Jump to content
Annons

Bästa micken för ca 2000:-


henkebarn

Recommended Posts

Nyttjandet sker i en hemmastudio till sång och akustisk gitarr och som rumsmick för elgitarr.

Vilka är bäst? Finns ju en del!

Jag är själv fäst vid värme och krispighet, men gärna med vintage touch. Är inte så mycket för det där moderna 😄

Är det här nåt att ha?

Eller det här?

Det här kanske?

Det här?

Andra tips?

Jag har lyssnat på Claes ljudfiler, men måste säga att det inte fick mig att tycka om någon av mikrofonerna. Men hur man mickar upp, vilka instrument man använder osv är ju en smaksak så jag är villig att ge dem en chans 🙂

EDIT:

Röde borde väl få en chans också.

Redigerat av henkebarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du behöver inte kolla efter StudioProjects mikrofoner i tyskland. de går för mindre i sverige.

Jaså?

Du får en kanonschyst bundle från thomann, Studio Projects C3 med stativ, sladd och puff för drygt 2000 kr. Kostar definitivt över 3000 kr i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beggat går bra, men fördelen är att jag är polare med min lokala musikhandlare och kan låna hem mickarna innan jag köper dem. Men jag kan ju inte låna hur många som helst utan får nog nöja mig med 2-3 stycken.

Vad är skillnaderna mellan B3 och C3 då? Karaktärsmässigt och funktionsmässigt, alltså.

EDIT: och just nu ska jag beställa en Presonus Inspire. Preamparna i den är reko till ändamålet, eller? Ska jag lägga pengar på annat?

Redigerat av henkebarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta hem en B3 och en C3 och lyssna. C3'an är vassare eller diskantigare än B3'an såvitt jag vet.

Och eftersom mikrofonen ska verka som rumsmick till elgitarr är B3'ans omniläge guld värt!

C3 har också Omni och 8a-karaktäristik.

C3an har fått bättre recensioner än B-serien. Och du får dom nästan till samma pris på Thomann.de!!

B3 på emusic = 1695 kr.

C3 på emusic = 3195 kr.

B3 på thomann = 1778 kr ink 150 kr frakt.

C3 på thomann (ink. puffskydd, stativ, xlr sladd) = 2060 kr ink 150 kr frakt.

B3 listpris: 214€ = 1945 kr.

C3 listpris: 387€ = 3518 kr.

Valet är ju självklart såvida man inte har fattat speciellt tycke för B-seriens ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ADK 51s till salu för en femhundring som jag tycker är en mycket bra mick.

Anledningen till att jag säljer den är för att jag har en liknande mick från Joe Meek som jag använder tillsammans med min Joe Meek mickpreamp som jag inbillar mig borde passa bättre ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Om vi pratar mickar uppemot 3000 så tycker jag att "sökkriteriet" bör vidgas betýdligt utanför Studio Projects.

Röde NT2A t ex är en mycket bra och prisvärd mick i den klassen!

Som i alla fall jag skulle välja.

Jag håller med dig, NT2-A är väldigt mångsidig och låter mycket bra för pengarna. Inte lika dov som Line audio och inte lika jobbigt sibilant som studioprojects.

Jag har 2 st och har kört dem med framgång på både sång, akustisk gitarr, golvpuka (rock), virvel (jazz), rumsmick och överhäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bort att det var en mikrofon runt 2000 kr, inte 3000 kr.

Jag är också intresserad av detta ämne och jag tror att många skulle uppskatta era erfarenheter av micar i prisklasserna 1000-2000 kr.

Själv skulle jag vilja höra åsikter av någon som har testat Vienna/Hamburg och Studio Projects C-serien (eller B-serien) och veta vilken/vilka ni föredrar och varför.

Jag är speciellt intresserad av SP C3 då den är kraftigt prissänkt på T-butiken. Nästan halva priset jämfört med alla andra butiker. Kan det vara något fel på den eller är det helt enkelt en "hot deal" som dom kallar det för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bort att det var en mikrofon runt 2000 kr, inte 3000 kr.

Jag är också intresserad av detta ämne och jag tror att många skulle uppskatta era erfarenheter av micar i prisklasserna 1000-2000 kr.

Själv skulle jag vilja höra åsikter av någon som har testat Vienna/Hamburg och Studio Projects C-serien (eller B-serien) och veta vilken/vilka ni föredrar och varför.

Jag är speciellt intresserad av SP C3 då den är kraftigt prissänkt på T-butiken. Nästan halva priset jämfört med alla andra butiker. Kan det vara något fel på den eller är det helt enkelt en "hot deal" som dom kallar det för?

Det kan vara för att de vill sälja ut den gamla modellen om de har för många på lager... 😉

Det kommer nämligen en ny snart, som blir lite dyrare - men i gengäld har en mycket bättre upphängning som inkluderas. Upphängningen lös kostar runt 1200-1300:- om jag kommer ihåg rätt - och kan kopplas ihop med varandra för att ge en stereoupphängning. 🙂

Thomanns erbjudande ser extra billigt ut när de skickar med ett stativ också, men ett kasst stativ blir man ju egentligen inte gladare för, men gillar man C-seriens vassa diskant, så är det förstås billigt även om man får börja med att köpa ett riktigt stativ direkt...

Både B1. B3, C1 och C3 finns med bland ljudexemplen på min testsite, så det är lätt att hämta dem och jämföra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hru mycket e det värt att man få tillval för åtta och rundupptagande-byteknapp på B3 i gämfört med B1. Vad har åtta samt rundupptagande för fördelar?

Du kan som sagt lyssna på exempel på min testsite. 😛

Cardioid använder man oftast, eftersom den avgränsar upptagningen mer än de andra lägena. Läget tar upp ljud i stort sett bara framifrån micen.

Omni tar upp runt hela micen och är användbar om man t ex ska vara flera som sjunger in samtidigt. Den tar samtidigt upp mycket rumsljud.

8 tar upp från framsidan och baksidan och är därför perfekt om man är två som sjunger samtidigt och man vill ha ögonkontakt - eller vid intervjuer, där man sitter mitt emot varandra. Tar upp mer rumsljud än cardioid, men mindre än omni. Själv tycker jag att 8 ofta ger snyggare ljud - men det vill till att man har ett rum som låter ok - något som man ofta saknar i en hemstudio - och i så fall är det bättre att hålla sig enbart till cardioid, för att begränsa upptagningen av ljud från omgivningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...