Jump to content
Annons

D1CC - Snus är gott! (NU MED SÅNG!)


Dividend

Vad anses?  

12 röster

  1. 1. Vad anses?

    • Bra
      5
    • Ok
      0
    • Dåligt
      2


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Snus är gott!

* ARTIST/GRUPP: D1CC (Dividend, 1up, Chinaman, Chinagirl)

* GENRE: Chipmusik-reggae

* LÅTLÄNGD: drygt 5 min

* KOMPOSITÖR: Dividend (Per Rosqvist (melodin och original-trackermodulen)) och 1up (Daniel Aurrell (som har jobbat ihop något riktigt fint. Du kan dina grejer!))

* PRODUCENT: 1up

* EV. MEDVERKANDE: Viss sorts förslag givna av Diwic

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4mb

* STATUS: Första försöket med sång..

Sång av Chinaman (han är inte rädd för att bli dissad för sin sångröst, bring em on!!!), och hyllningar av snus på kinesiska av Chinagirl.

Låten bygger mer eller mindre på en as-gammal trackerlåt utan namn. Old, hette den nog förresten, skrev original melodin när jag av 12-13, kanske 14.... Så den är rätt old.

Alla kommentarer är välkomna, även från ickesnusare...

snus_version2

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi vill ha mer snuuus! 🙂

Nä, men du vet vad jag tycker. Tighta till lite kanske 😆 bygga vidare med nått fett raggea back beat så är vi hemma sen 😉

Sa jag mer snus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är för mycket reverb 😆

lite mer fartfyllda trummor och inte så crazy piano och mindre snusprat, så blir det nog bra detta.

Gitarrpartiet kändes inte helt bra. Jag trodde det dragit igång någon slags gitarrlåt i bakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

lite mer fartfyllda trummor och inte så crazy piano och mindre snusprat, så blir det nog bra detta.

Hoppas du inte kommer bli besviken men mer snusprat är på väg så vitt jag vet. :rolleyes: Kanske t.om. snuspoesi, och det är inte fy skam om jag får säga så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är för mycket reverb  😳

Det kanske är en blöt snus? 😕

Lyssnar på onsdag när jag kommer hem från jobbet och återkommer då med en kommentar 😱

Fidden: 1up arbetar på att göra reggea-beats och sköter det mesta av instrumenteringen i låten.Så du skall bli nöjd. Jag skall skriva poesin till låten i helgen eller kanske tidigare.

Soundborn: Nästa version kommer alltså att låta mycket bättre. 😲 Sist skall Chinamans sång på!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar ju inte snus så jag är väldigt kluven....

Den instrumentala versionen är bra! Till och från får jag kraftiga flashback's till Italodisco... Om ni kan få Robert Marlow eller liknande att sjunga så har ni en given hit på G!

Hehe, kom på mig själv med att stamap takten. Jag som inte gillar snus.

Vet inte vad jag tycker om "Rosa Panter" -partiet. Snyggt, men passar det in?

Men stampar takten gör jag, så att kollegan intill undrade vad jag höll på med. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga, men det låter som att det skulle kunna bli Ok med sång. Men allvarligt, är det meningen att det ska låta som dragspel på melodin?

Förresten, har alltid undrat, och du sitter säkert på svaret: Vad är det för skillnad på en tracker och en sequenser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga, men det låter som att det skulle kunna bli Ok med sång. Men allvarligt, är det meningen att det ska låta som dragspel på melodin?

Förresten, har alltid undrat, och du sitter säkert på svaret: Vad är det för skillnad på en tracker och en sequenser?

JA, vi käftade mycket om det. Jag tyckte det skulle vara piano och inte stråkar och dragspel, speciellt inte i de snabba partierna. SKulle låta mer naturligt. Får se vad 1up säger.

Skillnad? Noterna sätts med tangentbordet 🙂 Det finns många skillnader mellan tex FT2 och moderna program som cubase och sonar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad jag tycker om "Rosa Panter" -partiet. Snyggt, men passar det in?

hehe En bra fråga. Det för ju för dom som känner till det tankarna på annat håll, så vi kanske ska dölja det något med lite fler toner. 😕

Kul du stampade takten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men allvarligt, är det meningen att det ska låta som dragspel på melodin?

Du har helt rätt! Det ÄR dragspel alldeles där på slutet i låten. 😕

Jag är så glad du hörde det, hade först tänkt ha en tävling där den som kunde höra dragspelet skulle få en guldstjärna! 😄 Jag älskar dragspel så det är klart meningen det ska va där. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, har alltid undrat, och du sitter säkert på svaret: Vad är det för skillnad på en tracker och en sequenser?

JA, vi käftade mycket om det. Jag tyckte det skulle vara piano och inte stråkar och dragspel, speciellt inte i de snabba partierna. SKulle låta mer naturligt. Får se vad 1up säger.

Har blivit lite kär i stråkarret som jag tycker ger låten en alldeles speciell frenesi! Visst kämpar dom lite att hänga med stråknissarna... Men jag höjer gärna pianot en aning. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, har alltid undrat, och du sitter säkert på svaret: Vad är det för skillnad på en tracker och en sequenser?

JA, vi käftade mycket om det. Jag tyckte det skulle vara piano och inte stråkar och dragspel, speciellt inte i de snabba partierna. SKulle låta mer naturligt. Får se vad 1up säger.

Har blivit lite kär i stråkarret som jag tycker ger låten en alldeles speciell frenesi! Visst kämpar dom lite att hänga med stråknissarna... Men jag höjer gärna pianot en aning. 😉

Ok du vinner. Jag älskar låten som den är nu! Annars är (om man bortser från 40 st franskt horn) piano mitt favoritinstrument 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan vad bra det blev med sången!!

GRYMT BRA!!!! Inspirerande och fantasifullt som fa-an.

Nej nu får det vara bra med superlativ.

Snus dödar, eller något.....

Kul att du gillade sången. Den börja lite falskt, men va fasen.

Sjutton vad glad jag blev ikväll, min födelsedag, av denna sång. Underbar låt. Man blir lycklig.... Och full är jag också

Link to comment
Dela på andra sajter

Först hörde jag inte vilket språk det var på, kunde vatt arabiska men det va väl kanske meningen, för sen kommer japanska. Coolt

Fräcka stråkar, lite som 70-talets The Temptations, men hur många hihoppare och andra har inte planka den, skit samma

Lite kritisk till basfrekvensen. Alltså basen hörs men borde kanske köra mer distinkt, mindre suddig. Äh... har inte riktig kontroll på sån här musik. Mot slutet blir det lite för rörigt. Snygg ljudbild annars, luftigt å så.

Men blir man så här flummig av snus kanske jag borde minska mina intag.

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Först hörde jag inte vilket språk det var på, kunde vatt arabiska men det va väl kanske meningen, för sen kommer japanska. Coolt

Fräcka stråkar, lite som 70-talets The Temptations, men hur många hihoppare och andra har inte planka den, skit samma

Lite kritisk till basfrekvensen. Alltså basen hörs men borde kanske köra mer distinkt, mindre suddig. Äh... har inte riktig kontroll på sån här musik. Mot slutet blir det lite för rörigt. Snygg ljudbild annars, luftigt å så.

Men blir man så här flummig av snus kanske jag borde minska mina intag.

Hördu kinesiska är det 😄 Låter INTE alls som japanska 😏

Din andra kritik har vi tagit till oss 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Först hörde jag inte vilket språk det var på, kunde vatt arabiska men det va väl kanske meningen, för sen kommer japanska. Coolt

Fräcka stråkar, lite som 70-talets The Temptations, men hur många hihoppare och andra har inte planka den, skit samma

Lite kritisk till basfrekvensen. Alltså basen hörs men borde kanske köra mer distinkt, mindre suddig. Äh... har inte riktig kontroll på sån här musik. Mot slutet blir det lite för rörigt. Snygg ljudbild annars, luftigt å så.

Men blir man så här flummig av snus kanske jag borde minska mina intag.

Hördu kinesiska är det 😉 Låter INTE alls som japanska 😳

Din andra kritik har vi tagit till oss 😛

Ursäkta min okunskap i asiatiska språk, men fräckt va det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dividend är på väg att skicka låten till Swedish Match efter prominent förslag från Erik. 😳

Håller ni andra med om vad som sagts förut eller finns fler åsikter om låten, så låt oss höra och lära och kanske glädjas eller tåras! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu låter den helt ok. Och jag känner nog igen temat. Ibland känns det dock som det saknas något jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Kanske stämsång? Eller mer bakgrundssynthar? Eller nåt chipostinato? Eller bara lite mer diskant?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...