Jump to content
Annons

UAD-1e


osiris

Recommended Posts

Tjohopp!

Imorgon köper jag ett UAD-1e kort, Express varianten, inte den superdyra.

Med på köpet får man ju en värdecheck på 100 pesetos att köpa Plug-Ins från uad's hemsida.

Så nu tänkte jag fråga om råd... vad ska man köpa för den där 100-lappen?

Pultec Pro EQ'n kostar $79 och den är väl rätt given att man bör ha.. eller?

De resterande 21 dollarna tänkte jag lägga på antingen en 1176LN, en LA2A eller en Fairchild. Alla kostar $149 styck.

Tänkte börja med att bara köpa ett par för att sedan uppgradera när jag känner att lönen räcker till.

Vad tycker ni UAD-1-användare där ute? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pulteq pro använder jag inte alls ( tycker du ska skita i den, pulteqen är ju jättebra men den andra krånglar bara till det ).

LA2A är bra

Plate 140 är bra ( riktit bar att slipp belasta datorn med ett tungt reverb. )

Farchilden är säkert bra men jag har inte orkar lära mig den ( dumt pga att det är lite slöseri med pengar att inte lära sig sina dyra pluggins )

1176LN har jag inte testat

Neve EQ´n är bra ( men kommer nog att använda mig ännu mindre av den nu när jag tycker EQ´n i Cubase 4 vart bättre ) ( i stora projekt blir det mest SE versionen då den låter väldigt bra men kostar inget alls i resurser medans LN versionen slukar för mycket )

Skull jag välja några bara sådär

LA2A

Plate 140

Neve EQ´n

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hoppa över pultec pro. Du har ju vanliga pultecen och den kommer du långt med. Plus att pro är rätt cpuhungrig. Då skulle jag satsa mer på LA2A och eller 1176. Två oslagbara kompressorer. Annars så är ju rolandbundeln grymfet! 😉

Tillägg: Håller med DrHans, Plate 140 är nog det bästa plate reverbet som finns i dag i plugform.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hoppa över pultec pro. Du har ju vanliga pultecen och den kommer du långt med. Plus att pro är rätt cpuhungrig. Då skulle jag satsa mer på LA2A och eller 1176. Två oslagbara kompressorer. Annars så är ju rolandbundeln grymfet! 😉

Tillägg: Håller med DrHans, Plate 140 är nog det bästa plate reverbet som finns i dag i plugform.

Och jag håller med Killwithskill om Roland/boss bundlen, skitkul man inte lika användbar. Behöver du avlasta datorn satsa på sådana pluggar du behöver.

Killwithskill: Jag har inte riktig fastnat för 1176SE är det stort lyft till LN eller slänger jag bort pengarna om jag inte är så förtjust i SE versionen. Vad brukar du använda den på för material?

EDIT:formulering

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hoppa över pultec pro. Du har ju vanliga pultecen och den kommer du långt med. Plus att pro är rätt cpuhungrig. Då skulle jag satsa mer på LA2A och eller 1176. Två oslagbara kompressorer. Annars så är ju rolandbundeln grymfet! 😉

Tillägg: Håller med DrHans, Plate 140 är nog det bästa plate reverbet som finns i dag i plugform.

Och jag håller med Killwithskill om Roland/boss bundlen, skitkul man inte lika användbar. Behöver du avlasta datorn satsa på sådana pluggar du behöver.

Killwithskill: Jag har inte riktig fastnat för 1176SE är det stort lyft till LN eller slänger jag bort pengarna om jag inte är så förtjust i SE versionen. Vad brukar du använda den på för material?

EDIT:formulering

1176SE har jag för mig att den distar rätt lätt (?)Minns inte riktigt. Plus att det är inte samma "kött" i SE som det är i 1176LN.

1176LN låter mycket bättre. Oslagbar på Bas och trummor, lägger den gärna på virveltrumma. På bas blir det riktigt köttigt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför klankar alla ned på Pultec Pro?

I den vanliga Pultec EQ'n har man ju ingen mid att jobba med, vilket är kasst. Men det får man ju med Pultec Pro.

Mid är oerhört viktigt, det är därför jag kände att Pultec Pro'n var så given.

Såg idag på UAD's hemsida att dom sänkt priserna på många utav deras pluggar. Mycket trevligt. Så nu kanske man har råd med en extra då 😄

Tack för svar i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför klankar alla ned på Pultec Pro?

I den vanliga Pultec EQ'n har man ju ingen mid att jobba med, vilket är kasst. Men det får man ju med Pultec Pro.

Mid är oerhört viktigt, det är därför jag kände att Pultec Pro'n var så given.

Såg idag på UAD's hemsida att dom sänkt priserna på många utav deras pluggar. Mycket trevligt. Så nu kanske man har råd med en extra då 😄

Tack för svar i alla fall 🙂

Ta och testa demoversionen först då i två veckor och se om du verkligen gillar den. Nu när du vet att det är flera som tycker lika om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför klankar alla ned på Pultec Pro?

I den vanliga Pultec EQ'n har man ju ingen mid att jobba med, vilket är kasst. Men det får man ju med Pultec Pro.

Mid är oerhört viktigt, det är därför jag kände att Pultec Pro'n var så given.

Såg idag på UAD's hemsida att dom sänkt priserna på många utav deras pluggar. Mycket trevligt. Så nu kanske man har råd med en extra då  😄

Tack för svar i alla fall 🙂

Ta och testa demoversionen först då i två veckor och se om du verkligen gillar den. Nu när du vet att det är flera som tycker lika om den.

Will do 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...