen?

Tja, när man jobbar med mer elektronisk musik så får man ju ersätta den typen av färgningar som man annars gör i uppmickningen med stereobreddare, reverb, filtrering m m... 😄

Eller så börjar man jobba med riktig musik istället...

Haha okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn tror ni att ni behöver använda stereobreddare egentligen?

Tja, när man jobbar med mer elektronisk musik så får man ju ersätta den typen av färgningar som man annars gör i uppmickningen med stereobreddare, reverb, filtrering m m... 😮

Eller så börjar man jobba med riktig musik istället...

vad är det som säger att elektronisk musik inte är musik din tönt?

Jag tror det var fråga om ett skämt och att börja kalla folk saker på ett forum är oerhört fånigt.

Sett bilden "Arguing on the internet is the same as competing in the Special Olympics, even if you win you're still retarded!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn tror ni att ni behöver använda stereobreddare egentligen?

Tja, när man jobbar med mer elektronisk musik så får man ju ersätta den typen av färgningar som man annars gör i uppmickningen med stereobreddare, reverb, filtrering m m... 🙂

Eller så börjar man jobba med riktig musik istället...

vad är det som säger att elektronisk musik inte är musik din tönt?

Jag tror det var fråga om ett skämt och att börja kalla folk saker på ett forum är oerhört fånigt.

Sett bilden "Arguing on the internet is the same as competing in the Special Olympics, even if you win you're still retarded!".

😆🙂🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla stereobreddare för in fasfel, det är så dom fungerar. När man stereobreddar så gör man om Left och Right till (M)itt och (S)ida signaler. Sen så ökar man eller sänker S signalen för ökad eller minskad stereobredd. Sen konverterar man dom tillbaka till L och R signaler.

För att göra sin egen stereobreddning:

Gör fyra monospår, fyra monobussar/auxreglar och en stereomasterregel.

Lägg upp två uppsättningar av låten i fråga på monospåren (L R L R)

Skicka kanal 1 och 2 till buss 1. Detta är M signalen.

Kanal 3 och 4 skickas till buss 2, fast fasvänd kanal 4. Det blir S signalen.

Nu har du fått en M och en S signal. Drar du i S regeln så kan du ändra bredden. Men innan du gör detta så måste du göra om dom till L och R. Gör så här:

Skicka M signalen oprocesserad direkt till Mastern.

S signalen sänds till både buss 3 och 4. Buss 3 kopplas direkt till Master L. Buss 4 fasvänds först och och går därefter till Master R.

Nu är det bara att öka eller minska S regeln för ändring av stereobredd.

Det går även att spela in i M/S stereo. Micka upp ungefär som XY. Fast använd en njure riktad rakt framåt. (M) Och en åtta riktad 90 grader (rakt åt sidan). (S)

Detta inlägg blev kanske lite krångligt men jag skyller på att jag är trött för jag har spelat in hela dan.

Ha det bra, eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att stereobredda utan inverkan på fasen om man arbetar med mid/side (M/S) istället för left/right (L/R).

...vilket funkar fan så fint i Mono... Not.

Om du har saltat fel, hjälper det inte att strö socker på.

Ehhh, jo det gör det faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

hmm...."använda stereobreddning!!" "använd inte stereobreddning!!" "stereobreddning suger!!" "multibandskomprimering suger!!" osv osv.... 😠🙂😳

som vanligt, testa, och får du till det bra i stereo, och inga drastiska saker saboteras i mono, så är det ju bara att köra på och se glad ut!

så istället för att stirra sig blind på vissa personers "regelverk" över hur man ska mixa och prodda, så ta till dig av tipsen, testa, och gör det du själv tycker låter bäst........för jag lovar, låter det bra i slutändan så ÄR det bra.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...