Jump to content
Annons

Fantommatning


Halliz

Recommended Posts

Hej,,nu undrar jag en sak,,är helt ny när det gäller o spela in live instrument. Hur funkar fantommatningen?? har en TSM mick och en behringer UB1204. Fantommatningen vägrar o fungera,,behöver jag nå me för att det skall funger? borde ju bara vara o ställa den på ON?? eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo jag har en microfon sladd med xlr-xlr. Funderar på o skippa mixerbordet och satsa på ett externt ljudkort istället. Kan det vara bättre???? kör nu med DSP24 MK II och det kanske är stenålders grejer. Jag fick 48v lampan att lysa igår för första gången och kopplade in micken efter det,,,kan grejerna gå sönder då??

Har ni nått ljudkort som ni skulle rekomendera som räcker för att spela in aukustisk gitarr??

Redigerat av Halliz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick 48v lampan att lysa igår för första gången

Låter som att fantommatningen är trasig. :rolleyes:

Köp ett ljudkort med mikingång och fantommatning, alternativt ett enkelt ljudkort och en mikpreamp.

Vilken budget har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick 48v lampan att lysa igår för första gången och kopplade in micken efter det,,,kan grejerna gå sönder då??

Det där funderar jag på lite och jag smyger in samma fråga i den här tråden:

Har det betydelse om man knäpper på fantommatningen före eller efter ikoppling av mic?

EDIT: Rent spontant skulle jag nog koppla in micen först och sen på med 48V.

Har visserligen ännu inte någon mic som kräver f.matn men det kommer säkerligen framöver. Lika bra att fråga nu.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Har det betydelse om man knäpper på fantommatningen före eller efter ikoppling av mic?

EDIT: Rent spontant skulle jag nog koppla in micen först och sen på med 48V.

Det gör du i sånt fall helt rätt i eftersom du kan förstöra membranet om du slår på fantommatningen först.

Annars riskerar du att skada membranet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generelt när det gäller ljudutrustning så ska allt kopplas in först. Sen slår man på prylarna/mixerbordet.. Och det allra sista man ska slå på är monitorerna.. Sen slår man av prylarna i motsatt ordning.. Då brukar det inte vara nåra problem.. :rolleyes:

Tänkte på en sak med fantommatningen.. Du har väl inte samtidigt i nån dynamisk mic med felkopplad XLR kabel? Den kan slå ut fantommatningen.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju fått köpa mixerbordet billigt och nu vet jag varför 🙂

Har som lite bråttom,,,,,brorsan ska gifta sig i new york och jag ska spela in ett klassiskt stycke som dom ska spela upp på brölloppet och då kanske ni kan ge mig tipps på externt ljudkort med fantommatning runt 2000 kr eller nått annat som lämpar sig bäst för den typen av inspelning. Ska nog ta o leka elektriker och skruva lite på Behringer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Generelt när det gäller ljudutrustning så ska allt kopplas in först. Sen slår man på prylarna/mixerbordet.. Och det allra sista man ska slå på är monitorerna.. Sen slår man av prylarna i motsatt ordning.. Då brukar det inte vara nåra problem.. :rolleyes:

Tänkte på en sak med fantommatningen.. Du har väl inte samtidigt i nån dynamisk mic med felkopplad XLR kabel? Den kan slå ut fantommatningen.

är det nån skilland på en xlr mick kabel och en Xlr kabel.......kan jag använda en mick xlr kabel som en xlr kabel??

Link to comment
Dela på andra sajter

Generelt när det gäller ljudutrustning så ska allt kopplas in först. Sen slår man på prylarna/mixerbordet.. Och det allra sista man ska slå på är monitorerna.. Sen slår man av prylarna i motsatt ordning.. Då brukar det inte vara nåra problem.. 😉

Tänkte på en sak med fantommatningen.. Du har väl inte samtidigt i nån dynamisk mic med felkopplad XLR kabel? Den kan slå ut fantommatningen.

är det nån skilland på en xlr mick kabel och en Xlr kabel.......kan jag använda en mick xlr kabel som en xlr kabel??

Samma sak, är det XLR-kontakter i båda ändarna så är det rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...