Jump to content
Annons

Inspelning av elbas


guitarfreak

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Jag skulle gärna vilja höra en bra förklaring för att man ska fasvända micken, speciellt då det akustiskt inte blir en fasvändning.

Den har du fått ovan ett par ggr redan. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

håller fullständigt med florian:

dvs, det är bara att spela in bas som man vill, dvs. att om någon verkligen vill fasvända så varsågod men de flesta lär nog inte göra det för det kommer låta bäst att köra icke fasvänt.

dexter: du verkar vara ganska inne på detta med fasvändning så nu är jag grym nyfiken på hur du kan förklara att det blir en fasvändning, skulle vara mycket intressant att få höra.

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul att slänga sig i heta debatter utan ha läst alla inlägg.

Om ett tidsfel uppstår, varför inte helre tidsförskjuta ena spåret istället för att fasvända. Så brukar jag göra om det behövs.

Annars kan jag tycka att det kan vara okej att tidsförskjuta ena baspåret just för att det skall bli tidsförskjutning. Att båda basljuden inte träffar örat exakt samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
mrphil: om du anser att dexter har förklarat det så får du göra en bättre förklaring, förstår fortfarande inte varför man måste behöva fasvända nånting som rent akustiskt inte blir fasvänt

Du utgår ju helt felaktigt från att några som helst fasförskjutningar inte uppstår - vilket det gör.

Vi pratar inte om total utsläckning - som redan nämnts.

Du utgår oxå i ditt resonemang att man alltid mickar väldigt nära membranet.

Titta på Elofs bild.

Du utgår också från t ex grundtonen i låga A o bygger ditt resonemang därifrån.

Det totala ljudet från ett instrument innehåller bra mycket mer än så, o bra mycket mer än oktaver uppåt från grundtonen. Det handlar inte om att toner försvinner och är totalt utsläckta. Det handlar om att karaktären på ljudet ändras när du lägger till en signalväg till. En del frekvenser släcks ut, en del förstärks.

Att fasvända är ett bra sätt kolla vilket som blir bäst, helt enkelt. Vilket sound man vill ha av två möjliga med samma förutsättningar. Och ibland beroende på hur man mickat, hur man skruvat till ljudet, etc kan det bli bättre med fasvänd signal. Eller ska jag säga mer energi / mindre utsläckning?

För som påpekats, vägen via förstärkare o ev pedaler blir tidsförskjuten gentemot en ren linad signal.

Att säga 'fasvänt' när man pratar om signalernas förhållande till varandra är fel - det är en förskjutning dock. Fasvänder gör du i bordet för att kolla om förskjutningen då blir mindre.

Är du med nu? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom mikrofonen står en bit ifrån högtalaren är det inte säkert att den fångar ljudvågen i samma stund som den lineade basen spelas in på hårddisken

Visst, det kan vara så att mikrofonens avstånd skapar en fasförskjutning.

Men du säger att man ska fasvända en signal.

Tänk ifall mikrofonen står på precis rätt plats då, och inte ger några fasfel?

Det är lite konstigt att förutsätta att man alltid får fasfel och därför ska fasvända den ena kanalen.

Varför joxa med fasvändningar och förflyttningar i tidsaxeln? Det är mycket enklare att flytta mikrofonen lite. 😱

För att svara på frågan, jag spelar in en ren lajnad bas plus att jag mickar instruments strängar för att få med det krispiga sladdret från strängarna. 😉

Vill jag ha högtalarlåda kan jag isåfall köra det färdiga basspåret genom den i slutskedet. Eller i 90% av fallen Amplitube LE. :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

mrphil: man kan säga så här att mikrofonen är en variabel som kan förflyttas på sig. visst kan man ställa den i just ett sådant läge där man vet att skillnaden mellan den direkta line-signalen och mikrofonen inte kommer in i samma läge med massa fasförskjutningar, fördubblingar och utsläckningar att göra med. om det inte är önskvärt så passar det ju alldeles utmärkt att som DrHans föreslog att tidsförskjuta den kanal där mikrofonen gå in på, men varför inte då göra som Linus säger, flytta på mikrofonen tills man hittar en position där man inte drabbas av fasvändningar som färgar ljudet, om man tycker det ger en dålig klang. och då lär man hamna väldigt nära gallret.

förstår fortfarande inte riktigt det hela: man ställer mikrofonen som på bilden, klagar sen över att det blir fasutsläckningar och tänker sig att om man fasvänder mikrofonen så kommer man bort ifrån det. Itället för att klaga över det, då man borde veta att sånt sker vid ett sådant avstånd, så bör man istället pröva ställa den där bara för att man vill komma åt ett annorlunda sound än vad man är van att lyssna till, och det kan man ju prova att ha med i mixen så klart tillsammans med den andra.

jag skrev nog i mina inlägg att man ställde mikrofen väldigt nära gallret, några centimeter då jag brukar micka basförstärkaren så, detta för att just minimera risken för oönskade fasförändringar som kan uppstå om man ställer den betydligt längre bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp,

Intressant tråd!

Jag använder uteslutande min übersunkiga CMI-bas som snart har 15 år på nacken.

Lajnade den rakt in i datorna via en ART pro MPA preamp, digidesign 888 interface. Sedan Line-6´s mjukvaruplugg Ampfarm, R-comp och R-EQ4. That´s it.

Låter så här.

Nu har jag precis peställt en Squire Jazzbas och uppgraderat både interface och preamp till HD 192 och Amek 9098. Det i komb med nya basen skapar nog kärlek. hoppas jag!

Back in the days körde jag alltid uppmicka Ampeg V4 blandad med lajnsignalen. Linesignalen alltid lite lätt distad, för att få "kurret".

Go nuts!

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
mrphil: man kan säga så här att mikrofonen är en variabel som kan förflyttas på sig. visst kan man ställa den i just ett sådant läge där man vet att skillnaden mellan den direkta line-signalen och mikrofonen inte kommer in i samma läge med massa fasförskjutningar, fördubblingar och utsläckningar att göra med. om det inte är önskvärt så passar det ju alldeles utmärkt att som DrHans föreslog att tidsförskjuta den kanal där mikrofonen gå in på, men varför inte då göra som Linus säger, flytta på mikrofonen tills man hittar en position där man inte drabbas av fasvändningar som färgar ljudet, om man tycker det ger en dålig klang. och då lär man hamna väldigt nära gallret.

förstår fortfarande inte riktigt det hela: man ställer mikrofonen som på bilden, klagar sen över att det blir fasutsläckningar och tänker sig att om man fasvänder mikrofonen så kommer man bort ifrån det. Itället för att klaga över det, då man borde veta att sånt sker vid ett sådant avstånd, så bör man istället pröva ställa den där bara för att man vill komma åt ett annorlunda sound än vad man är van att lyssna till, och det kan man ju prova att ha med i mixen så klart tillsammans med den andra.

jag skrev nog i mina inlägg att man ställde mikrofen väldigt nära gallret, några centimeter då jag brukar micka basförstärkaren så, detta för att just minimera risken för oönskade fasförändringar som kan uppstå om man ställer den betydligt längre bort.

Bara så att vi har allt klart för oss:

Vi har en line-signal och en mickad signal. Right? (För om vi bara mickar med en mick så finns inget fasproblem)

Oavsett vart du sätter micken så kommer NÅN form av förskjutning ske, om inte annat så för att du tar omvägen via förstärkaren o högtalaren o micken i micksignalen. Så, påverkan på ljudet blir det när du adderar två signaler från samma källa som tar olika vägar för att sen adderas. Du får oxå komma ihåg att den linade signalen och det som fångas av micken inte är två identiska signaler - de låter olika, så du kan egentligen inte hitta någon punkt där de två signalerna vare sig tar ut varann helt, eller adderar till varann helt. Att flytta på micken kan lösa problemet, men det kan oxå ändra ljudet micken plockar upp, vilket du kanske inte vill. Karaktären alltså. Du kanske är helnöjd med hur du placerat den.

Att fasvända den ena signalen mot den andra är dels ett snabbt sätt att kolla så huvudelen av frekvenserna jobbar med varann o inte mot, dels ett snabbt sätt att ställa det läge man vill ha. Är ju klart jobbigare att skjuta olika spår i tid, och det är heller inte exakt samma sak om jag förstått fysiken rätt, även om man kan få bort en del utsläckning.

Hur som helst: absolut oftast i detta läge har jag som sagt INTE valt att vända fasen, så att fasvända den ena signalen som regel är absolut inte det jag försöker framhäva här. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

mrphil:

jag skakar hand på det, känns att annars gör man ett för stort problem än vad det egentligen var ifrån början 😱😉:rolleyes:

tror ändå att alla här kan nog instämma i att huvudsaken är att man får ett shysst basljud oavsett hur man spelar in det 🙂

mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle bara säga att jag fyller visst 200 inlägg i och med detta 😳

Grattis!

Kan vi lägga ned den här fasansfulla diskussionen nu och enas om att det handlar om att LYSSNA i första hand. Jag ville bara tipsa om att kolla fasen, eftersom det för mig en gång i tiden gick upp ett stort ljus när jag insåg att det finns som som heter fasutsläckning - inte framstå som en besserwisser.

Tjosan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis, och sedan för alla som vill tweaka finns det säkert någon plugin som faskompenserar gradvis, kanske t.o.m. not för not... 😳 men då är vi återigen inne på detta med total datorkon-troll och således icke längre det härliga mänskliga fettet...

Spela in så som ni vill, jag tror det blir bra hur man än vrider och vänder på det så länge basisten är tight och OK!!!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
För min del är den svåra delen att få till/bibehålla ett bra basljud i mix

Komprimera. Lägg lite dist, nån amplitube eller routa via en extern rörpreamp. Sen komprimera. Med en optoemulerad VST, eller med en 1176/LA2a (uad-1 exempelvis) ellen en ART Pro VLA. You get the point. Efter komprimering lite eq. Unvik att lägga till så mycket, ta hellre bort det som låter skräp och höj allt resterandet (kanalvolymen).

Bara med att höja låga toner med eq blir resultate aldrig bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många svar här men jag slänger väl in ett också. 🙁

Oavsett vilken bas det det är så brukar jag dels sno en linead signal direkt till mixern/ljudkortet.. Oftast använder jag en DI100 (billig och välfungerande). Sen brukar jag även micka upp högtalarkabinettet med en MD421. Ofast i 30 graders vinkel mot mitten av nån av det lägre högtalarna i kabinettet.. Ca 15 cm i från. Sen mixar jag lagomt mellan dessa båda signaler helt enkelt..

Om jag inte har nån stärkare eller högtalarkabinett så får det bli en Sansamp Bassdriver Funkar suvve för mig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del är den svåra delen att få till/bibehålla ett bra basljud i mix... 

Några tips&trix på det åxå kanske när vi ändå snackar inspelning av elbas..?

Skapa utrymme åt basen , framför allt genom att skära i gitarrerna.Ibland kan den även krocka lite med kaggen och då kan det hjälpa att sidechaina den för att få lite mera tryck när dom spelar samtidigt Eller dela upp basen i två delar , den som spelar samtidigt som kagge och den som inte gör det.Skapar lite mer utrymme för basen att höras.

Och när du börjar mixa , börja med bas och trummor och bygg upp låten efter det, här är som det redan sagts kompressorn din vän.När dom funkar kan du börja lägga på sngen , gitarrer , m.m m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt senaste påfund är att koppla:

- basen till men SansAmp

- SansAmpen till en Bass V-amp som simulerar en Ampeg SVT/SWR Goliath

- Bass V-ampen till ljudkortet

I mixen lägger jag sedan på följande effekter:

- BetaBugs C1 kompressor

- Kjaerhus Classic Chorus

- Eq som skär bort allt över 300 Hz

Färdigt... Kommer kanske på min nästa skiva 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt senaste påfund är att koppla:

- basen till men SansAmp

- SansAmpen till en Bass V-amp som simulerar en Ampeg SVT/SWR Goliath

- Bass V-ampen till ljudkortet

I mixen lägger jag sedan på följande effekter:

- BetaBugs C1 kompressor

- Kjaerhus Classic Chorus

- Eq som skär bort allt över 300 Hz

Färdigt... Kommer kanske på min nästa skiva 😄

Öhh.. Låter som om det blir ett väldigt fett och flottigt ljud det 😉 Vilken elbas använder du då???

Men ser att vi båda gillar Sansampen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt senaste påfund är att koppla:

- basen till men SansAmp

- SansAmpen till en Bass V-amp som simulerar en Ampeg SVT/SWR Goliath

- Bass V-ampen till ljudkortet

I mixen lägger jag sedan på följande effekter:

- BetaBugs C1 kompressor

- Kjaerhus Classic Chorus

- Eq som skär bort allt över 300 Hz

Färdigt... Kommer kanske på min nästa skiva  😎

Öhh.. Låter som om det blir ett väldigt fett och flottigt ljud det 😉 Vilken elbas använder du då???

Men ser att vi båda gillar Sansampen 😉

jag tycker det låter som du lirar 80tals rock.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbgjort ljudtest av en Fender Precission bas (Den är samplad men dock ändå inspelad via Sansampen)... Minimalt med effekter på basen.. Rakt in via Sansamp.. Ett snabb och ogenomtänkt groove i FL6. Men så låter det i alla fall 😎 (fanken det är gjort på 15 minuter ju).

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=518383

EDIT: blir det bara skräptecken på skärmen så högerklicka på länken och välj "Spara som" och döp om filen till .mp3 på slutet. 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt senaste påfund är att koppla:

- basen till men SansAmp

- SansAmpen till en Bass V-amp som simulerar en Ampeg SVT/SWR Goliath

- Bass V-ampen till ljudkortet

I mixen lägger jag sedan på följande effekter:

- BetaBugs C1 kompressor

- Kjaerhus Classic Chorus

- Eq som skär bort allt över 300 Hz

Färdigt... Kommer kanske på min nästa skiva  😎

Öhh.. Låter som om det blir ett väldigt fett och flottigt ljud det 😄 Vilken elbas använder du då???

Men ser att vi båda gillar Sansampen 😉

jag tycker det låter som du lirar 80tals rock.. 😄

Kanske det... lite TR707 trummor på detta bara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbgjort ljudtest av en Fender Precission bas (Den är samplad men dock ändå inspelad via Sansampen)... Minimalt med effekter på basen.. Rakt in via Sansamp.. Ett snabb och ogenomtänkt groove i FL6. Men så låter det i alla fall 😎 (fanken det är gjort på 15 minuter ju).

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=518383

EDIT: blir det bara skräptecken på skärmen så högerklicka på länken och välj "Spara som" och döp om filen till .mp3 på slutet. 😄

Hmmm... du har lyckats få en elbas att låta som FL Studios BooBass... 😉 Men det blir väl så när man samplar.

Link to comment
Dela på andra sajter

basen rakt in i ljudkortet, sen testade jag att köra med guitarrig2.

Baslänk

Ligger tyvärr på studios server vilket skapar en något krångligare lyssningsprocedur. Klippet är dock väldigt litet och borde inte ta mer än 30s med

en vettig uppkoppling. (ca 1 mb stor).

Ps. jag är ingen bassist.......längre......så ha överseende Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt senaste påfund är att koppla:

- basen till men SansAmp

- SansAmpen till en Bass V-amp som simulerar en Ampeg SVT/SWR Goliath

- Bass V-ampen till ljudkortet

I mixen lägger jag sedan på följande effekter:

- BetaBugs C1 kompressor

- Kjaerhus Classic Chorus

- Eq som skär bort allt över 300 Hz

Färdigt... Kommer kanske på min nästa skiva  😆

Öhh.. Låter som om det blir ett väldigt fett och flottigt ljud det 😉 Vilken elbas använder du då???

Men ser att vi båda gillar Sansampen 😉

Hegobald: Här är din ragga fast med mitt basljud (och lite Ozone-mastring):

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=518429

EDIT: uppladdningsfilnamnsstrul

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet när det gäller basljud är det vilktigaste att ha ett bra instrument och en bra basist.

Har man det så går det inte att misslyckas och tvärt om blir det svårt att få det bra..

Jag brukar använda en Hagström bas (vet inte vad modellen heter) som är den absolut bästa bas jag någonsin spelat på, sen bara line in direkt i digi002. Kompressor, EQ och ibland lite dist/Amplitube.

Har haft problem att få till basljud förut med andra basar bl.a. Fender Jazz Precision, Spector active, Rickenbacker + massa andra som jag inte kommer ihåg. Hagström rockar.

Har även fått mycket lyckade resultat med en Kent bas (dottermärke till Hagström) med slipade strängar. Klockrent om man gillar den där punchiga, lite nötiga Paul McCartney basen..

Edit: En bild på underverket 🙂

772hagstrom.jpg

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...