Jump to content
Annons

50-55 kvm studio. hjälp planering av ny lokal


Daniel

Recommended Posts

Har precis hittat en lokal och behöver lite av Er expertis angående väggbygge.

saken är att i det stora rummet (som ska bli både live och mixrum) är det redan reglat och klart i hörnet, ungefär så som vi har tänkt att ha vårt mixrum. Vi tänker därför utnyttja dessa reglar. ett par lager gips samt isolering. Men för att få helt tyst förstår jag att vi måste bygga ytterligare en vägg, så frågan är vad som blir billigast och enklast (och bäst givetvis)

lokalfrnsidanak2.jpg

studiolokalgj6.jpg

antingen får vi bygga på väggen och taket på mixrummet ytterligare (med luftspalt och allt) eller bygga en stor vägg från golv till tak framför hela mixrummet.

alltså så här:

Alternativ 1

vggtakstudionae7.jpg

eller så här:

alternativ 2

storvggstudionee2.jpg

Bör tillägga att taket i liverummet är en del av ett snedtak så det kanske gör det mer komplicerat?

så;

vilken blir enklast, billigast?

Vilket blir bäst ur ljudisoleringssynvinkel?

hur påverkar det läckage att det blir ett stort tomrum ovanför mixrummet om man kör på alternativ 2? bättre eller sämre?

Alla förslag mottages tacksam. Dock tvunget att det blir ett riktigt snålbygge.

Kommer förmodligen att köra på begagnad isolering. Vi har 6 st standard isolerglas. Borde det inte fungera att plocka dessa ur sin ram för att sammanfoga dom till två rutor och använda dem!?

Tacksam för svar!

edit: Bilderna blev lite stora.. Hoppas ni kan ha överseende med bilderna. Stämmer inte med måtten och så..

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej

fina ritningar som du har lagt upp. Säkert kan Andreasb kanske rita nånting i sketchup åt er då ni har satt ut mått och han brukar vara finurlig med utformningar av studios. Så att snacka med Andreasb skulle vara ett stort plus.

Ni är nog inte ensamma här på forumet som hittar det där utrymmet, stort som litet, och som man ser potentialen i och vill bygga nånting i. Det är ju jättekul det men i en del fall så kommer all isolering göra att man kvävs av värme.

I ditt fall så har ni inget sådant problem utan utrymmesmässigt ser det kanonbra ut. Men då du skriver att ni måste snåla med budgeten så vore det ju önskvärt hur er budget ser ut. Hur mycket hade ni tänkt lägga på akustik (dämpande material) och hur mycket vill ni lägga på mickar, mixerbord, datorer kablage etc etc. Bra att tänka på sånt nu innan ni börjar.

Sen så ska ni läsa alla trådar i Studiobyggandet där det har skrivits en hel del om vad man bör tänka på när man bygger väggar och hur man gör det.

Att ni har högt i tak ska ni se som en stor fördel. Hellre det än tvärtom, t.ex. så behöver inte kontrollrummet gå ända till nock utan ni kan ha det som ni har det nu. Fast det måste ju isoleras bra och mängder med gips ska på och helst skall några väggar snedställas och det kan man ju bygga innanför det befintliga.

Lycka till och lägg upp bilder på nån hemsida så vi andra kan följa, alltid trevligt sådant

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för ditt svar! För att förtydliga lite;

vi har alla grejor vi behöver,dvs, gitarrer, basar, förstärkare, en mängd mickar, mixerbord, diverse preampar, kablar några par monitorer, kompressorer, etc.. Budgeteg gäller ENDAST bygget, dämpningen inkluderas inte, det har jag hyfsad koll på..

det jag behöver veta mest är vilket av alternativet jag bör välja och värför?

Också om jag behöver ha flytande golv och om det räcker att ha det i mixrummet.

Golvet är i tjock betong, vet inte hur och om ljud sprider sig i detta material..

Som jag nämnt köper vi allt begagnat (utom gips) så jag hoppas på att priset blir riktigt billigt.. Väggen i min förra studio kostade 1200 kr, men det var lite annorlunda villkor. Dock vill jag påpeka att det inte var nämnvärt med läckage.

Fönster har vi; förutsatt att vi kan använda dem. Ser dock inget problem. läs ovan om detta och säg vad ni tror.

personligen hade jag använt mig av alternativ 1, då man kan ha lite sängar upper på loftet.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

vad bra att ni har alla prylar, för då var ju ett stor del av budgeten redan avklarad! då har ni ett riktigt bra läge att trimma in lokalerna riktigt bra faktiskt. och där skulle jag rekommendera flytande golv, speciellt om man kör med betong under. Sen så behöver ni ju inte köpa nya dyra akustiska prylar som finns utan försök låna nån efterklangsmätare och kolla hur det låter i lokalen. Då tänker jag på både studion samt kontrollrummet. Med enkla medel kan man faktiskt åstakomma mycket så det finns hopp. (Tänker på den stora lokalen.) Däremot kan jag inte säga exakt vad som bör tillämpas i ert fall då jag inte har de nödvändiga fakta som behövs. Många bra böcker finns om det här där även olika konstruktionstips finns.

Ett kontrolrum byggs ju bäst upp om man har dämpande material på golv, bakomför mixern och högtalarna, sedan ska man ha några diffusorer längst bak och så sneda väggar och tak. Om ni åstakommer detta på ett bra sätt så kommer ni få ett fin fint kontrollrum.

Då ni har alla grejer, tänker nu på mixern, så kan ni placera ut den precis som ni vill ha den och sedan forma kontrollrummet efter det. Och det har ju sina fördelar det.

Jag tycker att ni ska försöka behålla höjden på kontrollrummet, om det är tillräckligt högt. Sen sängfrågan, om ni önskar kunna sova över så är det ju ett alternativ det också 🙂 Bra att det finns kök med i bilden, perfekt för att koka kaffe 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack igen för svaret!

förresten;

fungerar det att använda en massa isolerglas (standard 3-glas)? Plocka ut dem ur sina ramar och sammanfoga dessa till två?

har 6st. Börjar bli osäker, kanske måste jag köpa tjocka rutor ändå?

Tackam för svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

förstod inte riktigt vad du menade men tror att du menar så här; då du har 6 stycken 3-glas fönster hos dig så undrar du om du kan sammanfoga dem på nåt sätt.

ärligt talat så vet jag inte om det går. tänkte du ha dem som fönster mellan studion och kontrollrummet? det beror också mycket på hur stora de är. det enda jag kan tänka på när det gäller sammanfogning är ju att man måste ju bygga en helt ny fönsterram åt dem och då är det ju nästan bäst att slå ihop dem två och två istället, minst jobb så att säga.

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske bli bäst att köpa rätt från början. tips på ställen som kan ha begagnade dörrar och fönster i nordvästraskåne mottages tacksam. kanske finns nån billig firma med rivningsmaterial? undrar fortfarande vilket alternativ ovan som är bäst.

och; luftspalten, hur stor ska den vara och hur mkt tjänar man på att göra den större? DVS, b lir det stor skillnad mellan15cm och 30 cm t.ex??

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

om du tänker på fönstret mellan kontrollrummet och studion så skulle jag definitivt gått på separata glasskivor som du snedställer efter alla konstens reglar och bygger på plats en ram.

förstår inte riktigt vad du menar med luftspaltet faktiskt. visst förstår jag att det är i väggen men i vilka väggar.

Fråga: tänker du ha något speciellt sångrum eller? och har ni datorer? dessa två skulle i en optimal lösning behöva var sitt rum och sen måste jag fråga angående ventlilationen också hur den går.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

datorn är tyst. sång kommer läggas i stora rummet.

Vi ska bygga på de reglar som redan finns enligt bilderna. sedan kommer vi att få bygga ytterligare en vägg, antingen som på bild 3, eller bild 4.

Jag menar utrymmet mellan den vägg som redan är reglad och den vi kommer att bygga från grund.

ventilation är inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack igen för svaret!

förresten;

fungerar det att använda en massa isolerglas (standard 3-glas)? Plocka ut dem ur sina ramar och sammanfoga dessa till två?

har 6st. Börjar bli osäker, kanske måste jag köpa tjocka rutor ändå?

Tackam för svar..

ja man kan faktiskt lämna in glas för laminering men med tanke på att det kostar bra mycket mer än ett färdiglaminerat glas kostar så finns det ingen direkt poäng i det om det inte är så att glaset har ett speciellt utseende eller liknande.

kostanadmässigt så är alternativ 2 det billigaste och enklaste konstruktionsmässigt, men som chess säger så vore det kanske bra att ta till vara på takhöjden och ta bort det befintliga innertaket på mixrummet och höja det till en mer funktionell höjd. (2400mm är inte funktionellt)

Så om jag vore du skulle jag riva taket och eventuellt återanvända det material som går till den nya väggen. Du bör dock ta reda på vad det är för isolering du har i det befintliga väggarna så att det är lågdensitet och inte en traditionell innervägg isolering.

MEN först och främst vill jag veta ifall du har tänkt på att du måste riva mixrummets ena sida (den som vänder sig mot liverummet) och att du ser till att du minst dubbelgipsar insidan och ser till att alla fogar är täta.

Om du vill få tag på billigt material och inte bryr dig om det är sekunda vara så kan jag nästan garantera att det finns en byggåtervinningare någon stans i skåne som kan tillhandahålla bättre-beganade fönster och dörrar. Ett tips är att leta efter kasserade hotell innerdörrar, de brukar hålla hög standard med tanke på att det finns ett antal lagstadgar som säger att hotelldörrar måste hålla ljudklass A och hög brandklass. Fönsterglaset ska vara laminerat och gärna av två olika dimensioner (tjocklek) utgå från halvtum och uppåt beroende på ytstorlek på glaset.

ang. flytande golv är det av intresse att veta vad det befintliga golvet består av. Svårt att säga om du behöver flyta eller inte.

a

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

okej, nu har jag hela bilden framför mig... 😳

ni har redan ett rum med befintliga reglar och ni vill även bygga upp en till utanför där det ska gå en luftspalt emellan dessa två väggar. det är ju alltid bättre att köra två väggar än en och då ser det ut som om ni måste göra ett eget fönster som korsar båda väggarna så att säga. Vi är nog båda fullt med om att tanken är att göra båda rummen så helt ljudlösa som möjligt, i förhållande till varandra så att säga. Det ända sättet är ju att köra tjocka väggar och om man ser båda väggarna som en vägg blir det ju en tjock vägg och det kommer ju bli fint.

hur luftspalten kommer reagera beror ju på vad den omgevs av, hur styvt det är etc. sen är det ju så att ju bredare luftspalten blir desto längre våglängder kan man dämpa. Ser inga problem med att ni bör kunna gå upp till 30 cm men vet inte om det är nödvändigt och det behövs bara 15 cm. Huvudsaken är ju att väggen blir nog tjock och inte släpper in ljuden.

släng upp lite bilder på lokalen så får man se också, speciellt på det där sneda taket som du snackade om i början.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

. Du bör dock ta reda på vad det är för isolering du har i det befintliga väggarna så att det är lågdensitet och inte en traditionell innervägg isolering.

Hej och tack för ditt svar! för att förtydliga mig; Det är endast reglat, inte isolerat eller gipsat. syftar på väggen som vätter ut mot liverummet samt taket i kontrollrummet. Tänkte bara att eftersom det redan är gjort så kan man ju utnyttja detta då storleken på kontrollrummet är ungefär vad vi tänkt oss.

Övriga väggar är tjocka sten/betong väggar.. HAr varit ett gammalt kylrum.

Det som jag tänkte skulle vara positivt med den befintliga takhöjden i kontrollrummet är att det blir billigare och enklare att värma upp. Förstår att jag tjänar på att ha takhöjd i liverummet men vad ecakt blir bättre i kontrollrummet?

ang. flytande golv är det av intresse att veta vad det befintliga golvet består av. Svårt att säga om du behöver flyta eller inte.

golvet är betong.

tack anders, för ditt svar också! ska ta bilder så snart det går.

skulle detta fungera?:

kontrollrum-gips-gips-isolering-luftspalt ca 30-40cm-isolering, gips, gips-liverum

?

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

ärligt talat så tror jag faktiskt att jag överlåter det svaret till Andreasb. Börjar nästan ana här att han har själv varit i byggartaget för han verkar kunna en hel del om det här, så där har du verkligen en källa att utnyttja.

Tackar som frågar, som det brukar heta. Jag försöker bara svara efter de små erfarenheter som jag har, mest från böcker. Snarare är det så att credit går till dig mannen som ska bygga en studio! Inte en liten pluttig hemmastudio snackar vi om utan en RIKTIG studio! Och sånt är ALltid kul att följa, speciellt då man själv drömmer om att få en dag bygga en sån.

Hoppas verkligen att den blir den där studion som du alltid drömt om att få bygga 😎😉😄

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

. Du bör dock ta reda på vad det är för isolering du har i det befintliga väggarna så att det är lågdensitet och inte en traditionell innervägg isolering.

Hej och tack för ditt svar! för att förtydliga mig; Det är endast reglat, inte isolerat eller gipsat. syftar på väggen som vätter ut mot liverummet samt taket i kontrollrummet. Tänkte bara att eftersom det redan är gjort så kan man ju utnyttja detta då storleken på kontrollrummet är ungefär vad vi tänkt oss.

Övriga väggar är tjocka sten/betong väggar.. HAr varit ett gammalt kylrum.

Det som jag tänkte skulle vara positivt med den befintliga takhöjden i kontrollrummet är att det blir billigare och enklare att värma upp. Förstår att jag tjänar på att ha takhöjd i liverummet men vad ecakt blir bättre i kontrollrummet?

ang. flytande golv är det av intresse att veta vad det befintliga golvet består av. Svårt att säga om du behöver flyta eller inte.

golvet är betong.

tack anders, för ditt svar också! ska ta bilder så snart det går.

skulle detta fungera?:

kontrollrum-gips-gips-isolering-luftspalt ca 30-40cm-isolering, gips, gips-liverum

?

Tackar

Jo, du bör få till en högre takhöjd i kontrollrummet så att förhållandet mellan bredd och längd stämmer bättre med höjden, ett innertak kan sedan brytas och dämpas för att balansera upp rummet och ge en så jämn ljudbild som möjligt. 6m du redan har lågt tak så blir det genast mindre utrymme för dämpning helt enkelt. Så nu när du har möjligheten att höja taket skulle iaf. jag ta den.

Och japp i en MASS-AIR-MASS konstruktion ska du ha massan på utsidan och luften i mellanrummet 🙂 och som sagt med längre avstånd mellan väggarna får du en större luftfjäder för att dämpa låga frekvenser ( vilket är de frekvenser du vill dämpa) men det är minst lika viktigt att du lägger energi på gipsningen och om det finns möjlighet till fler än två lager så är det ju alltid bra.

Vad gäller betong golv så har de ofta en hyffsat bra funktion förutsatt att de är gjutna som grund, som våningsplan betraktat så går ju tyvärr även ganska högfrekventa ljud igenom. Så om lokalen är placerad i bottenplan utan någon källarplan eller liknande under golvet så behöver du troligtvis inte flyta golvet, då kan du istället "skära" betongen för att bli av med flanking mellan rummen, ett snitt i luftspalten helt enkelt, typ 5-10cm djupt för att koppla isär golven. Du bör dock veta vad du håller på med innan du gör något liknande så att inte hela huset sätter sig på tvären när snittet är lagt.

lycka till

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka bra förslag du kommer med Andreasb! även vi andra har ju stor nytta av dem.

det där med att skära i betong låter ju väldigt intressant men om jag ska bygga en studio så skulle jag nog köra med flytande golv ändå. Det där med att skära i betong låter lite riskabelt i mina öron. Men vad är egentligen bäst, att skära betong eller flytande golv? (Förutsatt att betongen är en gjuten platta på marken)

Undrar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka bra förslag du kommer med Andreasb! även vi andra har ju stor nytta av dem.

det där med att skära i betong låter ju väldigt intressant men om jag ska bygga en studio så skulle jag nog köra med flytande golv ändå. Det där med att skära i betong låter lite riskabelt i mina öron. Men vad är egentligen bäst, att skära betong eller flytande golv? (Förutsatt att betongen är en gjuten platta på marken)

Undrar Anders

För att inte hi-jacka tråden totalt fattar jag mig kort på detta ämne;

Att flyta ett golv innebär att man kopplar isär golvet från resterande konstruktion, men i nio fall av tio gör man det med enklare metoder än vad som egentligen krävs för att isolera tillräckligt. För att att få bästa isolering flyter man golv på en separat platta av armerad betong som man lyfter på fjädrar och isomerer. Att flyta ett golv i trä på reglar och fylla upp med isolering och därefter trycka ner golvet med spånskivor eller liknande kan fungera om man gör det på rätt sätt, tyvärr kan det väldigt lätt bli fel och då står man där med en stor resonanslåda istället för en dämpad/isolerad konstruktion.

Så om man har ett betong golv på bottenvåningen och möjligheten att skära i betongen utan att byggnaden destabiliseras. Billigt och enkelt helt enkelt, fungerar självklart inte lika bra som att flyta ett betong golv men KAN vara bättre än ett dåligt flutet trägolv.

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man har ett betong golv på bottenvåningen och möjligheten att skära i betongen utan att byggnaden destabiliseras. Billigt och enkelt helt enkelt, fungerar självklart inte lika bra som att flyta ett betong golv men KAN vara bättre än ett dåligt flutet trägolv.

Kanske skall förtydliga ytterligare lite...

Att skära upp betongen betyder inte att man lägger ett litet snitt i betongen och sedan är det klart. (Då blir man inte av med någon flankning alls.) Det betyder att man skär itu hela sockeln på byggnaden så att den inte längre består av en grund utan två. I t.ex. modernare parhus så är själva huset ihopbyggt medans varje del av huset har en separat sockel. Enda sättet att få en flankning av ljudet är det går ner i marken och upp igen genom den andra sockeln. Och det är "nästan omöjligt"... (OK, är sockeln gjuten direkt på berggrund så ligger man torsk till. 🙂 Men annars fungerar det bra.) Skära upp en sockel är kanske inte till för amatörer....

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen.. tyvärr fick vi inte lokalen, personen hyrde till några andra istället. riktigt trist faktiskt. Tack för tipsen ändå dom kommer utnyttjas när vi skaffar en andra..

HAr ni tips på lokaler i nordvästra skåne mottages det tacksamt. allt mellan 60-100kvm och har låg hyra är intressant. Verkar ganska omöjligt att hitta tyvärr..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jag har nu hittat en annan lokal. inte lika bra, men det får duga.

bifogar en bild på hur den ser ut samt en bild på hur man skulle kunna lösa planlösningen.

rummet längst upp till höger komer att bli ett kök så småningom, toalett finns utanför lokalen.

(obs kontrollrymmet måste vara nederst eftersom det annars kan läcka ljud ut.)

Vad tror ni om detta? Tacksam för svar, alla idéer mottages tacksamt!

studiotomutanvgggg3.jpg

studiosnednybz4.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

hej. nytt förslag här. live rum och kontrollrum blir då ca 20kvm. lilla rummet ca 4,5 kvm. har markerat ytterdörren.

taket i lokalen sluttar. börjar på 2,4, slutar på ca 3,3 kanske. inte så högt med andra ord..

tack för ditt svar!

studiosnedreversednyvs9.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

bollar lite ideér med mig själv eftersom ingen annan tycks haka på 😕

Här är ett nytt förslag sett från två håll.

studionybraqk5.jpg

http://img207.imageshack.us/img207/2206/studionybra2ib9.jpg

såg att jag missat dörrarna. man kommer att gå genom lilla rummet för att komma till liverummet.

Lite mer info;

Det lilla rummet kommer att vara helt dött. rummet som trummorna står i kommer vi troligvis försöka få lte karaktär i, eventuellt mura en vägg, men en sak i taget.

tänkte bygga som jag skrevi tidigare alltså;

kontrollrum-gips-gips-isolering-luftspalt ca 30-40cm-isolering, gips, gips-liverum.

Jag undrar hur det skulle påverka isoleringen om man samtidigt vill absorbera inne i kontroll rummet. så att man istället kör på;

kontrollrum-tunt tyg-isolering-gips-gips-luftspalt-isolering-gips-gips-liverum.

Blir det sämreisolering då? Smidigt annars att slå två flugor i en smäll. tänkte i sådana fall endast göra det på snedväggen i mitten för att få lite absorbering framför sigg, alltså bakom högtalarna.

tacksam för svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...