Jump to content
Annons

Tips på förstärkare


henrik.isacsson (oregistrerad)

Recommended Posts

henrik.isacsson (oregistrerad)

Har blivit dags att köpa ny förstärkare, borde ha gjorts för länge sedan...

Har tröttnat på Amplitube som inte riktigt ger det ljud som jag vill ha och som också är svårt att återskapa live.

Kör mest med en Ibanez SA och en Zoom GFX-4 multipedal (svårt att få till snyggt rent ljud på denna). Har på sistone även kört en del med en V-amp2 när jag spelar in.

Men vill görna ha förslag på förstärkare. Som student kan man inte lägga ut hysteriskt mycket pengar men det är väl tänkt att bli en på 50-75W i alla fall. Har kollat lite på Line6 och Behringer som har inbyggda effekter, frågan är dock om detta är behövligt då jag redan har en multipedal och inte känner för att lägga 2000 på en pedal för att med MIDI styra stärkaren.

Så, förslag på stärkare i prisklassen 3000-4000 som duger både för live och studiobruk.

H

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons
Fille (oregistrerad)

Hej

Det är lite knepigt när man vill ngt bra men inte har pengar. Jag köpt personligen en Randall RG75 för ungefär ett år sedan. Den låter riktigt skapligt vid distade ljud och man kan spela riktigt högt med den men jag tycker att den brusar rätt mycket o det är ju inte det bästa i studion direkt.

Jag håller med dig om att massa digitalt trams i stärkaren kan bli lite väl och när det är budget så kan ju kvaliteten variera. Om jag vore du så skulle jag kolla efter någon schysst marshall (inte valvestate dock) Eller gå på begagnat marknaden.

mvh fille

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Hej!

Titta på dessa märken Laney, Hugh & Kethner, Create eller så titta på någon sida som säljer begagnat men pröva först då innan du slår till ( det ska man ju även göra om man köper nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Benny Bong (oregistrerad)

BENNY SAY`S

Roland Jazz chorus 120

leta efter den på andrahandsmarknaden priset torde vara max 4000-5000 tusen. Hitta helst två st och koppla en ampworks Korg 1695:-efter guran korgen separera Left Right till dom 2 rolandena...

😕 Jag skojar inte vilket ljud .,.,., vilka möjligheter,..,.,få förunnat dock.

kanske skulle kolla in några Folkesson hottade stärkare annars hög klass på ljudet men är dock lite tveksam i studion kan den kanske bli lite one sound amp but ONE GOOD SOUND.

Spelar själv i studion genom guitarporten, svinbra,, kopplar ut ena mono till liten 30 w skitstärkaresom jag ibland även micar upp med helt annan EQ än det i porten och överstyr den (BOTTNA VOLYMEN helst 11 bottna allt för fan) in med stärkaren i ett litet dämpat rum närmica på kon.

Blanda dom två ingångarna till den perfekta mixen.

Inte kul Live dock,, om ens möjligt.

Har inte testat några nya förstärkare som fallit mig sinnet.

Good luck

MVH BENNY Bong

Link to comment
Dela på andra sajter

henrik.isacsson (oregistrerad)

Köpte mig en HK Silver Edition. Kanonköp och rekommenderas varmt. Slängde på en Line Selector på köpet så jag kan switcha mellan rent stärkarljud och mina pedaler eller pedal kontra Vamp för den delen.

Lite kul sen att kunna dra ut det i flera stärkare, kan bli kul att leka med det.

Hittade en begagnad, använd 2 gånger, för 2000:- så man skall definitivt inte klaga! 😄

H

Redigerat av henrik.isacsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på lite vad man är ute efter men jag skulle i alla fall köra på en Rörstärkare. Du borde kunna hitta t ex en peavey classic 30 för 5000kr. 30 rörWatt räcker ganska långt. Jag kör själv med en peavey classic 50W och önskar nästan jag hade köpt en 30W eftersom jag inte kan maxa 50wattaren i replokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...