Jump to content
Annons

Vårat studiobygge


SyntaxError

Recommended Posts

Ja vi håller alltså på med ett litet studiobygge längst ner/in i lokalerna vi har på birgerjarlsgatan. Bygget har hållt på snart ett år men jag har bara inte kommit för mig att lägga upp bilder. Vi har haft massor av strul med ventialtionen som satt på plats från början och även en hel del rörarbeten. Detta bråkade vi med bostadsrättsföreningen som vi hyr av om, vems skyldighet det var att åtgärda osv, så det har stått helt still i perioder+ att vi har en del annat att sköta också.

http://www.lindforsevent.se/hemsidan/index.php?ID=8

Nu är det är det även så att vi är på jakt efter ett mixerbord också, jag har spanat på soundtracsbord, det verkar hyggliga för den pengen vi tänkte lägga (max 40.000). Om ni har några tips eller bara hemskt gärna vill bli av med erat Neve eller Tridentbord så kan ni meddela mig 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bland soundtracs finns många guldklimpar.. kör personligen på ett soundtracs 16-8-16 (fö. exakt likadant som pete townshend körde på innan han köpte ett focusrite-bord)(fö igen. med serienumret #000 001 Made For Pete Townshend..) 😉

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska uppdatera så fort det händer nåt, just nu väntar vi på att rörarbeten och ventilationen ska bli klara innan vi isolerar taket och skruvar mer plyfa/gips. Sen ska det byggas basfällor och ett trumpodie. Mycket att göra fortfarande men vi hoppas vara klara till årsskiftet, det är kanske en lite väl optimistisk målsättning men man måste ju ha en deadline....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni något att uppdatera med?

Något jag tycker dom flesta inte har med i sina bygg bilder är just konstruktionen på ventilationen. Den är väl ganska grundläggande och ganska basic men det är ändå roligt att se dom olika idéerna som kommer fram. Uppdatera gärna även med småsaker och detaljarbeten. Allt är intressant 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu händer det.....ingenting. Vi fick en offert på ventilationen igår: 240.000:- skulle dom ha!!!??? Vi trodde att dom skojade med oss!

Nu kommer det två andra ventilationsfirmor och kollar på jobbet istället. Ventilationen kommer inte synas utan ligger mellan betongtaket och själva innertaket så hur den ser ut är skitsamma, bara det inte läcker ljud ut eller in i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

vem är det som ritat bygget? ni skulle ju med lätthet kunna bygga ljudfällekanaler i utrymmet mellan de två taken. kostar nästan ingen och sen är det bara att koppla på ut/in luft.

viktigt är att man bibehåller lufttrycket så att exakt lika mycket luft går in som det går ut, ni vill INTE ha förhöjt lufttryck i en studio.

a

😱

Redigerat av andreasb
Link to comment
Dela på andra sajter

vem är det som ritat bygget? ni skulle ju med lätthet kunna bygga ljudfällekanaler i utrymmet mellan de två taken. kostar nästan ingen och sen är det bara att koppla på ut/in luft.

viktigt är att man bibehåller lufttrycket så att exakt lika mycket luft går in som det går ut, ni vill INTE ha förhöjt lufttryck i en studio.

a

😆

Nu har vi iaf fått två vettigare offerter på ventilationen (under 100.000...yipieee) så nu ska det bygget snart vara igång. Har du nån ritning/bilder på liknande ljudfällekanaler så skulle jag vara hemskt tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga ljudfällor? Eh.. för ventilationskanalerna eller för något annat roligt som jag inte förstår? Ventilationskanaler skall kunna rengöras med viska för att de skall bli rena och då är det väl bättre att man använder grejer som är till för ända målet.

Själv har jag ett antal ljuddämpare i mitt lilla krypin. Finns hos Lindab t.ex.

Ljuddämpare

Tror det är LRCA jag har, men jag har inte riktigt koll eftersom en polare som är ventilationstekniker gjorde hela installationen. Du skulle kunna fråga ventilationsbolaget som gör din installation.

Fungerar dom? Hm, vet inte hur bra egentligen eftersom jag inte gjort några mätninger. En subjektiv mätning, var att grabben spelade trummor det värsta han kunde en fredagskväll klockan 11 och jag gick ut för att höra hur mycket det störde grannarna. Jag fick lägga örat mot utblåset för att höra vad han spelade. Polaren hade gjort ett lysande jobb!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

bland soundtracs finns många guldklimpar.. kör personligen på ett soundtracs 16-8-16 (fö. exakt likadant som pete townshend körde på innan han köpte ett focusrite-bord)(fö igen. med serienumret #000 001 Made For Pete Townshend..) 😉

på tal om honom så har jag en gitarrstäng från honom, min farsa kollade på the who för 100 år sedan och efter att pete slogsönder sin gura sprang farsan upp o tog strängen 😆 Nog om det. 🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...