Jump to content
Annons

Crumble Zone - Failure


Fidden

Recommended Posts

LÅTNAMN: Failure

ARTIST/GRUPP: Crumble Zone

GENRE: Något långsamt och melankoliskt

LÅTLÄNGD: 5:57

KOMPOSITÖR: Fredrik J

PRODUCENT: Fredrik J

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.16Mb

STATUS: Känns ganska klar iallafall...

LÅTLÄNK: Failure

Jag är nog ganska kreativ just nu... kan bero på att det är mycket att göra i skolan, som jag vill skjuta åt sidan.

Denna skrev jag i morse och spelade in efter lunch. Orkar ni lyssna genom hela, kommer det iallafall lite variation i slutet. I övrigt är det en enda lång upprepning egentligen... vet inte hur bra det funkar.

edit: bytte ut till en version med munspel i ett mellanspelsparti.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får jag bryta tystnaden...

Tycker också den är ganska klar. Härlig stämning. Om ingen förstått det innan så diggar jag klart vemod i låtar, den här slår verkligen an en sträng.

Det enda som jag funderade var mellanspelet vid 1.20 som kanske blir lite väl ensamt.. kanske skulle du lägga på en tunn stämma en oktav upp som är ensam på den delen.

Gillar upplägget av låten.

Vad är det för pianoljud? Bra bastoner i det...

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo: Det är du som bryter tystnaden som vanligt, utan dig hade jag nog haft många demopostningar utan kommentarer 😎

Bra idé om mellanspelet, hade faktiskt ett munspel där i början, eller rättare sagt det låg över hela låten men passade nog bara in just där.. Tror jag ska försöka spela in det igen och se hur det blir.

Pianot är Art vistas Virtual grand piano, tycker det funkar okej, men jag använder oftast en enklare gratisplugg till piano för att projekten blir så tunga med sampelbaserade VSTi. Framförallt tar det lång tid att ladda dom, men i denna kände jag att det behövdes lite extra.

KUL att du gillar vad jag gör 😄

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Sänk rösten! Lägg också gärna på nåt reverb och kanske lite svag delay på sången, så den flyter in bättre i stämningen.

Resten låter verkligen riktigt bra! Och det kommer bli ännu bättre om du sänker rösten ett par steg! 😱

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sänk rösten! Lägg också gärna på nåt reverb och kanske lite svag delay på sången, så den flyter in bättre i stämningen.

Resten låter verkligen riktigt bra! Och det kommer bli ännu bättre om du sänker rösten ett par steg! 😉

Bra!

Tanken med sången i början var att den skulle kännas nära och viskande, så jag vill nog inte lägga på mer reverb på den. Däremot har du nog rätt i att volymen borde justeras litegranna neråt.

Riktigt kul att du gillar, och tack för kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

missmango777 (oregistrerad)

Hej!

Underbar låt! Jag älskar verkligen pianot. Möjligt att du bör sänka volymen på sången lite, men absolut inte för mycket.

/Anneli

Link to comment
Dela på andra sajter

>Tjena Fidden.

Bra ljud på pianot.Skön låt.Munspels liret,nja..Inge fel men det låter lite sökande över tonerna..Grejen med munspel är att man lär sig med tiden(för mig tog det många år)vilken ton som kommer efter den man just spelat.Sökandet efter "rätt" ton är det som skiljer en "bra" munspelslirare - från en dålig. Men du gör ju ett bra försök,keep on practice!

Bra tryck i låten när det drar igång..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Joseph Arthur, eller Alexi Mudoch, det är namn som dyker upp direkt i min hjärna. Kanske för att jag lyssnat på deras plattor hela senaste veckan nästan 😆 , men också då detta påminner mycket om deras låtar, känslomässigt och musikmässigt.

Riktigt bra när trummorna drar igång. Precis vad som behövdes där.

Det enda jag kan kommentera är "It's all your fault.." första biten där är aningen lite för högt kanske volymmässigt? Sen flyter det på bra, 4.18 etc, rösten sitter riktigt bra nu!

Saknar munspelet från början nu, vore skitsnyggt med en touch av det i outrot. Men jag klarar mig nog utan också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver as jag lyssnar. (2 ggr)

Skönt vemod, känns som en regnig höstdag i november... Oj det är ju idag! Munspelet är lysande. Lyssna inte på harmonica mike, han e munspelsperfektionist! :] Detta soundet passar utmärkt, det ska vara trevande...

Skön sång, dock känns gitarren lite väl lajnad (i första partiet), även om den inte är framstående. Här skulle en uppmickad stålsträngad med (massa?) reverb göra sig bättre.

Gitarrsolot hade jag nog gjort om, ljudet passar sig inte riktigt, ser hellre en uppmickad akustisk här, snarare än elgitarr. Dock vore det inte fel att byta till en distad sologura när allt drar igång. Dessutom är det en del sura toner här o var, men de känner du säkert till bättre än jag.

Sedan förvandlas allt det sköna till en american-highschool-power-låt! 😳 Denna typen av musik är jag personligen lite allergisk mot. Melodin är snygg och har en bra hook, men det känns plötsligt inte så personligt längre, som det gjorde i början. För mig luktar det MTV -98 och "10 Things I Hate About You" på bio. Stämmorna funkar bra, även om jag hade önskat att du skrek ut mer när det drar igång!

Själva ljudbilden verkar bra, lyssnar i lurar.

Snyggt jobbat

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tja och tack för senast skoj att råkas live. Har bara hunnit halva den här men det låter riktigt spännande. Återkommer med mera så snart det blir läge.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Undrar om du behöver den lajnade guran för det är väl det eller kanske är det både och? Kanske lite annat ljud på "melodiguran som kommer in när det drar igång och dom där trumfillsen eller hur jag ska uttrycka mig kanske inte är helt superlyckade. MEN du vet hur det är man är väl Fidden fan så detta är att betrakta som små petitesser att fixa till på väg mot the hit heaven. Hörde lite på en IDF låt i dag och med din oxå halvlyssnad i bakhuvvet så tog jag faktiskt med CD spelaren (när jag skulle in till Biltemma efter avgasrör), för första gången på ett år tror jag. Av nån märklig anledning så tog jag med The Pixies, Young Gods och Lloyd Coole skivor och satt och diggade till. Din hamnar i mr. Cool läget, häftig Dejavu en får tacke. Och kort sagt jag gillar den riktigt skarpt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Mike: Allt är ju relativt, klart man kan göra munspelet mycket, MYCKET bättre, men du säger att det låter sökande, någon annan säger lite trevande.. och båda kommentarerna gillar jag, då har jag fått fram det jag ville 🙂

Rankey: Joseph Arthur? Alexi Mudoch? Där har jag nog missat något, ska försöka undersöka saken och se om jag ska bli glad eller ledsen över jämförelsen 😆

Lite munspel i slutet var en god idé.

Yllet: Lajnad gitarr brukar folk klaga på, och det är korrekt, det ÄR lajnad. Jag har dock inte lärt mig att tycka illa om det ljudet än, iallafall inte tillräckligt för att micka upp gitarren, vilket jag tycker är lite bökigt.

Heeeey, vad är det för fel på highschool-rock?! 🙂

Brinnande svenne: Har också haft tvivel på trumfillsen, men jag är som jag är vad gäller låtsnickrande; tycker det är kul att göra låtar, tycker det är mindre roligt att polera dom i all oändlighet, så nu lägger jag denna till handlingarna... vilket leder till..

.. JAPP, då avslutar jag tråden här. Tackar för alla kommentarerna, kul att den verkar gillas, skitskoj 😛

Nu har jag en ny låt på gång, vilken kommer låta helt annorlunda mot detta. Helt annorlunda något annat jag gjort också för den delen. Och för att slippa ta upp för mycket utrymme på demosidan, så låter vi denna halka neråt. Ses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yont Här

INte min genre men håller på nogåt skumt sätt närma mig uttrycket..

Vemod.....Kanske inte är så dumt på rätt sätt... Tackar för att en chans att närma mig det...

Lite basig röst i inledning.(även duben i slutet0. eller runt 600-800 någonstans käns inte så skör som de övrige instrumenten..

gittaren tart vå sura toner 3,27-3,28.. För attvara hård 😉

PAssar inte riktig..

Bra jobbat lyssnat tre gånger o resan blir intressantare o intresantare.

Lite mixning o smisk på gittaren blirdetta riktigt bra..

Y

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Härligt intro... Första vändorna var väl inte helt lovande men sen när pianisten började lira mer så blev det ju skitballt. Bra atmosfär , riktigt stämningsfullt.

Fan munspel skulle jag också vilja kunna lira.

Får lite slowcore-vibbar åtminstone det drar igång mot slutet.

Enda som inte faller mig på läppen är nog sången under första halvan(lite för trevande i det registret). Mot slutet känns den mycket mer stabil... Men den är absolut inte dålig alls.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker den är skön....diggar munspelet... den gör sig bra som den är. lite i avslutningen hade aldrig skadats

...påminnar mig om en artist som hete "Hayden"...fast du har mer "bett" i låtan han kunde gå i evigheter med sitt lågmälda-viskande-ångest framkallande inledningar...din är precis lagom

...sången måste ner i vissa ställen (automisera-som nån sa till mig) och den låtar lite osäcker-falsk i vissa ställen

gitarr "solot" behöver kortas ner eller ändras om lite för i mitt tycke är den lite enformig....eller kanske slänga på lite mjuk dist så man få lite mer "dire-straits" känsla över det hela...alltså så att tonerna dras ut lite mer i varann och den falska tonen vid 3:28 måste bort...man vaknar verligen till ur den sköna dvalan man har skunkit ner i då

..."crash- high-haten" som drar igång vid 3:34 är nog lite hög...tar över hela stycket...och rösten skulle behöva komma upp lite där med...det blir ganska grötigt med trummorna, sången, gitarren och delayen där....hur man löser det kan jag tyvärr inte ge dig nån råd till för jag har oftast samma problem... 😆

skön låt som sagt...fortsätt arbeta på den så blir den riktigt kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...