Jump to content
Annons

Live pedal maskin


newform

Recommended Posts

Hej.

Är ute efter en riktigt bra pedalmackapär till liveframträdande.

Jag vill kunna programmera in olika ljud till olika pedlar men också sätta /on/off på effekterna. Mer än så är välkommet likaså. Problemet är att jag inte kan speciellt mkt om just pedlarvärlden, har frågat i musikaffärer men där är det antingen säljsnack elelr dryghet. Därför frågar jag lirarna på detta forum. Vad tycker ni? VAd har ni förerfarenheter och tips inom området?

Jag ska använda den till tungt och manglande dödsmetall. Ibland cleant - men mer viktigt med tyngden.

Mvh

Newform

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade just varit och sökt efter en liknande tråd.. Funderar på pod xt live, men har inte snackat med någon som testat, skulle ju vara najs att slippa stärkare om man spelar live, att bara köra in i PA:t och köra med presets! 😆

Edit: Har som sagt noll erfarenhet, utan är ute efter samma sak som du, fast utan dödsmetall 😆

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sjukt nöjd med min Boss GT-6 efter att ha haft den i ett par år. Distljuden jag fick fram efter något års pillande är jävligt bra med tanke på vilken dålig gitarr och förstärkare jag har.

Har iofs inte spelat döds med den, men mycket annan metal (mycket Haunted-låtar t.ex). En beggad GT-6:a kan inte gå på alltförmycket idag. Alternativet är att du köper GT-8:an istället. Inte så stor skillnad på insidan, men den är fett mycket snyggare...

Lycka till!

EDIT: La till länk

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en POD XT Live fram till förra veckan då jag sålde den. Jag var inte alls nöjd med den. Jag hatar pedaler som bara har en liten display och vars menyer är skitkrångliga. XTn var sådan. Nu har jag istället införskaffat mig en Boss ME50 som är otroligt lättjobbad. Du har en ratt för varje dist, ljud, reverb osv. Det är en fröjd att med en rattvridning enkelt få fram det ljud du vill ha. Jag tycker den låter väldigt bra också. Jag har kört både piano och gitarr med den. Jag tror iof att XTn kanske låter strået vassare och har många fler ljud. Men det krångliga med den tar död på all spelglädje!!! Jag har en kompis som är "gitarrnörd" som jämförde min XT med en VOX och tyckte att VOXen var bättre.

Det ultimata är ju att införskaffa sig en riktig pedalrigg, men det kostar ju och är inte lika smidigt att bära med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pedalrigg går lika bra. Det får i princip kosta vad det vill. Några tips?

Vox wha-wha (världens bästa wha-wha)

Ibanez Tubescreamer TS9 (skön kompdist)

Boss Digital Delay

Ross Compressor (ej felstavat, den heter Ross. 80-tals vintage)

Gollmer Tremolo

Marshall Jackhammer (higain dist)

Denna uppsättning hade jag innan jag började med Boss GT-6. Låter bättre än GT-6 men mycket kopplande och krånglande. Till gig tar jag med mej detta om jag har gott om tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Pod Xt Live, haft den i kanske två månader. Den är (som nämnts ovan) lite svårjobbad men när man väl läst manualen två gånger och provat lite så går det jättelätt.

Vad gäller ljuden så gäller det att ge dem tid, prova mycket. Man hittar nya bra kombinationer varje dag nästan 😛 . Den har ett ljud som bygger på Mesa Boogies Dual Rectifier, heter treatstone. Ruggigt skön dist, jag älskar den! Har inte spelat på en riktigt Recitifier, men om det låter såhär galet när man försöker efterlikna den, då vågar jag knappt tänka på hur den riktiga låter 😄 . Det ljudet funkar nog fint till dödsmetal (bättre än till den musik jag sysslar med troligtvis).

/Furstan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag istället införskaffat mig en Boss ME50 som är otroligt lättjobbad. Du har en ratt för varje dist, ljud, reverb osv. Det är en fröjd att med en rattvridning enkelt få fram det ljud du vill ha. Jag tycker den låter väldigt bra också. Jag har kört både piano och gitarr med den.

Jag har också en me50. Men är ruggigt missnöjd av en anledning - när jag byter mellan presets så blir det en liten glitch vid varje pedaltryck. Otroligt frustrerande i lugnare passager. Är det fel på just min enhet eller är det ett känt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkligen skifta så mycket ljud om du kör dödsmetall?

Vet inte om Darkane är så mycket döds (det är i alla fall metall), men de använder sig nog faktiskt av Behringer V-amp. Två pedaler som gör att man kan hoppa upp och ner mellan ljuden. Vanligtvis då solo och komp. Och dom röjer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en me50. Men är ruggigt missnöjd av en anledning - när jag byter mellan presets så blir det en liten glitch vid varje pedaltryck. Otroligt frustrerande i lugnare passager. Är det fel på just min enhet eller är det ett känt fel?

Usch, jag vet. Stort minus. Men i och med att jag mest använder den när jag spelar piano så kör jag oftast på samma ljud låten igenom. Jag tror alla multi-effekter har ett glitch när man byter bankljud.

Hmm, vet inte om jag förstod dig rätt. Blir det glitch för dig när du t.ex. ska sätta på delay eller dist, eller är det när du ska byta bank? Eller är det när du vrider på en ratt som det blir glitch? Fint ord förresten. 🙂

Dessa problem slipper man ju om man har en pedalrigg, varför jag än en gång rekommenderar det. Här är det den egna smaken som gäller. Finns många fina pedaler. Har inte så stor koll på dödsmetall tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. det här med användarvänlighet så vill jag slå ett ytterligare slag för Boss GT-6 och GT-8. De har egna rattar för det mesta, som någon sa. Alltså Delay-feedback har en egen, delay-level har en, reverb-level har en Drive för distortion har en osv. Det gör att det är jävligt smidigt (och kul) att sitta och ratta ljud på Bossen.

Med det vill jag säga att de har ett bra gränssnitt. Det här var den största anledningen att jag köpte GT-6 istället för Pod XT Live när det stod mellan dessa två.

Det enda jag kan komma på med Bossen som är rätt osmidigt är när det kommer till effekter. Effekterna ligger nämligen uppdelade i två grupper, FX-1 och FX-2, och man kan alltså ha max 2 "inserts" (eller vad man nu kan kalla det) per programmerat ljud (patch). 2 inserts klarar man sig iofs långt på, men det dryga är alltså att man inte har tillgång till alla Bossens effekter på de båda insert-slotsen.

Exempel: Tremolo och Compressor ligger båda under FX-1. Alltså går det inte att använda både tremolo och kompressor samtidigt på en patch. För min del har det här nästan aldrig inneburit ett problem, men för vissa gör det nog det, så det är absolut värt att nämnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla grymma svar.

Verkar som på er att det står mellan boss gt-6 och gt-8 samt pod xt live när det gäller pedalenheter. Har även fått ett tips på TC ELEctronics Gforce rackenhet med pedal. Någon som spelat på en sån? Eller kanske en Vox tonelab?

Angående om jag behöver byta ljud när jag spelar dödsmetall så är svaret; ja. 🙂

Det är inte ren amerkianskdöds med ständigt grindande, det är lite cleana och akustiska delar hehe. Så bytdelen är väldigt viktig. såg att boss GT-x hade någon sorts fade pedal. Verkar ju smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en POD XT Live fram till förra veckan då jag sålde den. Jag var inte alls nöjd med den. Jag hatar pedaler som bara har en liten display och vars menyer är skitkrångliga. XTn var sådan.

Jag håller med. Det är en av Pod XTLs svagheter. Tonelab SE är så otroligt mycket enklare att ratta. Inte svårare än en gitarrstärkare.

Men för moderna metalljud så är inte Tonelab det optimala precis, även om det går att få sådana ljud med den också så är Poden bättre på det tycker jag.

Jag är väldigt nöjd med min Tonelab SE. Det enda negativa med den i min mening är att man inte kan ha wah och overdrive igång samtidigt, samt att den är ganska stor och tung. Men jag slipper åas konka med mig gitarrstärkare till gigen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en POD XT Live fram till förra veckan då jag sålde den. Jag var inte alls nöjd med den. Jag hatar pedaler som bara har en liten display och vars menyer är skitkrångliga. XTn var sådan.

Jag håller med. Det är en av Pod XTLs svagheter.

Jag rattar alltid med datorn, line6edit is the shit. Total kontroll och ordningsföljd, rattar väldigt sällan på poden förutom kanal och de som har bestämd funktion så som bass, treble, drive, reverb osv. (fast jag har inte live versionen)

Sen när det är spelning så är det redan klar-rattat och har ljuden i ordningsföljd.

Link to comment
Dela på andra sajter

newform: Om du överhuvudtaget funderar på att spela live oftare än ett fåtal gånger per år är det absolut ingen bra idé att ha en pedal med själva ljudprocessorn inbyggd (PodXT Live, Tonelab SE etc.) eftersom du kommer ha pedalenheten framme vid scenkanten där den utsätts för trasiga droppande luftkonditioneringar, öl, vatten, ditt eget svett och okontrollerat stampande av stagedivesugna fans!

Efter några "olycksgig" står du där utan både ljudenhet och pedal.

Om du har råd är det ohyggligt mycket bättre att skaffa rackvarianten av tex. PodXT och sedan köpa till den typ av pedalbord du behöver. (mycket lätt att skaffa nytt pedalbord ute på turné om olyckan skulle vara framme eftersom Line6 grejer finns i stort sett överallt.)

Vill man ha "extra försäkring" kan det vara en bra idé att skaffa någon slags poweramp att sätta racket tillsammans med xt:n för de kvällar då det monitorerna på spelstället inte räcker till.

Bara att plugga in i vilken 4x12:a som helst och använda den som monitor och skicka linesignal till mixern precis som vanligt.

När det gäller att ratta ljud så vill jag slå ett slag för att man gör det när man har tillgång till ett riktigt PA under en längre stund eftersom vårt öra uppfattar frekvenser annorlunda vid stora volymskillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en POD XT Live fram till förra veckan då jag sålde den. Jag var inte alls nöjd med den. Jag hatar pedaler som bara har en liten display och vars menyer är skitkrångliga. XTn var sådan.

Jag håller med. Det är en av Pod XTLs svagheter.

Jag rattar alltid med datorn, line6edit is the shit. Total kontroll och ordningsföljd, rattar väldigt sällan på poden förutom kanal och de som har bestämd funktion så som bass, treble, drive, reverb osv. (fast jag har inte live versionen)

Sen när det är spelning så är det redan klar-rattat och har ljuden i ordningsföljd.

GAH 😏

Måste skaffa!!! De e gratis på Line6 hemsida eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en POD XT Live fram till förra veckan då jag sålde den. Jag var inte alls nöjd med den. Jag hatar pedaler som bara har en liten display och vars menyer är skitkrångliga. XTn var sådan.

Jag håller med. Det är en av Pod XTLs svagheter.

Jag rattar alltid med datorn, line6edit is the shit. Total kontroll och ordningsföljd, rattar väldigt sällan på poden förutom kanal och de som har bestämd funktion så som bass, treble, drive, reverb osv. (fast jag har inte live versionen)

Sen när det är spelning så är det redan klar-rattat och har ljuden i ordningsföljd.

GAH 😏

Måste skaffa!!! De e gratis på Line6 hemsida eller?

Ladda hem line6 monkey, så fixar den uppdateringar.

Du får även med nya förstärkarmodeller, allt som krävs är en usb sladd till datorn.

Edit: Alltså, genom monkey får du edit.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

man inte kan ha wah och overdrive igång samtidigt

Oj, hur tänkte dom där. Eller kan man ha nån annan typ av distortion än overdrive igång samtidigt med wha-wha?

Jadu. Det har många undrat hur de tänkte. Det hade varit bättre att lägga wah-effekten i filtersektionen istället för pedalsektionen tycker jag.

Visst, det går ju att använda förstärkardisten istället. Men den ersätter ju inte en distpedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

såg att boss GT-x hade någon sorts fade pedal. Verkar ju smidigt.

Mm, den pedalen kan agera lite alltmöjligt beroende på vad man vill ha den till. Brukar oftast använda den som volympedal, men det är också den pedalen som är wha-pedal om du har det påslaget. M.a.o. kan du inte använda volympedal och whawha samtidigt. Men det hade du säkert redan räknat ut.. 🙂

Finns också nån "pedal-bend" funktion som jag aldrig haft nytta av. Det är vad det låter som, man bendar tonen med pedalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Rackmodellen av XT Pro alltså? HAr för mig att det är samma mekanik bara att live är pedal och rackversionen inte. Fast med möjlighet att köpa pedal till. Hmm. ?

Det är mkt liveframträdanden jo så du kan ha rätt när det angår det du sa. Förutom pod xt pro rack, har du något att tala gott om? 😉

mvh

newform

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Rackmodellen av XT Pro alltså? HAr för mig att det är samma mekanik bara att live är pedal och rackversionen inte. Fast med möjlighet att köpa pedal till. Hmm. ?

Det är mkt liveframträdanden jo så du kan ha rätt när det angår det du sa. Förutom pod xt pro rack, har du något att tala gott om? 😉

Fast desktopversionen (njuren) går ju att styra med pedal den med, och är betydligt billigare. Detsamma gäller Tonelab.

Den enda nackdelen med dem är väl att de är lite mer svårplacerade på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Rackmodellen av XT Pro alltså? HAr för mig att det är samma mekanik bara att live är pedal och rackversionen inte. Fast med möjlighet att köpa pedal till. Hmm. ?

Det är mkt liveframträdanden jo så du kan ha rätt när det angår det du sa. Förutom pod xt pro rack, har du något att tala gott om? 🙂

Fast desktopversionen (njuren) går ju att styra med pedal den med, och är betydligt billigare. Detsamma gäller Tonelab.

Den enda nackdelen med dem är väl att de är lite mer svårplacerade på scen.

Funkar det också, men tänk på att den är LITE svårare att placera, men MYCKET svårare att skydda.

En rackenhet i flightcase är alltid att föredra vid in-/urlastning och även om paketet blir aningen större så blir det ändå mer plats kvar för annat eftersom man kan lasta saker ovanpå varandra.

Ett band som har allting i softcasear eller väskor får bara med sig hälften så mycket som ett band med allt i hardcases/flightcases.

Klart dyrare i inköp, men ändå billigare i slutändan eftersom grejerna håller längre.

Men om man inte spelar mer än 5-10 gånger per år har det naturligtvis inte lika stor betydelse som det har för ett turnérande band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju en idé!

Däremot har jag ingen koll på enskilda pedaler heller så det blir ungefär samma fråga. 😎

Du fick några tips ovan, sen är det bara att åka runt å prova och köpa dem man gillar. I de flesta musikaffärer brukar man ju få prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...