stre Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Fallet Ă€r sĂ„dant att jag kommit över en laptop (P3 700mhz) som jag dĂ„ jĂ€ttegĂ€rna skulle vilja installera om Windows pĂ„ đ Grejjen Ă€r dock att cd-rom enheten Ă€r paj och det finns ingen reserv att köpa ifrĂ„n Compaq (HP). Bios:et stödjer inte heller att boota frĂ„n usb.... GĂ„r det pĂ„ nĂ„ge vis att lĂ€gga in en installation pĂ„ hĂ„rddisken som man kan köra igĂ„ng pĂ„ nĂ„tt vis? đ Eller finns det mĂ„hĂ€nda nĂ„tt annat sĂ€tt att fĂ„ in ett nytt operativsystem pĂ„?... ( att mata floppys gĂ„r tyvĂ€rr bort direkt đ )....
Broghard Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 om jag inte minns fel kan du starta koiera allt till hÄrddisken.. men det kommer krÀva en cd.. hmm.. annars fins nog inga finurliga sett!
stre Postat 21 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 21 november 2006 Jag Ă€r (var) lite lur pĂ„ det oxĂ„.... söker som en spĂ„rhund pĂ„ nĂ€tet efter en begad cd-enhet.... NĂ„n som har nĂ„gon ? đ
Zyan Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Snor lite av din trÄd, jag har XP pÄ en Laptop, men fick inte med nÄgon skiva nÀr jag köpte den. Hur gÄr jag tillvÀga nÀr jag vill formatera den med ett frÀscht os? Har registeringskoden (stÄr pÄ en lapp under). Det Àr home edition. Men funkar den koden till alla home edition? Eller mÄste man fixa nÄgon mer specifik skiva?
Zyan Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Jag Ă€r (var) lite lur pĂ„ det oxĂ„.... söker som en spĂ„rhund pĂ„ nĂ€tet efter en begad cd-enhet.... NĂ„n som har nĂ„gon ? đ Borde du inte skriva ut tydligare vad det Ă€r för modell? Eller Ă€r alla kompatibla med alla? Compaq P3 700 Ă€r vĂ€l inte tillrĂ€ckligt med information?
stre Postat 21 november 2006 TrÄdstartare Postat 21 november 2006 Snor lite av din trÄd, jag har XP pÄ en Laptop, men fick inte med nÄgon skiva nÀr jag köpte den. Hur gÄr jag tillvÀga nÀr jag vill formatera den med ett frÀscht os? Har registeringskoden (stÄr pÄ en lapp under). Det Àr home edition. Men funkar den koden till alla home edition? Eller mÄste man fixa nÄgon mer specifik skiva? Oftast dÄ man inte fÄr med nÄgon skiva sÄ har de tillverkaren lagt in en "dold" partition pÄ hÄrddisken, eller en recovery-partition. Borde stÄ i nÄgon handbok du fÄtt till den. Koden funkar till alla Home Editions, eller ska Ätminstone göra det. Laptopen Àr en Compaq Presario 1200. Vet inte, men tror inte att cd-enheterna Àr kompatibla. Möjligtvis de som Àr i samma produktserie....
Björn Olsberg Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Jag hade gjort sĂ„hĂ€r, om inte Ă„terstĂ€llningspartition finns: Om du har en dator med Windows 9x redan installerat: 1. AnvĂ€nd en partitionhanterare och gjort lite ledig plats för en partition som kallas D. 2. Anslut en cd-lĂ€sare via usb och kopierat hela skivans innehĂ„ll till D. 3. Starta om datorn i Dos-lĂ€ge (tryck F8 vid start), gĂ„ till d: genom att skriva just "d:". GĂ„ dĂ€refter till mappen i386 med kommandot "cd i386". 4. NĂ€r det nu stĂ„r "d:\i386" vid dos-prompten, skriv "winnt". Detta sĂ€tter igĂ„ng installationen. 5. Se till att du vid installationen formaterar C till NFTS. All data som fanns dĂ€r kommer försvinna. Du kan naturligtvis i efterhand slĂ„ ihop partitionerna igen, men om du har en stor hĂ„rddisk kan det vara idĂ© att lĂ„ta d: ligga pĂ„ nĂ„gra gigabyte för rena data. PĂ„ det viset kan du göra en image-fil av c och snabbt Ă„terstĂ€lla datorn till körbart skick utan att skriva över dina data. Om du har dator utan Windows installerat: 1. LĂ„na en usb-cd frĂ„n nĂ„gon annan pensionerad laptop đ 2. Gör en bootdiskett för dos eller Windows 9x. Finns flera sĂ„dana imagefiler att hĂ€mta frĂ„n nĂ€tet, och du gör disketter av dem med Winimage frĂ„n www.winimage.com. Se till att du hĂ€mtar en bootdiskett som hanterar cd-rom via usb (borde finnas, har inte kollat). 3. Starta om datorn frĂ„n startdisketten och kolla att datorn hittar din usb-cd. 4. GĂ„ till din cd:s enhet genom att skriva enhetsbostaven vid kommandoprompten i stil med "d:" 5. GĂ„ till mappen i386 med kommandot "cd i386". NĂ€r det nu stĂ„r "c:\i386" vid dos-prompten, skriv "winnt". Detta sĂ€tter igĂ„ng installationen, men se till att inte formatera c:. Du kan i lĂ€ngre fram konvertera fat-partitionen till ntfs. Alternativt kan man via verktyget fdisk partitionera hĂ„rddisken i dos och som i första exemplet kopiera över cd-installationens innehĂ„ll till D och starta den dĂ€rifrĂ„n.
Bassebas Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 Har en liten ide! typ. 1. Montera lös hĂ„rddisken 2. Plugga in den i en stationĂ€r dator 3. Formatera den, stoppa in MS-DOS versionen som följer med Win98 4. Kopiera Win98:ans installations filer till hĂ„rddisken (ex. \WININSTALL) 5. Installera Windows 98 6. Anslut en usb-cdrom 7. Uppgradera till Windows Xp (OM DET GĂ R, ĂR INTE SĂKER!) Ganska omstĂ€ndigt, men om det gĂ„r att uppgradera 98:an sĂ„ kanske det kan fungera? đ AlltsĂ„ om winxp uppgraderings installations programmet kopierar filer till hĂ„rddisken före datan startas om, för dĂ„ bootas winxp installationsprogram frĂ„n hĂ„rddisken đ
Björn Olsberg Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 (redigerat) Om man ansluter den till en annan dator, behöver man inte installera Windows 98 pĂ„ hĂ„rddisken. Det rĂ€cker med att den kan boota i dos. Skriv alltsĂ„ "format d: /s". Detta formaterar enhet d (under förutsĂ€ttning att detta Ă€r den bĂ€rbara datorns hĂ„rddisk, och lĂ€gger till stsrtfilerna pĂ„ den sĂ„ att den kan boota. Med XP-installationen överkopierad rĂ€cker det med att skriva winnt i dess mapp. EDIT: Bassebas hann före, men lĂ„ter detta stĂ„ kvar Ă€ndĂ„ đ Redigerat 21 november 2006 av Olsberg
saverman Postat 21 november 2006 Postat 21 november 2006 SĂ€tter man den i en annan dator sĂ„ kan man vĂ€l lĂ€gga in xp direkt, eller? Borde vĂ€l vara det snabbaste sĂ€ttet. đ I med skiten i en stationĂ€r och flytta över den sen nĂ€r du Ă€r klar.
hegobald Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 (redigerat) SĂ€tter man den i en annan dator sĂ„ kan man vĂ€l lĂ€gga in xp direkt, eller? Borde vĂ€l vara det snabbaste sĂ€ttet. đ I med skiten i en stationĂ€r och flytta över den sen nĂ€r du Ă€r klar. Problemet Ă€r att dĂ„ installer du drivrutiner och annat automatikst för "fel" dator kommer knappast att funka dĂ„ du stoppar tillbaks den i "rĂ€tt" dator. EDIT: Sorry lĂ€sta för snabbt sĂ„g nu att du skrev lĂ€gga in och inte intallera.. đ Redigerat 22 november 2006 av hegobald
Linkowich Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 NÄgra fler idéer som inte har nÀmnts Àn: 1. Har du kollat om det finns en uppdaterad bios till datorn, som kanske har stöd för USB-boot? 2. Om du helt saknar usb-CD men har nÀtverkskort pÄ den sÄ kan du lÀgga installations-CD:n i din stationÀra och dela ut den, och kopiera den till hÄrddisken pÄ bÀrbara.
ThomasJ Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 mitt inre sÀger mig att enklast borde vara att införskaffa en extern HDD som du sedan lÀgger ditt XP pÄ. Sedan formaterar du den andra och vips kan du installera det via ISO:P
pirateKING Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Eller installera genom nÀtverket ^^ Men det Àr det nog inte tal om.
Linus Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Laptopen Ă€r en Compaq Presario 1200. ...och dĂ„ Ă€r det en Toshiba XM-7002B 24x CD-ROM drive som satt i. LĂ€s av begagnatmarknaden. đ Du missade en sĂ„dan lĂ€sare som gick pĂ„ Tradera för 50 spĂ€nn... det finns ingen reserv att köpa ifrĂ„n Compaq (HP).Jag antar att du pratat direkt med HP, och inte bara lokal datorbutik?
Linus Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 usb disk? đ Bios:et stödjer inte heller att boota frĂ„n usb.... đ Om det redan ligger en version av Windows pĂ„ datorn, och han/hon inte formaterat om Ă€n - dĂ„ skulle jag nog göra som Olsbergs första förslag; skaffa ett partitionsverktyg för att splitta upp hĂ„rddisken, kopiera in skivan dĂ€r och starta upp installationen frĂ„n bootdiskett.
ThomasJ Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 (redigerat) men kan inte denna hjÀlpa dig pÄ traven lite dÄ? LÀr inte kosta sÄ mkt! *EDIT* USB VAR JU UTESLUTET* Men fins det firewire? Redigerat 23 november 2006 av LÄdan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.