Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fallet Ă€r sĂ„dant att jag kommit över en laptop (P3 700mhz) som jag dĂ„ jĂ€ttegĂ€rna skulle vilja installera om Windows pĂ„ 🙂

Grejjen Àr dock att cd-rom enheten Àr paj och det finns ingen reserv att köpa ifrÄn Compaq (HP). Bios:et stödjer inte heller att boota frÄn usb....

GĂ„r det pĂ„ nĂ„ge vis att lĂ€gga in en installation pĂ„ hĂ„rddisken som man kan köra igĂ„ng pĂ„ nĂ„tt vis? 😆

Eller finns det mĂ„hĂ€nda nĂ„tt annat sĂ€tt att fĂ„ in ett nytt operativsystem pĂ„?... ( att mata floppys gĂ„r tyvĂ€rr bort direkt 🙂 )....

Annons
Postat

Jag Ă€r (var) lite lur pĂ„ det oxĂ„.... söker som en spĂ„rhund pĂ„ nĂ€tet efter en begad cd-enhet.... NĂ„n som har nĂ„gon ? 😆

Postat

Snor lite av din trÄd, jag har XP pÄ en Laptop, men fick inte med nÄgon skiva nÀr jag köpte den. Hur gÄr jag tillvÀga nÀr jag vill formatera den med ett frÀscht os? Har registeringskoden (stÄr pÄ en lapp under).

Det Àr home edition.

Men funkar den koden till alla home edition? Eller mÄste man fixa nÄgon mer specifik skiva?

Postat
  stre sa:
Jag Ă€r (var) lite lur pĂ„ det oxĂ„.... söker som en spĂ„rhund pĂ„ nĂ€tet efter en begad cd-enhet.... NĂ„n som har nĂ„gon ? 😛

Borde du inte skriva ut tydligare vad det Àr för modell? Eller Àr alla kompatibla med alla? Compaq P3 700 Àr vÀl inte tillrÀckligt med information?

Postat
  Zyan sa:
Snor lite av din trÄd, jag har XP pÄ en Laptop, men fick inte med nÄgon skiva nÀr jag köpte den. Hur gÄr jag tillvÀga nÀr jag vill formatera den med ett frÀscht os? Har registeringskoden (stÄr pÄ en lapp under).

Det Àr home edition.

Men funkar den koden till alla home edition? Eller mÄste man fixa nÄgon mer specifik skiva?

Oftast dÄ man inte fÄr med nÄgon skiva sÄ har de tillverkaren lagt in en "dold" partition pÄ hÄrddisken, eller en recovery-partition. Borde stÄ i nÄgon handbok du fÄtt till den. Koden funkar till alla Home Editions, eller ska Ätminstone göra det.

Laptopen Àr en Compaq Presario 1200. Vet inte, men tror inte att cd-enheterna Àr kompatibla. Möjligtvis de som Àr i samma produktserie....

Postat

Jag hade gjort sÄhÀr, om inte ÄterstÀllningspartition finns:

Om du har en dator med Windows 9x redan installerat:

1. AnvÀnd en partitionhanterare och gjort lite ledig plats för en partition som kallas D.

2. Anslut en cd-lÀsare via usb och kopierat hela skivans innehÄll till D.

3. Starta om datorn i Dos-lÀge (tryck F8 vid start), gÄ till d: genom att skriva just "d:". GÄ dÀrefter till mappen i386 med kommandot "cd i386".

4. NÀr det nu stÄr "d:\i386" vid dos-prompten, skriv "winnt". Detta sÀtter igÄng installationen.

5. Se till att du vid installationen formaterar C till NFTS. All data som fanns dÀr kommer försvinna.

Du kan naturligtvis i efterhand slÄ ihop partitionerna igen, men om du har en stor hÄrddisk kan det vara idé att lÄta d: ligga pÄ nÄgra gigabyte för rena data. PÄ det viset kan du göra en image-fil av c och snabbt ÄterstÀlla datorn till körbart skick utan att skriva över dina data.

Om du har dator utan Windows installerat:

1. LĂ„na en usb-cd frĂ„n nĂ„gon annan pensionerad laptop 😛

2. Gör en bootdiskett för dos eller Windows 9x. Finns flera sÄdana imagefiler att hÀmta frÄn nÀtet, och du gör disketter av dem med Winimage frÄn www.winimage.com. Se till att du hÀmtar en bootdiskett som hanterar cd-rom via usb (borde finnas, har inte kollat).

3. Starta om datorn frÄn startdisketten och kolla att datorn hittar din usb-cd.

4. GĂ„ till din cd:s enhet genom att skriva enhetsbostaven vid kommandoprompten i stil med "d:"

5. GÄ till mappen i386 med kommandot "cd i386". NÀr det nu stÄr "c:\i386" vid dos-prompten, skriv "winnt". Detta sÀtter igÄng installationen, men se till att inte formatera c:. Du kan i lÀngre fram konvertera fat-partitionen till ntfs.

Alternativt kan man via verktyget fdisk partitionera hÄrddisken i dos och som i första exemplet kopiera över cd-installationens innehÄll till D och starta den dÀrifrÄn.

Postat

Har en liten ide! typ.

1. Montera lös hÄrddisken

2. Plugga in den i en stationÀr dator

3. Formatera den, stoppa in MS-DOS versionen som följer med Win98

4. Kopiera Win98:ans installations filer till hÄrddisken (ex. \WININSTALL)

5. Installera Windows 98

6. Anslut en usb-cdrom

7. Uppgradera till Windows Xp (OM DET GÅR, ÄR INTE SÄKER!)

Ganska omstÀndigt, men om det gÄr att uppgradera 98:an sÄ kanske det kan fungera?

😕

AlltsÄ om winxp uppgraderings installations programmet kopierar filer till hÄrddisken före datan startas om, för dÄ bootas winxp installationsprogram frÄn hÄrddisken

😛

Postat (redigerat)

Om man ansluter den till en annan dator, behöver man inte installera Windows 98 pÄ hÄrddisken. Det rÀcker med att den kan boota i dos.

Skriv alltsÄ "format d: /s". Detta formaterar enhet d (under förutsÀttning att detta Àr den bÀrbara datorns hÄrddisk, och lÀgger till stsrtfilerna pÄ den sÄ att den kan boota.

Med XP-installationen överkopierad rÀcker det med att skriva winnt i dess mapp.

EDIT: Bassebas hann före, men lĂ„ter detta stĂ„ kvar Ă€ndĂ„ 😛

Redigerat av Olsberg
Postat

SĂ€tter man den i en annan dator sĂ„ kan man vĂ€l lĂ€gga in xp direkt, eller? Borde vĂ€l vara det snabbaste sĂ€ttet. 😛 I med skiten i en stationĂ€r och flytta över den sen nĂ€r du Ă€r klar.

Postat (redigerat)
  saverman sa:
SĂ€tter man den i en annan dator sĂ„ kan man vĂ€l lĂ€gga in xp direkt, eller? Borde vĂ€l vara det snabbaste sĂ€ttet. 😄 I med skiten i en stationĂ€r och flytta över den sen nĂ€r du Ă€r klar.

Problemet Àr att dÄ installer du drivrutiner och annat automatikst för "fel" dator kommer knappast att funka dÄ du stoppar tillbaks den i "rÀtt" dator.

EDIT: Sorry lĂ€sta för snabbt sĂ„g nu att du skrev lĂ€gga in och inte intallera.. 😉

Redigerat av hegobald
Postat

NÄgra fler idéer som inte har nÀmnts Àn:

1. Har du kollat om det finns en uppdaterad bios till datorn, som kanske har stöd för USB-boot?

2. Om du helt saknar usb-CD men har nÀtverkskort pÄ den sÄ kan du lÀgga installations-CD:n i din stationÀra och dela ut den, och kopiera den till hÄrddisken pÄ bÀrbara.

Postat

mitt inre sÀger mig att enklast borde vara att införskaffa en extern HDD som du sedan lÀgger ditt XP pÄ. Sedan formaterar du den andra och vips kan du installera det via ISO:P

Postat
  stre sa:
Laptopen Àr en Compaq Presario 1200.

...och dÄ Àr det en Toshiba XM-7002B 24x CD-ROM drive som satt i.

LĂ€s av begagnatmarknaden. 😄

Du missade en sÄdan lÀsare som gick pÄ Tradera för 50 spÀnn...

stre sa:
det finns ingen reserv att köpa ifrÄn Compaq (HP).
Jag antar att du pratat direkt med HP, och inte bara lokal datorbutik?
Postat
  expanded sa:
usb disk? 😄

stre sa:
Bios:et stödjer inte heller att boota frÄn usb....

😄

Om det redan ligger en version av Windows pÄ datorn, och han/hon inte formaterat om Àn - dÄ skulle jag nog göra som Olsbergs första förslag; skaffa ett partitionsverktyg för att splitta upp hÄrddisken, kopiera in skivan dÀr och starta upp installationen frÄn bootdiskett.

Postat (redigerat)

men kan inte denna hjÀlpa dig pÄ traven lite dÄ?

usb-cdrom.jpg

LÀr inte kosta sÄ mkt!

*EDIT* USB VAR JU UTESLUTET*

Men fins det firewire?

Redigerat av LÄdan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.